Gå til innhold

Fuktig leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, Blondie65 skrev:

Mener du å si - siden du vil investere i en tørketrommel fremfor en avfukter - at det ikke er fuktig med mindre du tørker klær?

Jeg bodde i en svært fuktig bolig der det var forbudt å tørke klær i stuen og vaskerommet hadde tørketrommel. Det var en avfukter i rommet, men likevel var det mugg og jeg fikk hudproblemer av å bo der.

Snakk med husvert om avfukter og tørketrommel.

Oi shit, er så nervøs for å kjøpe en slik leilighet...

Var det ikke noe tegn før du flyttet inn der? Eller visste du om problemene på forhånd?

Anonymkode: 63309...283

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at sengetøy ikke kan vaskes i tørketrommel, ei dyner.

Hæ? Å tørke sengetøy er halve grunnen til at jeg i det hele tatt har tørketrommel. Vanlig sengetøy i bomull tåler fint tørketrommel. Og dyner må jo i trommel hvis de skal bli tørre uten å bli fulle av mugg.

Anonymkode: c86a5...256

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså hæ? Hvorfor kryr det av edderkopper på loftet?

Edderkopper trives i fuktige omgivelser...... do the math

Anonymkode: 6d2e8...ecd

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Å tørke sengetøy er halve grunnen til at jeg i det hele tatt har tørketrommel. Vanlig sengetøy i bomull tåler fint tørketrommel. Og dyner må jo i trommel hvis de skal bli tørre uten å bli fulle av mugg.

Anonymkode: c86a5...256

Hmm, har bare hørt at det kan bli ødelagt, stoffet altså... så det stemmer ikke da?

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

¨Å tørke klær inne er totalt talentløst, og ødelegger boligen. Jeg er utleier, og leier aldri ut uten tørketrommel, og har i kontrakten at det er forbudt å tørke klær innendørs, skjer det så er det oppsigelse. En klesvask inneholder mange liter med vann, når klærne tørker så forsvinner ikke det vannet, det blir i rommet og fører til fuktighet i huset!

Anonymkode: edd81...21e

Klar over hvor mange drittleiligheter som finnes i dette landet hvor det faktisk ikke går an å ha tørketrommel? Badene et knøttsmå og man får knapt inn vaskemaskina. Hvis du bor i 3.egt uten balkong/veranda, tørkekjeller eller bakgård, hvor fader skal man få tørket klæra sine hen da? Hive tøyet til tørk på nærmeste høyspentledning oppi høyden der da, eller? 

Bra for deg at du har fikset tørketrommel i din utleiebolig. Jeg har leid i mange år og jeg har måttet ta i bruk tørkestativ innandørs de fleste plassene jeg har bodd. 

Anonymkode: 30b36...68a

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klar over hvor mange drittleiligheter som finnes i dette landet hvor det faktisk ikke går an å ha tørketrommel? Badene et knøttsmå og man får knapt inn vaskemaskina. Hvis du bor i 3.egt uten balkong/veranda, tørkekjeller eller bakgård, hvor fader skal man få tørket klæra sine hen da? Hive tøyet til tørk på nærmeste høyspentledning oppi høyden der da, eller? 

Bra for deg at du har fikset tørketrommel i din utleiebolig. Jeg har leid i mange år og jeg har måttet ta i bruk tørkestativ innandørs de fleste plassene jeg har bodd. 

Hva med å ha det på kjøkkenet? Tørketrommelll

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, har bare hørt at det kan bli ødelagt, stoffet altså... så det stemmer ikke da?

Tørker ikke dyre klær i tørketrommel, men håndklær, sengetøy, arbeidstøy og ting jeg ikke er redd for skal slites fortere eller miste stretch. 

Anonymkode: ca283...4fc

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan godt være at det sliter mer på stoffet. Men for min del er det veldig verdt det når man ser alt støvet som fanges opp i filteret på tørketrommelen. Man må vel kjøpe nytt sengetøy innimellom uansett.

Anonymkode: 3c706...15d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi shit, er så nervøs for å kjøpe en slik leilighet...

Var det ikke noe tegn før du flyttet inn der? Eller visste du om problemene på forhånd?

Leide den, helt midlertidig. Det var en kjeller, og den hadde avfukter, så regnet med at det skulle gå greit. Holdt ut kun fordi jeg visste det var midlertidig frem til min egen bolig var ferdigbygget.

Gjest Blondie65
Skrevet

Joda, det kan det. Vasker alle mine dynetrekk, laken og putevar med tørketromling på slutten. Går så fint så. Det samme gjelder en og en pute, og en og en dyne.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kombimaskin! 

Skrevet

skal du tørke tøy inne er det ihvertfall viktig at du lufter godt

Anonymkode: dc4cd...feb

Skrevet

Det er ingen typer tøy som kan vaskes i tørketrommel, en tørketrommel vasker ikke klær men tørker dem.

Anonymkode: 8f401...dc5

• Liker 5
Skrevet
På 1.9.2020 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Vaskes?🤷‍♀️

Anonymkode: bdc41...861

• Liker 1
Skrevet
På 1.9.2020 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Det er ingen typer tøy som kan vaskes i tørketrommel, en tørketrommel vasker ikke klær men tørker dem.

Anonymkode: 8f401...dc5

Ja, altså hørt at folk kan skrive feil iblant ?

Skrevet
På 1.9.2020 den 8.21, AnonymBruker skrev:

Flyttet inn i ny leilighet for 5 måneder siden. Det er i 1.etg i en tomannsbolig. Huset er gammelt, og vinduene er gamle. Det er lite som er gjort her, sånn generelt.

Når jeg tørker klær i stua, blir det veldig fuktig. Gulvet blir seigt og vinduene våte. Vinduene i alle rom dugger på innsiden selv om jeg ikke tørker klær også. Jeg har slitt med tungpustethet siden jeg flyttet inn, og tenker nå at det trolig har noe å gjøre med fukten. 

Hva kan man gjøre med dette? Er jeg selv ansvarlig for å evt kjøpe en luftfukter, eller er det noe huseier kan gjøre? Huseier bor i 2.etg, og han selv har kjøpt seg AC. De forrige som bodde i min leilighet, fikk samme mulighet, men de takket nei.

Hva er alternativene mine? Har ikke tusenvis av kroner til å fikse dette problemet..

Anonymkode: bdc41...861

Slik du beskriver leiligheten (du nevner ventiler... inne i et skap..? ) så høres det ut som at leiligheten har et problem i utgangspunktet. Det skal ikke dugge på innsiden av vinduer uten videre. Det blir selvsagt ikke bedre av å tørke klær inne, men spørs om å slutte med det alene vil være godt nok. Tørket de som bodde der før deg inne? Og hvordan blir det på vinteren? Jeg ville vært skeptisk til å bli boende der lenge. 

Jeg er selv redd for å få fuktproblemer siden jeg har astma, og bodde noen år i en leilighet der det viste seg å ha vært en del grums utleier som bodde i samme hus ikke tok alvorlig. (Jeg fikk astmadiagnosen noen år etter at jeg flyttet dit, og i løpet av årene siden jeg flyttet ut har  jeg gradvis blitt bedre og trenger ikke lenger medisiner.)

For noen år siden flyttet jeg til en sokkelleilighet med begrensede muligheter for å tørke ute. Alternativene da var å kjøpe meg tørketrommel og demontere et lite skap på det lille badet for å få plass til den, eller å kjøpe luftavfukter. Jeg gikk for det siste og har ikke angret. Den følger etter tørkestativet enten det står på bad, soverom eller gang. (På vinteren er den ekstra kjekk når jeg dusjer (i tillegg til den ordinære avtrekksvifta), godt å få varm tørr luft blåst på meg når jeg kommer ut av dusjen.) I tillegg lufter jeg mye - får hetta av tung luft generelt. 

Anonymkode: 9200c...bc2

• Liker 1
Skrevet
På 1.9.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Å tørke klær inne uten avfukter er en fin måte å ødelegge en leilighet på

Anonymkode: f65eb...9c5

Men for mange er dette det eneste alternativet. Er ikke alle som har mulighet til å tørke klær ute og å tørke alt i tørketrommel vil ødelegge kvalitet over tid på klær, sengetøy osv. Går an å lufte godt når man tørker klær men vanskelig på vinter når det er iskaldt, og vanskelig på sommer når det er glovarmt. 

Anonymkode: d7790...11b

• Liker 1
Skrevet
På 1.9.2020 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Ikke i det hele tatt. Hvem I alle dager har fortalt deg det? 

Anonymkode: b4fee...9c2

Skrevet

Folk må vel kjøpe mye dårlig sengeklær om de blir ødelagt i tørketrommelen. Har f.eks sengetøy som er 15 år gammelt og tørket i trommelen etter hver vask, ikke slitt i det hele tatt. 

Anonymkode: a361e...e6b

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men for mange er dette det eneste alternativet. Er ikke alle som har mulighet til å tørke klær ute og å tørke alt i tørketrommel vil ødelegge kvalitet over tid på klær, sengetøy osv. Går an å lufte godt når man tørker klær men vanskelig på vinter når det er iskaldt, og vanskelig på sommer når det er glovarmt. 

Anonymkode: d7790...11b

Kjøpe avfukter? Hvordan kan eneste alternativ være å tørke uten avfukter? 

Anonymkode: 4ec6c...a56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...