Gå til innhold

Gaustatoppen - nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om å være med opp til Gaustatoppen, men jeg er en byrotte og aldri beveget meg noe særlig i slike terreng. Kan hvem som helst gå der? Ser på ut.no at det står at det er krevende, men passer spreke barnefamilier? 

Anonymkode: 67f12...aff

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått tilbud om å være med opp til Gaustatoppen, men jeg er en byrotte og aldri beveget meg noe særlig i slike terreng. Kan hvem som helst gå der? Ser på ut.no at det står at det er krevende, men passer spreke barnefamilier? 

Hvis det er den korteste ruten så er det ikke så veldig langt, men det er naturlig nok mye oppover. Har du litt tid på deg så kan du jo trene litt først. 

Anonymkode: 36885...f8d

Skrevet

Ja, jeg tror "hvem som helst" kan gå der. Så lenge du er i normal form da. 

• Liker 3
Skrevet

Om du har normal form og passe god tid (og er voksen), så klarer du fint turen.

Husk gode sko! Gjerne fjellstøvler eller andre tursko som gir støtte til ankelen. Det er veldig mye stein, og fort gjort å tråkke feil og vrikke foten dersom man ikke er vant til å gå i fjellet. Ta også med godt med drikke og ekstra klær, da været skifter fort i fjellet, spesielt på denne tida av året.

God tur!

• Liker 2
Skrevet

Det er flere som skal gå og de sier at selv en som jeg kan gå der, så da får jeg vel prøve. Eventuelt snike meg til den heisen, ta heisen opp og gå litt ned for å late som jeg bare har sprintet forbi dem hele veien hehe. 

Men er det greit med gode joggesko, eller må man ha fjellsko? Finnes det noen billige fjellsko som også kan brukes til mer en fjellturer? Og er det snø der i september? Noen av de jeg skal gå med mener at det kan komme snø når vi er der? Da blir jeg brått litt mer usikker. Vi skal på dra til Rjukan den 18 og være til den 20, tror vi skal gå den 20 også. 

Skrevet

Er du generelt i god form, vil jeg tro det går helt fint. Jeg ville ikke brukt joggesko - det er mye stein, og det er fint med støtte rundt ankelen - og pass på å ta med nok varme klær! Jeg var der om sommeren, og selv om det var bra temperatur lenger ned, så ble det rimelig kaldt langt oppe. Savnet vindtette klær og litt ekstra ull. 

Skrevet

Den korteste veien er den brateste. Mye stein, kanskje noe snø. Bruk gode sko med ankelstøtte. Jeg tryna på vei ned fordi den ene foten sviktet 🙈 Den lengste veien er ikke så bratt eller krevende. Jeg er i dårlig form og døde nesten på vei opp. Føltes sånn ut hvertfall. Er du usikker så ta heisen opp og gå ned. Det gjorde jeg når jeg skulle gå der for andre gang. Krevende ned den brateste delen pga mye stein.  Ta med varme klær. Jeg var den i august og snødde på toppen. Blir fort kaldt. 

Anonymkode: 01265...d9c

• Liker 1
Skrevet

Vi var der for noen uker siden. Det var en enkel tur for noen amatører som oss. Jeg så barn og voksne som løp opp og ned som om det var en asfaltert gangvei.

Anonymkode: 461c7...1ca

Skrevet

Jeg ville forresten ikke tatt den bratteste stien selv om den er kortere, da det er flere høydemeter. Parker på den store parkeringsplassen og gå den vanlige stien/veien opp. Den er litt lenger, men snillere da den ikke er like bratt, og den er godt tilrettelagt.

Du kan selvsagt ta heisen opp, men det gir ikke akkurat den samme opplevelsen som ved å gå selv. 

Det kan komme snø, men mest sannsynlig ikke. Ikke la frykten for snø stoppe deg. Snø kan du også få i juli. Det er derimot veldig viktig å ha varmt tøy, tykk genser, jakke som tåler regn, lue og votter i sekken, for det kan bli surt. Mange går i joggesko opp dit, men selv foretrekker jeg turstøvler med støtte rundt ankelen, spesielt dersom det kan komme nedbør. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke si det er krevende sammenlignet med andre fjell. Stien er stort sett veldig bra (betydelig utbedret i år eller i fjor) og det er tørt. Siste biten mot toppen har en del løs stein, så i hvert all lette fjellstøvler/høye tursko kan være en fordel hvis man synes joggesko blir ustøtt. 
Det vanlige er å gå fra Stavsro parkering, ca 650m stigning til hytta og 4,5km. Bruker stort sett +- timen, men det er relativt rask gange uten pauser. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Da har jeg gått der! Vi gikk der i går fordi det var så himla fint vær, noe resten av Norge også innså. Men jeg brukte veldig lang tid opp, endte opp med å gå alene bakerst da jeg syntes det var litt skummelt og veldig slitsomt å gå fort oppover der. Jeg brukte sikkert over 3 timer opp, men for en som tydeligvis ikke har kondis så syntes jeg det var bra nok å komme seg opp. Endte opp med å ta den heisen ned fordi jeg klarte å vrikke foten på toppen. Men den var verre enn å gå syntes jeg! Haha. Takk igjen for alle tipsene! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...