AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Hvor mye forteller dere barnehagen? Idag kom jenta mi på tre hjem og sa at ei annen jente hadde tatt henne på tissen, og at hun ikke torde å si det til noen. Det var visst utenpå buksa. Jeg fortalte henne at det var fint at hun fortalte meg det, for det er ikke lov å ta på tissen til andre, og at det er hennes kropp og man skal si stopp hvis du ikke vil osv hele den regla der. Men hvordan burde jeg forholde meg til dette? Burde jeg snakke med bhg om dette? Litt senere kom hun med en annen historie, så vet ikke helt hva som har skjedd her, annet enn at jeg valgte å tro på det barnet mitt fortalte. Foreldrene til denne jenta virker som ordentlige mennesker så tviler på at det er noe ugler i mosen hjemme hos dem. Anonymkode: fedd2...d4b
Miss-Grey Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fortalte henne at det var fint at hun fortalte meg det, for det er ikke lov å ta på tissen til andre, og at det er hennes kropp og man skal si stopp hvis du ikke vil osv hele den regla der. Anonymkode: fedd2...d4b Fin respons! Men jeg ser ikke umiddelbart at det skal være noen grunn til å prate med barnets foreldre eller barnehagen om dette (av hensyn til det andre barnet). Dette er ikke unormal oppførsel for et barn i barnehagealder. Barn leker og barn tester grenser - både egne og andres. Men dersom ditt barn opplever dette gjentatte ganger, og ikke klarer å sette grenser for det andre barnet, ville jeg ha gitt beskjed til noen i barnehagen. Endret 1. september 2020 av Miss-Grey 41
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Det er ikke uvanlig eller unormalt at barn er nysgjerrige, vil leke eller leker 'doktorlek' etc. Det viktige er at barna vet at det ikke er lov til å tvinge noen med og det er lov å si nei og/eller trekke seg ut av leken. Leken i seg selv bør ikke skambelegges av voksne, men du kan ta opp at barnehagen må følge med at de som leker er frivillig med i leken Anonymkode: 09305...16e 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Hva mener du med at hun kom med en annen historie? Sa at hun ikke hadde tatt på tissen? Ta det opp med barnehagen, men gjør det på en ordentlig måte. Ikke anklag, bare fortell hva jenta har sagt. Den eneste grunnen til at det er problematisk er at datteren din ikke turte å si ifra. Dersom det hadde vært gjensidig utforsking så hadde det vært annerledes. Anonymkode: 1b35d...fe9 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Dette er helt normal nysgjerrighet fra barn. Anonymkode: 31ab2...2af 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 Det er normalt blant barn. Men om det er andre ting ved barnehagen også, så kan du jo snakke med dem. (Jeg hadde ikke tenkt over det i min nåværende barnehage, men i den forrige følte jeg de aldri fulgte godt nok med på hva ungene gjorde). Når det er sagt, så fortalte min treåring meg strålende at hun hadde hatt tissen sin på pappas tiss. Det hun mente var at hun hadde tisset etter pappaen hadde tisset 😂, så det er ikke gitt at ting skjedde slik du tenkte av det hun først sa. (Før noen her inne fyrer av av det min sa, og min tolkning, så var det fordi jeg var der inne samtidig ) Anonymkode: 215fc...887 15
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 Tusen takk for svar alle sammen. ❤️ Det jeg mente med at hun kom med en annen historie, var at det ikke plutselig var hun andre jenta, men at de voksne hadde satt henne på do. I fare for å høres konservativ ut, har vi bedt om at hun får privatliv på do og hjelp når hun trenger det, og at nakenhet ikke skal forekomme unødvendig. De ansatte har vært helt enige. Utforskning er greit, men alene og i tryggere omgivelser enn barnehagen, feks på rommet eller på badet. Hvis det er det som har skjedd i barnehagen, er det ok, men da vil jeg vite det.. Anonymkode: fedd2...d4b
Humle Brumle Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt blant barn. Men om det er andre ting ved barnehagen også, så kan du jo snakke med dem. (Jeg hadde ikke tenkt over det i min nåværende barnehage, men i den forrige følte jeg de aldri fulgte godt nok med på hva ungene gjorde). Når det er sagt, så fortalte min treåring meg strålende at hun hadde hatt tissen sin på pappas tiss. Det hun mente var at hun hadde tisset etter pappaen hadde tisset 😂, så det er ikke gitt at ting skjedde slik du tenkte av det hun først sa. (Før noen her inne fyrer av av det min sa, og min tolkning, så var det fordi jeg var der inne samtidig ) Anonymkode: 215fc...887 Herregud😂 Jeg hadde fått helt hetta hvis jeg ikke visste hva hun mente. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt blant barn. Men om det er andre ting ved barnehagen også, så kan du jo snakke med dem. (Jeg hadde ikke tenkt over det i min nåværende barnehage, men i den forrige følte jeg de aldri fulgte godt nok med på hva ungene gjorde). Når det er sagt, så fortalte min treåring meg strålende at hun hadde hatt tissen sin på pappas tiss. Det hun mente var at hun hadde tisset etter pappaen hadde tisset 😂, så det er ikke gitt at ting skjedde slik du tenkte av det hun først sa. (Før noen her inne fyrer av av det min sa, og min tolkning, så var det fordi jeg var der inne samtidig ) Anonymkode: 215fc...887 Takk for rådet. Jeg synes barnehagen er veldig fin, men etter å ha begynt på en større avdeling, føler jeg det er annerledes, pluss at de er jo større, så barn er kanskje mer interessert i kropp og sånn nå.. Det du opplevde kan jo superlett misforstås 😅 Kan hende jeg ber om en samtale om jeg hører noe mer om det.. 