Gå til innhold

Hva bør man servere i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fyller ett år og jeg har invitert familien til bursdag. Svigerforeldrene mine, svoger og svigerinne har 1 times reisevei. Fikk nettopp telefon av svigermor om at de kommer rundt «middagstider» på lørdagen. Jeg hadde egentlig ikke regnet med å servere middag, men nå blir slik pga reisevei og forventninger. I tillegg til svigerfamilien kommer mine foreldre, min bror og søster, samt deres ektefeller. Vi blir 12 og 2 barn voksne til sammen. 

Hva bør jeg servere til middag? Tatt i betraktning at svigermor er litt «fin» så bør det være mer komplisert enn pølse i brød. Har dere forslag? Det må kunne lages og serveres til 12 personer av 1 person med ettåring på slep, og det må ikke være så altfor vanskelig å tilberede. Jeg får ingen hjelp da mannen er på jobb den dagen og det samme er min mor. 

Har dere tips til hvordan jeg skal ordne dette med servering? Har kun ett spisebord med 6-8 spiseplasser, hvor skal alle sitte? Uff, føler jeg har tatt meg vann over hode her.

Anonymkode: ea7c8...f08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke du satt et tidspunkt for bursdagen?  Hvorfor sier det selv når de skal komme? 

Jeg ville ha sagt "hyggelig dere kunne komme, men bursdagen er kl 14, velkommen til kaffe og kake!" - om du vil kun servere det eller ha det på et tydligere tidspunkt. 

Ellers servere du hva mange andre servere for et barnebursdag. Pølser/lømpe/pølsebrød (og hvis du vil fiffe den opp litt kan du kjøpe de spesiale pølser til voksne ala lam/chorizo/brattworst osv) med masse enkelt med godt tilbehør (coleslaw, stekt løk, honning sennep, chili ketchup osv).  Enkelt å lage, enkelt å vaske etterpå (vi bruker kraftig papptallerken når det er barnebursdager :) ). 

Anonymkode: 1b6ec...143

• Liker 6
Skrevet

Pølser i brød eller lag pizza. At svigermor inviterer seg selv på middag betyr ikke at du skal varte opp. Da gir du beskjed om at det ikke blir servert middag og regner med at de spiser på forhånd. Kun kaker blir servert. Du lar deg jo overkjøre. 

Anonymkode: 08998...689

• Liker 7
Skrevet

Er da helt vanlig å servere noe annet enn kaker i bursdag

hva med en gryte? Lasagne 

Anonymkode: 7ab4c...acf

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke du satt et tidspunkt for bursdagen?  Hvorfor sier det selv når de skal komme? 

Jo, i utgangspunktet var tidspunktet kl.18.00, slik at det var etter middag og jeg kun skulle servere kaker og kaffe. Men så ringer svigermor og sier at hun heller vil komme rundt middagstider, som for henne er 16-ish, hun sa da fikk hun vært litt med barnebarnet i forkant. Og jeg kunne ikke nekte henne det. 

Skrevet

Barnebursdag roper PØLSER 😁 enkelt, godt og de første barn liker det. Pølser, kaker og brus!

Anonymkode: 04ae1...b05

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva bør jeg servere til middag? Tatt i betraktning at svigermor er litt «fin» så bør det være mer komplisert enn pølse i brød. Har dere forslag? Det må kunne lages og serveres til 12 personer av 1 person med ettåring på slep, og det må ikke være så altfor vanskelig å tilberede. Jeg får ingen hjelp da mannen er på jobb den dagen og det samme er min mor. 

Spaghetti/ris og bolognese kjøttsaus. Bolognese kan lages dagen i forveien eller først på dagen. Den har kun godt av å stå og simre i noen timer. 

Anonymkode: 3ebcd...fa7

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, i utgangspunktet var tidspunktet kl.18.00, slik at det var etter middag og jeg kun skulle servere kaker og kaffe. Men så ringer svigermor og sier at hun heller vil komme rundt middagstider, som for henne er 16-ish, hun sa da fikk hun vært litt med barnebarnet i forkant. Og jeg kunne ikke nekte henne det. 

lol.  Kl 18+ ER middag tiden hos de fleste folk uten små barn.  Men om du har sagt du skal servere kaffe og kake gjør du det. Men lage nok kaker da.  

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er da helt vanlig å servere noe annet enn kaker i bursdag

hva med en gryte? Lasagne 

Anonymkode: 7ab4c...acf

HVa er vanlig? Folk velger selv hva de vil ha. Vi har halt alt fra kun kake/kaffe og grillet hel indrefilet med tilbehør.  Folk velger selv hva de vil servere. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg serverer alltid mat i bursdager, men du velger hva du vil servere. Å invitere seg selv tidligere enn angitt tidspunkt er ikke greit. Jeg ville fått mannen til å gi beskjed om at dersom hun skal komme før selskapet forventes det at hun hjelper til med forberedelsene og/eller lager middag til dere. 

Anonymkode: aeb73...d55

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var er merkelig tidspunkt for en ettårsdag, mitt barn på 9 mnd går på badet 18.30, så jeg skjønner godt svigermor vil komme før så hun faktisk får sett barnet. I min familie er barnebursdag fra 14-15 så ungene får lekt sammen og vi har god tid. Vi lager pølsebuffet som nevnt over med ulike typer pølser og tilbehør og kaker etterpå. Vi vil ha folk ut døren 18-18.30 så ungene kan lande litt før legging

Anonymkode: af7ee...08f

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis svigermor kommer kl 16 kan hun få servert det samme som resten av familien skal spise til middag den dagen. Resten av selskapet kommer kl 18 og får kaffe og kake.

Du må ikke la deg diktere av freidige slektninger - sett ned foten først som sist: Så flott at du kommer tidligere - da kan du jo hjelpe med pynt og oppdekking. Vi skal ha Grandiosa til middag denne dagen, det er det vi har tid til. Jeg kjøper inn en ekstra til deg.

Skrevet

Jeg reagerer også på tidspunktet.  1 åringer flest er i seng like etter du skal begynne med festen.  Alle våres barnebursdager har vært i ettermiddag, til og med de som er ungdommer og tenåringer.  

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 said:

Hvis svigermor kommer kl 16 kan hun få servert det samme som resten av familien skal spise til middag den dagen. Resten av selskapet kommer kl 18 og får kaffe og kake.

Du må ikke la deg diktere av freidige slektninger - sett ned foten først som sist: Så flott at du kommer tidligere - da kan du jo hjelpe med pynt og oppdekking. Vi skal ha Grandiosa til middag denne dagen, det er det vi har tid til. Jeg kjøper inn en ekstra til deg.

Tja, nå at jeg ser mer på tidspunktet skjønner jeg det godt.  1 åringen kommer til å bli sliten innen kort tid etter gjestene ankommer. De kommer kl 18, så må da en av de ta den og legge den, midt opp i et selskap.  Så egentlig ser gjestene knapt bursdagsbarnet.  Skjønner svigermor godt, de vil gjerne se barnebarnet sitt.  De er ikke der for å se de voksne. Hva egentlig er poenget å ha et 1års feiring kl 18 når barnet skal legge seg like etter?

• Liker 3
Skrevet

Lapskaus :) kjøper ferdige pakker med grønnsaker, hiver oppi vann, skjærer opp pølser og hiver oppi. Og flatbrød

Anonymkode: 4a2b8...7ca

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, nå at jeg ser mer på tidspunktet skjønner jeg det godt.  1 åringen kommer til å bli sliten innen kort tid etter gjestene ankommer. De kommer kl 18, så må da en av de ta den og legge den, midt opp i et selskap.  Så egentlig ser gjestene knapt bursdagsbarnet.  Skjønner svigermor godt, de vil gjerne se barnebarnet sitt.  De er ikke der for å se de voksne. Hva egentlig er poenget å ha et 1års feiring kl 18 når barnet skal legge seg like etter?

Det er en helt annen diskusjon. Invitasjonen er sendt ut, svigermor respekterer den ikke. Og så skal TS sette himmel og jord i bevegelse for å betjene en freidig svigermor?

Skrevet

Jeg ville laget en gryterett med ris til. For eksempel noe sånt: https://mills.no/oppskrift/melange/kyllinggryte-med-sopp-og-bacon/ eller noe sånt https://www.melk.no/Oppskrifter/Gryter/Enkel-kjoettgryte

Du kan dekke til 6- på spisebordet, og til de andre ved salongbordet. Da blir det corona-vennlig avstand også... 

Jeg pleier å dekke bordet på forhånd, men la gjestene forsyne seg selv fra kjøkkenet eller en annen form for buffet. 

Men ikke uenig i at det kanskje kan være lurt å invitere litt tidligere.... 

Skrevet

Rakfisk med erter, kjøtt og flesk til. 

Anonymkode: 7cc9b...0f0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke alle 1-åringer som legger seg klokka 18:30. Mange gjør det, men det er jo også de som legger seg 20-21 om kvelden og sover tilsvarende lenger om morgenen. Rar ting å henge seg opp i når det ikke er en del av problemstillingen. TS har invitert til et tidspunkt og en type servering som passer dem. Svigermor har ingenting med å overkjøre det fordi "hun synes" og "hun ønsker". 

Anonymkode: aeb73...d55

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...