AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Jeg har kommet halvveis i studiene og sliter med en del angst. Angsten kommer ofte i utspill når det er muntlige fremlegg, kollokvier, diskusjoner etc. Problemet er at studiet legger veldig opp til at man skal kunne forklare fag i ulike settinger. Det er dette som blir vanskelig for meg siden jeg blir for nervøs og virker usikker når jeg snakker. Føler også at jeg ofte blir misforstått på grunn av dette. Lurer derfor på om noen har råd til hvordan man bedre kan takle slike situasjoner? Anonymkode: fab6d...0f5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kommet halvveis i studiene og sliter med en del angst. Angsten kommer ofte i utspill når det er muntlige fremlegg, kollokvier, diskusjoner etc. Problemet er at studiet legger veldig opp til at man skal kunne forklare fag i ulike settinger. Det er dette som blir vanskelig for meg siden jeg blir for nervøs og virker usikker når jeg snakker. Føler også at jeg ofte blir misforstått på grunn av dette. Lurer derfor på om noen har råd til hvordan man bedre kan takle slike situasjoner? Anonymkode: fab6d...0f5 Jeg klarte ikke ha min muntlige bacheloroppgave framfor klassen min på studiet for 12 år siden,så fikk ha den kun foran to forelesere. Takknemlig for det og fikk B tror jeg. Anonymkode: af563...7db 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kommet halvveis i studiene og sliter med en del angst. Angsten kommer ofte i utspill når det er muntlige fremlegg, kollokvier, diskusjoner etc. Problemet er at studiet legger veldig opp til at man skal kunne forklare fag i ulike settinger. Det er dette som blir vanskelig for meg siden jeg blir for nervøs og virker usikker når jeg snakker. Føler også at jeg ofte blir misforstått på grunn av dette. Lurer derfor på om noen har råd til hvordan man bedre kan takle slike situasjoner? Anonymkode: fab6d...0f5 Hei, ts. Her er noen råd Det er veldig mange som sliter med det det samme som deg, så du er ikke alene. Jeg var så ekstrem da jeg begynte mitt studie at jeg måtte forlate klasserommet første skole dag da vi skulle presentere oss ved navn. Muntlige fremføringer var et absolutt nei, så jeg valgte bort alle fag som hadde den type aktivitet. Det gikk fint helt til masternivå, da måtte jeg enten jeg ville eller ikke. Så her noen tips. Ta kontakt med helestjenesten tilknyttet universitetet du går på, i Oslo er det SiO. Der får du gratis psykologihjelp opptil et visst antall timer. Det funket ikke for meg, men det har nok hjulpet mange. Det som funket var derimot at jeg ba legen min skrive ut propranolol, som er en type betablokker. Diss gjør at hjerterytmen holder seg rolig, og adrenalinnivået på et lavere nivå (oppleves i hvert fall slik). Da jeg holdt min første presentasjon i plenum merket jeg ikke noe til de kroppslige symptomene som trigger angsten min i slike tilfeller. Hjertet slo rolig, pusten holdt seg rolig, hånden stø osv. Presentasjonen gikk over all forventning, faktisk så bra at jeg aldri hadde drømt tanken. Etter det gikk neste like bra, og nå føler jeg ingen redsel ved tanken på å presentere noe i plenum. Jeg trenger ikke lenger betablokker for å diskutere i plenum, eller for mindre ting (som fortsatt var utenkelig før). Jeg tar de fortsatt i forbindelse med større presentasjoner, men vurderer nå å droppe de. Jeg føler jeg liksom har fått bygd opp meg selv Håper dette var til hjelp, lykke til. Anonymkode: e1be4...966 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, ts. Her er noen råd Det er veldig mange som sliter med det det samme som deg, så du er ikke alene. Jeg var så ekstrem da jeg begynte mitt studie at jeg måtte forlate klasserommet første skole dag da vi skulle presentere oss ved navn. Muntlige fremføringer var et absolutt nei, så jeg valgte bort alle fag som hadde den type aktivitet. Det gikk fint helt til masternivå, da måtte jeg enten jeg ville eller ikke. Så her noen tips. Ta kontakt med helestjenesten tilknyttet universitetet du går på, i Oslo er det SiO. Der får du gratis psykologihjelp opptil et visst antall timer. Det funket ikke for meg, men det har nok hjulpet mange. Det som funket var derimot at jeg ba legen min skrive ut propranolol, som er en type betablokker. Diss gjør at hjerterytmen holder seg rolig, og adrenalinnivået på et lavere nivå (oppleves i hvert fall slik). Da jeg holdt min første presentasjon i plenum merket jeg ikke noe til de kroppslige symptomene som trigger angsten min i slike tilfeller. Hjertet slo rolig, pusten holdt seg rolig, hånden stø osv. Presentasjonen gikk over all forventning, faktisk så bra at jeg aldri hadde drømt tanken. Etter det gikk neste like bra, og nå føler jeg ingen redsel ved tanken på å presentere noe i plenum. Jeg trenger ikke lenger betablokker for å diskutere i plenum, eller for mindre ting (som fortsatt var utenkelig før). Jeg tar de fortsatt i forbindelse med større presentasjoner, men vurderer nå å droppe de. Jeg føler jeg liksom har fått bygd opp meg selv Håper dette var til hjelp, lykke til. Anonymkode: e1be4...966 Tusen takk for mange gode råd Har slitt lenge med angst og har vurdert psykologhjelp tidligere. Visste bare ikke at de tilbyr gratis timer (veldig kjekt som student). Vil vurdere medisin også. Har akkurat de samme kroppslige symptomene som du beskriver, og blir ofte enda mer stresset pga. dette. Anonymkode: fab6d...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 medisinen* 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode råd Har slitt lenge med angst og har vurdert psykologhjelp tidligere. Visste bare ikke at de tilbyr gratis timer (veldig kjekt som student). Vil vurdere medisin også. Har akkurat de samme kroppslige symptomene som du beskriver, og blir ofte enda mer stresset pga. dette. Anonymkode: fab6d...0f5 medisinen* -TS Anonymkode: fab6d...0f5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 Snakk litt senere enn du egentlig vil. Fokuser på å artikulere alle stavelsene i ordene tydelig, og tenk at du skal snakke i hele setninger uten for mye bruk av leddsetninger og komma. Legg stemmeleie et hakk mørkere enn du vanligvis gjør, og snakk fra "brystet". Jeg har undervist mye, og alt dette er slikt jeg gjør bevisst for å fremstå tydelig, trygg og profesjonell. Anonymkode: 19e40...999 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Tenker at det kommer an på hva du har angst for. Jeg har angst for å si noe feil, virke dum og sånne ting. Det har egentlig ikke blitt så mye bedre. Hver gang jeg har en presentasjon så blir det bekreftet på en måte. Jeg er ofte veldig kortfattet, glemmer ting jeg skal si og kan bli satt ut av spørsmål jeg ikke har tenkt gjennom. Når jeg ser på andre som har presentasjon så er det aldri slik. Så det jeg er redd for blir på en måte bekreftet. Det har ikke hjulpet meg så mye å jobbe med dette med psykolog, men jeg klarer i det minste å gjennomføre det. Noe jeg ikke klarte før. Det hjelper litt for meg å være godt forberedt, prøver å fokusere på andre ting i rommet (for å ta bort fokuset på hvor nervøs jeg er), men det er jo helt klart en ting jeg ikke mestrer. Nå har jeg begynt på master også så da må jeg gjennom flere sånne ting. Anonymkode: 578d3...328
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Kommer litt an på hvor du studerer, men vet at f.eks ved NTNU holdes det "Ta ordet"-kurs hvor man jobber med akkurat dette. Anonymkode: 85332...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå