Gå til innhold

Barnehagen har plassert barnet i språkgruppe uten å informere oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ved henting i barnehagen fikk jeg tilfeldigvis rede på at mitt barn som fyller 3 år i oktober er med i en språkgruppe. Dette er helt nytt for oss foreldre. Pga corona er det litt spesiell hentesituasjon slik at jeg fikk ikke mulighert til noen samtale ut over at jeg spurte overraska, "mener dere at barnet henger etter?". "Ja litt" fikk jeg til svar.

Det demrer for meg at barnehagen bruker denne TRAS-testen. Men de har ikke sagt noe til oss om at ungen er testa og at språket er funnet utilfredsstillende slik at hen er plassert i en gruppe for barn som trenger å lære bedre språk.

Jeg er mildt sagt irritert. Jeg skal ta det opp med barnehagen i morgen, men er det vanlig at barnehager driver med språktesting og plaserer så små barn i grupper for barn med utfordringer språklig - UTEN å informere eller snakke med foreldrene? Altså mestring/mestrer - ikke kultur i så ung alder.

Jeg opplever ikke at barnet har noen språklige utfordringer. Kommunikasjonen er god, ordforrådet er godt, formulerer setninger på opp til 6-7 ord, god språkforsteåelse, prater mye. Ingen lyder som jeg har merka meg spesielt mangler, ingen bekymringer til nå. MEN NÅ bekymrer jeg meg mer for at barnet stigmatiseres ved å plasseres i en gruppe med språklige utfordringer.

Hva bør jeg si til barnehagen? Er det vanlig at de gjør slike tester og bare setter i gang med inndeling i grupper uten å si no til foreldre? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike tester. De tar ikke høyde for individuell og biologisk ulikhet eller unikhet. Noen barn trenger litt mer tid enn andre uten at det er noe galt av den grunn. Jeg vet heller ikke om de i barnehagen er spesielt kurset for å utføre denne typen testing. Og jeg ser også at flere forskningsmiljø har gått ut for å advare mot testing i så ung alder.

Anonymkode: c7699...dae

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt en del språkgrupper, men de er for barn med tiltak. Andre barn deltar i gruppen, endten som støtte eller for å selv å trent. Disse andre barnas foreldre blir informert i etterkant at barnet har deltatt i språkgruppe, men da er ikke gruppa soesifikt laget for dette barnet. 

Noen ganger har alle barna faste språkgrupper. Da er det også enkeltbarn med tiltak som er fokuset for gruppen. 

Veldig merkelig hvis barnet ditt er grunnen til en språkgruppe. Da er det isåfall uakseptabelt at dette er satt i gang uten at foreldre en informert.

Anonymkode: 21cf3...606

• Liker 22
Skrevet

Har forøvrig ikke kjennskap til TRAS, da min kommune ikke har brukt det på over 10 år.

Anonymkode: 21cf3...606

Skrevet

I barnehagen min har vi språkgrupper for alle barna i hele barnehagen. Alle skal være med.

Syns det var veldig ufint av barnehagen å slenge «ja, litt» i trynet på deg under henting. Det syns jeg du bør ta opp. 

Anonymkode: a0e9c...0d5

• Liker 31
Skrevet

Merkverdig at du ikke er blitt informert synes jeg men flott at de tar tak i det i det minste. Men ta det opp med de, er det noen som skal ha beskjed hvis barnet ditt "sliter" med noe så er det jo deg.

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare være glad for at de prøver å hjelpe barnet med spårk da? Er ikke noe galt i en språkgruppe. Er ikke sikkert at gruppen er for ditt barn, men barn med vansker må jo settes i gruppe med de som er gode på språk så de kan lære av de andre barna også..

men da lurer jeg på: Er du en av de foreldrene som nekter å se at barnet kan gjøre noe som helst feil i verden, eller at det kan ha noen utfordringer? Hadde isåfall heller ikke turt å si noe til deg hvis du bare nekter at det er noe galt i språkutviklingen til barnet. Tror de vet bedre enn deg hvordan vanlig språkutvikling til et barn bør være

Anonymkode: c0912...76a

• Liker 25
Skrevet

Kjempebra at barnehagen har fanget dette opp. De vil bare hjelpe DITT barn. Hvordan i all verden skal det være stigmatiserende, barn vet ikke hvorfor de er i forskjellige grupper og ihvertfall ikke når de er så små?

Barnehagen ser gjerne barnas utfordringer og svakheter som foreldrene vanligvis er helt blinde for.

Anonymkode: 1aff8...6e5

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare være glad for at de prøver å hjelpe barnet med spårk da? Er ikke noe galt i en språkgruppe. Er ikke sikkert at gruppen er for ditt barn, men barn med vansker må jo settes i gruppe med de som er gode på språk så de kan lære av de andre barna også..

men da lurer jeg på: Er du en av de foreldrene som nekter å se at barnet kan gjøre noe som helst feil i verden, eller at det kan ha noen utfordringer? Hadde isåfall heller ikke turt å si noe til deg hvis du bare nekter at det er noe galt i språkutviklingen til barnet. Tror de vet bedre enn deg hvordan vanlig språkutvikling til et barn bør være

Anonymkode: c0912...76a

Jeg har selv vært en av de mødrene og jeg er dypt takknemlig for at barnehagen var bestemte på at de skulle hjelpe barnet mitt. Hadde de ikke vært det så hadde ikke barnet mitt fått den hjelpen hun får i dag mtp. det språklige.

• Liker 13
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag ved henting i barnehagen fikk jeg tilfeldigvis rede på at mitt barn som fyller 3 år i oktober er med i en språkgruppe. Dette er helt nytt for oss foreldre. Pga corona er det litt spesiell hentesituasjon slik at jeg fikk ikke mulighert til noen samtale ut over at jeg spurte overraska, "mener dere at barnet henger etter?". "Ja litt" fikk jeg til svar.

Det demrer for meg at barnehagen bruker denne TRAS-testen. Men de har ikke sagt noe til oss om at ungen er testa og at språket er funnet utilfredsstillende slik at hen er plassert i en gruppe for barn som trenger å lære bedre språk.

Jeg er mildt sagt irritert. Jeg skal ta det opp med barnehagen i morgen, men er det vanlig at barnehager driver med språktesting og plaserer så små barn i grupper for barn med utfordringer språklig - UTEN å informere eller snakke med foreldrene? Altså mestring/mestrer - ikke kultur i så ung alder.

Jeg opplever ikke at barnet har noen språklige utfordringer. Kommunikasjonen er god, ordforrådet er godt, formulerer setninger på opp til 6-7 ord, god språkforsteåelse, prater mye. Ingen lyder som jeg har merka meg spesielt mangler, ingen bekymringer til nå. MEN NÅ bekymrer jeg meg mer for at barnet stigmatiseres ved å plasseres i en gruppe med språklige utfordringer.

Hva bør jeg si til barnehagen? Er det vanlig at de gjør slike tester og bare setter i gang med inndeling i grupper uten å si no til foreldre? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike tester. De tar ikke høyde for individuell og biologisk ulikhet eller unikhet. Noen barn trenger litt mer tid enn andre uten at det er noe galt av den grunn. Jeg vet heller ikke om de i barnehagen er spesielt kurset for å utføre denne typen testing. Og jeg ser også at flere forskningsmiljø har gått ut for å advare mot testing i så ung alder.

Pass her. Dette vil følge barnet ditt hele veien inn i skolegang!

Anonymkode: cbca9...e06

Skrevet

Jeg forventet en del av svarene som er kommet. NEI, jeg tror ikke barnet mitt er perfekt. Og ja om det er språklige utfordringer eller andre utfordringer så er det fint at det blir tatt tak i. MEN - de må jo informere oss om det først. Mangelen på informasjon er vel greia her, og at de kaster over gjerdet at ungen henger etter språklig. Hva betyr det ??

Og jeg vil ta det opp i morgen. Men lurer på om noen har gode råd til hvordan.

TS

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

+ spør hvilken instans som har gjennomført testene. Barnehagene har ikke den kompetansen. Det er i så fall logopeder og andre som har kommet på banen. Sjekk barnehagens mandat, og les hvilken tiltak de kan gjennomføre gjennom lov om opplæring!

• Liker 7
Skrevet

TRAS er ikke en test hvis det er den du sikter til. 

Anonymkode: 731d0...d7f

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Skal hun heller takke nei til hjelpen slik at barnet henger bak når hen begynner på skolen?

• Liker 8
Skrevet

Dei kan ikkje teste barnet ditt utan samtykke. Du har krav på informasjon og godt sammarbeid.

Det er ikkje sikkert barnet ditt er språklig sterkt i barnehagen sjølv om det er det heima. Mitt barn er ein stum observatør i barnehagen, snakke lite. Heima prater hen som ein foss! Virker å væra ekstremt introvert (som far).

Kan det være barnet ditt ble brukt som språklig forbilde i gruppa? 

Anonymkode: 08085...826

• Liker 8
Skrevet

Det lages mapper om alle barn som sendes videre gjennom hele skolegangen videre oppover.

• Liker 2
Skrevet

TS igjen her.

Jeg fikk ikke inntrykk av at mitt barn var plassert i en språkgruppe pga hen er en ressurs altså. Som sagt er barnet 2 år, snart 3, ikke en reell ressurs språklig da. Det var få i gruppa, så er vel de barna de regner med å ha en utfordring.

Jeg har registrert at et av barna fra samme årskull er veldig språksterk. Men dette barnet har bursdag på vinteren og det er 7-8 mnd mellom dem, noe som betyr mye i denne alderen.

Jeg vet lite om denne testen og er redd de har testa barnet med utgangpukt i at hen skla være 3 år. Men barnet er 2 år og 10,5 mnd. Det skjer normalt mye på så kort tid.

• Liker 2
Skrevet

De må også dokumentere at de har fulgt alle lover og forskrifter før de kan gjennomføre tiltak. Disse har du RETT til å kreve å få ses.

BE OM MAPPEN!

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TRAS er ikke en test hvis det er den du sikter til. 

Anonymkode: 731d0...d7f

OK, er det en metode eller hva da?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...