😊 Anonymkode: fedd2...d4b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 Hør med bhg om de har noe opplegg rundt det å snakke om kropp og grenser. Vår bhg gikk gjennom noe greier i regi av Stine sofies stiftelse ifjor. Anonymkode: af512...4e1 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hør med bhg om de har noe opplegg rundt det å snakke om kropp og grenser. Vår bhg gikk gjennom noe greier i regi av Stine sofies stiftelse ifjor. Anonymkode: af512...4e1 Takk for tips 😊 er det forresten vanlig at bhg ikke informerer om slikt? Det er jo veldig viktig og noe alle barn bør få med seg 😊 Anonymkode: fedd2...d4b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Selvfølgelig skal du si det til barnehagen!! Datteren din fortalte deg det fordi hun synes det var rart. Barn skal lære seg å ikke ta på tissene til hverandre. Barn utøver også seksuelle overgrep mot barn. Som hennes nærmeste er det din plikt å ta det opp med barnehagen, og be om at de har undervisning på grenser og kropp. Husker selv mange ekle episoder fra bhg hvor voksne ikke gjorde en dritt!! Masse ekkelt som foregår blant barn som ikke lærer grensesetting hjemme og i bhg. Anonymkode: b00cf...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig skal du si det til barnehagen!! Datteren din fortalte deg det fordi hun synes det var rart. Barn skal lære seg å ikke ta på tissene til hverandre. Barn utøver også seksuelle overgrep mot barn. Som hennes nærmeste er det din plikt å ta det opp med barnehagen, og be om at de har undervisning på grenser og kropp. Husker selv mange ekle episoder fra bhg hvor voksne ikke gjorde en dritt!! Masse ekkelt som foregår blant barn som ikke lærer grensesetting hjemme og i bhg. Anonymkode: b00cf...c5a Hvis du leser det TS skriver litt lengre ned, så høres det jo ut som hun har et litt anstrengt forhold til kropp - som hun kanskje igjen har påført ubevisst sitt barn. Anonymkode: 31435...8a2 17
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #14 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser det TS skriver litt lengre ned, så høres det jo ut som hun har et litt anstrengt forhold til kropp - som hun kanskje igjen har påført ubevisst sitt barn. Anonymkode: 31435...8a2 Har faen ikke noe med det å gjøre. Barn skal ikke ta på hverandres private deler! Anonymkode: b00cf...c5a
Fuglemor Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser det TS skriver litt lengre ned, så høres det jo ut som hun har et litt anstrengt forhold til kropp - som hun kanskje igjen har påført ubevisst sitt barn. Anonymkode: 31435...8a2 Det er ikke anstrengt forhold til kropp å lære barn at man ikke skal ta på eller se på tissene til hverandre. Slik vokste jeg opp, og har ikke lidd av å være påkledd hele barndommen 😊 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, Fuglemor skrev: Det er ikke anstrengt forhold til kropp å lære barn at man ikke skal ta på eller se på tissene til hverandre. Slik vokste jeg opp, og har ikke lidd av å være påkledd hele barndommen 😊 TS har skriver at hun har bedt barnehagen spesielt om å unngå unødvendig nakenhet. Hvis ikke det er sært, så vet ikke jeg. Har du bedt barnehagen din om det samme? Barnet til TS er 3, det andre barnet er kanskje 4? Og hun kom borti tissen hennes i lek? Big deal. Anonymkode: 31435...8a2 12
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, Fuglemor skrev: Det er ikke anstrengt forhold til kropp å lære barn at man ikke skal ta på eller se på tissene til hverandre. Slik vokste jeg opp, og har ikke lidd av å være påkledd hele barndommen 😊 Det viktigste her er vel at barna lærer at når ett barn sier stopp, så stopper det andre. Ikke uvanlig at barn er veldig interessert i tissen til hverandre. Barn har også seksualitet, men ingen skal gjøre ting de ikke vil. Anonymkode: 7a18e...c79 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har faen ikke noe med det å gjøre. Barn skal ikke ta på hverandres private deler! Anonymkode: b00cf...c5a Å leke doktorlek og ta hverandre på tissen, også som barn, er faktisk en naturlig del av barns seksualitet. Det forutsetter selvsagt at begge parter er med på det. For noen voksne er det vanskelig å forstå at barn har seksualitet, og det kan virke som at noen tror at det er noe som kommer i puberteten. Slik er det altså ikke. Anonymkode: d6471...7cd 19
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å leke doktorlek og ta hverandre på tissen, også som barn, er faktisk en naturlig del av barns seksualitet. Det forutsetter selvsagt at begge parter er med på det. For noen voksne er det vanskelig å forstå at barn har seksualitet, og det kan virke som at noen tror at det er noe som kommer i puberteten. Slik er det altså ikke. Anonymkode: d6471...7cd Dette! Anonymkode: 7a18e...c79 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har faen ikke noe med det å gjøre. Barn skal ikke ta på hverandres private deler! Anonymkode: b00cf...c5a TS her, helt enig. Jeg synes det er unødvendig å lære barn at å ta på hverandre der nede er helt greit, men samtidig ikke dersom sånn og sånn. De er for små. Ingen skal ta på tissen. Uansett. Når de er eldre kan man reflektere mer rundt det. Anonymkode: fedd2...d4b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå