Gå til innhold

Er det greit at andre viktige undersøkelser blir utsatt pga corona situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feks svangerskapskontroller som et eksempel?

Det som ikke gir mening er at gravide som har symptomer blir avisst på sykehusene for kontroller. Jeg forstår godt at man skal være forsiktig i disse tider men man burde virkelig åpnet for at gravide fikk utført svangerskapskontrollene hvis man var litt forkjøla på en måte.  Da tenker jeg at covid 19 testen har vært negativ. Enn kunne feks sørget for at den gravide måtte ha på seg munnbind og handsker hvis man var forkjøla.

Svangerskapsomsorg er veldig viktig for mor og barn. Spes gjelder dette i 3 trimester. Enn kan gå feks ukesvis med svangerskapsforgiftning uten å vite det hvis man ikke får kontrollene man skal ha. I verste fall kan det føre til døden både hos mor og barn. Det kan også være at fosteret ikke vokser som det skal, noe som kan føre til foster død på sikt. Hvis det er lite liv i magen/ingen liv skal også det undersøkes. 

Leste faktisk om en kvinne her på gravidsforumet som skulle på overtidskontroll  på sykehuset. Hun ble avvist på sykehuset fordi hun hadde litt diaré da det kunne være et symptom på covid 19. Hun hadde ingen andre symptomer, samt at det er fakta at mange kvinner som er like før fødsel gjerne får diaré. 

Er det sånn at det må dø noen gravide kvinner og fostere pga manglende svangerskapsomsorg før myndighetene endrer på dette?  

Alt handler ikke om covid 19!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste svangerskap går tross alt greit, jeg synes det er langt verre med kreftbehandlingen der både kontroller og operasjoner er utsatt. Tenk deg den belastningen det er å ha kreft og ikke få operasjon eller oppfølging. Eller andre alvorlige sykdommer og plager. Nesten alt av planlagte operasjoner, inkludert hjerteoperasjoner, ble jo satt på vent. Det er langt, langt verre en svangerskapsoppfølging, statistisk sett. 

Og samtidig har jo vi alle forståelse for dette. Det er rett og slett krise med smitte på sykehus, det forstår jo alle. Sånn som dette måtte det nesten bli. Vi får håpe på bedre tider. 

Anonymkode: 803b6...3f1

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg ts. Synes det er skremmende. 

Anonymkode: 5dddf...099

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste svangerskap går tross alt greit, jeg synes det er langt verre med kreftbehandlingen der både kontroller og operasjoner er utsatt. Tenk deg den belastningen det er å ha kreft og ikke få operasjon eller oppfølging. Eller andre alvorlige sykdommer og plager. Nesten alt av planlagte operasjoner, inkludert hjerteoperasjoner, ble jo satt på vent. Det er langt, langt verre en svangerskapsoppfølging, statistisk sett. 

Og samtidig har jo vi alle forståelse for dette. Det er rett og slett krise med smitte på sykehus, det forstår jo alle. Sånn som dette måtte det nesten bli. Vi får håpe på bedre tider. 

Enig med deg. Hva om alle på avdelingen må i karantene fordi en gravid er bekreftet smittet og alle mister tilbudet om oppfølging, kontroller og i verste fall ikke har kvalifisert helsepersonell til stedet under fødsel? Det er ingenting som heter "litt forkjøla" nå, man har ikke muligheten til å skille mellom corona og forkjølelse, annet enn en test, som kan være falsk negativ om man tester seg for tidlig feks. 

Anonymkode: 0393d...435

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Hva om alle på avdelingen må i karantene fordi en gravid er bekreftet smittet og alle mister tilbudet om oppfølging, kontroller og i verste fall ikke har kvalifisert helsepersonell til stedet under fødsel? Det er ingenting som heter "litt forkjøla" nå, man har ikke muligheten til å skille mellom corona og forkjølelse, annet enn en test, som kan være falsk negativ om man tester seg for tidlig feks. 

Men hvis den manglende oppfølgingen fører til feks fosterdød, så er det altså mer greit det da?  

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er trygt å føde i Norge nettopp fordi vi har god oppfølging under svangerskap og fødsel. Hvis oppfølgingen blir dårligere, blir utfallene dårligere. At det er «verre» med kreftpasienter som får utsatt diagnostikk og behandling (ikke greit) har nok lite å si hvis man opplever å miste mor og/eller barn av årsaker som kunne vært unngått. Her må heller sykehusene ha mulighet for i det minste undersøkelser som å ta blodtrykk og ultralyd også av kvinner som kan ha covid-19. Det holder ikke å si at vi må «vente på bedre tider», folk er gravide og har kreft NÅ. 

Anonymkode: ad5d7...3b7

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, tussi84 skrev:

Er det sånn at det må dø noen gravide kvinner og fostere pga manglende svangerskapsomsorg før myndighetene endrer på dette?  

Alt handler ikke om covid 19!

Hele situasjonen har utviklet seg til noe som ligner en massepsykose med et smalt korona-fokus. Dette kommer ikke til å stoppe før regjeringen sier det skal stoppe. Problemet er at heller ikke regjeringen tenker helhet og langt fremover. Virker som de styrer fra uke til uke basert på følelser og redsel.

Det må nok mange ikke-korona-dødsfall til før ting blir endret.

Anonymkode: 3bf00...9e3

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker det er verre å ha kreft enn å miste sitt ufødte barn i uke 41, eller å miste kone/kjæreste? Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis stemmer. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Men hvis den manglende oppfølgingen fører til feks fosterdød, så er det altså mer greit det da?  

