Gå til innhold

Kan vi forvente å ha Covid- 19 vaksinen til Jul. ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Det jobbes på høygear med å få klargjordt en Covid-19 vaksine, og Oxford vaksinen hevdes å vera blandt de meste lovende , og  en av dem som er kommet lengst i test / utprøving.    Norge har fått lovnad frå  EU- Sverige om å kjøpe vaksinen hos dem når den kommer på markedet, men Sverige ønsker nok å prioritere sine egen først.     

Mange setter sin forventning til vaskinen, og den dagen vaksine kommr, og vi  kan vi legge bak oss denne pandemien  til neste virus dukker  opp.     Det går mot høst, og vinter og med den følger oftest forkjølelse og influense, og det blir vel  eit trøkk hos legesentra å få stadfestet om det er snakk om Covid -19 eller annen virusinfeksjon.

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir nok årets julegave det. 

Anonymkode: 1ea53...b74

• Liker 5
Skrevet

La oss ha det håpet og slutte og krisemaksimere så voldsomt som enkelte gjør her inne. Om ikke til jul, så i hvert fall i løpet av 2021.

Anonymkode: 305c9...6ab

• Liker 4
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Kanskje blir det årets julegave under treet.    Pandemien kommer nok uansett til å sette sit preg på juleferingen i år , og år 2020 kommer til å gå over i historien som annerledes året.    De tradisjonelle julebordene, og førjulsfestene  blir nok satt på vent til neste år.  Forhåpentlegvis vil en effektiv vaksine  endre kvardagen  slik den engang var, og vi kan legge bort munnbinda, og meterstokken. 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

jeg tror den kommer rundt årsskiftet. Det vil ta lang tid før alle får, men for hver eneste person som vaksineres er vi ett lite skritt nærmere et normalt liv. 

Det er ikke så nøye for meg når tid det blir en dose til meg, men det vil gjøre en stor forskjell i mitt liv når f.eks min mor som er i en risikogruppe, kan få. Og sånn vil det jo være i en større sammenheng og: Når alle som er i risikogrupper har fått vaksine, så kan mange tiltak lettes for alle, også de som ikke er vaksinerte,

Anonymkode: ab2ad...50f

• Liker 4
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tror den kommer rundt årsskiftet. Det vil ta lang tid før alle får, men for hver eneste person som vaksineres er vi ett lite skritt nærmere et normalt liv. 

Det er ikke så nøye for meg når tid det blir en dose til meg, men det vil gjøre en stor forskjell i mitt liv når f.eks min mor som er i en risikogruppe, kan få. Og sånn vil det jo være i en større sammenheng og: Når alle som er i risikogrupper har fått vaksine, så kan mange tiltak lettes for alle, også de som ikke er vaksinerte,

Eldre, og syke m/ svekket imunforsvar, og helsepersonell blir de som må prioriteres først, men den dagen vaksinen er tilgjengeleg vil det troleg bli høyt prioritert å få vaksinere flest muleg.    Forhåpentlegvis kan det bli årets julegave til det Norske folk, og resten av verden.  

Oxford vaksinen er komt i fase 3 m/ testing, m/ 30.000 forsøkspersoner, og svarene vil de venteleg  ha om noen mnd.     

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Hm, jeg er så pessimistisk anlagt at jeg tipper at det blir vaksine til høsten  2021. 

• Liker 8
Skrevet

Tipper Norges befolkning som helhet tidligst er vaksinert i starten av 2022. Det forutsetter at det i det hele tatt kommer en vaksine.

Det foreligger jo ingen vaksine på nåværende tidspunkt, så det å tro at en selv og  5 + millioner andre i Norge skal være ferdig vaksinert i tid til julemiddagen, er drøyere enn å tro på julenissen. 

• Liker 10
Skrevet
7 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Eldre, og syke m/ svekket imunforsvar, og helsepersonell blir de som må prioriteres først, men den dagen vaksinen er tilgjengeleg vil det troleg bli høyt prioritert å få vaksinere flest muleg.    Forhåpentlegvis kan det bli årets julegave til det Norske folk, og resten av verden.  

Oxford vaksinen er komt i fase 3 m/ testing, m/ 30.000 forsøkspersoner, og svarene vil de venteleg  ha om noen mnd.     

det blir ikke massevaksinering til jul, men de første dosene til helsepersonell og risikogrupper kan komme til den tid iflg helseministeren

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss ha det håpet og slutte og krisemaksimere så voldsomt som enkelte gjør her inne. Om ikke til jul, så i hvert fall i løpet av 2021.

Anonymkode: 305c9...6ab

helt enig, og som jeg sa i et annet innlegg så representerer hver vaksinerte person et skritt nærmere et normalt liv for oss alle. Det vil bare bli vaksiner til de mest utsatte i starten, men det at de er vaksinert er til fordel for alle.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hm, jeg er så pessimistisk anlagt at jeg tipper at det blir vaksine til høsten  2021. 

Jeg tror dessverre ikke det er veldig pessimistisk, særlig om du tenker på når vaksinen er tilgjengelig for "hvermansen".

Skrevet
18 minutter siden, Garderobemannfrue skrev:

Jeg tror dessverre ikke det er veldig pessimistisk, særlig om du tenker på når vaksinen er tilgjengelig for "hvermansen".

Ja, selvsentrert som jeg er så tenkte jeg når det var sjans for å få den selv. :P 

Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Ja, selvsentrert som jeg er så tenkte jeg når det var sjans for å få den selv. :P 

Jeg deler nok deres syn. For det første må den bli ferdig og godkjent først, så må Norge få 5 millioner doser - og så må selve logistikkjobben gjøres. Jeg håper at vi er vaksinert om et års tid.

Det er jo lov å HÅPE at det går raskere, men personlig har jeg ingen tro på at det skjer noe særlig i 2020.

Skrevet

Slik eg tolker ting er det mest realistisk til neste haust. Men eg kjem til å ta den vaksinen som blir tilgjengelig når den er tilgjengelig. Eg er meir redd for covid-19 en for bivirkninger av hastevaksine.

Skrevet (endret)
17 hours ago, Anonym Bruker said:

Det jobbes på høygear med å få klargjordt en Covid-19 vaksine, og Oxford vaksinen hevdes å vera blandt de meste lovende , og  en av dem som er kommet lengst i test / utprøving.    Norge har fått lovnad frå  EU- Sverige om å kjøpe vaksinen hos dem når den kommer på markedet, men Sverige ønsker nok å prioritere sine egen først.     

Mange setter sin forventning til vaskinen, og den dagen vaksine kommr, og vi  kan vi legge bak oss denne pandemien  til neste virus dukker  opp.     Det går mot høst, og vinter og med den følger oftest forkjølelse og influense, og det blir vel  eit trøkk hos legesentra å få stadfestet om det er snakk om Covid -19 eller annen virusinfeksjon.

Til jul nei. Dessuten vil alle som ikke jobber med prioriterte oppgaver eller har normal helse stille sist i køen. Håp på neste sommer.

Endret av skrue
Skrevet

Skammelig at Norge kun har basert seg på velvilje fra utlandet. Vi burde satse på å ha kapasitet til å utvikle egne vaksiner før neste pandemi ankommer.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
21 minutter siden, skrue skrev:

Til jul nei. Dessuten vil alle som ikke jobber med prioriterte oppgaver eller har normal helse stille sist i køen. Håp på neste sommer.

OK ! Men, bedre seint eller aldri !

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
12 minutter siden, Tension skrev:

Skammelig at Norge kun har basert seg på velvilje fra utlandet. Vi burde satse på å ha kapasitet til å utvikle egne vaksiner før neste pandemi ankommer.

Norge har meg bekjent bevilget mange miliarder til utvikle en vaksine, og da forventer ein sjølvsagt å få noe tilbake. 

Skrevet

Man kan nok bare HÅPE å få vaksine til jul hvis man er i (høy)risikogruppe, eventuelt helsepersonell. Og det er best case scenario, hvis en av vaksinekandidatene har god effekt OG det ikke blir noe kluss under produksjonen. 
Det vil ta mye lengre tid før vaksinen blir tilgjengelig for hele befolkningen.

Anonymkode: 89217...eaa

• Opprett ny...