Gå til innhold

Hvorfor kan ikke barnehagen bry seg om påkledningen..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig er det viktigste tørre og passe varme barn.. men sånn bort i fra det, så blir jeg oppgitt over at barnehagen ikke tar seg de ekstra sekundene det tar å kle barna pent! Sendte jenta i barnehagen i selvbilde og kragegenser. Det ville tatt dem 2 sekunder å ta kragen over selene, men i stedet så var selene tredd over en klumpete krage... Eller når vi hadde en lang genserkjole over tights, og kjolen var stappet nedi tightsen når vi kom på ettermiddagen. 

Koster det virkelig så mye for de ansatte å kle dem skikkelig? I helsevesenet så er man veldig opptatt av at pasientene som ikke kan kle seg selv skal være pent og skikkelig kledd, så hvorfor kan ikke man gjøre det samme for barna?

Anonymkode: db66c...147

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagene har ofte manko på personal og for mye å gjøre til å tenke på å fikse klærne pent. Noen sekunder her og der blir fort en time eller to.

Anonymkode: 8bbcb...39d

• Liker 32
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det viktigste tørre og passe varme barn.. men sånn bort i fra det, så blir jeg oppgitt over at barnehagen ikke tar seg de ekstra sekundene det tar å kle barna pent! Sendte jenta i barnehagen i selvbilde og kragegenser. Det ville tatt dem 2 sekunder å ta kragen over selene, men i stedet så var selene tredd over en klumpete krage... Eller når vi hadde en lang genserkjole over tights, og kjolen var stappet nedi tightsen når vi kom på ettermiddagen. 

Koster det virkelig så mye for de ansatte å kle dem skikkelig? I helsevesenet så er man veldig opptatt av at pasientene som ikke kan kle seg selv skal være pent og skikkelig kledd, så hvorfor kan ikke man gjøre det samme for barna?

Kan det være at genserkjolen var i veien for aktivitet? Eller så kan det være at den var sånn for at den ikke skulle skli opp under ytterklærne. 

Anonymkode: 0e85d...ed7

• Liker 38
Skrevet

Prøv selv å kle på 15 viltre barn med kanskje 2-3 voksne. Så lenge barna er godt kledt og ikke er ukomfortabel så er dette ingen problem. Skal love deg at vi som jobber i bhg ikke leter etter matchende klær i hylla osv. Mange av barna kler også på seg selv, og da justerer ikke vi på det, da dette bryter ned mestringsfølelsen. Men vi veileder de

• Liker 42
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagene har ofte manko på personal og for mye å gjøre til å tenke på å fikse klærne pent. Noen sekunder her og der blir fort en time eller to.

Anonymkode: 8bbcb...39d

Jeg jobber selv i en svært hektisk helsevesen og synes ikke det er noen unnskyldning. Jeg synes både barn og voksne skal ha rett på å være anstendig kledd. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis dette er det du har å klage på...🙄  Du har åpenbart ingen anelse om hvordan ting fungerer i barnehagen. Nei, man har faktisk ikke alltid tid til å «kle barna pent» under regnklær. Dessuten prøver man å lære barna å kle på seg selv, mest mulig selvstendighet. Barna bryr seg ikke nødvendigvis om klærne ligger pent. 

Anonymkode: b1908...03b

• Liker 32
Skrevet
3 minutter siden, Sunnys skrev:

Prøv selv å kle på 15 viltre barn med kanskje 2-3 voksne. Så lenge barna er godt kledt og ikke er ukomfortabel så er dette ingen problem. Skal love deg at vi som jobber i bhg ikke leter etter matchende klær i hylla osv. Mange av barna kler også på seg selv, og da justerer ikke vi på det, da dette bryter ned mestringsfølelsen. Men vi veileder de

Jeg synes det handler om respekt for barnet og foreldrene. Men om barnet har kledd seg selv skjønner jeg at det blir annerledes. 

• Liker 2
Skrevet

Eg hadde ikkje brydd meg om dette. 

Anonymkode: fd16f...12b

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg hadde ikkje brydd meg om dette. 

Anonymkode: fd16f...12b

Jeg har gått et år uten å bry meg, men må kjenner jeg at det plager meg stadig mer.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at genserkjolen var i veien for aktivitet? Eller så kan det være at den var sånn for at den ikke skulle skli opp under ytterklærne. 

Anonymkode: 0e85d...ed7

I veien var den ikke, og at de har den sånn under uteklærne er jo helt greit.. men jeg hentet inne, og håper virkelig at de har skiftet på barna etter de kom inn (bleiebarn).

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått et år uten å bry meg, men må kjenner jeg at det plager meg stadig mer.

Det mener jeg er utrolig sært og snobbete. 
La barn få være barn. La dem få øve på å kle på seg selv. La dem få leke og kose seg og slippe å tenke på at kragen skal ligge riktig under regnjakka. 
Er det virkelig så viktig hvordan et barn ser ut etter utelek i barnehage? 

• Liker 31
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det mener jeg er utrolig sært og snobbete. 
La barn få være barn. La dem få øve på å kle på seg selv. La dem få leke og kose seg og slippe å tenke på at kragen skal ligge riktig under regnjakka. 
Er det virkelig så viktig hvordan et barn ser ut etter utelek i barnehage? 

Jeg synes det handler om respekt for foreldrene og verdighet for barna. Jeg er langt fra snobbete, men kan se at det kan oppfattes sånn utifra innlegget mitt. Kjenner bare at det plager meg da vi legger ned mye tid og penger i klærne. 

• Liker 3
Skrevet

Det vil kanskje overraske deg, men mange barn kler på seg selv etter å ha vært ute og velger selv hvordan de vil ha klærne sine. Kanskje det var mest behagelig å ha kjolen nedi strømpebuksa? For aktive barn er kjoler ofte upraktiske klær, og når mamma insisterer på at hvordan man ser ut er viktigere enn at det er praktisk for lek så blir det noen ganger litt på snei. Barnehageansatte har bedre ting å bruke tiden sin på enn å rette på klær, evt kan du si til dem at klærne er såpass viktig at det er helt greit for deg om datteren din ikke får trøst når hun har falt fordi pedagogisk leder må rette på skjortesnippen til Ole.

Anonymkode: 08744...02e

• Liker 25
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg hadde barnehagebarn , men jeg er helt enig med deg hi. Handler om verdighet, og også om komfort. For det er da virkelig ikke noe godt om hele kragen er stappa under sela, eller om en hel kjole liggerog klumper seg i strømpebuksa!

Anonymkode: 9c685...0ca

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det handler om respekt for foreldrene og verdighet for barna. Jeg er langt fra snobbete, men kan se at det kan oppfattes sånn utifra innlegget mitt. Kjenner bare at det plager meg da vi legger ned mye tid og penger i klærne. 

Vil anbefale deg å legge mindre tid og penger i barneklærne. Finn en annen og mer givende hobby! 

Anonymkode: bb254...b08

• Liker 28
Skrevet

Barns verdighet ligger ikke, og burde ikke ligge i en skjortekrage. 

Du burde skaffe deg en dagmamma som har kun ditt barn. Ugreit om det pedagogiske personalet skal bruke tid fra fellesskapet (inkludert mitt barn) for å passe på at verdigheten til barnet ditt ikke er krøllete under selebuksen. 

Ellers er mitt beste tips å sette på ungen klær som ikke er så dillete, så barnet ditt kan gå med hevet hode i barnehagen. 

Er dette høyt opp på verdiene du lærer barna dine? At selvfølelse ligger i klærne? 

Anonymkode: ea0d7...c90

• Liker 40
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er viktigere at klærne danderes pent enn at barnet får øve på påkledning selv uten å rettes på? Viktigere at kragen ligger pent enn at barnet opplever glede og mestring ved å klare selv? Av respekt for foreldrene? 
Du burde kanskje reflektere over dine holdninger og verdier. 

• Liker 17
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil kanskje overraske deg, men mange barn kler på seg selv etter å ha vært ute og velger selv hvordan de vil ha klærne sine. Kanskje det var mest behagelig å ha kjolen nedi strømpebuksa? For aktive barn er kjoler ofte upraktiske klær, og når mamma insisterer på at hvordan man ser ut er viktigere enn at det er praktisk for lek så blir det noen ganger litt på snei. Barnehageansatte har bedre ting å bruke tiden sin på enn å rette på klær, evt kan du si til dem at klærne er såpass viktig at det er helt greit for deg om datteren din ikke får trøst når hun har falt fordi pedagogisk leder må rette på skjortesnippen til Ole.

Anonymkode: 08744...02e

Jeg skjønner ikke behovet du og andre har for å være frekk 🤷🏻‍♀️ 

Ungen min kler ikke på seg selv. Det tar ikke lengre tid å ha genseren utenpå buksen, eller kragen over delene. Om de ikke klarer å få til det uten at det går utover trøsten til lille per så er de evneveike... og det vet jeg at de ikke er!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barns verdighet ligger ikke, og burde ikke ligge i en skjortekrage. 

Du burde skaffe deg en dagmamma som har kun ditt barn. Ugreit om det pedagogiske personalet skal bruke tid fra fellesskapet (inkludert mitt barn) for å passe på at verdigheten til barnet ditt ikke er krøllete under selebuksen. 

Ellers er mitt beste tips å sette på ungen klær som ikke er så dillete, så barnet ditt kan gå med hevet hode i barnehagen. 

Er dette høyt opp på verdiene du lærer barna dine? At selvfølelse ligger i klærne? 

Anonymkode: ea0d7...c90

Det er ikke opp til deg å vurdere hvor andre sin verdighet ligger! 

Det er nok veldig mange som har verdighet knyttet opp til at de er kledd anstendig. Er ganske sikker på at du også hjelper ungene om du ser de skjørtet dytta oppi trusa eller lignende. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler at barnehage er barnehage og der går jenta i barnehageklær. Komfortable, lette og gode klær. Det betyr ikke at ungen min får verdigheten sin krenka av at buksen ikke hører til den genseren. Ungen er fin uansett hva hun går med. 

Når hun kommer hjem og vi skal på besøk eller noe så kler jeg på henne klærne vi har hjemme. Da er det dill og dall. 

Ser jeg et barn i barnehagen med stygge klær eller kjolen oppi strømpebuksa tenker jeg at de har hatt det gøy og måtte skifte klær eller at barnet ville løpe og klatre og ikke ha kjolen i veien. Jeg tenker da virkelig ikke at jeg synes synd på barnet! 

Hvis dette plager deg sånn Ts, så må du være glad. Det er så mye mer som du kunne vært plaget med! :)

Anonymkode: ec67c...f5a

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...