Gå til innhold

Rhesus negativ, andre svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

I forrige svangerskap fikk jeg vite at jeg var resus negativ, alt gikk fint med baby. 

Nå er jeg gravid igjen, og har vært på kontroll i uke 12, og neste er i uke 24. Jeg glemte helt å fortelle legen det om blodtypen (gikk til jordmor forrige gang). 

Så leser jeg om antistoffer og det ene og det andre, og jeg har egentlig ikke peiling. Etter fødsel var jeg helt i ørska og husker ikke om jeg fikk en sprøyte eller ikke, husker bare jordmor sa et eller annet om blodtypen og gav meg sprøyte. 

Burde jeg foreta meg noe? Isåfall hva? 

Anonymkode: a3414...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen tok vel blodprøver?  

Anonymkode: 2198a...855

Skrevet

Du skal jo ta blodprøver på kontrollen i uke 12. Dette ble vel gjort? Da sjekkes både blodtype og eventuelle antistoffer. Deretter skal du ta ny blodprøve i uke 24 for å sjekke blodtypen til fosteret. Du vil få svar på prøvene regner jeg med, og legen vil sikkert kontakte deg da og informere om at du er negativ og må ha ny time i uke 24 for nye prøver. Ta kontakt med legekontoret hvis du er usikker.

Anonymkode: 27998...3e3

• Liker 1
Skrevet

Vi tok en hel del blodprøver, og har fått svar på at jeg manglet jern, regner med de tok blodtype prøve også 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi tok en hel del blodprøver, og har fått svar på at jeg manglet jern, regner med de tok blodtype prøve også 

Da bør ting være iorden 

Anonymkode: 2198a...855

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis fikk du sprøyten etter fødsel pga du er rhesus negativ. Du skal ha fått svar på blodtypen din igjen fra blodprøvene tatt i uke 12. Sannsynligvis er du fortsatt rhesus negativ. Du skal ta ny blodprøve i dette svangerskapet i uke 24, hvor du ser om barnet er rhesus positiv eller negativ. Er barnet negativ skal ingen ting foreta seg, er barnet positiv får du en sprøyte i svangerskapet i uke 28 og noen dager etter fødsel. Så anbefaler å ta kontakt med legesenteret. Jeg måtte selv minne legen på denne blodprøven i uke 24.

Anonymkode: 2165d...bf8

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte selv minne legen på at jeg skulle ha sprøyte, enda jeg hadde tatt blodprøve 2 ganger. Dette var midt i nedstengning så mulig det var derfor det gikk han hus forbi.. 

Anonymkode: 1fd85...300

Skrevet

Ok, jeg har ikke fått noe tilbakemelding på blodtype. Burde jeg ringe legekontoret for å høre hvordan det ligger an? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg har ikke fått noe tilbakemelding på blodtype. Burde jeg ringe legekontoret for å høre hvordan det ligger an? 

Absolutt. Du må ta disse sprøytene om SUVer rhesus negativ og barnet positiv 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Du må ta disse sprøytene om SUVer rhesus negativ og barnet positiv 

Okei, takk for informasjonen 😊 da ringer jeg i morgen. 

Skrevet

Men legekontoret har ikke noe med det å gjøre. De tar blodprøven, men ved behov for behandling er det sykehuset som utfører den.

Anonymkode: 396a6...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...