Gå til innhold

Vil man få ekstra oppfølging hvis man har stoffskifte problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på medisiner og lurer på om det er noe ekstra oppfølging siden jeg har lavt stoffskifte? 

Anonymkode: f5573...229

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på medisiner og lurer på om det er noe ekstra oppfølging siden jeg har lavt stoffskifte? 

Anonymkode: f5573...229

Ingen erfaring, men mener jeg har lest her på forumet før at noen fikk det de første 12 ukene.. håper du får noen svar :) 

Anonymkode: da6e7...124

Skrevet

Nei, du trenger ikke ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 9549a...30e

Skrevet

Jeg har fått påvist lavt stoffskifte i svangerskapet. Tar blodprøver jevnlig, hver 4. - 6. uke, men ikke noe ut over det. Men tror behovet for oppfølging ut over å sjekke stoffskiftet jevnlig, kommer litt an på om stoffskiftet ditt er godt regulert av medisinene nå og under svangerskapet, eller ikke. Jeg ville snakket med legen.

Anonymkode: 374d8...6ce

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

GALT! I 1.trimester øker behovet for Levaxin drastisk! For lavt stoffskifte øker risikoen for spontanabort og kan gi barnet lavere iq. Dette må  man ofte Google seg fram til selv, og presentere pålitelige kilder til fastlegen. Jeg måtte vise frem artikler fra Relis for å bli tatt på alvor hos fastlegen min. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor svarer du på ting du åpenbart ikke har peiling på? Har man lavt stoffskifte skal man ha oppfølging underveis, slik at man sikrer at medisindosen er riktig. 

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Alvorlig hypotyreose hos mor gir risiko for nevrologiske og kognitive skader hos barnet.

• Behandlingsmålet er TSH i trimesterspesifikt referanseområde*. (III) Ved behandlet hypotyreose før svangerskapet, bør dosen levotyroksin økes med ca. 20 % så snart det foreligger en positiv graviditetstest – for eksempel ved å øke ukedosen fra 7 til 8 dagsdoser (II)
  • TSH måles månedlig fram til uke 30 og minst en gang mot slutten av svangerskapet (II)
  • Det anbefales prekonsepsjonell optimalisering av behandling (II)
  • Grav hypotyreose bør vurderes av endokrinolog og fostermedisiner (IV)
  • En godt behandlet hypotyreose medfører ikke økt risiko for mor eller barn (I)
  • Tyroksindosen justeres umiddelbart ned etter fødsel (III)

Anonymkode: d14d1...638

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, Xfreya skrev:

GALT! I 1.trimester øker behovet for Levaxin drastisk! For lavt stoffskifte øker risikoen for spontanabort og kan gi barnet lavere iq. Dette må  man ofte Google seg fram til selv, og presentere pålitelige kilder til fastlegen. Jeg måtte vise frem artikler fra Relis for å bli tatt på alvor hos fastlegen min. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du på ting du åpenbart ikke har peiling på? Har man lavt stoffskifte skal man ha oppfølging underveis, slik at man sikrer at medisindosen er riktig. 

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Alvorlig hypotyreose hos mor gir risiko for nevrologiske og kognitive skader hos barnet.

• Behandlingsmålet er TSH i trimesterspesifikt referanseområde*. (III) Ved behandlet hypotyreose før svangerskapet, bør dosen levotyroksin økes med ca. 20 % så snart det foreligger en positiv graviditetstest – for eksempel ved å øke ukedosen fra 7 til 8 dagsdoser (II)
  • TSH måles månedlig fram til uke 30 og minst en gang mot slutten av svangerskapet (II)
  • Det anbefales prekonsepsjonell optimalisering av behandling (II)
  • Grav hypotyreose bør vurderes av endokrinolog og fostermedisiner (IV)
  • En godt behandlet hypotyreose medfører ikke økt risiko for mor eller barn (I)
  • Tyroksindosen justeres umiddelbart ned etter fødsel (III)

Folk overdriver ekstremt. Dosen blir økt, så er det problemet løst. Kan også gå å ta noen blodprøver. Dette går ikke under ekstra oppfølging i svangerskapet. 

Skrevet

Kjære ts, hvis du er gravid og har lavt stoffskifte håper jeg du får god medisinsk oppfølging av legen din. Ikke hør på anonyme folk som nettet som gir direkte skadelige medisinske råd. Gå gjerne til legen mens du prøver å bli gravid for å sjekke stoffskiftevetidene også, og straks du blir gravid. 

Skrevet

Folk overdriver ekstremt. Dosen blir økt, så er det problemet løst. Kan også gå å ta noen blodprøver. Dette går ikke under ekstra oppfølging i svangerskapet. 

Som du ser så må blodprøvene styres etter egne verdier som er trimesteravhengige, og følges gjennom svangerskapet. Det krever derfor ekstra oppfølging 🤷‍♂️ 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser så må blodprøvene styres etter egne verdier som er trimesteravhengige, og følges gjennom svangerskapet. Det krever derfor ekstra oppfølging 🤷‍♂️ 

Du har rett, det blir ekstra oppfølging. Jeg som ser på ekstra oppfølging som oppfølging på fødeavdelingen, men slik trenger det selvsagt ikke være. 

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte. Oppfølgingen har bare bestått i at jeg har tatt stoffskifteprøve hver gang jeg har hatt svangerskapskontroll. Har derfor fortsatt å gå til legen for svangerskapskontrollene i stedet for å skifte til jordmor, for å slå to fluer i en smekk. Stoffskiftet mitt har imidlertid holdt seg stabilt under hele svangerskapet (er i uke 31 nå), så det har ikke vært behov for å endre Levaxin-dosen. For noen kan det være behov for å øke dosen, men det følger legen din med på :)

Anonymkode: bafa0...ff4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...