Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg fødte for 2 år siden og det endte med at livmortappen revnet. Jeg mistet mye blod og ble sendt rett på operasjon i narkose for å få det sydd. Jeg fikk anbefalt å føde (helst) innen to år etter den fødselen, men helst ikke senere enn 5 år etter grunnet arrvev. Ble snakk om at hvis vi strakk det lenger enn 5 år måtte det muligens bli keisersnitt. Jeg er akkurat blitt gravid nå og kjenner at tanken på det samme utfallet under fødsel igjen skremmer meg. Har prøvd å google mye men finner svært lite info om ruptur i livmorstappen. Er det noen som har opplevd det samme og født igjen senere? Hvordan gikk det? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å få time hos jordmor. Så kan dere snakke sammen. Skriv ned alle spm du har, så er du forberedt. Ikke google, du bare skremmer deg selv

Anonymkode: 81eaf...609

Skrevet

Hørte ihvertfall at risiko å revne skal være mindre ved andre fødsel. Derfor er legene/jordmødrene veldig strenge med at du ikke skal presse første gangen før du har full åpning på 10 cm, men de er ikke like kritiske andre gangen (og videre), der får man lov å presse fra 8 cm og presserier. Men ja, du burde jo snakke om det med en jordmor. 

Anonymkode: d327f...d1b

Skrevet

Oi! Jeg revnet også så langt opp og litt lenger og måtte syes på operasjonsstue. 11cm inn står det, men hørte ingenting om dette med arrvev ogsånt? Er det en vanlig greie? Snart seks år siden jeg fødte og ikke fått en til enda.

Har dessverre ingen tips til deg, men masse masse lykke til❤️

Anonymkode: d2b29...d85

Skrevet

Huff, hørtes virkelig ikke noe godt ut :(

Nei, er nok det det ikke er. Har bare hørt om 2-3 tilfeller der det har skjedd at tappen har revnet. Tror grunnen til at de ønsket at jeg skulle føde igjen innen de tidene handler mye om at tappen skal jo gi åpning og utvides masse. Jo lenger tid det går, jo strammere arrvev og jo større er faren for at det revner igjen. 

Var hos legen for ei uke siden og hun sa da at jeg kom nok til å få ekstra oppfølging denne gangen. Men jeg glemte å spørre om det var grunnet riften eller at jeg fikk moderat svangerskapsforgiftning. 

Håper fortsatt noen dukker opp der noe av det samme har skjedd og kan fortelle om sin erfaring.

Skrevet

Jeg hadde søkt om planlagt keisersnitt. 

Anonymkode: 4ac0d...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...