Det er selvfølgelig aldri greit, men sånn er det når man har en pandemi som smitter lett. Gravide med luftveissymptomer, og er dårlig i form eller er bekymret, kan få time på luftveisklinikkene på legevakten. Man må bare fortsette å teste seg, samt holde avstand til andre og god håndhygiene for å minske risikoen for å bli syk. 

• Liker 1
Skrevet

De vurderer vel de to risikoer opp mot hverandre. Uten at jeg skal si hva jeg synes er rett og galt. Forstår frustrasjonen. 

Skrevet

Det er selvfølgelig aldri greit, men sånn er det når man har en pandemi som smitter lett. Gravide med luftveissymptomer, og er dårlig i form eller er bekymret, kan få time på luftveisklinikkene på legevakten. Man må bare fortsette å teste seg, samt holde avstand til andre og god håndhygiene for å minske risikoen for å bli syk. 

«Men sånn er det»?? Du høres ut som tannlegen som mente folk skulle bruke sandpapir og superlim for å fikse tennene sine! Vi kan jo ikke kaste alle andre pasientgrupper enn koronapasienter under bussen! At de har lett luftveisinfeksjon og kan få undersøkelse på legevakta hjelper jo ikke når de trenger spesialist (gynekolog) fordi det egentlige problemet deres for eksempel er svangerskapsforgiftning, truende for tidlig fødsel eller lignende!

• Liker 5
Skrevet

«Men sånn er det»?? Du høres ut som tannlegen som mente folk skulle bruke sandpapir og superlim for å fikse tennene sine! Vi kan jo ikke kaste alle andre pasientgrupper enn koronapasienter under bussen! At de har lett luftveisinfeksjon og kan få undersøkelse på legevakta hjelper jo ikke når de trenger spesialist (gynekolog) fordi det egentlige problemet deres for eksempel er svangerskapsforgiftning, truende for tidlig fødsel eller lignende!

Det er ikke snakk om å kaste alle andre pasientgrupper enn koronapasienter under bussen, det er for å beskytte risikogruppene mot evnt smitte av korona. Hva om en gravid med koronasmitte drar på helsestasjonen, smitter andre gravide som er i risikogruppen og både mor og barn er i risiko for dødsfall? 

Skrevet

Eg synest ikkje det er greitt nei. Det kjem nok rapportar om folk som sleit under denne tida. Kanskje meir fosterdød. Leste at fødselsdepresjon har auka. Denne tida er vanskelig for mange.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har blitt prioritert selv om sykehuset nesten sluttet å ta inn nye pasienter til behandling. 

Fikk blødninger pga fortykket slimhinne/polypp i livmoren. Ble satt opp til operasjon i løpet av 4 uker og har blitt fulgt opp regelmessig gjennom hele sommeren på tross av korona. Dette er Kvinneklinikken/Haukeland. Det viste seg at det ikke var ondartet, selv om de trodde det kanskje var det🙂

Ble overrasket over den kjappe behandlingen jeg fikk, når jeg leser om kreftbehandlinger som blir utsatt/avlyst.. 

Anonymkode: fd037...f22

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en grunn for at det stort sett går greit i Norge! Se deg litt rundt i resten av verden så ser du hvorfor vi har så tett oppfølging av gravide i Norge.

Og til Ts: enig med deg. Det er rett og slett forkastelig hvordan både myndigheter og helsevesen gir beng i alt annet enn korona. Nå MÅ folk våkne snart!!

Anonymkode: 7e61f...ca9

Skrevet

Ha sa mannen din da feks forskjellen i gaver åpenbarte seg på julaften? Hadde vært passende med en kommentar for å si det slik 

Anonymkode: 637ad...a58

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha sa mannen din da feks forskjellen i gaver åpenbarte seg på julaften? Hadde vært passende med en kommentar for å si det slik 

Feilpost!

Skrevet

Jeg er høygravid og går rundt og er livredd for å bli forkjølet nå. Med syke barn hjemme, og en ganske dramatisk slutt på forrige svangerskap føles det mildt sagt ganske nervepirrende det hele. Jeg er et lite nys unna å få den nødvendige oppfølgingen jeg trenger, og det føles skummelt nå på slutten- hvor faren for høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning er som høyest. Det holdt faktisk på å ta livet av meg sist, så jeg håper å unngå intensiven med lignende opplevelse denne gangen.. 

Anonymkode: 2f27f...3e7

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å kaste alle andre pasientgrupper enn koronapasienter under bussen, det er for å beskytte risikogruppene mot evnt smitte av korona. Hva om en gravid med koronasmitte drar på helsestasjonen, smitter andre gravide som er i risikogruppen og både mor og barn er i risiko for dødsfall? 

Det skal hun ikke gjøre, men poenget er at hun må ha tilgang på helsehjelp, og ikke nektes nødvendige undersøkelser pga korona. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele situasjonen har utviklet seg til noe som ligner en massepsykose med et smalt korona-fokus. Dette kommer ikke til å stoppe før regjeringen sier det skal stoppe. Problemet er at heller ikke regjeringen tenker helhet og langt fremover. Virker som de styrer fra uke til uke basert på følelser og redsel.

Det må nok mange ikke-korona-dødsfall til før ting blir endret.

Anonymkode: 3bf00...9e3

Helt enig. Dessverre skal det bare et par nys til så skvetter hele koronaapparatet til værs. Det er nok nå. De fleste skjønner at korona skal tas på alvor, men det finnes atskillig farligere trusler der ute i hverdagen. 

Anonymkode: 6fdb6...8c1

• Liker 1
  • Opprett ny...