AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 En gutt (12 år) min datter går på skole med oppfører seg på en måte jeg føler er veldig bekymringsverdig, og lurer på om jeg skal sende bekymringsmelding til barnevernet. Det handler om både upassende seksuell oppførsel og vold. Han har blottet seg for både yngre barn og jevnaldrende flere ganger, datteren munn sier ham ofte laget «stønnelyder» og snakker veldig mye om kjønnsorganer og sex på skolen. Han har truet en jente i nabolaget med kniv, har hatt med kniv på skolen, slått mindre og jevnaldrende barn på skolen. Dette er et veldig lite sted, og jeg har observert han med moren på butikken ett par ganger der hun snakker veldig nedsettende til sønnen sin, på en måte at det var ubehagelig å høre på . Er bekymret for hvordan dette barnet har det hjemme, skal jeg gjøre noe ? Anonymkode: d3461...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Ta kontakt med skolen først. Anonymkode: ec846...18a 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Nei ikke det ta det opp med skolen å forvent at de gjør noe med det! Min erfaring er at både bhg og skole er feige å velger å ikke kontakte BV selv om de er omtrent helt sikker på at barnet blir utsatt for vold i hjemmet. Den eneste du kan stole på er deg selv,send bekymringsmelding til BV så du vet noe blir gjort. Anonymkode: 2fadf...2c6 19
Hippogriff Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Ja, du bør sende en bekymringsmelding til barnevernet. Selv om skoler og barnehager er blitt bedre til å varsle barnevernet, kan man dessverre ikke stole på at de faktisk gjør det. Ta kontakt med barnevernet direkte. Takk for at du bryr deg og vil gjøre noe for dette barnet! 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Si ifra! Det der er ikke oppførsel som er innenfor normalspekteret, det er én ting. Men det er OGSÅ atferd som kan være varselsignaler om at noe er alvorlig galt fatt i barnets oppvekstmiljø. Jeg var hun som ble truet med kniv av to gutter (snittet i halsen, de var ca 9 år), og disse guttene var også veldig voldelige, grenseoverskridende seksuelt og tidlig på når det gjaldt småkriminelle ting. Typen som snittet opp frosker for moro skyld. Disse to guttene fikk sånn bank hjemme etter at foreldrene deres hadde fått høre at de hadde truet meg, at de knapt kunne stå oppreist etterpå. Det vet jeg, for jeg så merkene på ryggen og beina deres da de kom for å leke med oss i gata to dager seinere. De sa at «si til foreldrene dine at de må ta ting med [lokal ressursperson] neste gang, for Pappa blir så gæren.» Herregud. Vi andre var grimt fascinert, og i ettertid har jeg ofte tenkt at hjelp, vi vokste jo opp i en slags «Stand by me»-boble, komplett med skraphaug, vaktbikkje å flykte fra, balansering på toglinjen og fordrukne voksenpersoner hjemme hos barn vi kjente. Jeg selv hadde et trygt hjem og foreldre som i stor grad levde etter nåtidens idealer, men du all verden for noen hjem det var rundt om! Og det er det helt sikkert ennå. Disse guttene vokste ikke opp til å bli lykkelige, veltilpassede voksne; de hadde jo aldri en sjanse. Anonymkode: 68af9...7eb 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 Send bekymringsmelding. Dette er ikke normal oppførsel og kan tyde på blant annet problemer i hjemmet, uoppdagede diagnoser som trenger oppfølging m.m Anonymkode: 15fe3...b5b 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 Meld fra til Barnevernet. Skolene er tafatte og handlingslammede, og klarer nok aldri å få gjort noe med dette. Det høres ut som et barn med store problemer, og da er det Barnevernet som er rette instans. Anonymkode: c07de...66b 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 Høres ut som gutten kan bli seksuelt misbrukt hjemme....meld ifra. Anonymkode: 49020...0e2 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si ifra! Det der er ikke oppførsel som er innenfor normalspekteret, det er én ting. Men det er OGSÅ atferd som kan være varselsignaler om at noe er alvorlig galt fatt i barnets oppvekstmiljø. Jeg var hun som ble truet med kniv av to gutter (snittet i halsen, de var ca 9 år), og disse guttene var også veldig voldelige, grenseoverskridende seksuelt og tidlig på når det gjaldt småkriminelle ting. Typen som snittet opp frosker for moro skyld. Disse to guttene fikk sånn bank hjemme etter at foreldrene deres hadde fått høre at de hadde truet meg, at de knapt kunne stå oppreist etterpå. Det vet jeg, for jeg så merkene på ryggen og beina deres da de kom for å leke med oss i gata to dager seinere. De sa at «si til foreldrene dine at de må ta ting med [lokal ressursperson] neste gang, for Pappa blir så gæren.» Herregud. Vi andre var grimt fascinert, og i ettertid har jeg ofte tenkt at hjelp, vi vokste jo opp i en slags «Stand by me»-boble, komplett med skraphaug, vaktbikkje å flykte fra, balansering på toglinjen og fordrukne voksenpersoner hjemme hos barn vi kjente. Jeg selv hadde et trygt hjem og foreldre som i stor grad levde etter nåtidens idealer, men du all verden for noen hjem det var rundt om! Og det er det helt sikkert ennå. Disse guttene vokste ikke opp til å bli lykkelige, veltilpassede voksne; de hadde jo aldri en sjanse. Anonymkode: 68af9...7eb Disse tror jeg at jeg har gått i klasse med etter at de flytta omtrent midt på barneskolen... Anonymkode: 03298...023
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 Jeg gikk på samme skole med en gutt som kunne finne på å blotte seg på skolebussen. Han ble tatt av barnevernet og det reddet ham. Anonymkode: ae50c...361 7
Marihønepøne Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 Du bør selvfølgelig melde fra til barnevernet direkte (det burde du ha gjort allerede), men også til skolen. Det er viktig at du melder fra også dit. 4
exictence Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, Marihønepøne skrev: Du bør selvfølgelig melde fra til barnevernet direkte (det burde du ha gjort allerede), men også til skolen. Det er viktig at du melder fra også dit.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Disse tror jeg at jeg har gått i klasse med etter at de flytta omtrent midt på barneskolen... Anonymkode: 03298...023 Det har du ikke; de flyttet aldri, og ikke var de søsken heller. Anonymkode: 68af9...7eb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #14 Skrevet 1. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du ikke; de flyttet aldri, og ikke var de søsken heller. Anonymkode: 68af9...7eb Hvordan går det med de i dag? Håper de har det ok Anonymkode: ae50c...361 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du ikke; de flyttet aldri, og ikke var de søsken heller. Anonymkode: 68af9...7eb Ok. Du skrev det så det virket som de var søsken. Da er det noen andre jeg kjente, ja Anonymkode: 03298...023 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 Meld selv. Skolen har også ansvar for å melde, men det er nyttig for barnevernet om det kommer fra flere forskjellige hold. Anonymkode: d5059...aca 2
Mezinchaleft Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En gutt (12 år) min datter går på skole med oppfører seg på en måte jeg føler er veldig bekymringsverdig, og lurer på om jeg skal sende bekymringsmelding til barnevernet. Det handler om både upassende seksuell oppførsel og vold. Han har blottet seg for både yngre barn og jevnaldrende flere ganger, datteren munn sier ham ofte laget «stønnelyder» og snakker veldig mye om kjønnsorganer og sex på skolen. Han har truet en jente i nabolaget med kniv, har hatt med kniv på skolen, slått mindre og jevnaldrende barn på skolen. Dette er et veldig lite sted, og jeg har observert han med moren på butikken ett par ganger der hun snakker veldig nedsettende til sønnen sin, på en måte at det var ubehagelig å høre på . Er bekymret for hvordan dette barnet har det hjemme, skal jeg gjøre noe ? Anonymkode: d3461...6e6 Har gutten minoritetsbakgrunn? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som gutten kan bli seksuelt misbrukt hjemme....meld ifra. Anonymkode: 49020...0e2 Whaaaat? Hvor har du dette fra? Anonymkode: f5e1d...ccd 2
Jadaomatte Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Whaaaat? Hvor har du dette fra? Anonymkode: f5e1d...ccd Seksuell adferd. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå