Gå til innhold

Psykisk helse / psykisk uhelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser en SLT plan hvor ordet «psykisk uhelse» blir brukt gjennom hele rapporten om forebyggende arbeid.

Hva tenker dere om dette?
og hva er forskjellen på psykisk helse og psykisk uhelse?

(slik jeg har tolket det omfatter psykisk helse alt, mens psykisk uhelse kun er de negative psykiske trekkene)

Spør ikke fordi jeg mener å bruke ordet psykisk uhelse er feil, bare fordi jeg er veldig interessert i språk🙈

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del er det ingenting som heter psykisk uhelse.
Alle har en psykisk helse og den er god, dårlig, eller holder glidende til på midten et sted for de flestes del. 
Det heter også dagsform og svinger for absolutt alle. Ingen slipper unna.
                 La det mentalswinge - la det rock`n roll! :nigo: 

Skrevet

Nei, det er ikke god språkbruk. Samme problemet som med "psykisk helsearbeider". Det er ikke arbeideren som er psykisk, han/hun arbeider bare innenfor psykisk helse. 

Men "helseforebygging" er enda verre.

Anonymkode: 76a7d...844

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg ville trodd "psykisk uhelse" betyr det samme som "dårlig psykisk helse". Enig i at det ikke er et spesielt klart uttrykk.

"Helseforebygging" (over) er jo helt 😂

Skrevet

Dårlig helse, og god helse. 
Dårlig psykisk helse, og god psykisk helse.

Vi sier ikke at noen har uhelse hvis de er fysisk syke heller. Idiotisk ord. 

Anonymkode: 49bd8...3e9

Skrevet

Jeg har aldri brukt det selv, men liker ordet uhelse bedre og bedre jo mer jeg smaker på det. Det markerer at det er det motsatte av helse, og da er det ikke uklart eller vanskelig å forstå. Helse er jo ingen nøytral tilstand, og er mye mer enn fravær av sykdom. 

Synes ikke det gjør noe at man har flere måter å uttrykke seg på, og at man kan velge mellom uttrykk som dårlig helse, sykelighet og uhelse. Ikke er uttrykket nytt, heller. Se eksemplene i lenken fra naob.no.  

Helseforebyggende tiltak er bare en helt fryktelig ordkonstruksjon. Det vanlige er vel helsefremmende? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...