Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manglende intelligens/evne til refleksjon, kanskje. Jeg har selv opplevd at folk har kommet med skråsikre teorier om livet mitt, ingen av dem har stemt. Felles for disse menneskene som har visst så godt hvem jeg er og hvordan jeg har det, er at de generelt har lavt kunnskapsnivå og sjelden reflekterer særlig dypere enn til «hvem tror du ryker ut først på Farmen denne sesongen». 

Anonymkode: d7dd7...b48

• Liker 6
Gjest Trudelutt1
Skrevet

Veldig sant mye av det du skriver. Samtidig så er det generaliseringer og fordommer ute og går. Jeg kjenner dessverre en del som snylter på NAV på forskjellige måter, så jeg vet at mitt syn ofte blir farget av det, men jeg prøver å ha i bakhodet at det kun gjelder de få jeg kjenner og representerer overhodet ikke flertallet av befolkningen. Dette gjelder jo alt. Jeg danset ballett med en gutt da jeg var yngre og selv om han er homofil, betyr det absolutt ikke at alle gutter som danser ballett er homofile, men at det kanskje er en høyere andel som er det. Samme med kvinner og fotball. Forskjellen er nok at mange selv er slitne av jobben sin og tenker litt sånn "jeg vil også si jeg er utbrendt/deprimert så jeg kan være hjemme" og så blir man litt mer furt av det.

Skrevet

Folk tenker ut fra seg selv. Er man selv sleip og utspekulert av natur, så tror en at andre er det. Så enkelt tror jeg det er i 99% av tilfellene.

Alt en skjønner om de som snakker om andre... 🙂 tro meg

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Uatskillelig skrev:

dra til Spania

Det er veldig spesifikt hahaha
Ja, jeg er enig, men det er nettopp derfor vi ikke blir så såret av kritikk fra fremmede, men en sårende kommentar fra en venn eller en nær slektning kan ødelegge oss.
Mange bestemmer seg for å fortelle absolutt ingenting til noen og gjemme støvet under teppet.
Ingen kjenner oss egentlig helt, eller kjenner alle fasettene våre. Jeg oppfører meg ikke på samme måte med en venn og med moren min, det er forskjell på nærhet og tillit eller autoritetsfølelse.

• Liker 1
Skrevet
På 1.9.2020 den 15.29, Trudelutt1 skrev:

Veldig sant mye av det du skriver. Samtidig så er det generaliseringer og fordommer ute og går. Jeg kjenner dessverre en del som snylter på NAV på forskjellige måter, så jeg vet at mitt syn ofte blir farget av det, men jeg prøver å ha i bakhodet at det kun gjelder de få jeg kjenner og representerer overhodet ikke flertallet av befolkningen. Dette gjelder jo alt. Jeg danset ballett med en gutt da jeg var yngre og selv om han er homofil, betyr det absolutt ikke at alle gutter som danser ballett er homofile, men at det kanskje er en høyere andel som er det. Samme med kvinner og fotball. Forskjellen er nok at mange selv er slitne av jobben sin og tenker litt sånn "jeg vil også si jeg er utbrendt/deprimert så jeg kan være hjemme" og så blir man litt mer furt av det.

Du kjenner en del som snylter på NAV? Er det syke/uføre mennesker du her refererer til?

Det skal mye til før man blir ufør, så her lurer jeg på om du mener at du besitter større ekspertise enn alle de leger og andre fagpersoner som er involvert i den prosessen gjør. Jeg har en som er blitt ufør (etter mange års yrkesliv, men som ble syk) i familien og vet at det var en omfattende prosess før personen ble erklært 100 prosent ufør. Det er ikke bare å møte hos NAV og lure deg til en diagnose, du skal utredes i lang tid, alt blir utprøvd.

Anonymkode: e0fba...e91

• Liker 1
Skrevet
På 1.9.2020 den 15.22, Uatskillelig skrev:

Jeg leser stadig at folk skriver at andre finner opp sykdommer, overdriver sykdommer, svindler NAV. Folk uttaler seg om at "den personen kan umulig være syk fordi hen går på kafé eller maler et hus". Folk spekulerer, sprer rykter og tror at de vet alt om søsken, venner, naboer, bekjente, kollegaer og andre mer perifere mennesker. Det er jo helt vanvittig. Er det noe jeg har lært i livet så er det at man vet fryktelig lite om andres liv. De fleste deler ikke personlige ting med andre enn de aller nærmeste og ikke engang med ens nærmeste deler man alt. Jeg har flere ganger opplevd å finne ut mange år senere, i etterkant av å ha stiftet vennskap/bekjentskap, at vedkomne har hatt en grusom barndom. Mennesker jeg har trodd har hatt det fint, som har opplevd det verste av det verste. Det er mange slike historier. Folk kan skjule de mest forferdelige historier, men likevel smile, gå på kafé, dra til Spania eller henge med venner. Folk viser ikke hele sannheten. De fleste viser et glansbilde av livet sitt. Selv om andre ikke ser at en person er syk, så betyr det ikke at personen lyver om sykdommen. Det betyr bare at det er mye man ikke vet og heller aldri kommer til å få vite.

Hva er det med folk som tror at de vet alt om andres liv og sykdom?

Men man ser bare nå under korona, hvor mange angivere og sladrehanker som har krøpet frem fra under den steinen der de bor. Nordmenn generelt er svært glade å angi og sladre på andre mennesker, for da føler de seg viktig fordi de har gjort "sin borgerplikt". Ved minste snev av et eller annet som de tror har skjedd, melder de i øst og vest. Ikke noe rart mange instanser er overarbeidet fordi de må etterforske og saksbehandle masse tull. 

Anonymkode: cd14c...0b4

• Liker 2
Skrevet

Fordi mange ikke leser bøker og dermed mangler forståelsen av hvordan mennesker er. At mennesker er sammensatte, folk er ikke som du tror osv.

Anonymkode: 0662f...8a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...