Gå til innhold

Hva bør man servere i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her gjør vi det enkelt: Ungenes bursdag, deres valg!

Anonymkode: 25fd2...893

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 said:

Det er en helt annen diskusjon. Invitasjonen er sendt ut, svigermor respekterer den ikke. Og så skal TS sette himmel og jord i bevegelse for å betjene en freidig svigermor?

Ja...om det var hennes mor ville hun ha reagert med det samme?  Selvfølgelig vet vi ikke hvordan den samtalen gikk, kan ha vært at svigermor spurte sønnen om det var greit å komme litt tidligere og ha litt tid med barnet, men som vanlig med svigermor tråder blir hun det onde ulven.  Synnes ts kan faktisk tenke litt her og si "velkommen" - bare koselig du vil ha litt tid sammen med barnet, mens vi forberede oss til festen. Men jeg elsker min svigermor, så ser ikke jeg henne som en mas og brydde.  

Anonymkode: 1b6ec...143

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gjør vi det enkelt: Ungenes bursdag, deres valg!

Anonymkode: 25fd2...893

Hva valgte dine barn å servere i ettårsdagene sine da? 

Anonymkode: a4700...823

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var er merkelig tidspunkt for en ettårsdag, mitt barn på 9 mnd går på badet 18.30, så jeg skjønner godt svigermor vil komme før så hun faktisk får sett barnet. I min familie er barnebursdag fra 14-15 så ungene får lekt sammen og vi har god tid. Vi lager pølsebuffet som nevnt over med ulike typer pølser og tilbehør og kaker etterpå. Vi vil ha folk ut døren 18-18.30 så ungene kan lande litt før legging

Anonymkode: af7ee...08f

Vår ettåring legger seg rundt kl.21. Han sover lenger om morgenen og han sover litt på ettermiddagen også. Vår går ikke i barnehage enda, så derfor passer dette bedre for oss. 

Anonymkode: ea7c8...f08

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer også på tidspunktet.  1 åringer flest er i seng like etter du skal begynne med festen.  Alle våres barnebursdager har vært i ettermiddag, til og med de som er ungdommer og tenåringer.  

Vår ettåring legger seg kl.21.00. Han sover lenger om morgenen og har en blund på ettermiddagen. 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja...om det var hennes mor ville hun ha reagert med det samme?  Selvfølgelig vet vi ikke hvordan den samtalen gikk, kan ha vært at svigermor spurte sønnen om det var greit å komme litt tidligere og ha litt tid med barnet, men som vanlig med svigermor tråder blir hun det onde ulven.  Synnes ts kan faktisk tenke litt her og si "velkommen" - bare koselig du vil ha litt tid sammen med barnet, mens vi forberede oss til festen. Men jeg elsker min svigermor, så ser ikke jeg henne som en mas og brydde.  

Det jeg reagerer på er at svigermor har valgt å invitere seg selv på middag. Det hadde spilt null rolle for meg om det var svigerinne, mor, søster, far, onkel eller farfar som gjorde det. Poenget er at det er uhøflig å bare overstyre alt og komme til middag istedet. Jeg vet selvsagt ikke om TS sin mann er en av disse konfliktskye dottene som bare sier "ja og ha" når hans mor dikterer hans liv, saken er at svigermor gir faen i klokkeslettet hun er invitert til og gjør et problem av en hyggelig tilstelning med sine krav.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke min svigermor er en ond heks, er glad i henne og respekterer henne selvom hun er annerledes enn meg. Som sagt, ingenting imot å servere middag, det er bare at den kom som julekvelden på kjerringa, da jeg hadde planlagt kun kaffe og kaker. Snakket med min mor om det nå, og hun er også enig i at det bør være annen servering enn kun kaffe og kaker når svigerfamilien har så lang reisevei. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVa er vanlig? Folk velger selv hva de vil ha. Vi har halt alt fra kun kake/kaffe og grillet hel indrefilet med tilbehør.  Folk velger selv hva de vil servere. 

Vel jeg hadde synes det var rart å ikke servere mat , alle serverer det rundt oss

Anonymkode: 7ab4c...acf

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, nå at jeg ser mer på tidspunktet skjønner jeg det godt.  1 åringen kommer til å bli sliten innen kort tid etter gjestene ankommer. De kommer kl 18, så må da en av de ta den og legge den, midt opp i et selskap.  Så egentlig ser gjestene knapt bursdagsbarnet.  Skjønner svigermor godt, de vil gjerne se barnebarnet sitt.  De er ikke der for å se de voksne. Hva egentlig er poenget å ha et 1års feiring kl 18 når barnet skal legge seg like etter?

Du vet barn er forskjellige? Min la seg kl 21

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke invitert resten av gjestene til samme tid som svigermor kom, men latt svigermor komme og være med barnet litt før de andre kommer. Så kan jo du gjøre deg klar og forberede kaffe og kakene. Svigermor kan få det du skal ha til middag, regner jo med du skal spise middag før gjestene kommer også. 

Anonymkode: 2dfec...654

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har fire barn som nå er i alderen 11 til 23. Alle feirer fortsatt bursdag med familie og vi er som regel 15-18 stk. Har alltid pleid å servere mat, som oftest noe enkelt og uformelt. 

Da barna var små pleide vi som regel å invitere til lunsj, slik at barna ikke var for trøtte og vi fikk kvelden for oss selv. 

Anbefaler egentlig deg å gjøre det samme. Lag et par paier, litt salat og dressing eller en stor form lasagne med salat og loff. Alternativt bare godt brød med noe lekkert pålegg fra fat. Folk har lavere forventninger og man kan gjøre det mer lettvint når man ber til lunsjtid!

Du trenger ikke dekke bord, men sett fram en liten «buffet» på kjøkkenbenken så kan folk forsyne seg og sitte litt her og der. 

Om svigermor kommer litt tidligere så er det flott, da kan hun passe barnet eller hjelpe til med forberedelsene. Vinn-vinn!

Endret av Kitcat
  • Liker 1
Skrevet

Barna bestemmer vi har hatt pizza,pai og taco.

Neste bursdag ønsker de vi skal vi bestille thai mat fra en lokal sjappe. Får greie priser når du bestiller litt å en vårrull til 15 kr stk er ikke avskrekkende.Enkelt og greit. Feirer sammen da de har bursdag tett. 

Anonymkode: 8e039...202

Skrevet

Spør TS om følgende? "Skal vi servere middag?", "Hvem skal komme til middag?" eller "Er kl 18 et godt tidspunkt for en ettårsbursdag?" 

Hvis spørsmålet er HVA skal vi servere er mitt bidrag dette: Du legger ingen føringer på pris, så da ville jeg kjøpt ferdigmat som bare er å varme opp: 5 stykk litersposer ferdig thaisuppe fra kjøledisken på Rema eller Kiwi, pluss 3-4 beger salatkylling oppi suppa. Du varmer opp suppa i én veldig stor eller to mellomstore kasseroller. Hattingsrundstykker varmes i ovnen mens suppa gjør seg klar, og smør setter du fram i tillegg, og vips er du i mål. Det er stiligere enn pølser, men uten å være så krevende å lage. 

Anonymkode: 94239...7a8

• Liker 4
Skrevet

Lag fårikål 🙂. Nesten ingen jobb, så lett å lage til mange. 

Anonymkode: 0cdf7...7af

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, i utgangspunktet var tidspunktet kl.18.00, slik at det var etter middag og jeg kun skulle servere kaker og kaffe. Men så ringer svigermor og sier at hun heller vil komme rundt middagstider, som for henne er 16-ish, hun sa da fikk hun vært litt med barnebarnet i forkant. Og jeg kunne ikke nekte henne det. 

Er ikke noe av poenget å være litt sammen med bursdagsbarnet? Inviterer man til 18.00, vil de fleste måtte legge ungen etter kort tid.

Jeg er mer opptatt av mat enn de fleste, men i en ettårsdag er pølser helt innafor.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet barn er forskjellige? Min la seg kl 21

Du la din kl 21.

Skrevet

Kva med mange typer pølser? Sikkelig pøsefest. Og mange typer sennep? Og mange typer sprølauk? Ein slags pølsebuffet? Vegetar, vegan, kjøttpøse og fancy diger fersk salat i svær bolle. Kor "fin" snakker vi om her? Svigermor altså.

Skrevet
9 minutter siden, Brunello skrev:

Du la din kl 21.

Kverulant 

ja å flere gjorde det , ingen som hadde problemer med å være oppe lenger når de hadde bursdag 

Skrevet

Vi pleier å lage enkel tapas! Foccacia, spekeskinke, ost, aioli, spekepølse, melon, grønn salat, bacondadler. Eller hva dere liker. Har det stående på kjøkkenbenken så folk kan forsyne seg når de vil (bor i liten leilighet). Er ikke mye å lage, kjøp ferdig foccacia og del opp alt på forhånd. Enkelt og veldig godt (men sikkert ikke det billigste). Ellers synes jeg både pizza og pølser er en god ide.

Anonymkode: bcf95...b29

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag fårikål 🙂. Nesten ingen jobb, så lett å lage til mange. 

Anonymkode: 0cdf7...7af

Man serverer ikke det i bursdag 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...