Gå til innhold

Hvorfor ammer enkelte til barnet er 6 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer selv, men mest for trøst fordi produksjonen min er dårlig. Men ser andre ammer til ungene er 3,4 og 5 år. Hvorfor? Og hvordan orker dere?

Jeg syns det kan være et slit å måtte sitte å amme i lange tider, samtidig som jeg syns det er koslig

Anonymkode: 68831...46b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også det var koselig, frem til to år.. Da ble det litt slitsomt og jeg hadde en brå avslutning, for jeg taklet ikke mer. 

Ei venninne ammer fireåringen, jeg tror det må være slitsomt, men tydeligvis ikke, siden de fortsetter.. 😊

Anonymkode: c4e51...fb6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ammer selv, men mest for trøst fordi produksjonen min er dårlig. Men ser andre ammer til ungene er 3,4 og 5 år. Hvorfor? Og hvordan orker dere?

Jeg syns det kan være et slit å måtte sitte å amme i lange tider, samtidig som jeg syns det er koslig

Anonymkode: 68831...46b

Ammer en 3-åring, men ikke i lange tider. Mer sånn 5 minutter en gang om dagen.

Anonymkode: ff65d...bb5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper de som ammer lenge ikke opplever det som et ork, stort sett. Folk har jo veldig ulike ammeopplevelser, og ulikt behov for å ha kroppen for seg selv

Jeg ammer mitt barn på 2 år, og det er bare koselig. Det er jo mye sjeldnere enn å amme en baby og det blir på en annen måte. Jeg ser for meg å slutte når han runder 2,5. Syns ammingen har vært mye enklere etter babytiden, fordi refluksen hans da ble bedre (mye urolig amming før det). Jeg opplever heller ikke noe mas utenom de faste tidspunktene jeg typisk ammer, som morgenen og rett etter bhg. Så for meg koster det lite og barnet trives med det, så da ser jeg ikke problemet, selv om jeg vet mange av en eller annen grunn syns amming er ekkelt eller rart etter fylte 1 år. 

• Liker 8
Skrevet

Lurer litt selv, men må si at det for min del var betydelig mer slitsomt å fullamme enn å amme ved siden av fast føde. 😅 Kanskje fordi jeg har slitt med produksjonen og babys vekt at det ble et stress her. 

Nå er hun straks året og jeg koser meg mye mer med ammingen nå, siden jeg vet at hun ellers får i seg både mat og væske utenom. Men får se hvor lenge det orker. Hvis alt går på skinner kan jeg tenke meg å amme til rundt 2 år, men siden produksjonen er liten så får vi se. Jeg har det ikke i meg å styre for mye med pumping ol. for å øke produksjonen nå som jeg jobber og baby skal begynne i barnehage.

Anonymkode: bf208...97a

• Liker 1
Skrevet

Snart får du en shitstorm fra de som mener at man må kunne amme til ungen er 8 uten at noen skal mene noe om det 

Anonymkode: b378a...375

• Liker 22
Skrevet

Jeg kjenner faktisk ingen som ammer så lenge, ikke at jeg hadde brydd meg hvis jeg gjorde det. 

Uansett, folk velger vel å fortsette med ammingen for nærheten, de syns det et koselig og av helsemessige årsaker. 

Jeg for min del hadde ikke orket å amme så lenge, men jeg ser helt klart fordeler med det. For min del kan jeg trykke alt jeg vil av godis og sjokolade i meg når jeg ammer, uten å legge på meg ett gram. God nok grunn i seg selv 🍫🍩🍕🍔👍

Anonymkode: 09ed5...8a2

• Liker 3
Skrevet

Dette er vel ikke veldig utbredt? Å amme til barna er gamle nok til å tygge kjøtt er merkelig.

Anonymkode: 3fd12...778

• Liker 16
Skrevet

De har en forskrudd oppfatning av at det er for barnets beste. 

Anonymkode: 73b77...b73

• Liker 32
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er vel ikke veldig utbredt? Å amme til barna er gamle nok til å tygge kjøtt er merkelig.

Anonymkode: 3fd12...778

Det kan de jo gjøre fra 6-8 måneder hvis de har tenner så det var jo en litt vilkårlig grense, syns du ikke? 🧐

Skrevet

Kvifor ikkje? Meir naturlig enn å drikke kumelk. Melka til ein anna art. Det er jo kjempesært når du tenkjer over det.

Eg fekk ikkje til amming. 

Eg trur mange gjer det fordi dei ser for seg at barnet utvikler seg bedre. Om det stemmer er noko anna.

Anonymkode: 40098...e59

• Liker 9
Skrevet

Personlig støtter jeg amming fullt ut. Offentlig amming og hele den pakka. 
men så har jeg også den meningen at når barnet nærmer seg 3 år, så bør det ikke ammes. Av mange grunner jeg ikke orker ramse opp. Men de trenger det ikke, og kan ha nærhet med mor uten amming. Spør du meg så spør jeg deg!

Anonymkode: 6891a...02d

• Liker 11
Skrevet

Ammer min på 15 mnd fortsatt, men hun har begynt å gå over til mer ...sutting om man kan si det sånn. Drikker ikke lenger, bare smatter på puppen på en måte. Og MÅ ha begge sider tilgjengelig samtidig. Så her er det bar overkropp på mor under amming, så det begrenser jo omfanget veldig. Er bare på morgenen når hun kommer over i senga vår rundt 7, og på ettermiddagen når vi er hjemme fra barnehagen. Har gått flere dager uten å amme pga reise, men hun er like ivrig når jeg er hjemme igjen. Er fortsatt noe produksjon, men har ikke styrt med pumping osv. Synes det er koselig, og merker det er en deilig og rolig stund for henne med mammakos, som jeg ikke ønsker å ta vekk fra henne enda. Men kan se for meg at jeg er ganske ferdig når hun er to år. 

Anonymkode: 85122...483

• Liker 5
Skrevet

De som ammer langt etter 2 år, feks 3 år pluss er helt avhengig av det selv og bruker "barn skal slutte selv" som unnskylding. Helt sykt. 

Anonymkode: fa724...48e

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ammer min på 15 mnd fortsatt, men hun har begynt å gå over til mer ...sutting om man kan si det sånn. Drikker ikke lenger, bare smatter på puppen på en måte. Og MÅ ha begge sider tilgjengelig samtidig. Så her er det bar overkropp på mor under amming, så det begrenser jo omfanget veldig. Er bare på morgenen når hun kommer over i senga vår rundt 7, og på ettermiddagen når vi er hjemme fra barnehagen. Har gått flere dager uten å amme pga reise, men hun er like ivrig når jeg er hjemme igjen. Er fortsatt noe produksjon, men har ikke styrt med pumping osv. Synes det er koselig, og merker det er en deilig og rolig stund for henne med mammakos, som jeg ikke ønsker å ta vekk fra henne enda. Men kan se for meg at jeg er ganske ferdig når hun er to år. 

Koselig...at hun sitte og bare sytte på mens hun leker med andre puppen.  Hvorfor er det koselig? Ekkelt er det og sykt at dere fortsetter når hun tydelig kan slutte. 

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Koselig...at hun sitte og bare sytte på mens hun leker med andre puppen.  Hvorfor er det koselig? Ekkelt er det og sykt at dere fortsetter når hun tydelig kan slutte. 

Heldigvis kan du bestemme selv med dine egne barn! :)

• Liker 18
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Anonymkode: 2145c...84a

Skrevet

Uvanlig langvarig amming, er foreldrenes behov. Barnet har ikke behov for pupp etter 3-6 mnd. Anbefalt å amme opp til 1 år. Etter det får de i seg nok næring via mat. 
den kosen kan gjøres på andre måter. Smokk, kosedyr etc. Synes det er kvalmt når barn på 2 år og oppover blir ammet som et lite spedbarn. 

Anonymkode: 50946...a94

• Liker 27
Skrevet

Syntes det er ekkelt når barnet klarer å si ¨mamma amme meg¨ og er nærmere 3 år. Klarer ikke la vær å tenke på Game of Thrones scenen der hun på tronen ammer ungen på type 8 år. Ekkelt bare. 

Anonymkode: 59fde...afa

• Liker 23
Skrevet

Er mange grunner til at folk ammer lenge, så ikke døm andre før du vet grunnene. 

En venninne av meg mistet mannen sin da datteren var 3 år, og hun ammet henne frem til hun var 4-5 år pga det. 

Anonymkode: 9615d...8e1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...