Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig gravid gitt. 34 år og ble utrolig nok gravid den ene gangen vi slurvet. Står 1-2 på clearblue testen .helt utrolig 

Hva gjør jeg nå liksom? Skal jeg ringe en jordmor? Når drar man på denne kontrollen? Når må man på kontroll, vil helst senest mulig, innenfor det som er forsvarlig. Trenger litt tid på å ta det inn 

Noen råd? 

Anonymkode: b5275...de7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første kontroll er vel rundt uke 12. Du kontakter fastlegen din eller jordmor i din kommune og bestiller time til da.

Spontanabort er ganske vanlig de første 12 ukene. Jeg ventet til uke 8 før jeg bestilte time. 

Anonymkode: bebdd...4bf

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer forresten 😊

Skrevet

Gratulerer med graviditeten! 
du trenger ikke time hos jormor før det har gått 7-8 uker. Da for å registrere deg som gravid og fastsette termin, og samtale rundt graviditet og det som skjer framover. Du vil få en del informasjon, og jeg hadde ikke villet ventet for lenge. 
begynn så fort som mulig på folsyre tab. Som forebygger ganespalting og/ eller ryggmargsbrokk. Det er veldig viktig. Ellers kan du kontakte lege eller jormor når du føler for det. Jormor må også bestille time til ultralyd mellom 17-19 uker. 

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer! 

Husker jeg kjente på det samme når jeg ble gravid, hva nå? Faktisk så er det ingenting som skjer på noe som føles som en evighet.. 

Bestill deg legetime for første svangerskapskontroll i uke 12, da får du tatt de nødvendige blodprøvene. Lege vil på denne timen henvise deg til ordinær ultralyd som du får når du er ca i uke 18-19. Deretter tror jeg svangerskapskontrollene foregår i uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40 om jeg husker rett. 

Du velger selv om du vil gå til fastlege, jordmor eller begge dele. Du får også ekstra oppfølging om du ønsker og har behov for det.

Anonymkode: d57b1...c42

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! 

Husker jeg kjente på det samme når jeg ble gravid, hva nå? Faktisk så er det ingenting som skjer på noe som føles som en evighet.. 

Bestill deg legetime for første svangerskapskontroll i uke 12, da får du tatt de nødvendige blodprøvene. Lege vil på denne timen henvise deg til ordinær ultralyd som du får når du er ca i uke 18-19. Deretter tror jeg svangerskapskontrollene foregår i uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40 om jeg husker rett. 

Du velger selv om du vil gå til fastlege, jordmor eller begge dele. Du får også ekstra oppfølging om du ønsker og har behov for det.

Anonymkode: d57b1...c42

Tusen takk for det og takk for svar ❤️

Ikke før uke 12! Wow, det er jo veldig lenge til. Så når det da står gravid 2-3 uker på testen, så skal jeg da vente ca 9 uker før jeg går til jordmor el lege. Høres egentlig bra ut, trenger noe tid til å absorbere det hele.

Skrevet
9 timer siden, Sunnys skrev:

du trenger ikke time hos jormor før det har gått 7-8 uker. Da for å registrere deg som gravid og fastsette termin, og samtale rundt graviditet og det som skjer framover. Du vil få en del informasjon, og jeg hadde ikke villet ventet for lenge. 
begynn så fort som mulig på folsyre tab. Som forebygger ganespalting og/ eller ryggmargsbrokk. Det er veldig viktig. Ellers kan du kontakte lege eller jormor når du føler for det. Jormor må også bestille time til ultralyd mellom 17-19 uker. 

Tusen hjertelig takk

Og takk for info! De tablettene må jeg få meg! 

Ser ut som jeg kan vente helt til uke 12 med kontroll også. Jeg har skjønt at det opp til da er så usikkert likevel om man klarer holde på barnet, så får bare krysse fingrene.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første kontroll er vel rundt uke 12. Du kontakter fastlegen din eller jordmor i din kommune og bestiller time til da.

Spontanabort er ganske vanlig de første 12 ukene. Jeg ventet til uke 8 før jeg bestilte time. 

Ja det har jeg skjønt nå. Håper jeg slipper å oppleve det. Noen måter å forebygge på? Fikk helt skrekken i meg her etter å ha lest litt. Virker nesten som det er mer vanlig å spontanabortere enn å beholde det før uke 12 iflg diverse forum.

Ekkelt. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer forresten 😊

Takk ❤️ utrolig stort og skummelt om hverandre. Tør ikke håpe på for mye enda. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for det og takk for svar ❤️

Ikke før uke 12! Wow, det er jo veldig lenge til. Så når det da står gravid 2-3 uker på testen, så skal jeg da vente ca 9 uker før jeg går til jordmor el lege. Høres egentlig bra ut, trenger noe tid til å absorbere det hele.

Gratulerer! 

Når det står 2-3 på testen så er man normalt ca 4-5 uker på vei fordi graviditet regnes fra 1. dag i forrige menstruasjon. Anbefaler å laste ned en gravid app (f.eks. Helseoversikt) så beregnes hvilken uke man er i og det er masse nyttig informasjon fra uke til uke.

Anonymkode: a25e0...e3b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Virker nesten som det er mer vanlig å spontanabortere enn å beholde det før uke 12 iflg diverse forum.

Ekkelt. 

Nei, det er det ikke. Men man skriver ikke om hver gang det gikk bra. 😊

(Litt som nyhetssaker,  det er få om hvor mange som ikke druknet i sommer..).

Anonymkode: 4161a...4e4

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plutselig gravid gitt. 34 år og ble utrolig nok gravid den ene gangen vi slurvet. Står 1-2 på clearblue testen .helt utrolig 

Hva gjør jeg nå liksom? Skal jeg ringe en jordmor? Når drar man på denne kontrollen? Når må man på kontroll, vil helst senest mulig, innenfor det som er forsvarlig. Trenger litt tid på å ta det inn 

Noen råd? 

Du bør også lese litt om hva man kan eller ikke kan spise under graviditeten. F.eks. ingen spekemat / upasteuriserte oster eller melk, noen typer for fisk, osv. 

Man bør også passe på mengden koffein (som finnes i kaffe, te, cola og sjokolade). Generelt er vel opp til 2 kopp kaffe greit men da bør du ikke drikke noe av andre ting med koffein.

Man kan få en hel liste med disse diverse ting fra nettet eller fra fastlegen (min skrev det alt ut for meg).

Selvfølgelig slutt med alkohol / sigaretter :)

Og man bør holde seg unna katteavføring og jord pga risiko for toxoplasmose.

Gratulerer og lykke til! 

Anonymkode: 93be6...34a

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør også lese litt om hva man kan eller ikke kan spise under graviditeten. F.eks. ingen spekemat / upasteuriserte oster eller melk, noen typer for fisk, osv. 

Man bør også passe på mengden koffein (som finnes i kaffe, te, cola og sjokolade). Generelt er vel opp til 2 kopp kaffe greit men da bør du ikke drikke noe av andre ting med koffein.

Man kan få en hel liste med disse diverse ting fra nettet eller fra fastlegen (min skrev det alt ut for meg).

Selvfølgelig slutt med alkohol / sigaretter :)

Og man bør holde seg unna katteavføring og jord pga risiko for toxoplasmose.

Gratulerer og lykke til! 

Tusen takk for gode råd. Så snille dere er alle sammen. Har ikke fortalt om dette til noen enda, blir glad av alle de hyggelige og hjelpsomme meldingene❤️

Jeg har innekatt, må nesten rense doen hennes.. går vel bra med f.eks hansker på? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Men man skriver ikke om hver gang det gikk bra. 😊

(Litt som nyhetssaker,  det er få om hvor mange som ikke druknet i sommer..).

Anonymkode: 4161a...4e4

Håper du har rett. Ble et lite skår i gleden. Men leste også at spontan abort ofte skjer pga voldsomme kromosomfeil i det påbegynte fosteret, så naturen klarer å fjerne det på en måte. Så da er det jo bare sånn noen ganger. Håper jeg slipper det. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode råd. Så snille dere er alle sammen. Har ikke fortalt om dette til noen enda, blir glad av alle de hyggelige og hjelpsomme meldingene❤️

Jeg har innekatt, må nesten rense doen hennes.. går vel bra med f.eks hansker på? 

Jeg har også 2 innekatter. Får samboeren til å rense doen deres i graviditeten. Jeg vil bare ikke ta noen risiko i det hele tatt men det bør gå fint med hansker tenker jeg hvis du alltid vasker hendene grundig. Kanskje les litt om temaet på nett også 😊

Skrevet

I tillegg til folat bør du begynne på jod så fort som mulig. De fleste gravide har for lite av dette og det har store konsekvenser for utviklingen av nervesystemet.

Eller så kan du kjøpe et gravid multivitamintilskudd som har både folat og jod 😊

https://forskning.no/mat-og-helse-opplysningskontoret-for-meieriprodukter-partner/viktig-a-fa-i-seg-nok-jod-for-man-blir-gravid/1295544

Severe iodine deficiency is associated with stunted physical and mental growth, and even marginal iodine deficiency can decrease brainfunctioning,

Anonymkode: 8d57c...8e5

Skrevet

Du trenger absolutt ikke vente til uke 12 med første kontroll. Jeg tar vanligvis første time hos fastlegen rundt uke 6-7. Det er greit å prate litt om hva som venter, få noen tips og evt finne ut om du trenger noe ekstra oppfølging i tiden fremover.

Lykke til 😊

Anonymkode: 7a891...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...