AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #21 Skrevet 2. september 2020 På 1.9.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev: Håp om jobb i konsulentbransjen? Har gått byggingeniør (integrert master) med konstruksjon som retning. Har snitt på D de to første årene, og noe over C de siste 3 årene. Samlet et snitt på ganske nøyaktig C. Er litt redd for å ikke få relevant jobb - altså en jobb der jeg kan bruke beregningsfag. Noen erfaringer her? mvh urolig student Anonymkode: 22f87...768 Du er siv.ing. JAAA du får jobb. Du har klart matte f f*aen. På et nivå folk flest ikke klarer. Folk klarer ikke sit eget regnskap jooo... Hvis du er kul kis og har gitt alt, men ikke fått noe fra noen og måtte gjøre alt selv, er det imponerende. Du må bare banke på dører å spørre om du kan være vikar eller noe først. Hus å gjøre en god figur. Det er mange grunner til at folk ikke får A. Hvis man bare skulle ha ansatt folk som fikk Am hadde 90% aldri hatt jobb, da A/B er forbeholdt topp 10%. Anonymkode: a9ed3...e84 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #22 Skrevet 2. september 2020 Btw, du kan alltid bli lærer i matte, dersom du har nok poeng i matte! Just saying. Finnes ikke nok folk som kan matte på høyt nok nivå. Husk, da må du ta PPU Anonymkode: a9ed3...e84
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #23 Skrevet 2. september 2020 Har også gått siving ved NTNU (annen linje enn du) og C-snitt, men lite relevant jobberfaring. Vanskelig å få jobb. Anonymkode: 1cde4...707
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #24 Skrevet 2. september 2020 Jeg har master i kjemi og jeg har C-snitt. Har ikke hatt problemer med å få meg jobb, selv om jeg mistet oljejobben min i 2014. Har aldri blitt spurt om karakterer på jobbintervju, men jeg har ikke søkt på stillinger som krever gode akademiske prestasjoner. Jeg hadde 5 relevante deltids/sommerjobber under studiene, så jeg hadde gode referanser fra kjente firmaer i bransjen. Mine studievenner med relevant arbeidserfaring fikk lettere jobb enn de som ikke hadde det. Anonymkode: 3de95...99c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #25 Skrevet 2. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har master i kjemi og jeg har C-snitt. Har ikke hatt problemer med å få meg jobb, selv om jeg mistet oljejobben min i 2014. Har aldri blitt spurt om karakterer på jobbintervju, men jeg har ikke søkt på stillinger som krever gode akademiske prestasjoner. Jeg hadde 5 relevante deltids/sommerjobber under studiene, så jeg hadde gode referanser fra kjente firmaer i bransjen. Mine studievenner med relevant arbeidserfaring fikk lettere jobb enn de som ikke hadde det. Anonymkode: 3de95...99c Det er veldig relevant det du sier. Mange fra mitt studiet (Økonomi) med C i snitt og relevant deltidsjobb har klart seg bedre enn de med B uten noe relevant erfaring. Men, det er kjempe vanskelig å få relevant deltidsjobb som student. Enklere å satse på A-B i snitt nesten. Anonymkode: 1ae5e...3be
Palmetreet Skrevet 2. september 2020 #26 Skrevet 2. september 2020 C er et bra snitt! Du får jobb! Søk litt i utkantene, der er det mindre søkere. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #27 Skrevet 2. september 2020 På 1.9.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev: Håp om jobb i konsulentbransjen? Har gått byggingeniør (integrert master) med konstruksjon som retning. Har snitt på D de to første årene, og noe over C de siste 3 årene. Samlet et snitt på ganske nøyaktig C. Er litt redd for å ikke få relevant jobb - altså en jobb der jeg kan bruke beregningsfag. Noen erfaringer her? mvh urolig student Anonymkode: 22f87...768 For å være realistisk her. Du burde ta opp noen fag mens du søker jobb for å få opp snittet ditt, mange ligger langt over deg. Du burde gjøre det bedre for både din jobbsøkermulighet og det og faktisk prestere når du blir ansatt. Ta opp fagene du gjorde det verst i mens du har en deltidsjobb, det har fungert for noen jeg kjenner som gjør det svært bra i dag. Anonymkode: dc02f...585 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #28 Skrevet 2. september 2020 11 minutter siden, Palmetreet skrev: C er et bra snitt! Du får jobb! Søk litt i utkantene, der er det mindre søkere. C er midt på treet, de fleste vil ansette folk med bedre snitt, og det er mange av de, selv i utkantstrøk. Man må kunne ta opp fag om man sliet med noe for å kunne utføre en tilfredstillende jobb, det er alt det går ut på. Anonymkode: dc02f...585
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #29 Skrevet 2. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig relevant det du sier. Mange fra mitt studiet (Økonomi) med C i snitt og relevant deltidsjobb har klart seg bedre enn de med B uten noe relevant erfaring. Men, det er kjempe vanskelig å få relevant deltidsjobb som student. Enklere å satse på A-B i snitt nesten. Anonymkode: 1ae5e...3be Jeg var veldig initiativrik som student. Tok kontakt med de som ansatte kjemikere og spurte om de trengte sommervikarer eller noen til å jobbe med forefallende oppgaver. Fikk mange avslag, men innimellom fikk jeg tilbud om jobb. Ble godt kjent med folk på instituttet også, og fikk strøjobber her og der som ga meg kjempegod og variert erfaring. Anonymkode: 3de95...99c 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #30 Skrevet 2. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som leder i en rådgivende ingeniørbedrift (ikke som ingeniør) og du skulle bare visst hvor dumme mange av disse sivingene er. Får de jobb så får nok du. Anonymkode: af5b5...a89 Forklar litt mer om dette, hvordan merker du det? Hva gjør de? Anonymkode: fd16c...b18 1
Meg.no Skrevet 2. september 2020 #31 Skrevet 2. september 2020 Søker du en utlyst stilling, kommer det også an på hvilke kandidater du konkurrerer i mot. Har du god EQ og rett personlighet for firmaet, kan det kompensere for karakterer.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #32 Skrevet 3. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er siv.ing. JAAA du får jobb. Du har klart matte f f*aen. På et nivå folk flest ikke klarer. Folk klarer ikke sit eget regnskap jooo... Hvis du er kul kis og har gitt alt, men ikke fått noe fra noen og måtte gjøre alt selv, er det imponerende. Du må bare banke på dører å spørre om du kan være vikar eller noe først. Hus å gjøre en god figur. Det er mange grunner til at folk ikke får A. Hvis man bare skulle ha ansatt folk som fikk Am hadde 90% aldri hatt jobb, da A/B er forbeholdt topp 10%. Anonymkode: a9ed3...e84 Hvorfor tror du ikke folk flest hadde klart det? Anonymkode: fd16c...b18 1
Torelli Skrevet 3. september 2020 #33 Skrevet 3. september 2020 Du får jobb, nettopp ansatt en nyutdannet med litt labert snitt, virket som en flink person fordet om. personlig kjemi og egenskaper som strukturert, nøyaktig, tørr å spørre, selvstendig etc. er mye mer viktig. men det er jo behov for en viss faglig forståelse..
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #34 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 2.9.2020 den 17.44): Jeg har master i kjemi og jeg har C-snitt. Har ikke hatt problemer med å få meg jobb, selv om jeg mistet oljejobben min i 2014. Har aldri blitt spurt om karakterer på jobbintervju, men jeg har ikke søkt på stillinger som krever gode akademiske prestasjoner. Jeg hadde 5 relevante deltids/sommerjobber under studiene, så jeg hadde gode referanser fra kjente firmaer i bransjen. Mine studievenner med relevant arbeidserfaring fikk lettere jobb enn de som ikke hadde det. Anonymkode: 3de95...99c Hvor får kjemikerne jobb? Må alle til Oslogryta eller finnes det relevante bedrifter i Trondheim? Anonymkode: 90fc9...c7b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #35 Skrevet 5. januar 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvor får kjemikerne jobb? Må alle til Oslogryta eller finnes det relevante bedrifter i Trondheim? Anonymkode: 90fc9...c7b Overalt hvor det er produksjon/industri/analyse. Jeg har jobbet i industri, medisinske laboratorier, farmasøytisk industri, oljebransjen og nå jobber jeg i akademia. Arbeidsmarkedet i Bergen er iallfall bra. Aner ikke hvordan arbeidsmarkedet er i Trondheim. Anonymkode: 3de95...99c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #36 Skrevet 7. januar 2021 On 9/2/2020 at 6:54 PM, AnonymBruker said: C er midt på treet, de fleste vil ansette folk med bedre snitt, og det er mange av de, selv i utkantstrøk. Man må kunne ta opp fag om man sliet med noe for å kunne utføre en tilfredstillende jobb, det er alt det går ut på. Anonymkode: dc02f...585 Snittet på Ingeniør og Sivilingeniør ligger på C, da ofte en svak C - da snakker jeg om alle fag, ikke bare masteroppgaven. Slik at nei, det finnes ikke en stor mengde med Ingeniører eller Sivilingeniører der ute med A/B i snitt. Det som derimot gjelder, er hvilken studieretning du har valgt. Det er nå slik at noen studieretninger lettere fører til jobb enn andre. Har man studert Elektro / Kybernetikk / Datateknologi / Computer Science / Bygg / VVS / Ind.Øk / osv. så kan du nok få en jobb med D i snitt. Har man derimot studert ting som Kjemi / Petroleum / osv. så må man nok belage seg på å flytte dit jobbene er. Utover dette, så spiller erfaring (internships o.l.), jobbsøknad, nettverk, osv. på ens sjanse om å få jobb. Til og med som en helt fersk nybegynner, uten noen form for erfaring fra arbeidslivet, så teller ikke karakterene 100%. Vil si at karakterene utgjør 30%-40% av vurderingsgrunnlaget - men så lenge man greier å komme seg på intervju, så blir de mindre relevante. Anonymkode: f42f6...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #37 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 1.9.2020 den 9.26): Håp om jobb i konsulentbransjen? Har gått byggingeniør (integrert master) med konstruksjon som retning. Har snitt på D de to første årene, og noe over C de siste 3 årene. Samlet et snitt på ganske nøyaktig C. Er litt redd for å ikke få relevant jobb - altså en jobb der jeg kan bruke beregningsfag. Noen erfaringer her? mvh urolig student Anonymkode: 22f87...768 Snittet i et kull ligger på rundt C. Gjennomsnittsstudenten får jobb. DU kan godt få jobb som konsulent, men da bør du ha en veldig relevant erfaring eller masteroppgave å vise til om du ikke har toppkarakterer. Anonymkode: 39104...31d 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #38 Skrevet 7. januar 2021 Jeg jobber som rådgiver og har C i snitt. Fordelen min er at jeg har en spisset master som kan selges inn på mange prosjekter.. Jeg trodde rådgiverne generelt sett ikke hadde så gode karakterer, vi er nå ikke på toppen lønnsmessig. Jeg tror fint du får deg jobb, har stort sett inntrykk av at der jeg jobber ansetter de stort sett nyutdannede 😊 Anonymkode: 20eef...51d
Ze.Xhx Skrevet 7. januar 2021 #39 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har intervjuet et betydelig antall nyutdannede, også mange med nystrøken siv.ing.-grad. Karakterer er absolutt ikke alt. Bedriften jeg jobber i kan skryte på seg å ha gjort veldig få "bad hires", og vi har klart å få ekstremt dyktige ingeniører av de fleste vi har ansatt. Dette inkluderer selvsagt folk i alle ender av karakterskalaen. Det jeg tror er nesten like viktig som å være smart er engasjement, vilje til å lære, evne til å bygge nettverk og samarbeide med andre. Når vi intervjuer kandidater spør vi alltid etter egne prosjekter de har gjort i fritiden. Kan man vise til god ingeniørånd så kan vi fint godta karakterer midt på treet.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #40 Skrevet 8. januar 2021 De i min klasse på siv.ing som gikk ut under korona har så godt som alle fått jobb, det er mangel på siv.inger og det er ganske few and far between de med A snitt. Selvsagt med dine relativt dårlige karakterer kommer du aldri til å bli sett 2 ganger på av McKinsey eller en prestisjetung forskningsgruppe for en PhD stilling, men med unntak av noen få veldig typer stillinger (PhD, Management Consulting i alle fall), så er de fleste bedrifter fornøyd med å skaffe seg oppegående siv.inger med et helt ok vitnemål. Husk, alle som kom inn på siv.ing på ntnu var en gang blant de smarteste i sin klasse, bare fordi man ble målt opp mot de smarteste i landet og endte opp litt under snittet, betyr det ikke at du ikke kan være svært faglig sterk. Anonymkode: b6a3d...dc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå