AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #21 Skrevet 1. september 2020 Begynner å bli litt lei av å lese om folk som klager over lav lønn her på kvinneguiden. Dere har valgt utdanning selv? Du sier du har fått jobb på sykehjem så om du får mer penger der så er det vel bare å bytte? Regner med du valgte frisør fordi du liker yrket, selvom du kanskje visste at du ikke kom til å tjene deg rik, med mindre du starter egen bedrift eller blir kjendisfrisør, så da får du vel velge om du skal fortsette å jobbe innen interessefeltet ditt og ha dårligere råd eller om du skal bytte til et (like slitsomt) yrke på sykehjemmet hvor man ofte må jobbe lange netter og stå på like mye fysisk?.. Og ja, frisøryrket er en utdanning, MEN det er fortsatt «bare» videregående (ikke at jeg ser ned på det, fagbrev er utrolig viktig og ofte mer brukanes enn en bachelorgrad), men i samfunnet vårt får man ofte lønning deretter... synes dog alle som har jobb i disse tider burde være takknemlige, og du som har 2 jobbtilbud burde egentlig ikke klage når så mange folk sitter permiterte eller nyutdannede uten sjans til å få seg jobb i disse koronatidene... Anonymkode: f436f...245 14
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #22 Skrevet 1. september 2020 Prøv deg som politi, de får ca 22 lapper for en risikofylt jobb med bachelorutdanning. Slitsomt, lange vakter, mange arbeidsoppgaver og tidspress med stadige budsjettkutt fordi midler øremerkes. Er man heldig jobber man turnus med helligdager, natt, kveld og helg, da får man ca en 50 lapp ekstra i timen for tiden utenfor kontortid. Anonymkode: d6c2d...de8 13
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #23 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, Kirsebæra said: Mange får bo gratis hjemme på universitetet også, jeg kjenner mange som ikke trengte studielån under universitetstiden sin, fordi vi bor i universitetsby. De føler de tjener for lite som sykepleier og sosionom. Men de bodde jo hjemme? Hva med de da? De gikk 3 år på videregående i tillegg til minst 3 år til for en bachelorgrad eller høyere. Du kan ikke sammenligne det med en frisør uansett... Anonymkode: f436f...245 11
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #24 Skrevet 1. september 2020 17 minutter siden, Loff77 skrev: Jobber ræva av seg? Dere jobber vel vanlige dager som alle andre? Begynn i bygg og anleggnda de har 220 ish i minstelønn hvis det er enklere arbeid? Det er tungt å stå i samme stilling dag ut og dag inn, med saksen i hånden. Det sliter utrolig på hender, nakke og skuldre! I tillegg til at man skal smile og være serviceinnstilt. Mannen min jobber i anleggsbransjen, ja det er tungt, men de står ikke statisk i ro og gjør én bevegelse med ene hånden hele året! OG han tjener bedre enn en frisør. Og til annen her: Hvor mange år skal en som ikke tok 3 år på høyskole straffes???? Og hva hvis ingen utdannet seg til frisør, renholder osv? Alle kan ikke ta høyskole. Jeg tenker heller slik; jeg tok IKKE høyskole for å få høyere lønn, men for å få jobbe med det JEG ønsket. Lønn var ikke i tankene dengang! Anonymkode: 74451...175 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #25 Skrevet 1. september 2020 Ok? Ikke bli frisør hvis du ikke trives i yrket da Anonymkode: 7bb34...f0e 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #26 Skrevet 1. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er tungt å stå i samme stilling dag ut og dag inn, med saksen i hånden. Det sliter utrolig på hender, nakke og skuldre! I tillegg til at man skal smile og være serviceinnstilt. Mannen min jobber i anleggsbransjen, ja det er tungt, men de står ikke statisk i ro og gjør én bevegelse med ene hånden hele året! OG han tjener bedre enn en frisør. Da skal alle som jobber på butikk også få høyere lønn da? De står 8 timer opp og ned de også, ofte mange timer sammenhengende i samme stilling i kassa der de biper frem og tilbake, løper 10000 skritt frem og tilbake i butikken eller pakker opp varer i samme takt opp og ned hele dagen. Seriøst. Slutt å klag. Skaff dere et annet yrke eller klag om lønn til arbeidsgiver om dere mener dere har krav på mer. Anonymkode: f436f...245 12
Gjest Calm Skrevet 1. september 2020 #27 Skrevet 1. september 2020 Syns absolutt at alle yrker burde fått gode lønninger, ut i fra arbeidsmengde, risiko osv. Men for meg personlig er det likevel dyrt å gå til frisør. Jeg klager ikke, men det er fakta for min del som enkeltindivid. Så syns at kritikken bør gå til andre enn meg som kunde. Gå til forbundet ditt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #28 Skrevet 1. september 2020 Noe av problemet er vel at det er altfor mange frisører i Norge.. Finnes jo frisørsalonger på hvert gatehjørne uansett hvor i landet du er. Dere utkonkurrerer hverandre. Anonymkode: bf053...6d6 13
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #29 Skrevet 1. september 2020 Jeg har stor respekt for dere flinke frisører. En frisørtime er dyr ja, men jeg som striper håret har jo en frisør som er 100% fokusert på meg i en time mens hun legger stripene. Deretter gjør hun noe annet eller har pause mens fargen virker, før jeg igjen har hennes fulle oppmerksomhet mens hun vasker håret, føner det osv. Så om man ser på det slik så er det egentlig ikke dyrt. Pengene skal jo også dekke produkter som brukes, lokalleie, håndklær som brukes osv. Men hårklippen, den tar jeg hos Cutters. Jeg er ikke interessert i og betale mer enn 300 kr for og stusse håret. Anonymkode: 81626...c0b 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #30 Skrevet 1. september 2020 29 minutter siden, Kirsebæra skrev: Eller, strengt tatt står det faktisk bare at det ikke er høyere utdanning, og hun avslutter med å tipse om å få seg en utdanning. Så holdningen er jo at frisøryrket ikke er en utdanning i seg selv 🙄 Frisører går yrkesfag, og tar svenneprøve etter endt utdanning og det er bevis på en fire årig utdannelse. Teller du med videregående i utdannelsen, har lærere 8 års utdanning. Ikke så sinnsykt bra lønn heller. Anonymkode: a6789...8ce 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #31 Skrevet 1. september 2020 Working class heroes ❤️ Anonymkode: db83f...ebd
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #32 Skrevet 1. september 2020 Helt enig i at dere burde få mer. Mannsdominerte yrker tjener ALLTID så latterlig mer enn kvinnedominerte.. Anonymkode: 14e4b...d1d 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #33 Skrevet 1. september 2020 Jeg tenker at det kanskje ikke hjelper lønnsnivå eller trivsel å klage på et forum? Støtter fullt ut at du heller jobbet på sykehjem om det er lønnen som frisør som er problemet. Ellers har de fleste lån, barn, og mange utgifter, så å klage på at folk synes det er dyrt og unødvendig med frisør tror jeg dessverre ikke du kommer langt med. Klipper håret selv, etter mange gode videoer på Youtube, da jeg heller prioriterer bolig, hytte, og ferier til familien. Anonymkode: cd8a1...b8e 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #34 Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, Minitroll skrev: Synes absolutt frisører skulle hatt bedre betalt. Andre håndverkere som f.eks rørleggere og elektrikere har like lang utdanning men tjener langt mer. Ja for frisører er jo like nødvendige som rørleggere og elektrikere... 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er tungt å stå i samme stilling dag ut og dag inn, med saksen i hånden. Det sliter utrolig på hender, nakke og skuldre! I tillegg til at man skal smile og være serviceinnstilt. Mannen min jobber i anleggsbransjen, ja det er tungt, men de står ikke statisk i ro og gjør én bevegelse med ene hånden hele året! OG han tjener bedre enn en frisør. Og til annen her: Hvor mange år skal en som ikke tok 3 år på høyskole straffes???? Og hva hvis ingen utdannet seg til frisør, renholder osv? Alle kan ikke ta høyskole. Jeg tenker heller slik; jeg tok IKKE høyskole for å få høyere lønn, men for å få jobbe med det JEG ønsket. Lønn var ikke i tankene dengang! Anonymkode: 74451...175 Problemet er ikke at du ikke tok høyskole, men at yrket ditt er en helt unødvendig luksus. Hadde ikke falt meg inn å betale masse penger for at en annen person skulle klippe eller farge håret mitt. «Hva hvis ingen utdannet seg til frisører eller renholdere?» Vel, uten renholdere ville det blitt mye sykdom, de har en veldig viktig jobb. Uten frisører ville vel ingenting skjedd? Flere hadde hatt kommunegrått og faktisk grått hår sikkert? Det hadde vel bare vært positivt for samfunnet med mindre fokus på at man må endre utseendet sitt for å være bra nok? Anonymkode: 09b54...b4d 10
mordi Skrevet 1. september 2020 #35 Skrevet 1. september 2020 I matbutikk får man 211.51 + ub tillegg (kveld og helgetillegg)
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2020 #36 Skrevet 1. september 2020 En helt unødvendig luksus? Bare tull. Jeg har stor respekt for frisører. Dessverre har jeg pådratt meg frisørskrekk grunnet alt for mange utrolig nesevise og regelrett dårlige frisører, så dette har blitt et mareritt for meg. Har heldigvis funnet en flink frisør, men denne er populær så det er vanskelig å få time. Jeg skal ALDRI mer gå til en ung frisør i en kjedesalong. Ikke kan de konsultasjon, ikke hører de etter, og selv om de er flinke rent teknisk hjelper det jo ikke når jeg går ut derfra med noe helt annet enn det jeg ba om fordi de er mer opptatt av mote enn å høre på hva jeg sa. Jeg setter stor pris på at det fortsatt er personer med disse evnene som velger dette yrket, selv om det ikke er så godt betalt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #37 Skrevet 1. september 2020 Merker at med den timelønna skal jeg ikke klage for mine 190kr timen hos McDonald's. Anonymkode: 4272f...309 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #38 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: En helt unødvendig luksus? Bare tull. Jeg har stor respekt for frisører. Dessverre har jeg pådratt meg frisørskrekk grunnet alt for mange utrolig nesevise og regelrett dårlige frisører, så dette har blitt et mareritt for meg. Har heldigvis funnet en flink frisør, men denne er populær så det er vanskelig å få time. Jeg skal ALDRI mer gå til en ung frisør i en kjedesalong. Ikke kan de konsultasjon, ikke hører de etter, og selv om de er flinke rent teknisk hjelper det jo ikke når jeg går ut derfra med noe helt annet enn det jeg ba om fordi de er mer opptatt av mote enn å høre på hva jeg sa. Jeg setter stor pris på at det fortsatt er personer med disse evnene som velger dette yrket, selv om det ikke er så godt betalt. Opplys meg gjerne om hvordan frisør ikke er en unødvendig luksus? Jeg går aldri til frisør. Jeg er ansett som en over snitt pen kvinne om ikke noen supermodell, med pent hår, men uten noen fancy sveis. Frisør er unødvendig luksus, på linje med sminke, manikyr, pelskåper, designervesker etc. Jeg skjønner at mange like å dra til frisøren og føler seg finere, men å sammenligne det med faktisk viktige jobber som rørlegger, elektriker, renholdsarbeidere og butikkmedarbeidere blir jo bare merkelig. Anonymkode: 09b54...b4d 14
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #39 Skrevet 1. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner å bli litt lei av å lese om folk som klager over lav lønn her på kvinneguiden. Dere har valgt utdanning selv? Du sier du har fått jobb på sykehjem så om du får mer penger der så er det vel bare å bytte? Regner med du valgte frisør fordi du liker yrket, selvom du kanskje visste at du ikke kom til å tjene deg rik, med mindre du starter egen bedrift eller blir kjendisfrisør, så da får du vel velge om du skal fortsette å jobbe innen interessefeltet ditt og ha dårligere råd eller om du skal bytte til et (like slitsomt) yrke på sykehjemmet hvor man ofte må jobbe lange netter og stå på like mye fysisk?.. Og ja, frisøryrket er en utdanning, MEN det er fortsatt «bare» videregående (ikke at jeg ser ned på det, fagbrev er utrolig viktig og ofte mer brukanes enn en bachelorgrad), men i samfunnet vårt får man ofte lønning deretter... synes dog alle som har jobb i disse tider burde være takknemlige, og du som har 2 jobbtilbud burde egentlig ikke klage når så mange folk sitter permiterte eller nyutdannede uten sjans til å få seg jobb i disse koronatidene... Anonymkode: f436f...245 Tja, kan jo ta f.eks elektrikere eller rørleggere med samme utdanningsforløp som frisører. De tjener langt bedre enn frisører og kan tjene bedre enn mange yrker med høyere utdanning også, så det du sier der stemmer ikke alltid. Anonymkode: 066ef...cc7 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #40 Skrevet 1. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplys meg gjerne om hvordan frisør ikke er en unødvendig luksus? Jeg går aldri til frisør. Jeg er ansett som en over snitt pen kvinne om ikke noen supermodell, med pent hår, men uten noen fancy sveis. Frisør er unødvendig luksus, på linje med sminke, manikyr, pelskåper, designervesker etc. Jeg skjønner at mange like å dra til frisøren og føler seg finere, men å sammenligne det med faktisk viktige jobber som rørlegger, elektriker, renholdsarbeidere og butikkmedarbeidere blir jo bare merkelig. Anonymkode: 09b54...b4d Vel, bare se under nedstengningen i mars. Tror de fleste oppdaget hvor avhengige de var av frisøren da. Hadde det ikke vært for frisørene, så hadde vi nok sett ganske mange rare hårfrisyrer rundt omkring. Det er riktig nok ikke livsviktig, men har mye å si for folk sitt ve og vel og hvordan man føler seg i hverdagen. Det er jo viktig nok det. Anonymkode: 066ef...cc7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå