AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Arbeidsplassen min skal erstatte fasttelefonen med mobiler for de ansatte. I den forbindelse er jeg interessert i å høre hva andre i tilsvarende situasjon får dekket. Kan legge til at dette gjelder kontorjobb. Anonymkode: a4525...af1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 i en jobb: fikk dekket 2500,- til innkjøp av telefon, og hadde abonnoment via arbeidsgiver med 10GB pr mnd. Jobbet mye ute, så var stor datapakke for å kunne koble opp på nett hvorsom helst, og ble trekt litt i skatt. i en annen jobb: fikk utlevert telefon (de hadde noen få utvalgte modeller, og ansatte fikk utlevert den som passet til arbeidsoppgaver), og fikk abo med 3GB datapakke, og ble trekt litt i skatt. I en annen jobb: fikk utlevert jobbtelefon med 1GB datapakke, som ble liggende på kontoret utenom arbeidstid, og ikke ble brukt privat. Anonymkode: 63d2f...bc2
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Jeg kjøper telefon til de ansatte og betaler hele abonnementet, de har fri tale og data. De blir trukket skatt for dette. De har fått valgfri telefon opp til 10 000 kr.
smilo Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Så lenge du ikke tar telefonen med hjem etter jobb, skal du ikke skattes for den. 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 1 time siden, smilo skrev: Så lenge du ikke tar telefonen med hjem etter jobb, skal du ikke skattes for den. Det vet jeg, men her er det lagt opp til at man skal benytte egen telefon og få abonnement. Abonnementet er bra, men jeg har personlig ikke behov for det. Bruker lite data, og betaler godt under 366 per måned for abonnement idag. Så jeg lurer litt på hva andre får av utstyr. Vi kan få dekket inntil 2000 til kjøp av telefon årlig. Og det synes jeg personlig er litt lite når denne telefonen skal brukes som eneste telefon i en jobb der man trenger telefon daglig. Anonymkode: a4525...af1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 Får iPhone annethvert år og fri bruk. Anonymkode: 36c98...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 Får dekket 3000 til selve mobilen hvert 3. år. Arbeidsgiver holder abonnementet. Trekkes en del i skatt. Anonymkode: 8c496...7cf
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 Får velge telefon for 10.000 kr (hver annen år) og 10 GB data. Anonymkode: 0c701...0d5 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 Får ny telefon inntil hvert andre år. Jobben dekker rundt 4000 ,- Har fri mengde data. Blir beskattet, dersom jeg ikke måtte vært tilgjengelig hele tiden hadde jeg nok takket nei til jobbtelefon (skatten veier ikke opp fordelene for min del). Anonymkode: 11a5b...d0a 1
Nuttinutta Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg, men her er det lagt opp til at man skal benytte egen telefon og få abonnement. Abonnementet er bra, men jeg har personlig ikke behov for det. Bruker lite data, og betaler godt under 366 per måned for abonnement idag. Så jeg lurer litt på hva andre får av utstyr. Vi kan få dekket inntil 2000 til kjøp av telefon årlig. Og det synes jeg personlig er litt lite når denne telefonen skal brukes som eneste telefon i en jobb der man trenger telefon daglig. Anonymkode: a4525...af1 Du betaler ikke 366 i mnd. Du skatter av 366 😊 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 4 timer siden, Nuttinutta skrev: Du betaler ikke 366 i mnd. Du skatter av 366 😊 Det har jeg aldri sagt, prøv å les hva jeg skrev en gang til. Anonymkode: a4525...af1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Får dekket rundt 6500 av valgfri telefon. Abo med 16 gb. bruker jeg mer, trekkes det av lønn Anonymkode: 1335c...a6c 1
Angelheart2 Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Vi får velge om vi vil ha egen kontortelefon som ligger igjen på kontoret, eller om vi vil bruke vårt eget nummer. Dersom vi vil ha kun en telefon dekker jobben abonnement og bruk, vi må skatte av dette. I tillegg får vi dekket inntil 2000,- pr år for å kjøpe ny telefon. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 Får dekket ny telefon ved behov. Skal egentlig velges fra egen nettbutikk, men vår avdeling slurver på det og handler stortsett lokalt. Nå er det i overkant av 2 år siden jeg byttet telefon sist, men har vært uheldig å knust en nesten ny telefon. Fikk da ny på bedriftens regning. 10 GB, utover det blir det trukket fra lønna. Anonymkode: 13266...afa
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg aldri sagt, prøv å les hva jeg skrev en gang til. Anonymkode: a4525...af1 Dersom du i dag privat betaler Kr 366 for abonnement, så vil du jo ikke betale annet enn skatt når arbeidsgiver skal overta kostnaden for abonnement. Dvs at det blir rimeligere for deg. Men når det gjelder utstyr så har det vært vanlig på mine arbeidsplasser at arb.giver kjøper telefoner til de ansatte. Det skal være frivillig å ta telefonen med hjem. Dersom den ligger igjen på kontoret, skal du ikke skattes. Synes det er litt rart dersom arb.giver krever at du bruker egen privat mobil til dette. Anonymkode: fa044...f85
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom du i dag privat betaler Kr 366 for abonnement, så vil du jo ikke betale annet enn skatt når arbeidsgiver skal overta kostnaden for abonnement. Dvs at det blir rimeligere for deg. Men når det gjelder utstyr så har det vært vanlig på mine arbeidsplasser at arb.giver kjøper telefoner til de ansatte. Det skal være frivillig å ta telefonen med hjem. Dersom den ligger igjen på kontoret, skal du ikke skattes. Synes det er litt rart dersom arb.giver krever at du bruker egen privat mobil til dette. Anonymkode: fa044...f85 Rettelse: Arb.giver har kjøpt ny telefon ved behov. Anonymkode: fa044...f85
newman01 Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 Man må skatte av 4392kr hvis man får telefon og abonnement dekt av arbeidsgiver. For de aller fleste betaler man rundt 30% skatt, så den reelle kostnaden blir rundt 1300kr i året i skatt. Sammenligner man med privat løsning, hvor man kjøper telefon selv og abonnement selv, må dette betales av nettopenger, altså inntekten din etter skatt. På toppen av det hele må man betale moms på telefon og abonnement. Dette kan vel trekkes av når arbeidsgiver kjøper inn. Så kostnaden er ikke så halvgæærn så lenge man får en telefon man har lyst på 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du i dag privat betaler Kr 366 for abonnement, så vil du jo ikke betale annet enn skatt når arbeidsgiver skal overta kostnaden for abonnement. Dvs at det blir rimeligere for deg. Men når det gjelder utstyr så har det vært vanlig på mine arbeidsplasser at arb.giver kjøper telefoner til de ansatte. Det skal være frivillig å ta telefonen med hjem. Dersom den ligger igjen på kontoret, skal du ikke skattes. Synes det er litt rart dersom arb.giver krever at du bruker egen privat mobil til dette. Anonymkode: fa044...f85 Som jeg sa, betaler langt under 366 i dag, og jeg får da utbetalt kr 300 per mnd. i ekstra lønn til telefonkostnader. Har en telefon til 11 500 som jeg i teorien kan få dekket 6 000 av over 3 år. Men jeg tviler på at telefonen vil holde i 3 år når den brukes både i jobb og privat. Og jeg har heller ikke lyst på en billigere telefon som ikke fungerer for mitt privatbruk. Derav ønsket om å høre litt hva andre har med tanke på ev. forhandling. Anonymkode: a4525...af1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 Et annet poeng er jo selvfølgelig at man sparer skatt ved å få hele telefonkostnaden dekket kontra høyere lønn så lenge man kjøper sin egen mobil. Anonymkode: a4525...af1
Gjest Blondie65 Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 Jeg får telefon når det er behov og arbeidsgiver betaler abonnement og data. Jeg skatter av 366/mnd for dette. For meg har dette helt klart svart seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå