Gå til innhold

Ukulturen i Hurtigruten


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLJkWj/anmelder-hurtigruten-for-lovbrudd-paa-tom-cruise-skip

MS «Fridtjof Nansen» er et ekspedisjonscruise som seiler under NIS-flagg, og er dermed underlagt internasjonale regler, i motsetning til NOR-registrerte skip. Derfor benytter Hurtigruten filippinsk mannskap, som ifølge Sjømannsforbundet tjener ned mot 29 kroner med dagens dollarkurs.

Staten betaler dagpenger til norske sjøfolk samtidig Hurtigruten som flyr inn filippinsk mannskap. Det er så langt fra å delta i den nasjonale dugnaden som det går an å komme, sier leder Johnny Hansen.

 

 

29 kroner i timen? Det var filipinske arbeidere som fikk påvist korona og ikke hadde vært i pålagt karantene 10 dager før de startet å jobbe i den forrige skandalen. 

Hva driver Hurtigruten med? Svartelistet fra min side.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.9.2020 den 22.26, Stina234 skrev:

Hurtigruten bryter ikke loven i dette tilfellet.

Det viser seg at de gjør det. Nå må de også bytte skip for tom Cruise sitt crew fra skip med filippinske underbetalte arbeidere til skip med norske arbeidere. Det er så råttent at bedriften prøver å spare penger på tvilsomme måter ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Drizzt skrev:

Det viser seg at de gjør det. Nå må de også bytte skip for tom Cruise sitt crew fra skip med filippinske underbetalte arbeidere til skip med norske arbeidere. Det er så råttent at bedriften prøver å spare penger på tvilsomme måter ... 

Nei, de bryter ikke loven.  De skifter skip kun for å få ro.  

Hva mener du er råttent her?  Har du satt deg inn i hvordan et skip drives?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Drizzt said:

Det viser seg at de gjør det. Nå må de også bytte skip for tom Cruise sitt crew fra skip med filippinske underbetalte arbeidere til skip med norske arbeidere. Det er så råttent at bedriften prøver å spare penger på tvilsomme måter ... 

Enig. I tillegg får Hurtigruten mye i statsstøtte og hjelp i koronatider. Folk mister nok lysten til å hjelpe Hurtigruten om de hadde fortsatt å oppføre seg råttent. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er hårreisende at et norsk selskap med norske skip som driver sin virksomhet ved å kjøre opp og ned kysten av Norge benytter seg av filippinsk arbeidskraft som de betaler ned mot 3 dollar i timen, spesielt mtp at det koster fra 10700kr per person for en 12-dagers tur. Det er særdeles usmakelig, og det er sosial dumping.

Ikke overraskende at det er Trygve Hegnar som er styreleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Stina234 skrev:

Nei, de bryter ikke loven.  De skifter skip kun for å få ro.  

Hva mener du er råttent her?  Har du satt deg inn i hvordan et skip drives?

Hvis det er så vanskelig å drive lovlig, må de finne seg noe annet å gjøre. Jo, det var faktisk mye ulovlig, til og med UDI ble involvert i saken. Det er ikke for å få ro, men for å slippe sanksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Drizzt skrev:

Hvis det er så vanskelig å drive lovlig, må de finne seg noe annet å gjøre. Jo, det var faktisk mye ulovlig, til og med UDI ble involvert i saken. Det er ikke for å få ro, men for å slippe sanksjoner. 

Hurtigruten har skip under to flaggsystemer (NOR og NIS) Skip under NIS går både i Norge og Arktis og Antarktis.  de skipene har internasjonale arbeidskontrakter.  Dette er vanlig og fullt lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.9.2020 den 15.03, Gjest INRI skrev:

Jeg synes at det er hårreisende at et norsk selskap med norske skip som driver sin virksomhet ved å kjøre opp og ned kysten av Norge benytter seg av filippinsk arbeidskraft som de betaler ned mot 3 dollar i timen, spesielt mtp at det koster fra 10700kr per person for en 12-dagers tur. Det er særdeles usmakelig, og det er sosial dumping.

For ordens skyld benytter Hurtigruten kun norsk/skandinavisk mannskap med norske lønninger på kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Det har de alltid gjort å kommer til å fortsette med så lenge lovene er slik de er i dag. Filipinsk mannskap er kun på NIS skipene som går i cruisetrafikk. Dette har forøvrig Hurtigruten benyttet seg av lenge. Allerede i 2002 ved daværene helnorske selskap OVDS, som startet med seilinger i Antarktis, flagget de NOR skipene til NIS og benyttet filipinsk mannskap. Dette er 10 år før både Hegnar, Stordalen og Skjeldam kom på banen.

Forøvrig kan du jo booke tur med Havila Kystruten som skal starte opp i Januar. De tar 10640,- for en 12-dagers tur. Da sparer du 60,-  ;) 

Endret av RS_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, RS_ skrev:

For ordens skyld benytter Hurtigruten kun norsk/skandinavisk mannskap med norske lønninger på kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Det har de alltid gjort å kommer til å fortsette med så lenge lovene er slik de er i dag. Filipinsk mannskap er kun på NIS skipene som går i cruisetrafikk. Dette har forøvrig Hurtigruten benyttet seg av lenge. Allerede i 2002 ved daværene helnorske selskap OVDS, som startet med seilinger i Antarktis, flagget de NOR skipene til NIS og benyttet filipinsk mannskap. Dette er 10 år før både Hegnar, Stordalen og Skjeldam kom på banen.

Forøvrig kan du jo booke tur med Havila Kystruten som skal starte opp i Januar. De tar 10640,- for en 12-dagers tur. Da sparer du 60,-  ;) 

Endelig et innlegg som baseres på fakta. Bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...