AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Føler at Norge ligger så utrolig langt bak når det kommer til fertilitetsproblemer. Gjelder vel ikke bare her, for kvinnehelse generelt er jo så nedprioritert. Vi skal nå på vår siste syklus før gyn vil ha oss på prøverør. Vi ble spontant gravide i 2017 da jeg gikk på p-piller, og siden den gang har jeg fått påvist pcos. Det er liksom vårt problem. Vi ble gravide og mistet før vi begynte hos gyn for over ett år siden. Siden det da hadde resultert i et levende friskt barn med han, samt en spontanabort mente gyn det ikke var noe poeng med sædprøve. Jeg fikk påvist pcos, fikk mast meg til lapraskopi. Ingenting galt annet enn litt lange sykluser og cyster. Ifølge gyn har jeg 'mer hårvekst', men dette syns jeg er veldig rart, for jeg har nok like mye hårvekst som de fleste andre jeg kjenner, og har ikke hårvekst feks i fjeset. Så det var bare å starte på vitaminer, metformin, bedre kosthold(er normalvektig) og letrozol. Midt i letrozol blir gyn sykemeldt og jeg blir gravid, men den nye gyn vet ikke om jeg skal fortsette med metformin eller ikke. Tilslutt får jeg beskjed om å trappe ned over 1 uke. Alle blodprøver viser normale hormoner. Det ender i MA. Tilbake hos gyn får jeg beskjed om at jeg ikke skulle sluttet med metformin. Merkelig. Så blir jeg satt på en trippel kur med letrozol, og det ender med at hele pp går i dass pga smerter. Jeg bytter gyn. Nye gyn setter meg på letrozol, ber meg kutte metformin, skriver ut Ovitrelle, sier jeg skal ta den hjemme to dager før el. Får skrevet ut albyl-e som skal tas etter positiv test, Lutinus fra 2dpo og lykke til. Jeg spør om han trenger noe fra mannen? Nei, vi har jo et friskt barn og blitt gravide totalt 3 ganger. Så det var ikke noe vits. Samtidig sendes henvisning til Porsgrunn om ivf. Snakker med legene der, hyggelig dame, som sier at mannen min kan avlegge sædprøve snart om ikke Ovitrelle og hele pakka gjør susen, jeg kan ta denne kombinasjonen helt frem til forsamtale.. Hun sier at sannsynligvis så skyldes ma og sa en defekt hos mannen, men at dette ikke er så viktig. For om vi skal ha ivf så har det ingenting å si fordi jeg har pcos og ved ivf så fikser dette seg. Hun sier at det stort sett er mannlig ukjent faktor som er årsaken, men at man ikke vet helt hvorfor, og at det uansett går greit ved ivf. Vil det si at jeg har kjørt i meg en trillion medisiner over tid, når det hele kan skyldes en genfeil i spermen til mannen? Jeg har cyster, ja, men det er mitt eneste tegn på pcos. Syklusene mine er 32 dager uavhengig av medisiner, og jeg har alltid eggløsning. Etter å ha sjekket litt så føles det bare som at man helst ikke vil fortelle menn at de har dårlig sperm, mens alt skal legges på kvinner. Jeg er faktisk ganske drittlei av medisiner og dritt mens alt mannen må gjøre er å komme. Og det er visst synd på han da også, for som gyn sa: viktig å ikke legge press på mannen under det fertile vinduet for det kan være negativt for mannen. Som om det er noen jævla lek å ha sex fordi man må for min del. Kjenner jeg egentlig har lyst til å begynne på p-piller igjen siden det har vært den eneste vellykkede graviditeten vår. 🤮 Anonymkode: c847a...be4 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Istedenfor for å sitte å syte, så kan du gå privat. Etter ett års prøving tok vi utredning på Hausken. Da fikk jeg påvist pco, og gikk rett på ivf. Å gå offentlig og bruke måned etter måned på medisiner, ser jeg på som utrolig bortkastet. Anonymkode: 66b3e...2ba 2
Neutral90 Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Istedenfor for å sitte å syte, så kan du gå privat. Etter ett års prøving tok vi utredning på Hausken. Da fikk jeg påvist pco, og gikk rett på ivf. Å gå offentlig og bruke måned etter måned på medisiner, ser jeg på som utrolig bortkastet. Anonymkode: 66b3e...2ba Hva for et svar er dette da? Når du i tillegg lirer av deg slike kommentarer som anonym tar jeg deg lite seriøst. Fant innlegget til Ts interessant, og vil komme med svar når jeg har tenkt meg litt om. 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 15 minutter siden, Neutral90 skrev: Hva for et svar er dette da? Når du i tillegg lirer av deg slike kommentarer som anonym tar jeg deg lite seriøst. Fant innlegget til Ts interessant, og vil komme med svar når jeg har tenkt meg litt om. Klarer ikke helt svare anonym jeg heller. Fant denne artikkelen interessant https://www.glamour.com/story/why-arent-men-talking-about-fertility Jeg skjønner at det selvfølgelig er fokus på oss kvinner siden det er vi som er bærere av barnet, men det er litt interessant at flere med 'pcos' blir lett gravid med en annen partner. Virker som at å fortelle menn at de kan være problemet ikke er en greie. Det føles for meg sånn her: Enten er jeg problemet, og da er jeg problemet. Er han problemet, så er det fortsatt jeg som er problemet. Menn skal liksom enten være sterile eller så er de fruktbare 'liksom'. At jeg har blitt gravid 3 ganger, et fullført svangerskap skal legges på min kropp og pcos, og det syns jeg er ganske spesielt. Anonymkode: c847a...be4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 Her har mannen svært dårlig sædkvalitet, men ingen har en gang kjent på pungen hans. Jeg er ingen ekspert, og jeg vet at det ikke finnes et enkelt svar på dette.. men jeg tenker likevel at helsevesenet kunne gjort mer enn de gjør! Han fikk INGEN videre oppfølging, INGEN tips. Ikke noe som helst. Men jeg måtte jo selvfølgelig på masse medisiner ja. Anonymkode: c0ab6...d73 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har mannen svært dårlig sædkvalitet, men ingen har en gang kjent på pungen hans. Jeg er ingen ekspert, og jeg vet at det ikke finnes et enkelt svar på dette.. men jeg tenker likevel at helsevesenet kunne gjort mer enn de gjør! Han fikk INGEN videre oppfølging, INGEN tips. Ikke noe som helst. Men jeg måtte jo selvfølgelig på masse medisiner ja. Anonymkode: c0ab6...d73 Hvilke medisiner må du på? Tenker du da på ivf forsøk eller er det noe med helsen din? Anonymkode: fd99c...a33
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke medisiner må du på? Tenker du da på ivf forsøk eller er det noe med helsen din? Anonymkode: fd99c...a33 ICSI ja. Anonymkode: c0ab6...d73
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: ICSI ja. Anonymkode: c0ab6...d73 Okei. Trodde du måtte bå mye medisiner utenom forsøk siden du skrev at mannen din ikke får noe oppfølging tips osv men du måtte ta masse medisiner. Vær glad for at mannen din i det hele tatt har sædceller. Vi fikk den grusomme beskjeden at mannen min er steril grunnet ett gen hos han, så han kan aldri få biologiske barn. Anonymkode: fd99c...a33
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei. Trodde du måtte bå mye medisiner utenom forsøk siden du skrev at mannen din ikke får noe oppfølging tips osv men du måtte ta masse medisiner. Vær glad for at mannen din i det hele tatt har sædceller. Vi fikk den grusomme beskjeden at mannen min er steril grunnet ett gen hos han, så han kan aldri få biologiske barn. Anonymkode: fd99c...a33 Jeg er veldig glad for det. Men det er jo på grunn av mannen vi må ha ICSI. Og det er dumt at det liksom er det eneste alternativet, de er nødt til å forske mye mer på dette med mannlig infertilitet! Anonymkode: c0ab6...d73
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad for det. Men det er jo på grunn av mannen vi må ha ICSI. Og det er dumt at det liksom er det eneste alternativet, de er nødt til å forske mye mer på dette med mannlig infertilitet! Anonymkode: c0ab6...d73 Vi er mange i ca samme situasjon. Her er mannen steril grunnet mangel på ett kromoson, så vi kan ikke prøve på egenhånd. Utrolig sårt og veldig urettferdig. Anonymkode: fd99c...a33
Grandidosa83 Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjelder vel ikke bare her, for kvinnehelse generelt er jo så nedprioritert. Slutt å gjenta dette våset. At man gjentar det til det kjedsommelige betyr ikke at det er sant. Kvinner lever lenger, tar ut mer i sykepenger og bruker helsevesenet mer enn menn. Hvordan harmonerer det med å være nedprioritert? Forøvrig skjønner jeg frustrasjonen, men man må ta inn over seg at naturen ikke er rettferdig. Jeg velger å tro legestanden gjør det den gjør i slike tilfeller for å øke de respektive parenes sjanse for å få barn mest mulig, og ikke fordele byrden likt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Grunnen til at det ikke forskes mere på mannlig infertilitet er vel at det kun er dere kvinner som er Såå opptatte av å få barn. For menn er det som regel ikke så farlig. Og i de tilfellene hvor det er snakk om mannlige ufrivillige barnløse, tror jeg at det i de aller, aller fleste skyldes sosiale faktorer fremfor medisinske. (tenk incels) Hos kvinner tror jeg som regel det er motsatt. Anonymkode: d4efb...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 Forøvrig latterlig ironisk at du innleder innlegget ditt med at kvinnehelse nedprioriteres, men så kommer det jo fram i løpet av innlegget at det faktisk er mannehelse som har vært nedprioritert her. Anonymkode: d4efb...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #14 Skrevet 4. september 2020 På 1.9.2020 den 18.49, AnonymBruker skrev: Grunnen til at det ikke forskes mere på mannlig infertilitet er vel at det kun er dere kvinner som er Såå opptatte av å få barn. For menn er det som regel ikke så farlig. Og i de tilfellene hvor det er snakk om mannlige ufrivillige barnløse, tror jeg at det i de aller, aller fleste skyldes sosiale faktorer fremfor medisinske. (tenk incels) Hos kvinner tror jeg som regel det er motsatt. Anonymkode: d4efb...3a6 For noe tull! Selvsagt har mange menn stort barneønske. Det er kanskje bare mer tabu å snakke om? Anonymkode: 5294a...a75 3
Gjest Albbas Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 Jeg gikk også på diverse kurer og gjennom masse ventetid mellom hver kontroll hos gynekolog i ett år før en sædprøve viste at det var bortkastet alt sammen, vi måtte rett på prøverør (ICSI). Siden vi visste at det var et problem hos meg var det ingen som gadd å sjekke mannen... Veldig frustrerende, og lesson learned. Sjekk ALLTID mannen også, med én gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå