Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er 14 uker gravid og kjenner jeg blir litt bekymret av vektnedgang. Veide 75kg før jeg ble gravid, og nå bikker vekta såvidt 70kg.

Er det normalt og miste så mye vekt så tidlig? Har ikke gjort de store endringene i kostholdet men tenker så klart mer over hva jeg spiser. Har en bmi som er innafor normal, ikke overvekt.

Tenker kontakte jordmor i morgen å høre hva hun tenker.

Anonymkode: 53950...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er du? Selv var jeg 74 kg og 168 cm høy da jeg ble gravid. Gikk ned 4 kg fram til uke 16. La på meg som normalt etter det. 

Nå 4 måneder etter graviditeten veier jeg 68 kg. 

Anonymkode: 1d9f8...faf

Skrevet (endret)

Jeg gikk også ned noen kilo de første ukene, var litt kvalm og mer bevisst på hva og når jeg spiste. Så lenge du vet du får i deg det du trenger, og ikke føler deg slapp går det nok helt fint🙂

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Skrevet

Du sier du er normalvektig, men det er ganske stor forskjell på å ha en BMI på 24 og en BMI på 19. Du skal være innmari høy før det gjør noe at du går litt ned med en startvekt på 75 kg. Hvis du er så mye som 180 er det normalvekt, men allikevel nærmere overvekt enn undervekt. Dermed tenker jeg at det sannsynligvis ikke gjør så mye i seg selv at du har mistet disse kiloene. Spørsmålet er jo mer om du vet hva som er grunnen. Er det fordi du spiser veldig mye til vanlig, og hverken vil eller klarer å spise så mye nå? Så lenge du får i deg nok og bra nok mat, er det ikke noe problem. Det kan hende det er kostholdet du hadde fra før som var problemet. 

Anonymkode: 5e3e8...903

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk med vel 10 kg frem til uke 12, ytterligere 2 kg til frem til uke 15. 

Startvekt 82, var helt nede i 70. På kontroll i uke 24 hadde jeg kommet opp til 74. Jordmor var ikke bekymret så lenge vekten begynte å peke oppover. 

5 kg er ikke så mye :) men er du bekymret tar du en telefon til jordmor. 

Anonymkode: 954b8...b8d

Skrevet (endret)

Har du gått gradvis ned eller rast ned plutselig?

Fortsetter det å gå ned eller har det stabilisert seg?

Føler du deg i grei form ellers?

Hvis du raser ned i vekt, og det ikke stopper og føler deg dårlig anbefaler jeg at du tar en tur til legen for å ta blodprøver. Dette kan ikke jordmor gjøre. 

Endret av Gåsemor
Rettet skrivefeil
Skrevet

Jeg er uke 22 og spiser MASSE, veide 70

når jeg ble gravid, er nå på 62, spydde frem til uke 16 ish. Men ikke gått opp i vekt etter det heller 😕

Anonymkode: c61ae...b3e

Skrevet

Jeg gikk ned 3 kg de første 12 ukene av graviditeten. Deretter har vekta økt jevnt og trutt. Veide 96 ved starten av svangerskapet, 93 kg i uke 12, og nå i uke 34 er jeg oppe i 105 kg. Har egentlig lagt på meg altfor mye nå, iht maks vektøkning for meg skulle vært mellom 5 og 9 kg i hele svangerskapet, pga høy bmi før jeg ble gravid. Regner med minst 2 til 2,5 kg til før fødsel, siden baby skal øke vekten sin med rundt 1,5 kg til før fødsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...