Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde det fremdeles vært et mannsdominert yrke, så hadde nok lønna vært bedre. Men da hadde det også vært mer prestisje og yrkesstolthet inni bildet. Jeg synes det er veldig vanskelig å finne en teknisk god frisør. Selv om man har med bilde, blir frisyren noe helt annet. Når jeg skulle stripe det, har jeg fått klumper av bleking i bunn. Da jeg ville ha bob, fikk jeg til svar at det er det ikke mange frisører som kan, det er sååå vanskelig. Når jeg har villet ha det gradert, ble det klippet rett av. Da jeg ville ha pannelugg, fikk jeg ikke forklart hvordan jeg ville ha den, før frisøren tok en bunte med hår og klippet rett av, slik at den ble en veldig tjukk pannelugg. Da jeg ville forklare hvordan frisøren skulle klippe, holde saksa nedover på skrått for å få den riktige graderingen, så ble frisøren fornærmet. 

Nei, jeg går sjelden til frisør. Klipper det selv. Tør såvidt gå for å rette det opp etter mulig feilklipp på egen hånd. Ja, det er dyrt for dårlig kvalitet. Mange virker direkte dumme, også, beklager men...

Hvorfor kan dere ikke fagorganisere dere? Det er da ikke kunden sin feil at dere tjener lite. Hvorfor har dere ikke bilder av frisyrer dere virkelig kan? Da slipper man å bli overrasket ihvertfall. 

Og hver frisør har sitt eget "språk". Legg frem en ordliste med bildeforklaring.

Anonymkode: 43c0e...fc0

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fagbrev innen helse med full ansennitet,  med tilleggsutdanning og har 238,3 kr i timen + tillegg kveld, helg og helligdag. Syns JEG har dårlig betalt for det slitet jeg har til yrke.  130 kr i  timen er jo en lærlinglønn, trodde ikke det gikk an!  Sønnen min jobber i sportsbutikk og har 170 kr i timen + tillegg.  Hvor mye utgjør provisjonen din?

Anonymkode: 70231...862

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Kirsebæra skrev:

Men hva har gratis VGS å gjøre med at lønna er rævdårlig? Argumentene dine er jo idiotisk? 

Selvom man kan bo hjemme mens man studerer, eller er lærling betyr ikke det at man bør være fornøyd med lønna? 

Mange får bo gratis hjemme på universitetet også, jeg kjenner mange som ikke trengte studielån under universitetstiden sin, fordi vi bor i universitetsby. De føler de tjener for lite som sykepleier og sosionom. Men de bodde jo hjemme? Hva med de da? 

Man må nesten ha litt høyere lønn for mer utdannelse pga. lønnstapet mens man studerer, og studielånet. Ja noen få kan bo hjemme under høyere utdanning, men det er et mindretall. 

Jeg tror nok ikke lønna er så dårlig, tenker man jobber på feil plass for 130 kr i timen. 

Anonymkode: c7af4...7d4

• Liker 9
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, bare se under nedstengningen i mars. Tror de fleste oppdaget hvor avhengige de var av frisøren da. Hadde det ikke vært for frisørene, så hadde vi nok sett ganske mange rare hårfrisyrer rundt omkring. Det er riktig nok ikke livsviktig, men har mye å si for folk sitt ve og vel og hvordan man føler seg i hverdagen. Det er jo viktig nok det.

Anonymkode: 066ef...cc7

Jeg merket ikke at jeg var avhengig av frisør da. Men at media hauset det opp, sammen med hytteturer, Joda. Var flau nordmann da, når så mange mistet sine nære i Italia, Spania osv. Og så satt folk her og klagde på at de ikke fikk gå til frisør. 

Skrevet

Så ikke jobb som frisør da? Er jo dyrt hos frisøren, for de "alle" kunne klart med litt opplæring. Jeg klarer fint å klippe manneklipp + stusse hår etter noen youtubevideoer liksom. Jobb er jobb - trives man ikke kan man ta seg en utdannelse og bytte. De fleste er klar over at noen yrker er tunge og ikke helt verdt det - så er jo et valg.

Anneledes å klage på lønn etc i en sammfunskritisk/viktig jobb - men å klage på lønnen for å lakke tær eller klippe hår er litt.. Vet ikke. Bytt jobb bare

Anonymkode: 7fb5b...e78

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke jobb som frisør da? Er jo dyrt hos frisøren, for de "alle" kunne klart med litt opplæring. Jeg klarer fint å klippe manneklipp + stusse hår etter noen youtubevideoer liksom. Jobb er jobb - trives man ikke kan man ta seg en utdannelse og bytte. De fleste er klar over at noen yrker er tunge og ikke helt verdt det - så er jo et valg.

Anneledes å klage på lønn etc i en sammfunskritisk/viktig jobb - men å klage på lønnen for å lakke tær eller klippe hår er litt.. Vet ikke. Bytt jobb bare

Anonymkode: 7fb5b...e78

Nå er ikke jeg frisør eller noe, men for et utrolig stygt innlegg? Eller misforsto jeg? Du mener at alle kan klare det frisører gjør etter bare bittelitt opplæring? Herregud. alt må heller ikke være samfunnskritisk for at man skal få lov å syte litt over arbeidsforhold..Og det å få seg en fin hårklipp kan endre masse ved ens egen selvfølelse.

Jeg kan eksempelvis ta meg selv. Jeg kan ærlig si at jeg i voksen alder aldri hadde vært hos frisør fordi jeg er født med en tilstand som gjør at jeg har hårløse partier på hodet. Det er noe jeg alltid har skammet meg over. Tilslutt tok jeg mot til meg og dro til en veldig hyggelig frisør, dom bare ved sine første ord fikk meg til å.slappe mer av fordi jeg holdt på å svime av av skrekk. Etterpå gikk jeg ut derfra og følte at endelig har jeg fått meg en fin proff klipp som "alle" andre. Har elendig selvtillit og utrolig nok fikk det meg til å føle meg fin, og det er ikke akkurat så ofte. Jada nå kommer sikkert den at det bare er en overfladisk greie osv, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så ille å ville se fin ut. De fleste vil føle seg bedre innenifra også. Så det var en enorm utvikling for min del. Men jeg vet om mange som har hatt dårlige erfaringer hos frisører, men hvis vi tenker oss om så kan vel dette gjelde de fleste yrker..?

Kanskje ts bare trengte en utblåsning her uten å få masse drit om at hun bare burde blitt noe annet osv. Eller er det slik at hver dag og periode i deres jobber er drømmen ? Jeg syns uansett man burde få mer respekt også for yrker som ikke nødvendigvis innebærer mange år som student, det syns JEG er en skummel holdning. Å studere er ikke for alle, jobbene man får av lang utdanning er heller ikke drømmen for alle. Men nå har ts utdanning, så er det sagt. 

Hilsen en med samfunnskritisk jobb

Anonymkode: 32338...7f8

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tungt å stå i samme stilling dag ut og dag inn, med saksen i hånden. Det sliter utrolig på hender, nakke og skuldre! I tillegg til at man skal smile og være serviceinnstilt. Mannen min jobber i anleggsbransjen, ja det er tungt, men de står ikke statisk i ro og gjør én bevegelse med ene hånden hele året! OG han tjener bedre enn en frisør. 

Og til annen her:

Hvor mange år skal en som ikke tok 3 år på høyskole straffes???? Og hva hvis ingen utdannet seg til frisør, renholder osv? Alle kan ikke ta høyskole.

Jeg tenker heller slik; jeg tok IKKE høyskole for å få høyere lønn, men for å få jobbe med det JEG ønsket. Lønn var ikke i tankene dengang! 

Anonymkode: 74451...175

man trenger ikke frisører i verden sånn egentlig. En kan godt lære å stelle håret selv altså....

Anonymkode: 59e33...707

• Liker 6
Skrevet

Du som klipper tjener kanskje ikke fett på det men det gjør nok eieren av frisørsalongen. Barbermaskin hjemme er alt jeg trenger for min del, betaler ikke 300+ for 10 minutters arbeid der den som gjør jobben bare får rundt 10% av de pengene.

Anonymkode: 6139e...099

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplys meg gjerne om hvordan frisør ikke er en unødvendig luksus? 

Jeg går aldri til frisør. Jeg er ansett som en over snitt pen kvinne om ikke noen supermodell, med pent hår, men uten noen fancy sveis. Frisør er unødvendig luksus, på linje med sminke, manikyr, pelskåper, designervesker etc. Jeg skjønner at mange like å dra til frisøren og føler seg finere, men å sammenligne det med faktisk viktige jobber som rørlegger, elektriker, renholdsarbeidere og butikkmedarbeidere blir jo bare merkelig.

Anonymkode: 09b54...b4d

At du velger å aldri gå til frisøren er flott for deg. For svært mange andre er det å få stelt hår en del av hverdagen.

Jeg liker derimot ikke holdningen din. At du ikke liker/har bruk for noe er ikke det samme som at vi som har bruk for det er dumme idioter. Denne holdningen har det blitt for mye av i det siste - den kan vi godt stryke.

Hvis man leier en leilighet har man ikke bruk for rørlegger eller elektriker heller, det er da andres problem. Bor man på en selvforsynt går har man ikke bruk for renholdsarbeidere eller dagligvarebransjen heller.

Gjest Blondie65
Skrevet
7 timer siden, Calm skrev:

Jeg merket ikke at jeg var avhengig av frisør da. Men at media hauset det opp, sammen med hytteturer, Joda. Var flau nordmann da, når så mange mistet sine nære i Italia, Spania osv. Og så satt folk her og klagde på at de ikke fikk gå til frisør. 

Jeg kan ikke fordra denne holdningen.

Dette er "de sultne barna i Afrika" holdning og det er rett og slett ukledelig. Jeg kan ikke klage fordi jeg får en flis i fingeren, for Onkel Arne han har kreft han. Jeg kan ikke synes middagen er dårlig for det finnes sultne barn i Afrika. Jeg kan ikke være lei meg for at sydenturen gikk i vasken for noen har dødd av koroana i Spania eller Italia.

Ut fra denne holdningen skal vi alle sammen gå rundt med et påklistret smil med mindre vi har en ærverdig grunn til å være lei oss. Akkurat nå er den ærverdige og eneste aksepterte grunnen at man kjenner noen som har dødd av korona og da har man lov til å være sint, sur og fornærmet på alle og enhver som smiler eller har det kjekt, eller som har en mindreverdig grunn til å være skuffet eller bekymret.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å virke negativ eller noe, men nå har jo frisører kun utdanning på videregående nivå. De aller fleste uten høyere utdanning tjener forholdsvis dårlig, så tipset her bør å skaffe deg en utdanning. 

Anonymkode: 596c0...2dc

Samtidig er det mange guttedominerte utdanninger på videregående nivå hvor lønna er veldig mye bedre. Rørleggere, elektrikere, tømrere og automasjon/mekaniske fag. 

Anonymkode: aabee...1ad

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg kan ikke fordra denne holdningen.

Dette er "de sultne barna i Afrika" holdning og det er rett og slett ukledelig. Jeg kan ikke klage fordi jeg får en flis i fingeren, for Onkel Arne han har kreft han. Jeg kan ikke synes middagen er dårlig for det finnes sultne barn i Afrika. Jeg kan ikke være lei meg for at sydenturen gikk i vasken for noen har dødd av koroana i Spania eller Italia.

Ut fra denne holdningen skal vi alle sammen gå rundt med et påklistret smil med mindre vi har en ærverdig grunn til å være lei oss. Akkurat nå er den ærverdige og eneste aksepterte grunnen at man kjenner noen som har dødd av korona og da har man lov til å være sint, sur og fornærmet på alle og enhver som smiler eller har det kjekt, eller som har en mindreverdig grunn til å være skuffet eller bekymret.

Det er jo greit å sette ting i perspektiv i blant. Mange som syter over helt banale ting, da kan det være greit å se at det er latterlige ting å bekymre seg over. 

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo greit å sette ting i perspektiv i blant. Mange som syter over helt banale ting, da kan det være greit å se at det er latterlige ting å bekymre seg over. 

Du kaller det syte og du kaller det banale ting. Jeg kaller det diskusjon, og selv om det er banalt og uforståelig for deg så er det noe vi andre bryr oss om. Du må slutte å nedgradere andres meninger til for banale til å være verdig å diskutere. Du fremstår som en livstrøtt gledesdreper.

Skrevet

Har aldri tenkt på VGS som høyere utdannelse..da har jeg 9 års utdannelse jeg da. Sweet!

Anonymkode: 4ce99...ade

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du kaller det syte og du kaller det banale ting. Jeg kaller det diskusjon, og selv om det er banalt og uforståelig for deg så er det noe vi andre bryr oss om. Du må slutte å nedgradere andres meninger til for banale til å være verdig å diskutere. Du fremstår som en livstrøtt gledesdreper.

Djeezes. Hvem er ''vi''? Representerer du en gruppe med en mening på dette? Eller hvorfor skriver du vi?

• Liker 4
Skrevet

Ei venninne av meg hadde kjempelyst til å bli frisør da vi gikk på ungdomskolen, men da hun oppdaget hva lønna var på og tenkte over at hun måtte stå oppreist hele dagen og gjøre de samme håndbevegelsene ombestemte hun seg. Jeg for min del vurderte å bli sykepleier, men så fant jeg ut hvor utrolig dårlig jeg fungerte i jobb på kveld/natt, og bestemte meg derfor for å finne et yrke hvor jeg kan jobbe kl. 7-15.

Dette er vel ganske vanlig? At man vurderer noe, men slår det fra seg fordi det er aspektere ved yrket man ikke syns er forenelig med et godt liv. Være seg arbeidstid, belastning, lønn osv. osv.

Anonymkode: 6a199...fcc

• Liker 7
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv deg som politi, de får ca 22 lapper for en risikofylt jobb med bachelorutdanning. Slitsomt, lange vakter, mange arbeidsoppgaver og tidspress med stadige budsjettkutt fordi midler øremerkes. Er man heldig jobber man turnus med helligdager, natt, kveld og helg, da får man ca en 50 lapp ekstra i timen for tiden utenfor kontortid. 

Anonymkode: d6c2d...de8

Så lavt lønnes ikke politi i Norge.

• Liker 6
Skrevet

Som nevnt tidligere: slutt å klag på kundene, klag på arbeidsgiver.

Har en frisør i bygget ved siden av, daglig leder (og eier) klager stadig vekk på hvor dårlig inntjening de har og mye konkurranse og blahblah,

samtidig viser regnskapstallene en daglig leder lønn på over 600.000kr + årlig utbytte på over en halv million.

De er 4 frisører....

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Djeezes. Hvem er ''vi''? Representerer du en gruppe med en mening på dette? Eller hvorfor skriver du vi?

Jeg tror nok ikke jeg er alene om denne meningen nei. 

Skrevet

Jeg synes det blir feil at en frisør (i dette tilfellet) klager på at det er samme stilling og sånt dag og ut. Dette vet man før man utdanner seg, og hvis man lurer på noe er det faktisk bare å spørre.

Anonymkode: c71c2...e4e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...