Gå til innhold

Hva tenker dere om å være ute med unger som er for sjuke for skolen da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barnet er forkjølet, uten feber, men har god allmenntilstand. Vi holdt oss inne ute lekekamerater én dag, men la oss være ærlige: Forkjølelser kan være langvarige greier...

Vanligvis ville jeg latt ham være inne, men i disse covid-tidene: Han er jo ikke syk, heller ikke for syk for skolen, hadde det vært normale tider (vi forsøkte skolen i dag, men han kom i retur...)

Anonymkode: 65201...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om barnet er for sykt til å dra på skolen, så skal barnet være inne hele dagen. Barnet skal ikke være med venner ute, for da er barnet i utgangspunktet friskt nok til å dra på skolen. 

Det er i vanlig, ikke COVID-19 tider. 

Men nå, så mener jeg barnet skal holdes unna andre barn frem til det er symptom fritt, som er hele poenget med at de nektes å dra på skolen. Poenget er jo at de ikke skal smitte andre, så da må holdes inne/hjemme frem til de er friske. 

Endret av Lillemorbare
Var ikke ferdig
  • Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Lillemorbare skrev:

Om barnet er for sykt til å dra på skolen, så skal barnet være inne hele dagen. Barnet skal ikke være med venner ute, for da er barnet i utgangspunktet friskt nok til å dra på skolen. 

Nja.. Er det virkelig sånn? 

Vanligvis, ja, men når det blir sendt hjem pga noe det aldri ellers ville ha blitt sendt hjem for? 

TS

• Liker 1
Skrevet

Som du sier selv: Det er COVID-tider. Grunnen til at han ikke får lov til å gå på skolen med snørrete nese er at det kan være Korona, selv om han virker helt frisk og fin. Det er viktig at du holder ham inne og unna andre mennesker.

Anonymkode: b02be...035

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nja.. Er det virkelig sånn? 

Vanligvis, ja, men når det blir sendt hjem pga noe det aldri ellers ville ha blitt sendt hjem for? 

TS

JA. De blir sendt hjem pga. mulig smittefare. Få ungen testet eller hold ham hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet er i god form ville jeg tatt med barnet ut et sted hvor det ikke er andre barn. Gå en tur i skogen, øde strand eller lignende. Det viktigste er å holde seg unna andre.

Det blir en lang vinter hvis man skal være like streng på å være inne når man er forkjølet siden terskelen er så høy for å sende i bhg/skole i disse koronatider.

Anonymkode: a40f1...cb1

• Liker 25
Skrevet

F.eks tenker jeg at skal kunne ta med barnet mitt nå på en tur i parken, f.eks? Hvis han vil? 

TS

Skrevet

F.eks tenker jeg at skal kunne ta med barnet mitt nå på en tur i parken, f.eks? Hvis han vil? 

TS

Hold han unna lekeplasser og 2-3meter unna folk så går det nok bra.

• Liker 7
Skrevet

Hvis formen er fin hadde jeg tatt med barnet ut, men ikke steder med andre barn.

Anonymkode: 70e62...32c

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Lillemorbare skrev:

Det er i vanlig, ikke COVID-19 tider. 

Men nå, så mener jeg barnet skal holdes unna andre barn frem til det er symptom fritt, som er hele poenget med at de nektes å dra på skolen. Poenget er jo at de ikke skal smitte andre, så da må holdes inne/hjemme frem til de er friske. 

Et barn som er syk men har god allmenntilstand kan fint være ute og lufte seg! Frisk luft er helt greit å få i seg! 

Anonymkode: 096da...bd9

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Absolutt, så lenge det ikke er andre barn der, og han ikke bruker lekeapparater :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ja, ta han med ut med god samvittighet du! Men som andre skriver, bare vær dere to, gå gjerne et sted det ikke er så mange, f.eks ta en liten skogstur. Kos dere!

Skrevet

Vanligvis så er ikke det greit å la syke barn være ute. Men nå som terskelen for å være hjemme med for eksempel hoste er såpass liten så syns jeg det er greit å være ute, men ikke i nærheten av andre, på lekeplasser, butikken osv. De er jo egentlig ikke syke. Men en tur ut i naturen burde da gå bra så får både foreldre og barn lufta seg litt. 

Anonymkode: 48b16...460

Skrevet

Ja, vi får kose oss og ta det litt rolig noen dager. De nærmeste vennene kan han evt henge med, så lenge foreldrene er informert om tilstanden og kan velge selv. På fritiden. Tipper ingen slipper unna forkjølelse uansett. 

TS

Skrevet

La han være ute. Bare hold avstand til andre. Skolen krever jo en symptomfri dag før han kan dra tilbake også. Det er viktig med frisk luft og litt bevegelse så lenge han ikke er for syk til det. 

Hvis dere får testet og klarhet i at det ikke er korona kan dere også slappe litt mer av med tanke på avstand. Ikke som i at han skal gå helt oppi andre folk, men som i at han kan bruke lekeplass etc. 

Anonymkode: 87bfd...566

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi får kose oss og ta det litt rolig noen dager. De nærmeste vennene kan han evt henge med, så lenge foreldrene er informert om tilstanden og kan velge selv. På fritiden. Tipper ingen slipper unna forkjølelse uansett. 

TS

Å henge med de nærmeste venne er ikke ok. Dere har et ansvar overfor andre. Dere kan ikke vite om det er forkjølelse eller korona. En del a vår dugnad nå i høst er å holde oss unna andre folk når vi er forkjølet.

• Liker 21
Skrevet

TS

Nei, venner kan han holde seg unna akkurat nå! De får heller møtes digitalt! Jo flere som holder seg friske, jo bedre er det!

• Liker 12
Skrevet

Nei, venner kan han holde seg unna akkurat nå! De får heller møtes digitalt! Jo flere som holder seg friske, jo bedre er det!

Han er 8 år... Digitale møter i den alderen er det så som så med. 

Skrevet

La han være ute. Bare hold avstand til andre. Skolen krever jo en symptomfri dag før han kan dra tilbake også. Det er viktig med frisk luft og litt bevegelse så lenge han ikke er for syk til det. 

Hvis dere får testet og klarhet i at det ikke er korona kan dere også slappe litt mer av med tanke på avstand. Ikke som i at han skal gå helt oppi andre folk, men som i at han kan bruke lekeplass etc. 

Anonymkode: 87bfd...566

De testene er ikke nøyaktige. De sier bare om du har nok viruspartikkler akkurat i dag. Selv om du har korona og er smittsom så varier følsomheten med mellom 36-80% avhengig av hvilke dag du tar testen. Så tester du negativt kan du aldri være sikker på at det ikke er korona selv når du har symptomer. Det er derfor man skal alltid være symptomfri før du er sammen med andre igjen. Testen er mest nyttig i forhold til smittesporing og oppdage smitteklynger. På individnivå er den alt for usikker.

Skrevet

Han er 8 år... Digitale møter i den alderen er det så som så med. 

Jaja, men da får han enkelt og greit klare seg med deg som venn til han er frisk igjen da!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...