Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 7 år. Hun har alltid vært utrolig treg til alt, spising, påkledning, generelt å høre etter. 

Nå er det verre enn noen gang. "Det er helt normalt for alderen", får jeg beskjed om, men ting tar så lang tid at aktiviteter og trening må avlyses, fordi hun ikke rekker det. Det blir det eller løfte henne halvferdig med oss, men vi tenker det er en passende konsekvens at hun ikke får dra når hun faktisk ikke rekker det. Hun synes det er kjempedumt, og blir veldig lei seg. Hun forstår der og da hvorfor det ble avlyst når vi snakker om det, men neste gang, er det som om hun ikke bryr seg. Hun gjør det samme gjentatte ganger, og det er like leit for henne hver gang. Hun er ei veldig smart og "våken" jente, så jeg forstår henne virkelig ikke her. 

Akkurat nå er det størst problem på morgenen. Hun er morgenfugl, og er alltid tidlig oppe. Hun skal være ute av døren tjue minutter før skolen starter, og skal da møte en klassekamerat for å ta følge. Det tar ca ti minutter å gå. Frokost settes på bordet ca 30-60 minutter før hun må dra, men hun bruker all den tiden på å spise EN skive, og vil aller helst ha en til. Vi pusher litt på, og sier at hun "må stappe" hvis hun vil ha god tid/ikke dårlig tid. Ofte ender jeg opp med å måtte rydde maten bort til et visst klokkeslett, om hun skal rekke det. Likevel er hun ofte minst fem minutter for sen til å møte klassekameraten. Skulle tro hun gjorde det med vilje. Hun vet at hun skal kle på seg så fort hun har vasket seg rett etter at hun har stått opp, men det er ikke ofte hun gjør det, enda jeg har funnet frem klær til henne. Det tar henne lang tid å kle seg, hun vimser rundt og suller med alt annet. Hun bryr seg ganske enkelt ikke, og jeg ender opp med omtrent stå som en hauk over henne for å passe på at hun gjør det hun skal - i sneglefart, men det blir i hvert fall gjort. Hun hadde opprinnelig god tid. Lillesøster er klar lenge før, og hun tar seg også god tid, men gjør ikke ting saaaakte. 

Vi snakker om respekt overfor klassekameraten som må vente, respekt overfor medelever og lærere om hun kommer sent, og generelt det å komme på tide til skolestart. Hun bryr seg tilsynelatende ekstremt lite, uansett hvordan vi ordlegger oss og oppmuntrer til å være på tida, være en god venn osv. Hun kan klokken ganske godt, da vi hele tiden må ta opp temaet "tid og klokkeslett". 

Maser vi, går alt saktere. Blir vi strenge, blir hun hårsår, eller hva jeg skal si. Det liker hun dårlig, og føler vi er slemme. Og det er ok, for det er utrolig kjedelig og dumt for alle parter når vi må være strenge. Vi når bare ikke inn til henne. Ber vi henne gå på badet, og skynde seg med å stelle seg, så tar hun de minste skrittene i sneglefart og sier at "hun er på vei!". Flere ganger har hun vært litt sen til skolen, og gjør da at også klassekameraten blir sen. Selv nekter hun å innrømme at de blir sene, men klassekameraten har fortalt det. Det har ikke blitt tatt opp med lærer/lærer har ikke tatt det opp med oss. Hun har det tilsynelatende bra på skolen, har mange venner og mestrer fagene godt. Hun virker generelt til å trives med livet. 

Jeg skjønner at dette kan løses ved at jeg står opp tidligere, og i dag har hun fått beskjed om at fra i morgen så skal hun stelle seg helt ferdig før frokost, så er hun ikke ferdig med å spise før hun må dra, så får hun rett og slett gå sulten. Vi aner ikke hva vi ellers skal gjøre, da hun trekker tida så voldsomt ut. Vi håper det kan være en motivator, da hun jo er sulten.

Problemer her er jo egentlig at hun ikke vil høre på oss/overser oss og oppfører seg som om hun ikke bryr seg om annet enn seg selv og sitt i enkelte situasjoner. Noen som har tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun bruker 30-60 min på en brødskive så må det jo være noe som ikke stemmer. Jeg hadde dratt til fastlege. 

Og jeg hadde også gitt beskjed om at 5 minutter til så må du være ferdig med å spise. Er hun ikke ferdig så må hun fortsatt gå fra for å rekke skolen. 

Når hun er 7 år og holder på sånn så ville jeg absolutt fått henne sjekket. 

Anonymkode: fa9c0...41b

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet at hun er bare 7 år, men siden du sier at er «våken» og smart så kan det være en mulighet til å lære henne klokken? ( hvis hun ikke allerede kan den da).

Jeg har en med Asberger, og han var alltid treig og dillet bort tiden sjøl om han hadde god tid på morningen . Det var som han trodde at klokken gikk etter hans tempo .

Jeg kjøpte inn en vekkerklokke og ga han ansvaret med å stå opp. ( selvfølgelig stod jeg også opp omtrent samtidig)

Han lærte seg å følge med på tida siden klokken på mikro og stekeovn var lett synlig fra kjøkkenbordet. 

Først da lærte han seg å være effektiv sjøl om han trenger god tid på morningen . 
Han er aldri forsein på skolebussen 

Anonymkode: c79f7...007

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at hun er bare 7 år, men siden du sier at er «våken» og smart så kan det være en mulighet til å lære henne klokken? ( hvis hun ikke allerede kan den da).

Jeg har en med Asberger, og han var alltid treig og dillet bort tiden sjøl om han hadde god tid på morningen . Det var som han trodde at klokken gikk etter hans tempo .

Jeg kjøpte inn en vekkerklokke og ga han ansvaret med å stå opp. ( selvfølgelig stod jeg også opp omtrent samtidig)

Han lærte seg å følge med på tida siden klokken på mikro og stekeovn var lett synlig fra kjøkkenbordet. 

Først da lærte han seg å være effektiv sjøl om han trenger god tid på morningen . 
Han er aldri forsein på skolebussen 

Hun kan klokka sånn omtrent. Vi snakker om den klokka støtt og stadig, nettopp fordi hun tuller bort tida. 

Jeg kan ikke se for meg at hun har asperger eller noe sånt, da hun er såpass sosial og omgjengelig. Hvordan skjønte du at det var "noe" med din sønn?

Skrevet

Tror du i de fleste tilfeller bare må la ting få konsekvenser. Som når dere ikke rekker trening eller noe sånt - nei, da gjør dere ikke det. Hun har lov til å være lei seg over det, men det er det som er konsekvensen. 

Angående følge med venn til skolen, så er det jo verre. Da går det ut over noen som ikke er henne selv. Jeg ville i alle fall skrevet en timeplan for morgen og sagt at kl 07.30 er frokost ferdig - uavhengig av om hun egentlig vil spise mer. Da får hun få med seg brødskiva i hånda på veien. Hvis dere har en eller annen smarthøytaler eller noe, så går det jo an å sette på alarmer til faste tidspunkter som sier fra når det er på tide å skifte aktivitet. 

Men stort sett så er det nok alderen blandet med datterens personlighet. Min bror var helt lik. For meg som alltid har hatt fobi for å komme for sent, så skjønte jeg ingenting av dette andre mennesket som klarte å bli distrahert av alt mulig og satt og drømte seg bort når han skulle ta på sokker, liksom. 

Flaks for meg at jeg nå har en seksåring som er nesten helt lik, HI! Jeg blir gal av at det tar en evighet å komme ut av døra! ;)

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun bruker 30-60 min på en brødskive så må det jo være noe som ikke stemmer. Jeg hadde dratt til fastlege. 

Og jeg hadde også gitt beskjed om at 5 minutter til så må du være ferdig med å spise. Er hun ikke ferdig så må hun fortsatt gå fra for å rekke skolen. 

Når hun er 7 år og holder på sånn så ville jeg absolutt fått henne sjekket. 

Jeg vet ikke helt hva fastlegen kan gjøre med at hun er tregspist? Alt hun gjør, går tregt, ikke bare spisinga. Det er da vi merker det best, da måltidene tar en halv evighet. Men hun er generelt treg. Hva skulle legen sjekket, mener du? Henvist henne videre ifht å få en diagnose? Jeg føler hun ellers er helt "normal". 

Vi tar som sagt bort maten til et visst klokkeslett, og hun får selvfølgelig beskjed i forkant. Sier ifra til henne om at hun har ti minutter, fem, tre, to osv. Vi har forsøkt med vekkerklokke, men det funker ikke. Hun overser den glatt, og vi må likevel ta bort maten hennes. 

Skrevet
2 minutter siden, tangent skrev:

Tror du i de fleste tilfeller bare må la ting få konsekvenser. Som når dere ikke rekker trening eller noe sånt - nei, da gjør dere ikke det. Hun har lov til å være lei seg over det, men det er det som er konsekvensen. 

Angående følge med venn til skolen, så er det jo verre. Da går det ut over noen som ikke er henne selv. Jeg ville i alle fall skrevet en timeplan for morgen og sagt at kl 07.30 er frokost ferdig - uavhengig av om hun egentlig vil spise mer. Da får hun få med seg brødskiva i hånda på veien. Hvis dere har en eller annen smarthøytaler eller noe, så går det jo an å sette på alarmer til faste tidspunkter som sier fra når det er på tide å skifte aktivitet. 

Men stort sett så er det nok alderen blandet med datterens personlighet. Min bror var helt lik. For meg som alltid har hatt fobi for å komme for sent, så skjønte jeg ingenting av dette andre mennesket som klarte å bli distrahert av alt mulig og satt og drømte seg bort når han skulle ta på sokker, liksom. 

Flaks for meg at jeg nå har en seksåring som er nesten helt lik, HI! Jeg blir gal av at det tar en evighet å komme ut av døra! ;)

Ja, det blir en del konsekvenser. Hun går glipp av treninger, kino og til og med en bursdag hun hadde gledet seg til. Det er leit, men det er jo sånn det må være. 

Det er dette med morgenen, ja, som er det verste, da det går utover klassekameraten, og også medelever og lærere om de blir sene. Vi har ikke skrevet en timeplan, men vi har faktisk en "gjøreplan" på badet ifht stelling, da hun "aldri" husker hva hun skal gjøre 🙄 Jeg skal forsøke en timeplan på kjøkkenet, da blir det kanskje mer konkret for henne. Det var et godt forslag 😊

• Liker 1
Skrevet

Er hun likedan på skolen? Hva sier lærerne i konferansetimene? Det "burde" jo være samme problem der, med å spise ferdig og komme seg inn/ut i tide.

Anonymkode: fccf1...18c

• Liker 4
Skrevet

Det virker jo veldig som hun har konsentrasjonsvansker. På mange måter beskriver du broren min som barn. Han fikk utredet ADD ganske sent. Jeg er ikke så godt kjent med systemet som det er nå, men kunne det vært en idé å snakke med abup eller noen i skolen? Har du vært i dialog med skolen og hørt om hun er slik der også? 

Anonymkode: 159a8...e9f

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er hun likedan på skolen? Hva sier lærerne i konferansetimene? Det "burde" jo være samme problem der, med å spise ferdig og komme seg inn/ut i tide.

De sier hun er litt treg ut til friminutt med påkledning, og ofte er det litt mye mat igjen i matboksen (spør jeg hvorfor, svarer hun det samme som på så mye annet "vet ikke/husker ikke"). Læreren la ikke særlig vekt på dette forrige samtale, men skolen har vært stengt så lenge, så forrige samtale handlet kun om det faglige. 

Skrevet
11 minutter siden, luianna skrev:

Jeg vet ikke helt hva fastlegen kan gjøre med at hun er tregspist? Alt hun gjør, går tregt, ikke bare spisinga. Det er da vi merker det best, da måltidene tar en halv evighet. Men hun er generelt treg. Hva skulle legen sjekket, mener du? Henvist henne videre ifht å få en diagnose? Jeg føler hun ellers er helt "normal". 

Vi tar som sagt bort maten til et visst klokkeslett, og hun får selvfølgelig beskjed i forkant. Sier ifra til henne om at hun har ti minutter, fem, tre, to osv. Vi har forsøkt med vekkerklokke, men det funker ikke. Hun overser den glatt, og vi må likevel ta bort maten hennes. 

Mtp på treg spising så er det faktisk en del fysiske ting det kan være ja. Har selv et barn som ikke kan spise fort og er ikke treg på noen måte ellers. 

Hun reagerer ikke på noe, hverken til tiltale, konsekvenser, påminnelser eller noe annet og selv når det får konsekvenser av at hun ikke rekker trening og hun blir lei seg, men neste gang kan det gå helt samme veien. Det er veldig rart av en 7 åring. Hvis hun er så treg i alt, så må det jo også være vanskelig på skolen og iforbindelse med fag. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virker jo veldig som hun har konsentrasjonsvansker. På mange måter beskriver du broren min som barn. Han fikk utredet ADD ganske sent. Jeg er ikke så godt kjent med systemet som det er nå, men kunne det vært en idé å snakke med abup eller noen i skolen? Har du vært i dialog med skolen og hørt om hun er slik der også? 

Anonymkode: 159a8...e9f

Hun er veldig fantasifull og drømmende, dagdrømmer mye. Jeg var likedan som barn, men det ble aldri påpekt at jeg var treg på samme måten. Jeg tenker å snakke med læreren ved neste foreldresamtale, om dette. Kanskje de mistenker noe innen da, men akkurat nå så har de hatt så lite med hverandre å gjøre pga nedstengningen i våres. 

• Liker 4
Skrevet

Mtp på treg spising så er det faktisk en del fysiske ting det kan være ja. Har selv et barn som ikke kan spise fort og er ikke treg på noen måte ellers. 

Hun reagerer ikke på noe, hverken til tiltale, konsekvenser, påminnelser eller noe annet og selv når det får konsekvenser av at hun ikke rekker trening og hun blir lei seg, men neste gang kan det gå helt samme veien. Det er veldig rart av en 7 åring. Hvis hun er så treg i alt, så må det jo også være vanskelig på skolen og iforbindelse med fag. 

Glemte å legge til at jeg tenker absolutt at det kan testes for ulike lidelser da. 

Skrevet
11 minutter siden, luianna skrev:

Hun kan klokka sånn omtrent. Vi snakker om den klokka støtt og stadig, nettopp fordi hun tuller bort tida. 

Jeg kan ikke se for meg at hun har asperger eller noe sånt, da hun er såpass sosial og omgjengelig. Hvordan skjønte du at det var "noe" med din sønn?

Jeg vil absolutt ikke antyde at datteren din er innenfor autismespekteret. 
Jeg tenkte bare å dele min erfaring med det å knekke koden ang det å lære å forholde seg til tid og tidsfrister.

Å straffe og gi gjentagende negative tilbakemeldinger er ikke veien å gå etter min mening. Det er ikke sikkert dere har gjort så mye av det, men bare nevner det. 

Å få barnet engasjert og bygge opp lysten til å lykkes og mestre gir bedre resultat. 
Ros og prøv å få henne med på hva hun tror hjelper. Ikke sikkert det funker første og andre gang, men prøv .. 

Min sønn begynte å utvikle en liten spiseforstyrrelse , og var ekstremt kresen i matveien . Reagerte på smak og lukter,og var veldig skeptisk til å være med på ting som han ikke kjente den eksakte fremgangsmåten og utfallet av aktiviteten. 
De med Asberger er veldig forskjellige, og noen av de har spesielle interesser, men slett ikke alle . 

Generelt når det bli hakk i plata med ikke lykkes med å forandre dårlige vaner og adferd, så bør en slutte med straff og  harde konsekvenser. 
Å sette seg ned i fred og ro og prøve å finne ut hva som ligger bak er iallefall en god start 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er treg til alt, ikke kun spising. Det er vel en av tingene med størst irritasjonsfaktor, da vi ikke akkurat kan putte maten i munnen for henne. Når det gjelder påkledning, så kan vi jo faktisk hjelpe henne og på den måten få fortgang. Men måltidene tar unødvendig lang tid. Hun blir ofte sittende alene ved matbordet etter middag, da vi ikke orker å sitte der lenge nok til at hun blir ferdig. Er det pannekaker eller annet hun liker skikkelig godt, så sluker hun det. Da sitter hun lenge ved bordet fordi hun spiser så sinnssykt mye... Jeg tror derfor ikke det er noe fysisk galt. 

Jeg synes også det er rart at hun ikke reagerer på hva enn vi sier eller hva som skjer av konsekvenser. Jeg ser for meg at vi må prøve noe annet/nytt, for å nå inn til henne, men jeg er ganske tom for idèer. Jeg fikk et tips om timeplan lenger oppe i tråden, som jeg tenkte å prøve ut. Kanskje blir det med konkret for henne, og lettere å forstå. Jeg håper i hvert fall det. 

Skrevet
6 minutter siden, luianna skrev:

Hun er veldig fantasifull og drømmende, dagdrømmer mye. Jeg var likedan som barn, men det ble aldri påpekt at jeg var treg på samme måten. Jeg tenker å snakke med læreren ved neste foreldresamtale, om dette. Kanskje de mistenker noe innen da, men akkurat nå så har de hatt så lite med hverandre å gjøre pga nedstengningen i våres. 

Slik var jeg også som barn, og er det til en viss grad fortsatt. Forskjellen er jo at man som voksen vet hva man må, og hva man ikke må, og heller kan sette av tid til å "gjøre ingenting".

Jeg lo litt da du skrev "hun virker ganske fornøyd med livet". Det virker jo slik. Hun har sin egne, lille tankeverden som er langt mer spennende enn hverdagslige småting som fem minutter forsinkelse.

Jeg tror dere rett og slett må være strengere med henne. Hun går rundt i sine egne tanker og synes disse praktiske må-tingene bare er i veien. Hun må lære som alle andre barn at noen ting er kjedelige, men obligatoriske.

Skrevet

Jeg vil absolutt ikke antyde at datteren din er innenfor autismespekteret. 
Jeg tenkte bare å dele min erfaring med det å knekke koden ang det å lære å forholde seg til tid og tidsfrister.

Å straffe og gi gjentagende negative tilbakemeldinger er ikke veien å gå etter min mening. Det er ikke sikkert dere har gjort så mye av det, men bare nevner det. 

Å få barnet engasjert og bygge opp lysten til å lykkes og mestre gir bedre resultat. 
Ros og prøv å få henne med på hva hun tror hjelper. Ikke sikkert det funker første og andre gang, men prøv .. 

Min sønn begynte å utvikle en liten spiseforstyrrelse , og var ekstremt kresen i matveien . Reagerte på smak og lukter,og var veldig skeptisk til å være med på ting som han ikke kjente den eksakte fremgangsmåten og utfallet av aktiviteten. 
De med Asberger er veldig forskjellige, og noen av de har spesielle interesser, men slett ikke alle . 

Generelt når det bli hakk i plata med ikke lykkes med å forandre dårlige vaner og adferd, så bør en slutte med straff og  harde konsekvenser. 
Å sette seg ned i fred og ro og prøve å finne ut hva som ligger bak er iallefall en god start 

Vi prøver å ikke gi negative tilbakemeldinger, og prøver å oppmuntre. Det blir litt masing, helt klart, men vi prøver å ikke ilegge masinga mer negativitet enn masing i seg selv er. Akkurat i denne situasjonen, hvor hun blir for sen til klassekameraten og skolen, så snakker vi om det å være en god venn, og prøver å oppmuntre til dette, og også det med å være respektfull og ta hensyn. Men så feiler hun jo, da hun ofte er for sen til i hvert fall klassekameraten, så jeg bør vel slutte å ta det opp. Vi straffer for øvrig ikke, men konsekvenser blir det. Vi kan ikke komme for sent til treninga, da de allerede er i gang og har funnet partnere osv. Det er ikke bare å "hoppe inn", da det vil ødelegge for de andre. Det er heller ikke ok å entre kinosalen når filmen har startet for femten minutter siden. Det er forstyrrende for alle andre, og vi har allerede gått glipp av starten. For å ta eksempler som har skjedd mer enn èn gang.
Vi snakker mye sammen på sengekanten, også om dette, men for henne er dette en ikke-sak, altså at hun ikke skjønner at det påvirker flere og ikke er noe viktig. Det er en typisk god samtale, som de på sengekanten så ofte er, med dypere innhold og god tid til å ta opp emner, hvor vi kan tenke og reflektere sammen, undre osv. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik var jeg også som barn, og er det til en viss grad fortsatt. Forskjellen er jo at man som voksen vet hva man må, og hva man ikke må, og heller kan sette av tid til å "gjøre ingenting".

Jeg lo litt da du skrev "hun virker ganske fornøyd med livet". Det virker jo slik. Hun har sin egne, lille tankeverden som er langt mer spennende enn hverdagslige småting som fem minutter forsinkelse.

Jeg tror dere rett og slett må være strengere med henne. Hun går rundt i sine egne tanker og synes disse praktiske må-tingene bare er i veien. Hun må lære som alle andre barn at noen ting er kjedelige, men obligatoriske.

Vi øver selvfølgelig på at må-tingene må gjøres, selv om de er kjedelige. Vi skal sette opp en timeplan nå (tips fra en over her) og så følge den til punkt og prikke, da ord ikke helt når inn. Du er nok spot on med det du skriver, og jeg kjenner meg jo igjen i denne fantasiverdenen.

Skrevet
2 minutter siden, luianna skrev:

Vi prøver å ikke gi negative tilbakemeldinger, og prøver å oppmuntre. Det blir litt masing, helt klart, men vi prøver å ikke ilegge masinga mer negativitet enn masing i seg selv er. Akkurat i denne situasjonen, hvor hun blir for sen til klassekameraten og skolen, så snakker vi om det å være en god venn, og prøver å oppmuntre til dette, og også det med å være respektfull og ta hensyn. Men så feiler hun jo, da hun ofte er for sen til i hvert fall klassekameraten, så jeg bør vel slutte å ta det opp. Vi straffer for øvrig ikke, men konsekvenser blir det. Vi kan ikke komme for sent til treninga, da de allerede er i gang og har funnet partnere osv. Det er ikke bare å "hoppe inn", da det vil ødelegge for de andre. Det er heller ikke ok å entre kinosalen når filmen har startet for femten minutter siden. Det er forstyrrende for alle andre, og vi har allerede gått glipp av starten. For å ta eksempler som har skjedd mer enn èn gang.
Vi snakker mye sammen på sengekanten, også om dette, men for henne er dette en ikke-sak, altså at hun ikke skjønner at det påvirker flere og ikke er noe viktig. Det er en typisk god samtale, som de på sengekanten så ofte er, med dypere innhold og god tid til å ta opp emner, hvor vi kan tenke og reflektere sammen, undre osv. 

Tror du kan senke skuldrene litt, og stole på at dere er gode foreldre som gjør det dere kan for å lette situasjonen.  En blir sliten, frustrert og lei siden det påvirker hele familiehverdagen. 

Nå har gutten min også ADHD( glemte å ta det med) , men er ikke hyper, så det er fokuset og konsentrasjonen som lager krøll. Nå har han omsider fått medisin som hjelper på det. 
Men... igjen uten å antyde noe, det er mye av det   du forteller som jeg kjenner igjen. 
At de ikke kan noe for det, de skjønner ikke hva de gjør feil , og at de blir lei seg for at det får sånne konsekvenser .

Det er nesten ufattelig for oss foreldre at forklaringene vi gir barna ikke når inn og blir «lagret» 

Ta en ekstra prat med lærer, og hvis dette har vart over tid så hadde jeg kanskje bestilt time hos fastlegen med tanke på henvisning til BUP. 
Jeg spurte lærer når gutten gikk i første klasse om hvordan det gikk på skolen. Fikk til svar at det gikk greit, men da var klassen enda så uoversiktlig så det ble ikke synlig før han var større. Men jeg så det hele veien..

• Liker 5
Skrevet

Hva er det hun bruker tid på mens hun skal spise om morgenen? Bruker hun faktisk så lang tid på en skive, eller gjør hun andre ting?

Jeg synes det virker som dere håndterer det godt i utgangspunktet, bra hun må oppleve konsekvensene av å være sen bl.a. ved at hun da går glipp av ting. 

Anonymkode: 24cd9...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...