Gjest Gjest_nemi_* Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Hei, I mai flyttet kjæresten min inn til meg. Jeg har et hus hvor alt lånet står på meg, samt et billån som også er mitt. Han betaler husleie og ellers deler vi på utgifter som mat/strøm ol. Problemet er at jeg har funnet ut at han har en del ubetalt gjeld som har ført til at han har forskudstrekk i lønn og en del "sure" kreditorer. Jeg har en datter fra tidligere forhold som jeg har hovedansvaret for, så økonomisk sikkerhet er utrolig viktig for meg. Jeg har en god inntekt og ikke noe problemer med å klare økonomiske forpliktelser. Men jeg lurer på hvordan hans problemer kan påvirke min situasjon. Siden vi nå er samboere, kan jeg på noen måte bli stilt ansvarlig for hans gjeld? Ser på alle søknader, skjemaer, selvangivelse osv at man skal oppgi samboer/ektefelles inntekt/utgifter, gjeld osv. Vi har adskilt økonomi men jeg lurer på hvordan lover og regler er i forhold til at vi er samboere og hans gjeldsforplikterser. Er det noe som har noen råd, erfaringer eller kunnskap rundt dette mottas all infromasjon med takk!
Gjest lilletroll Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Gå til en advokat og skriv samboerkontrakt! Få ned på papiret delt økonomi, og at den ene ikke er økonomisk ansvarlig for den andre. Alt skriftlig kan være til hjelp. Vær så konkret som mulig.
Bree Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 Dersom dere ikke tar opp lån sammen (dvs les nøye igjennom papirer dersom dere skulle velge å refinansiere - ikke signèr hans lånavtale), skulle dette gå greit. Det krever noe aktivt for at du skal bli ansvarlig for hans gjeld - så les igjennom alle papirer og send gjerne en mail (så du har det skriftlig) og spør dersom du er i tvil om noe du skal signere. Nå vet jeg ikke hvor ille han er ute og kjøre, men skulle namsmannen komme på døren, ville jeg ikke åpnet opp. Det kan nemlig tas beslag i hans gjenstander, og når dere bor sammen, kan det være vanskelig å få bevist at noe tilhører deg og ikke han...
diddi Skrevet 31. juli 2005 #4 Skrevet 31. juli 2005 Årsaken til at han må oppgi din inntekt er slik at namsmannen el. kan urdere hvor stort tvangstrekk de kan ta i lønnen hans. Du har ingen forsørgelsesplikt oerfor ham og er ikke ansvarlig for hans personlige gjeld direkte. Men dersom han kan leve som normalt fordi du har et flott hus, bil god lønn osv, så er dette et moment i vurderinger om trekkets størrelse eller dersom han har søkt om gjeldsordning/ettergivelse av gjeld.
Vienn Skrevet 2. august 2005 #5 Skrevet 2. august 2005 Sånn bortsett fra det juridiske nå i etterkant..; Han burde nok vært ærlig ovenfor deg før dere flyttet sammen og fortalt om sin økonomiske situasjon..!
Spirito Skrevet 3. august 2005 #6 Skrevet 3. august 2005 Jeg reagerer også på at han ikke har sagt noe! Tillit er en av de viktigste byggesteiene i et forhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå