Gå til innhold

Oppvarming av MME. Gjør jeg det feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei frøken på nesten tre måneder og var nå på besøk hos mine foreldre. Vi ser de sjeldent, da de bor to timer unna.

Min mor reagerte veldig på hvordan jeg tilberedte MME til ho lille, og var rett og slett bekymret for at hun ble syk av det. 

Vi pleier å skylle godt ut av flaskene, ha de en runde i oppvaskmaskin, for så å koke. Vi koker opp vann, tar og fyller nykokt vann på hver flaske. Og der står de på benken til de skal brukes. Om vannet i flaska har blitt for kaldt, får de noen sekunder i mikroen før vi tar pulver og rister godt. 

Dette er det vi har gjort hele tiden 😶 hva er galt med det, og hvorfor?

Anonymkode: a66ff...2f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tapp vann fra kaldtvannskranen og gi det et oppkok. La vannet koke i noen minutter. Avkjøl vannet til ca 40 grader (eller sett det i kjøleskapet, slik at du senere kan varme det til litt over vanlig kroppstemperatur).

Anonymkode: 470be...a5e

Skrevet

Mat skal kjøles raskt, ikke stå å dyrke bakterier.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, spinnwild skrev:

Til og med ublandet vann? 

Skrevet
4 minutter siden, spinnwild skrev:

Det er jo ikke mat som står å kjøler seg ned på benken, det er kokt vann som skal bli riktig temperatur før man skal putte oppi MME pulveret, slik jeg forstår det. 

Hvordan mener moren din du skal lage det da?

Er det ikke akkurat slik det står at det skal gjøres på pakka da? Ga MME til hun første og vi gjorde det akkurat slik du beskriver. 

Hvis det er snakk om en og en flaske da, og ikke at dere lager flere flasker av gangen og lar de stå, men er ikke det inntrykket jeg får heller av HI.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med ublandet vann? 

Kokt vann kan fint stå 24 timer i romtemperatur. 

Anonymkode: 35f89...b1a

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Switch skrev:

Det er jo ikke mat som står å kjøler seg ned på benken, det er kokt vann som skal bli riktig temperatur før man skal putte oppi MME pulveret, slik jeg forstår det. 

Hvordan mener moren din du skal lage det da?

Er det ikke akkurat slik det står at det skal gjøres på pakka da? Ga MME til hun første og vi gjorde det akkurat slik du beskriver. 

Hvis det er snakk om en og en flaske da, og ikke at dere lager flere flasker av gangen og lar de stå, men er ikke det inntrykket jeg får heller av HI.

Nei, vi lager alltid en og en flaske. Vi tar bare vann på alle flaskene og lar de stå. Men når frøkna er sulten, så varmer vi en flaske i mikroen og SÅ tar pulver oppi. 

Mamma mente at vann må kokes for hver gang og ikke helles på flaskene før bruk. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kokt vann kan fint stå 24 timer i romtemperatur. 

Ja, det jeg og trodde. 

Ts

Skrevet

Hvordan skal barnet bli sykt av dette? Kanskje det var andre regler før da vannkvaliteten kanskje ikke var så god? 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1897f...9ce

• Liker 2
Skrevet

Vi koker opp vann på morningen. Lar det kjøles ned til ca 40-45 grader. Heller over på termos, så når baby skal ha flaske tar vi termosen og over i flasken og blander og gir når tempen er riktig. Jeg har ikke tid til å stå og koke lenge når baby først blir sulten 😅

Anonymkode: aa255...e23

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi koker opp vann på morningen. Lar det kjøles ned til ca 40-45 grader. Heller over på termos, så når baby skal ha flaske tar vi termosen og over i flasken og blander og gir når tempen er riktig. Jeg har ikke tid til å stå og koke lenge når baby først blir sulten 😅

Anonymkode: aa255...e23

Nei, ikke vi heller 😅 da blir det ramaskrik. Men vi varmer ferdigkokt vann i mikroen. Det min mor og mente var feil 🙈 

Skrevet

Jeg setter på vannkoker Hver morgen og tar vann fra den utover dagen. Varmer vannet i mikro dersom det er kaldt, og så pulver. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kok opp vann som du avkjøler og har kaldt i kjøleskapet,  så når du skal ha en flaske, så koker du opp nytt vann. Så sper du på med det kalde kokte vannet,  da får du raskt temperert det riktig og slipper og vente.  Ha alltid med deg kokt kaldt vann når du skal ut +en termos med varmt vann,  så tar ikke ting så lang tid. 😁

Endret av Palma
Skrevet
1 time siden, Lissygloss skrev:

Jeg setter på vannkoker Hver morgen og tar vann fra den utover dagen. Varmer vannet i mikro dersom det er kaldt, og så pulver. 

Dette er jo ikke bra.. men kanskje greit til større babyer over 6 måneder..

Anonymkode: 0a5f1...c3d

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke bra.. men kanskje greit til større babyer over 6 måneder..

Hvorfor skulle det være et problem? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vannkoker..?!

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror problemet er at vannet ikke koker lenge nok. Men for større babyer er det nok ok.

Anonymkode: bfb30...c0b

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vannet skal koke i 5 min.

Anonymkode: ec5b9...eda

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vannkoker..?!

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror problemet er at vannet ikke koker lenge nok. Men for større babyer er det nok ok.

Anonymkode: bfb30...c0b

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vannet skal koke i 5 min.

For noe tull. Med mindre du bor i svarteste Afrika, holder det helt fint å bruke vannkoker. Hva tror du de gjør på barsel, med nyfødte? Jo, de bruker vannkoker. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull. Med mindre du bor i svarteste Afrika, holder det helt fint å bruke vannkoker. Hva tror du de gjør på barsel, med nyfødte? Jo, de bruker vannkoker. 

Det går stort sett bra. Men hadde jeg bodd på Askøy hadde jeg ikke tatt sjansen. Og om du finner tråden om barnet som døde på Askøy finner du mye hets om hvor dumme de foreldrene var som brukte vannkoker (som jeg tror ble tilbakevist)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...