Drizzt Skrevet 1. september 2020 #1 Del Skrevet 1. september 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLJkWj/anmelder-hurtigruten-for-lovbrudd-paa-tom-cruise-skip MS «Fridtjof Nansen» er et ekspedisjonscruise som seiler under NIS-flagg, og er dermed underlagt internasjonale regler, i motsetning til NOR-registrerte skip. Derfor benytter Hurtigruten filippinsk mannskap, som ifølge Sjømannsforbundet tjener ned mot 29 kroner med dagens dollarkurs. Staten betaler dagpenger til norske sjøfolk samtidig Hurtigruten som flyr inn filippinsk mannskap. Det er så langt fra å delta i den nasjonale dugnaden som det går an å komme, sier leder Johnny Hansen. 29 kroner i timen? Det var filipinske arbeidere som fikk påvist korona og ikke hadde vært i pålagt karantene 10 dager før de startet å jobbe i den forrige skandalen. Hva driver Hurtigruten med? Svartelistet fra min side. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 7. september 2020 #2 Del Skrevet 7. september 2020 Hurtigruten bryter ikke loven i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. september 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 11. september 2020 På 7.9.2020 den 22.26, Stina234 skrev: Hurtigruten bryter ikke loven i dette tilfellet. Det viser seg at de gjør det. Nå må de også bytte skip for tom Cruise sitt crew fra skip med filippinske underbetalte arbeidere til skip med norske arbeidere. Det er så råttent at bedriften prøver å spare penger på tvilsomme måter ... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 11. september 2020 #4 Del Skrevet 11. september 2020 27 minutter siden, Drizzt skrev: Det viser seg at de gjør det. Nå må de også bytte skip for tom Cruise sitt crew fra skip med filippinske underbetalte arbeidere til skip med norske arbeidere. Det er så råttent at bedriften prøver å spare penger på tvilsomme måter ... Nei, de bryter ikke loven. De skifter skip kun for å få ro. Hva mener du er råttent her? Har du satt deg inn i hvordan et skip drives? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 11. september 2020 #5 Del Skrevet 11. september 2020 (endret) 5 hours ago, Drizzt said: Det viser seg at de gjør det. Nå må de også bytte skip for tom Cruise sitt crew fra skip med filippinske underbetalte arbeidere til skip med norske arbeidere. Det er så råttent at bedriften prøver å spare penger på tvilsomme måter ... Enig. I tillegg får Hurtigruten mye i statsstøtte og hjelp i koronatider. Folk mister nok lysten til å hjelpe Hurtigruten om de hadde fortsatt å oppføre seg råttent. Endret 11. september 2020 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest INRI Skrevet 11. september 2020 #6 Del Skrevet 11. september 2020 Jeg synes at det er hårreisende at et norsk selskap med norske skip som driver sin virksomhet ved å kjøre opp og ned kysten av Norge benytter seg av filippinsk arbeidskraft som de betaler ned mot 3 dollar i timen, spesielt mtp at det koster fra 10700kr per person for en 12-dagers tur. Det er særdeles usmakelig, og det er sosial dumping. Ikke overraskende at det er Trygve Hegnar som er styreleder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. september 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 11. september 2020 8 timer siden, Stina234 skrev: Nei, de bryter ikke loven. De skifter skip kun for å få ro. Hva mener du er råttent her? Har du satt deg inn i hvordan et skip drives? Hvis det er så vanskelig å drive lovlig, må de finne seg noe annet å gjøre. Jo, det var faktisk mye ulovlig, til og med UDI ble involvert i saken. Det er ikke for å få ro, men for å slippe sanksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 12. september 2020 #8 Del Skrevet 12. september 2020 14 timer siden, Drizzt skrev: Hvis det er så vanskelig å drive lovlig, må de finne seg noe annet å gjøre. Jo, det var faktisk mye ulovlig, til og med UDI ble involvert i saken. Det er ikke for å få ro, men for å slippe sanksjoner. Hurtigruten har skip under to flaggsystemer (NOR og NIS) Skip under NIS går både i Norge og Arktis og Antarktis. de skipene har internasjonale arbeidskontrakter. Dette er vanlig og fullt lovlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RS_ Skrevet 24. september 2020 #9 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) På 11.9.2020 den 15.03, Gjest INRI skrev: Jeg synes at det er hårreisende at et norsk selskap med norske skip som driver sin virksomhet ved å kjøre opp og ned kysten av Norge benytter seg av filippinsk arbeidskraft som de betaler ned mot 3 dollar i timen, spesielt mtp at det koster fra 10700kr per person for en 12-dagers tur. Det er særdeles usmakelig, og det er sosial dumping. For ordens skyld benytter Hurtigruten kun norsk/skandinavisk mannskap med norske lønninger på kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Det har de alltid gjort å kommer til å fortsette med så lenge lovene er slik de er i dag. Filipinsk mannskap er kun på NIS skipene som går i cruisetrafikk. Dette har forøvrig Hurtigruten benyttet seg av lenge. Allerede i 2002 ved daværene helnorske selskap OVDS, som startet med seilinger i Antarktis, flagget de NOR skipene til NIS og benyttet filipinsk mannskap. Dette er 10 år før både Hegnar, Stordalen og Skjeldam kom på banen. Forøvrig kan du jo booke tur med Havila Kystruten som skal starte opp i Januar. De tar 10640,- for en 12-dagers tur. Da sparer du 60,- Endret 24. september 2020 av RS_ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 24. september 2020 #10 Del Skrevet 24. september 2020 8 timer siden, RS_ skrev: For ordens skyld benytter Hurtigruten kun norsk/skandinavisk mannskap med norske lønninger på kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Det har de alltid gjort å kommer til å fortsette med så lenge lovene er slik de er i dag. Filipinsk mannskap er kun på NIS skipene som går i cruisetrafikk. Dette har forøvrig Hurtigruten benyttet seg av lenge. Allerede i 2002 ved daværene helnorske selskap OVDS, som startet med seilinger i Antarktis, flagget de NOR skipene til NIS og benyttet filipinsk mannskap. Dette er 10 år før både Hegnar, Stordalen og Skjeldam kom på banen. Forøvrig kan du jo booke tur med Havila Kystruten som skal starte opp i Januar. De tar 10640,- for en 12-dagers tur. Da sparer du 60,- Endelig et innlegg som baseres på fakta. Bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå