Gå til innhold

Hvordan unngå flassing ved retinolbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpt Paulas Choice 1% retinol.  Når jeg bruker denne bare f.eks på kinnene 1-3 ganger i uka flasser jeg ikke.  Men bruker jeg den i hele ansiktet flasser jeg mye, spesielt mellom bryn på nesa og rundt øynene.   Har også forsøkt med fuktighetskrem både over og under retinol, men flasser likevel.  Og hvordan får man bort flasset?  Er vanligvis aldri tørr eller flassete i ansiktet, og det plager meg fordi sminken ikke ser fin ut. Prøvde med en skrub forsiktig men hjalp ikke.  Bruker The Ordinary sin glycol toner men den "tar" ikke flasset den heller. Bruker masse fuktighetskrem på natt + fukt.serum. 

Anonymkode: 847b3...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da virker retinolen, når du flasser...skal helst ikke brukes altfor mange ganger i uka. Det står sikkert noe om det på pakningen?

Anonymkode: fe5a2...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid før huden venner seg til Retinol, så hvis du ikke har brukt Retinol tidligere, kan flassing også være et tegn på at konsentrasjonen er for høy. 1% høres ikke mye ut, men man anbefales som regel å starte med en konsentrasjon på 0,5% eller lavere.

Retinol er ikke noe quick-fix, og du får ikke raskere eller bedre resultater ved å bruke sterkere konsentrasjon oftere. Tvert i mot kan du faktisk skade huden din.

Du kan jo gå til innkjøp av et retinolprofukt med lavere konsentrasjon og bruke den på de områdene der du flasser.

Du sier ikke noe om hvilken fuktighetskrem.du bruker, men i og med at huden din er tørr og flasser, må du kanskje forsøke en  'rikere" krem om natten, evt en barrierekrem til fuktbalansen i huden er gjenopprettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.  Jeg har brukt en fra TO til nå, den er mild og har ikke flasset av denne.  Brukt fukt krem fra Estelle og Tild samt fukt serum, har også en for tørr hud jeg har brukt fra et fransk merke jeg ikke husker navnet på. Nå i kveld klinte jeg meg inn med Cicaplast fra La roche posay.  🤣 Den gjør underverker under øynene mine på vinteren.  Kommer til å heller bruke retinolen punktvis og la vær å bruke den på nesa og mellom brynene, det er der jeg flasser mest.  Den kostet 600 kr og gidder ikke kjøpe en som er mildere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Jeg har brukt en fra TO til nå, den er mild og har ikke flasset av denne.  Brukt fukt krem fra Estelle og Tild samt fukt serum, har også en for tørr hud jeg har brukt fra et fransk merke jeg ikke husker navnet på. Nå i kveld klinte jeg meg inn med Cicaplast fra La roche posay.  🤣 Den gjør underverker under øynene mine på vinteren.  Kommer til å heller bruke retinolen punktvis og la vær å bruke den på nesa og mellom brynene, det er der jeg flasser mest.  Den kostet 600 kr og gidder ikke kjøpe en som er mildere. 

Cicaplast er smart, det er jo en barrierekrem, dvs. en krem som skal "forsegle" fukt til huden og beskytte mot ytre påkjenninger og tap av fuktighet. Du kan prøve å blande litt retinolserum med fuktighetskrem og se om de områdene som flasser, tåler det bedre da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Har du tips til barrierekrem, @Roci

LRP Cicaplast som TS nevner, Eucerin Aquaphor (inneholder mineralolje), Dermalogica Barrier Repair, Paula's Choice Calm Restoring Moisturizer (denne reddet huden min sist vinter), Skincity Skincare 24H Barrier Extreme Cream, for å nevne noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2020 den 11.09, Roci skrev:

LRP Cicaplast som TS nevner, Eucerin Aquaphor (inneholder mineralolje), Dermalogica Barrier Repair, Paula's Choice Calm Restoring Moisturizer (denne reddet huden min sist vinter), Skincity Skincare 24H Barrier Extreme Cream, for å nevne noen. 

Tusen takk for svar!! 

Jeg tror jeg bestiller den fra PC, jeg har sett på den før og er generelt glad i merket. Håper den roer min plutselige sensitive hud som ellers har vært så robust. :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen råd å gi, men har selv kjøpt et retinolserum med 1% retinol. Har brukt et retinolserum med 0,5 prosent retinol i noen år. Er litt spent på hvordan huden min vil reagere.

Ellers vil jeg anbefale denne kremen, en veldig fuktighetsgivende krem. https://www.nordicfeel.no/hudpleie/ansikt/nattkrem/exuviance-ultra-restorative-creme-34340?gclid=EAIaIQobChMIq8C23tDQ6wIVUuvtCh1U9wg8EAQYBCABEgLIE_D_BwE

Anonymkode: d9b38...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Tusen takk for svar!! 

Jeg tror jeg bestiller den fra PC, jeg har sett på den før og er generelt glad i merket. Håper den roer min plutselige sensitive hud som ellers har vært så robust. :( 

Bare hyggelig🙂 Calm-kremen fra PC reddet som sagt huden min sist vinter da jeg slet med dehydrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...