Gå til innhold

Sivilingeniør med C i snitt - håp om jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håp om jobb i konsulentbransjen? Har gått byggingeniør (integrert master) med konstruksjon som retning. Har snitt på D de to første årene, og noe over C de siste 3 årene. Samlet et snitt på ganske nøyaktig C. Er litt redd for å ikke få relevant jobb - altså en jobb der jeg kan bruke beregningsfag. Noen erfaringer her? 

mvh urolig student

Anonymkode: 22f87...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg har relevant erfaring fra entreprenørbransjen, og at jeg har vært på utveksling og hatt mange frivillige verv. Føler likevel ikke at dette veier opp for dårlige karakterer....

Skrevet

Har du studert på NTNU? Da er jobb ingen problem. 

Anonymkode: b9549...5e2

Skrevet

Min erfaring er at det er veldig sjelden at en blir spurt om karakterer. Hvis du har hatt en deltidsjobb ved siden av studier kan telle mer enn gode karakterer. De gangene jeg har hørt folk har blitt spurt om karakterutskrift er hvis bedriften har hatt flere gode kandidater og vært i tvil om hvem de vil ansette.

Hørte senest i går om to tilfeller, hvor den ene hadde c i snitt andre a, det var den som hadde c som fikk jobben for vedkommende hadde bedre sosiale antenner og hadde hatt jobb under studier.

Anonymkode: b8e89...11e

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du studert på NTNU? Da er jobb ingen problem. 

Anonymkode: b9549...5e2

Ved NTNU ja :) Kan være enig i at det generelt sett er lett å få jobb - men hva med som "rådgivende" ingeniør som faktisk gjør beregninger? Jeg håper uansett at dere har rett. Fin historie du hadde ab b8e89...11e! 

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved NTNU ja :) Kan være enig i at det generelt sett er lett å få jobb - men hva med som "rådgivende" ingeniør som faktisk gjør beregninger? Jeg håper uansett at dere har rett. Fin historie du hadde ab b8e89...11e! 

ts

Dårlige karakterer et minus i en sånn stilling. Vi ser alltid på karakterer. 

Jeg ville sett på karakterene dine i de mest relevante fagene og lagt mest vekt på de siste årene.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Isambard skrev:

Dårlige karakterer et minus i en sånn stilling. Vi ser alltid på karakterer. 

Jeg ville sett på karakterene dine i de mest relevante fagene og lagt mest vekt på de siste årene.

Takk for svar! Jeg har vel 3,55 i snitt (skal visst rundes opp til B/4, men synes det er en litt rar praksis) fra de siste tre årene, hvis man regner med to mattefag utenom studieplanen. Har ett relevant fag for spesialiseringen min med D i, samt et par semi-relevante med D. Ellers gode karakterer i relevante fag. Men synes selv jeg har litt for mange D-er på vitnemålet

Skrevet

Det kommer på hva slags jobb du er ute etter. Jeg gikk ut av ind øk data med tilnærmet toppkarakterer men noen B er og et par C er, resten A. Søkte jobber og alle var imponert over bra karakterer. Så søkte jeg jobb i SINTEF og de lurte på hvorfor jeg hadde så dårlige karakterer..... 

Så det kommer an på jobben, og da den første jobben. Etter det så har det muligens litt og si for enkelte stillinger men da teller erfaring/nettverk mer.

Anonymkode: 55b43...c15

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på. I min bransje er gode jarakterer viktig selv etter mange år. Mange skriver i annonsen at sterke akademiske resultater er et must. Uten minst en B og uten svært mye annet på cven bla. internship/verv får man ikke relevant jobb i det heletatt hvis man da i tillegg ikke har noen kontakter eller venner som faktisk er i en posisjon til å hjelpe. Jeg hadde B i snitt og fikk ikke intervju..så da ble det en tvangsmaster i etterkant som endte med at jeg den dag i dag etter flere år i bransjen fortsatt tjener dårligere enn de med bachelor som er 4 år yngre enn meg. Dette grunnet en tom cv som nyutdannet. 

som noen over nevner. En sterk CV kan i de fleste tilfeller veie opp for middelmådige karakterer.

Anonymkode: 1ae5e...3be

Skrevet

Er nok tøffere å få en rådgiver-jobb dersom du ikke har gode karakterer enn feks entreprenør-bransjen. Jeg har jobbet som rådgiver i mange år, og måtte fremdeles vise frem vitnemål på intervju sist jeg skiftet jobb... 

Men dersom du ikke søker i de mest populære selskapene, eller søker utenom de største byene er det sikkert mulig å få en fot innenfor. 

Det finnes jo mange andre jobber som kan være passende dersom du ikke er så sterk på de tunge konstruksjonsfagene? Prosjekt administrasjon, SHA koordinator, byggeledelse etc. Da er det greit med entreprenør-bakgrunn. Eller prosjekteringsleder for en entreprenører. 

Anonymkode: faa17...3c7

• Liker 1
Skrevet

En bekjent av meg studerte indøk men brukte 8 år på å fullføre og ikke spes gode karakterer. Hen søkte overalt på alt mulig i flere år. Fikk til slutt en kommunal jobb. Tror hen er fornøyd nå, jeg synes det høres ut som en Ok jobb.

Anonymkode: 32ba5...a73

Skrevet
På 1.9.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Håp om jobb i konsulentbransjen? Har gått byggingeniør (integrert master) med konstruksjon som retning. Har snitt på D de to første årene, og noe over C de siste 3 årene. Samlet et snitt på ganske nøyaktig C. Er litt redd for å ikke få relevant jobb - altså en jobb der jeg kan bruke beregningsfag. Noen erfaringer her? 

mvh urolig student

Jeg er jurist med et snitt mellom C og D, og hadde null nettverk når det kom til å få meg jobb. Fikk etter litt ventetid landet jobb som jurist med 530K i året.

Anonymkode: 72357...b37

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent av meg studerte indøk men brukte 8 år på å fullføre og ikke spes gode karakterer. Hen søkte overalt på alt mulig i flere år. Fikk til slutt en kommunal jobb. Tror hen er fornøyd nå, jeg synes det høres ut som en Ok jobb.

Jeg brukte 7 år. Det ordner seg.

Anonymkode: 72357...b37

Skrevet

Dette tror jeg ikke på. Var det ntnu han gikk på? Indøk er veldig ettertraktet og karakterer er bare viktig noen steder. 

Anonymkode: fd16c...b18

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på. Var det ntnu han gikk på? Indøk er veldig ettertraktet og karakterer er bare viktig noen steder. 

Hvorfor tror du ikke på det? Det var ikke NTNU nei, men en annen relativt kjent høyskole/universitet på Østlandet. Personen rotet veldig og brukte lang tid, tro det eller ei.

Ser det er mange her som tror man får jobb på gode steder kun fordi man har indøk studiet å skilte med, så enkelt er det ikke. Og man må huske på at for noen år siden var markedet i krise da oljeprisene falt, mange steder gikk konkurs og ingeniører slet med å få jobb.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du ikke på det? Det var ikke NTNU nei, men en annen relativt kjent høyskole/universitet på Østlandet. Personen rotet veldig og brukte lang tid, tro det eller ei.

Ser det er mange her som tror man får jobb på gode steder kun fordi man har indøk studiet å skilte med, så enkelt er det ikke. Og man må huske på at for noen år siden var markedet i krise da oljeprisene falt, mange steder gikk konkurs og ingeniører slet med å få jobb.

Hadde det vært NTNU er det ikke noe problem, de fleste har jobb lenge før de er ferdige. Det er de mest attraktive kandidatene av nyutdannede. NMBU er ikke like ettertraktet og det kan forklare noe. Hadde han depresjoner og slikt? Det kan jo være vanskelig å fortelle om slikt på jobbintervju. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært NTNU er det ikke noe problem, de fleste har jobb lenge før de er ferdige. Det er de mest attraktive kandidatene av nyutdannede. NMBU er ikke like ettertraktet og det kan forklare noe. Hadde han depresjoner og slikt? Det kan jo være vanskelig å fortelle om slikt på jobbintervju. 

Var nok endel personlige ting ja, pluss hvordan personen kan fremstå. Er mye som spiller inn på jobbintervju..

Skrevet

Jeg jobber som leder i en rådgivende ingeniørbedrift (ikke som ingeniør) og du skulle bare visst hvor dumme mange av disse sivingene er. Får de jobb så får nok du.

Anonymkode: af5b5...a89

• Liker 4
Skrevet

Det tror jeg på. Jeg har B i snitt master i finans og fikk ca 2-3 intervjuer i året som ikke er relle..kun vikarbyrå som ringte meh for å jobbe med salg og tull. 99%avslag på søknad. Brukte over 3 år på å få fast jobb og tjener luselønn i dag. Får fortsatt kun avslag over alt i dag grunnet ingen/lite/ubrukelig erfaring. Jeg er i grunn ikke kvalifisert for noen ting som krever erfaring innen økonomi uten om riktig grad. Og nei dette er ikke trolling. Kjenner flere med gode utdanninger ig grader som fortsatt i dag ikke har jobb og bare måtte fortsette på master nr 2 eller phd...

Anonymkode: 1ae5e...3be

• Liker 1
Skrevet

Snittet på vitnemålet til sivilingeniører fra NTNU ligger vel generelt rundt C et sted, gjør det ikke? 

Siden det er såpass mange karakterer i løpet av et masterstudium er forskjellen mellom snitt og mediankarakter relativt liten. Dermed kan du regne med at halvparten er over og halvparten er under snittet. Har du noensinne hørt at omtrent halvparten av alle som er utdannet sivilingeniør er arbeidsledige? Tenkte meg det. 

Anonymkode: 9effc...021

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...