Gå til innhold

Ang blodprøvesvar på helsenorge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det eine barnet mitt som vanligvis er ganske propell har vore litt slapp den siste veka. Eg tok barnet med til legen for å skjekka jernlager. I dag ringte eg fastlegekontoret for å få svara, dei var komet men eg kunne ikkje få vita resultatet over telefon. Jaha? Eg fekk beskjed om at legen ville senda SMS når eg kan logga meg inn på helsenorge for å skjekka svara der.

Når ble det vanlig? Høyrest rart ut. Stemmer det?

Eg har i alle år fått vita resultat over telefonen. Korleis får du vite dine og dine barns blodprøvesvar?

Anonymkode: baeb7...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du aldri brukt helsenorge før?

Anonymkode: de411...a74

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har du aldri brukt helsenorge før?

Jo masse, men likevel fått blodprøvesvar over telefonen før. Eller rett og slett på eit ark (det er litt gammaldags da). Det er ingen blodprøvesvar på helsenorge under barnet mitt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo masse, men likevel fått blodprøvesvar over telefonen før. Eller rett og slett på eit ark (det er litt gammaldags da). Det er ingen blodprøvesvar på helsenorge under barnet mitt.

Har du fått sms fra legen?

Er jo mye ganger bedre for personvernet og nøyaktigheten at det går via helsenorge og ikke formidles muntlig eller på et ark.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blodprøvesvarene fra sønnen min på 8 år kom under mitt navn faktisk på helsenorge. Aner ikke hvorfor det er sånn jeg.

Anonymkode: 8c076...276

Skrevet

Blodprøvesvarene fra sønnen min på 8 år kom under mitt navn faktisk på helsenorge. Aner ikke hvorfor det er sånn jeg.

Fordi han er under 18.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du fått sms fra legen?

Er jo mye ganger bedre for personvernet og nøyaktigheten at det går via helsenorge og ikke formidles muntlig eller på et ark.

Det har eg ikkje fått. Men legesekretæren sa at eg kom til å få det. Så då er det berre å venta. Eg har eit ganske stort informasjonsbehov. Men rekner med at om blodprøven var dårlig så hadde legen sikkert ringt meg for lenge sidan?

Ja du har rett. Gleder meg til at er digitalt. Synest det er sært at helsekort for gravide framleis er i papir og at sjukemelding frå sjukehus er papri, men sjukemeling frå fastlegen er digitalt. Systemet blir vel meir og meir samkjørt med åra.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi han er under 18.

Eg har eigen fane for barna. Rart at det kom under deg. Då skal eg skjekka mi sida betre.

Beklager skrivefeil eg er litt rask på tastaturet...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har eg ikkje fått. Men legesekretæren sa at eg kom til å få det. Så då er det berre å venta. Eg har eit ganske stort informasjonsbehov. Men rekner med at om blodprøven var dårlig så hadde legen sikkert ringt meg for lenge sidan?

Ja du har rett. Gleder meg til at er digitalt. Synest det er sært at helsekort for gravide framleis er i papir og at sjukemelding frå sjukehus er papri, men sjukemeling frå fastlegen er digitalt. Systemet blir vel meir og meir samkjørt med åra.

Det er jo an på når barnet tok prøven. 

Anonymkode: 67f4b...ee6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eg har eigen fane for barna. Rart at det kom under deg. Då skal eg skjekka mi sida betre.

Beklager skrivefeil eg er litt rask på tastaturet...

Jeg har også egen fane for sønnen min på 8 år;likevel kom blodprøvesvarene hans under mitt navn.

Skrevet

Det er jo an på når barnet tok prøven. 

Tok prøven på tirsdag i sist veka, fastlegekontoret fekk resultatet på fredag. Eg ringte i dag og etterspurte prøvene. Dei er komet. Eg veit ikkje innhaldet.

Skrevet

Legen skal vel signere ut svaret og en eventuell resept om det er nødvendig. Det er bare bra at du ikke får resultatet før legen har tatt en vurdering, og at du ikke får prøvesvar verken du eller helsesekretæren ikke kan tolke, bli forvirret eller skremt av.

• Liker 4
Skrevet

Legen skal vel signere ut svaret og en eventuell resept om det er nødvendig. Det er bare bra at du ikke får resultatet før legen har tatt en vurdering, og at du ikke får prøvesvar verken du eller helsesekretæren ikke kan tolke, bli forvirret eller skremt av.

Det er sant. Takk.

Eg er eigentlig ikkje sånn kjempeinteressert i alle tala og verdia. Bare om det er ok verdier, litt lave/litt høge. Om det er innafor referanseområdet eigentlig. Bør bli formidla realtivt enkelt.

Fant ikkje noko under meg. Då får eg sikkert svar snart. Eg veit at det er veldig hektisk om dagen.

Skrevet

Det er sant. Takk.

Eg er eigentlig ikkje sånn kjempeinteressert i alle tala og verdia. Bare om det er ok verdier, litt lave/litt høge. Om det er innafor referanseområdet eigentlig. Bør bli formidla realtivt enkelt.

Fant ikkje noko under meg. Då får eg sikkert svar snart. Eg veit at det er veldig hektisk om dagen.

Det har ikke helsesekretæren mulighet og kunnskap til å vurdere. Referanseområdet er annerledes for barn også, og i verste fall hadde du blitt skremt hvis de gav deg feil referanseområdet. Det er legens jobb å tolke blodprøvesvar, så du må bare vente 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tok prøven på tirsdag i sist veka, fastlegekontoret fekk resultatet på fredag. Eg ringte i dag og etterspurte prøvene. Dei er komet. Eg veit ikkje innhaldet.

Om legen har de skal de være å få tak i på nett . Jeg har fått de før legen i det siste.

Anonymkode: fc5e6...085

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om legen har de skal de være å få tak i på nett . Jeg har fått de før legen i det siste.

Anonymkode: fc5e6...085

Veit du sånn ca kor på helsenorge? Eg roter rundt, det er masse å klikke på. Både på meg og barna. Registrerte meg nettopp som organ donor 🤪 (kult at det er digitalt da). Ser vaksiner er her og, ikkje dumt.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ikke helsesekretæren mulighet og kunnskap til å vurdere. Referanseområdet er annerledes for barn også, og i verste fall hadde du blitt skremt hvis de gav deg feil referanseområdet. Det er legens jobb å tolke blodprøvesvar, så du må bare vente 

Då gjer eg det. Tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...