Gå til innhold

Fuktig leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet inn i ny leilighet for 5 måneder siden. Det er i 1.etg i en tomannsbolig. Huset er gammelt, og vinduene er gamle. Det er lite som er gjort her, sånn generelt.

Når jeg tørker klær i stua, blir det veldig fuktig. Gulvet blir seigt og vinduene våte. Vinduene i alle rom dugger på innsiden selv om jeg ikke tørker klær også. Jeg har slitt med tungpustethet siden jeg flyttet inn, og tenker nå at det trolig har noe å gjøre med fukten. 

Hva kan man gjøre med dette? Er jeg selv ansvarlig for å evt kjøpe en luftfukter, eller er det noe huseier kan gjøre? Huseier bor i 2.etg, og han selv har kjøpt seg AC. De forrige som bodde i min leilighet, fikk samme mulighet, men de takket nei.

Hva er alternativene mine? Har ikke tusenvis av kroner til å fikse dette problemet..

Anonymkode: bdc41...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke luftfukter,( det er jo mer enn fuktig hos deg),men avfukter....

Jeg ville ha vurdert å flytte derifra, fordi å bo i fukt, sopp og råte er veldig skadelig.

Anonymkode: a3f28...6de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke luftfukter,( det er jo mer enn fuktig hos deg),men avfukter....

Jeg ville ha vurdert å flytte derifra, fordi å bo i fukt, sopp og råte er veldig skadelig.

Anonymkode: a3f28...6de

Enig, men tenker å spørre huseier først og se om det er noe som kan gjøres med dette, slik at jeg slipper å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest effektive er avfukter på strøm, det starter på ca 2000kr og opp. Det finnes også litt mindre effektive tiltak som Tørrball eller noen lange pølser med samme stoffet som en henger over ei bøtte. Du kan prøve en slik en også https://www.maritim.no/fuktsluker-pose-sacoboat-1kg

Anonymkode: 0544e...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet inn i ny leilighet for 5 måneder siden. Det er i 1.etg i en tomannsbolig. Huset er gammelt, og vinduene er gamle. Det er lite som er gjort her, sånn generelt.

Når jeg tørker klær i stua, blir det veldig fuktig. Gulvet blir seigt og vinduene våte. Vinduene i alle rom dugger på innsiden selv om jeg ikke tørker klær også. Jeg har slitt med tungpustethet siden jeg flyttet inn, og tenker nå at det trolig har noe å gjøre med fukten. 

Hva kan man gjøre med dette? Er jeg selv ansvarlig for å evt kjøpe en luftfukter, eller er det noe huseier kan gjøre? Huseier bor i 2.etg, og han selv har kjøpt seg AC. De forrige som bodde i min leilighet, fikk samme mulighet, men de takket nei.

Hva er alternativene mine? Har ikke tusenvis av kroner til å fikse dette problemet..

Det første du må gjøre er å sjekke at at lufteventiler på vinduer er åpen osv. Videre kan du prøve noe naturlig utlufting selv (typisk lufte ut med jevne mellomrom). Mange leietakere, uten at jeg sier det gjelder deg, lukker igjen alt for å slippe "trekken", men samtidig gjør det at inneklimaet blir særdeles dårlig.

Klestørking innendørs er generelt sett et fyfy - selv om de fleste gjør det (meg inkludert). Alt vannet som er i klærne går jo bare ut i luften, så dersom man ikke har god ventilasjon vil det danne seg kondens på vinduer og lignende. Derfor er god utlufting viktig.

Sekundært, gitt at du faktisk gjør det som er forventet av deg som leietaker, ville jeg tatt dette opp med huseier som et problem h*n har en interesse av å ordne også. Typisk vil høy fuktighet grunnet dårlig utlufting fort medføre alt fra svertesopp til mugg og det som verre er. 

Et godt virkemiddel, dersom det lar seg gjøre, er å sette inn en vifte med luftfuktighetssensor på badet. Gjerne kan du da henge opp klærne til tørk der også. Selve viften er ikke spesielt dyr, men arbeidet kan nok bli noen lapper (spesielt hvis det må kjerneborres i grunnmur).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger en luftavfukter tenker jeg at det er huseier som må betale det, men et par viktige ting først:

- Lufter du ordentlig? Det er viktig å gjennomlufte hyppig, selv om du kanskje tenker at det blir kaldt. Hvis du har gjennomgående leilighet trenger du ikke lufte lenge, men sjokklufte jevnlig for å få byttet ut luften.
- Sjekk også at lufteventiler er åpne, de er der av en grunn.
- Klær bør ikke tørkes i stuen. Heng opp på badet.

Anonymkode: c235e...c52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en luftavfukter som jeg bruker hver gang jeg tørker klær. Ellers vil jo selvfølgelig all vanndampen fra de våte klærne bli i rommet og kondensere, slik du opplever.

Om sommeren tørker jeg klær ute stort sett hele tiden, unntatt hvis det regner (klærne tørker ikke pga høy luftfuktighet da, selv om stativet står under tak ute). Da bruker jeg luftavfukteren inne. 

Setter stativet med klærne på soverommet, lukker vinduet, slår på avfukteren og går ut og lukker døren til soverommet. Da tørker avfukteren luften i rommet og klærne tørker helt på få timer. To sett sengetøy, en full maskin med klær etc, alt tørker på noen få timer med en luftavfukter som står og blåser varmluft på stativet. ANBEFALES! Luften i rommet er helt tørr pga luftavfukteren, men også varm, så etter at klesvasken er tørket, setter jeg opp vinduet igjen for å lufte litt og få inn kaldere luft før jeg skal sove.

Jeg har hatt min luftavfukter i mange år, og kommer til å kjøpe ny med en gang, den dagen min gamle ryker. Er helt avhengig av den, særlig om vinteren og våte høstdager, til tørking av klesvask. 

Hva om du kjøper f.eks denne? Den har gode tilbakemeldinger fra kjøpere. Du vil ha nytte av en luftavfukter i årevis til all klesvask. Denne betaler du selv, selvfølgelig, ikke huseier. Det er et husholdningsapparat som alle burde ha.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vifte på bad og kjøkken? Hvis ikke så bør huseier installere dette.

Pass på at lufteventiler er åpne. 

Klestørk inne er ikke ok, om du driver med det kan du ødelegge leiligheten og i verste fall bli erstatningspliktig. Tenker du å fortsette å tørke klær inne, kjøp avfukter raskt. Noen av dem bråker, så se på lyden når du kjøper. 

Anonymkode: 4ec6c...a56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Å tørke klær inne er totalt talentløst, og ødelegger boligen. Jeg er utleier, og leier aldri ut uten tørketrommel, og har i kontrakten at det er forbudt å tørke klær innendørs, skjer det så er det oppsigelse. En klesvask inneholder mange liter med vann, når klærne tørker så forsvinner ikke det vannet, det blir i rommet og fører til fuktighet i huset!

Anonymkode: edd81...21e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

¨Å tørke klær inne er totalt talentløst, og ødelegger boligen. Jeg er utleier, og leier aldri ut uten tørketrommel, og har i kontrakten at det er forbudt å tørke klær innendørs, skjer det så er det oppsigelse. En klesvask inneholder mange liter med vann, når klærne tørker så forsvinner ikke det vannet, det blir i rommet og fører til fuktighet i huset!

Anonymkode: edd81...21e

Jeg ser den. Men aldri hatt problemer i leiligheter jeg har bodd i før? De har vært mindre enn nåværende leil. Stua er eneste rom jeg kan tørke klær i, da badet er for lite. Ser ut som det lønner seg å heller investere i en tørketrommel, fremfor avfukter?🤷‍♀️ Har ellers ventiler i nesten alle rom, men på kjøkkenet er begge ventiler plassert inni ett gammelt skap, slik at det tar mye av plassen i skapet, som jeg trenger.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mener du å si - siden du vil investere i en tørketrommel fremfor en avfukter - at det ikke er fuktig med mindre du tørker klær?

Jeg bodde i en svært fuktig bolig der det var forbudt å tørke klær i stuen og vaskerommet hadde tørketrommel. Det var en avfukter i rommet, men likevel var det mugg og jeg fikk hudproblemer av å bo der.

Snakk med husvert om avfukter og tørketrommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Mener du å si - siden du vil investere i en tørketrommel fremfor en avfukter - at det ikke er fuktig med mindre du tørker klær?

Jeg bodde i en svært fuktig bolig der det var forbudt å tørke klær i stuen og vaskerommet hadde tørketrommel. Det var en avfukter i rommet, men likevel var det mugg og jeg fikk hudproblemer av å bo der.

Snakk med husvert om avfukter og tørketrommel.

Både og, men merkes vel mest når jeg tørker klær. Fyller gjerne to stativer av gangen og vasker ganske ofte. Utleier ment jeg kunne henge klesvasken på loftet/kjelleren, hvor det kryr av edderkopper. Så kjøper heller tørketrommel enn å gjøre det.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å gjennomlufte leiligheten i 15 minutter 3 ganger hver dag, og se om dette hjelper

Anonymkode: 3c706...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tørke klær inne uten avfukter er en fin måte å ødelegge en leilighet på

Anonymkode: f65eb...9c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både og, men merkes vel mest når jeg tørker klær. Fyller gjerne to stativer av gangen og vasker ganske ofte. Utleier ment jeg kunne henge klesvasken på loftet/kjelleren, hvor det kryr av edderkopper. Så kjøper heller tørketrommel enn å gjøre det.

TS

Da er plutselig problemstillingen en helt annen enn i HI. Du kan ikke tømme bøttevis av vann ut på gulvet og så klage over at det er vått. Det er i bunn og grunn det du gjør. Tørketrommel høres ut som en god idé, ja.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er plutselig problemstillingen en helt annen enn i HI. Du kan ikke tømme bøttevis av vann ut på gulvet og så klage over at det er vått. Det er i bunn og grunn det du gjør. Tørketrommel høres ut som en god idé, ja.

For meg var det ingen selvfølge, ettersom jeg aldri har hatt en tørketrommel og aldri har har slitt med fukt i leilighetene jeg har bodd i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg var det ingen selvfølge, ettersom jeg aldri har hatt en tørketrommel og aldri har har slitt med fukt i leilighetene jeg har bodd i..

Det forstår jeg, men da har du lært nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tørke klær inne uten avfukter er en fin måte å ødelegge en leilighet på

Anonymkode: f65eb...9c5

Dette er dessverre vanlig i mange hushold...

Anonymkode: 63309...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Altså hæ? Hvorfor kryr det av edderkopper på loftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den. Men aldri hatt problemer i leiligheter jeg har bodd i før? De har vært mindre enn nåværende leil. Stua er eneste rom jeg kan tørke klær i, da badet er for lite. Ser ut som det lønner seg å heller investere i en tørketrommel, fremfor avfukter?🤷‍♀️ Har ellers ventiler i nesten alle rom, men på kjøkkenet er begge ventiler plassert inni ett gammelt skap, slik at det tar mye av plassen i skapet, som jeg trenger.

TS

Husk at sengetøy ikke kan vaskes i tørketrommel, ei dyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...