Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 4 mnd gammel baby. Han er stort sett veldig grei, smilende og fornøyd. Får MME og spiser ikke på natten. Sover ca 10 timer i "strekk" på natten. Sover i egen seng vedsiden av vår seng. "Problemet" er at han til tider sover svært urolig. Han er ikke våken men lager lyder og beveger seg. Kan gjerne holde på 1-2 timer i strekk midt på natten. Ingen gråt, må ikke opp og bysse eller noe. Men jeg ligger våken pga dette og får ofte ikke sove igjen. Igår vekket baby meg kl 03 og jeg fikk ikke sove igjen. Har vansker med og sovne på kvelden når jeg sover med baby, ligger liksom bare og venter på at baby skal våkne og begynner derfor og stresse med at jeg MÅ sove. I helgene sover jeg på eget rom og samboer med baby, da sover jeg veldig godt. 

Skjønner at dette er drømmescenario for enkelte som har det mye, mye verre med skriking og byssing natten lang. Men er det noen som har noen tips til meg? Hvordan kan jeg klare og sovne på kvelden (trøtt er jeg jo, sover ikke på dagtid for og være trøtt nok på kvelden) og hvordan kan jeg sovne på natten når baby faller til ro igjen? 

Anonymkode: 785cf...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg han på eget rom. 

Anonymkode: 5945e...efb

• Liker 5
Skrevet

Han kan vel sove på eget rom hvis han ikke mates om natten? Skjønner ikke problemet.

Anonymkode: 7e860...0fa

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg han på eget rom. 

Anonymkode: 5945e...efb

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan vel sove på eget rom hvis han ikke mates om natten? Skjønner ikke problemet.

Anonymkode: 7e860...0fa

Det er vel anbefalt å vente til de er 6 mnd først. 

Anonymkode: 793a6...987

• Liker 1
Skrevet

Eget rom.  Best for alle,  spesielt om han sover natten igjennom. 

Skrevet

Han kan vel sove på eget rom? Det er i slike situasjoner det er enklest å begynne med det! Gjør det fort, før han begynner å våkne ordentlig/forvente at du er der. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel anbefalt å vente til de er 6 mnd først. 

Nei. Kommer jo helt an på situasjonen. 

Skrevet

Han roer seg ikke ved litt stryking osv? Kan det hjelpe å "gi opp" å prøve så hardt å sove? Bare tenk at det blir ikke så mange timene søvn, men litt er jo bedre enn ingenting. Og da slapper du bedre av så kanskje det blir litt bonussøvn. Vet ikke om jeg har så mange flere råd, jeg er heldig som har godt sovehjerte og bare slokner når baby endelig roer seg. På den annen side så trengs det siden denne babyen er oppe ørten ganger om natta 🤪

• Liker 1
Skrevet

Ts her. 

Vi har snakket om og legge baby på eget rom. Er litt avventende da jeg har hørt at det er lurt og ha baby på samme rom mtp krybbedød. Noen ganger leter han etter smokken på natten, da roer han seg med engang han får den. Så er redd for at det gjerne blir noen turer opp av sengen og inn på babys rom for og gi smokk. At det da kanskje er bedre og bare ha baby like i nærheten for og slippe og våkne enda mer av turen opp av sengen om dere skjønner... Kanskje vi bare skulle ha forsøkt eget rom, det er vel bare og ta han inn igjen om det ikke fungerer. 

Nei, han roer seg ikke alltid ved stryking. Noen ganger funker det, men bare for en kort periode så er det påan igjen. Føler jeg har prøvd og tenke alt når det kommer til og sovne, men jeg klarer liksom ikke og lande føler jeg. Ingen problem når jeg sover alene... 

Skrevet

Legg på eget rom da, du kan jo rutinene til barnet virker det som og når du våkner på natten så kan du titte innom med mindre du har Babycall med kamera. 

Min søster fikk to tette og var lettere sagt lei av å ha barn på soverommet sitt, så der endte andremann på eget rom fra 2-3 mnd alder. Var aldri noe problem med det, bare litt ekstra trasking fram og tilbake som hun gjerne ofret for å ha soverommet sitt uten barn. 

Anonymkode: e99c6...762

Skrevet

Dere som ikke ser problemet med eget rom - faren for krybbedød gjelder selvfølgelig babyer som sover hele natta også. Faktisk er den større for babyer som sover godt.

Kan ikke far sove med baby i ukedagene også? 

Anonymkode: 7fa69...389

Skrevet

Hva med å plassere senga til babyen i andre enden av rommet deres, om det er plass til dette da? 

Anonymkode: bfa17...8c1

Skrevet

Argumentet krybbedød: Det er vel ikke akkurat sånn at babyen sier i fra om den skal dø i søvne...? Så om begge sover gjennom natten, har det ingenting for seg å sove på samme rom. Da handler det kun om samvittigheten. 

Du sovner nok om du er trøtt nok. Du slipper iaf å være ufrivillig våken OG ha babygråt samtidig. Evt vurdere dupp på dagtid siden dette tydeligvis skjer hver natt...

Skrevet

Ts her. 

Ser ut som de fleste tenker baby på eget rom. Vi får vurdere det igjen og se om det kanskje kan gjøre det bedre. Tusen takk for svar alle sammen! 

Skrevet
10 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Nei. Kommer jo helt an på situasjonen. 

Nei, krybbedød har jo ingenting med situasjonen å gjøre. Den faren er der uansett.

1 time siden, spinnwild skrev:

Argumentet krybbedød: Det er vel ikke akkurat sånn at babyen sier i fra om den skal dø i søvne...? Så om begge sover gjennom natten, har det ingenting for seg å sove på samme rom. Da handler det kun om samvittigheten. 

Grunnen til at det å sove på samme rom fører til mindre krybbedød, er nettopp det at baby sover mer urolig. Barn som sover alene, sover dypere. Vi er fra naturens side programmert til å forstyrre hverandre, det er helt meningen at voksne skal sove "dårlig" når de har spedbarn. Så nei, det handler ikke kun om samvittighetene - det handler om at det har en funksjon at barnet sover urolig. 

Anonymkode: ecfa1...0da

• Liker 1
Skrevet

Vi la baby på eget rom ved 3 mnd nettopp pga det du sier. Jeg lå bare på "ank" å våknet av den miste bevegelse. Rommet var ved siden av vårt med dør mellom. Da våknet jeg ikke av de miste lydene og greide å slappe av mer :)

Anonymkode: b502c...feb

Skrevet

Jeg godtok at det var sånn og sov heller når jeg kunne på dagtid. Er en kort unntakstilstand og jeg var ikke komfortabel med å legge baby på eget rom, så det ble normalen.

Sov ofte bedre om barnet sov i senga med meg, så det er også en mulighet 😊

Anonymkode: 08bc2...f27

Skrevet
2 hours ago, spinnwild said:

...

Jeg vil forklare dette med krybbedød og eget rom. Hvorfor det er anbefalt å dele soverom. Det er ikke fordi man vil merker at babyen har sluttet å puste, selv om det kan vel også skje. Nei, det er fordi når babyen sover med foreldre, er det vanskeligere for babyen å falle i den dypeste søvnen, og det er fordi barnet får stimuli fra lyder og bevegelser fra foreldrene. Det er spesielt viktig for babyer som sover godt. 

Men akkurat i TS sitt tilfelle, når babyen har nå en god lang periode med urolig søvn midt på natten, så tror jeg man kunne prøve eget rom, akkurat nå? frem til 6-8 mnd alder, for da kommer det igjen endringer i søvnmønster. 

Anonymkode: de7f4...da5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...