AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Eeek https://www.dagbladet.no/mat/julian-5-md-syk---advarer-andre-foreldre/72766032/amp Eg er og ein som har gitt ungen alt for masse D-vitamin... kjempeskummelt. Tok noen prøver sjå legen i dag. Ungen har vore slapp og småspist (kan jo være andre ting såklart). Men utrolig dårlig informasjon.. Anonymkode: 4bb78...3d0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du leser på boksen og ser hva mme inneholder, det står det klart og tydelig. Og jo, jeg har en liten gutt på 6 måneder og har selvfølgelig satt meg inn i dette. Det er skremmende at du ikke vet at det står på mme hva den inneholder av vitaminer. Anonymkode: 5f5a9...067 Selvfølgelig viste eg det. Men dei endra innholdet i boksen plutselig. Det var eg ikkje klar over! Eg forholdt meg til dei gamle verdiene på boksen. Det er ganske mange som ikkje har fått med seg dette. Skjekker du baksida av alle morsmelkerstatningboksane kvar gong du kjøper ny? Bare sånn i tilfelle oppskrifta er endra? Les artikkelen eg posta. Eg synest at produsenten burde ha lagt igjen beskjed på boksen også. Men det var det altså ikkje. Anonymkode: 4bb78...3d0 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig viste eg det. Men dei endra innholdet i boksen plutselig. Det var eg ikkje klar over! Eg forholdt meg til dei gamle verdiene på boksen. Det er ganske mange som ikkje har fått med seg dette. Skjekker du baksida av alle morsmelkerstatningboksane kvar gong du kjøper ny? Bare sånn i tilfelle oppskrifta er endra? Les artikkelen eg posta. Eg synest at produsenten burde ha lagt igjen beskjed på boksen også. Men det var det altså ikkje. Anonymkode: 4bb78...3d0 Bruker du nan? Isåfall byttet de fra kartong til boks, og det naturlige da er jo å sjekke at innholdet er det samme. På Hipp står det på esken at det er ny oppskrift. Anonymkode: 5f5a9...067
Gjest Albbas Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 Just now, AnonymBruker said: For meg er det naturlig å være oppdatert på slike ting, ja. Har en helsesykepleier som ikke var oppdatert og ba meg gi D-vitamin. Jeg måtte da forklarer at det var nye retningslinjer og at mitt barn fikk akkurat det han trenger. Anonymkode: 5f5a9...067 Det er fint for deg, men at du virkelig blir skremt av at folk flest faktisk ikke leser ingrediensene hver gang de kjøper et produkt de hyppig bruker syns jeg er veldig snodig. Jeg blir veldig fascinert da. "Jeg har alltid vært slik og trodde virkelig alle var som meg!"
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, Albbas skrev: Det er fint for deg, men at du virkelig blir skremt av at folk flest faktisk ikke leser ingrediensene hver gang de kjøper et produkt de hyppig bruker syns jeg er veldig snodig. Jeg blir veldig fascinert da. "Jeg har alltid vært slik og trodde virkelig alle var som meg!" Det handler ikke om å sjekke hver gang. Men når produsentene endrer pakning, er det naturlig å finne ut hvorfor. Ihvertfall når det er snakk om noe så viktig som mat til spedbarn. Beklager, men gjør man ikke det, er man passe sløv. Anonymkode: 5f5a9...067
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Bruker du nan? Isåfall byttet de fra kartong til boks, og det naturlige da er jo å sjekke at innholdet er det samme. På Hipp står det på esken at det er ny oppskrift. Anonymkode: 5f5a9...067 Bruker Althera. Stor forskjell på ny og gmmel med tanke på oppskrift. Ellers ser boksane veldig like ut. Anonymkode: 4bb78...3d0
Gjest Albbas Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Det handler ikke om å sjekke hver gang. Men når produsentene endrer pakning, er det naturlig å finne ut hvorfor. Ihvertfall når det er snakk om noe så viktig som mat til spedbarn. Beklager, men gjør man ikke det, er man passe sløv. Anonymkode: 5f5a9...067 Jeg vil ikke karakterisere meg som sløv, men hvis en produsent endra pakning hadde jeg tatt det for gitt at det var av økonomiske årsaker (annen type emballasje/mer effektiv pakking/holdbarhet). Så lenge produktnavnet er identisk med før hadde jeg jo regnet med at innholdet var det samme som før. (Jeg har aldri hatt mme så akkurat den problemstillinga har jeg sluppet unna). Det er jo HDir som er de sløve her.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 I følge Dagbladet-artikkelen, så vart det ikkje bevist at det var for mykje D-vitamin som gjorde at guten var slapp. Det står ingenting om det vart tatt blodprøve og påvist for mykje D-vitamin. Eg er heller skeptisk til at D-vitamin-overdose kan vere årsaka til problema: guten vart jo vanlig igjen etter 5 dagar! Det tar vel litt lenger tid enn det før overskotet er ute av kroppen, og verdiane er normale igjen? 🙂 Har høyrt fleire snakke om at dei gir barna både tran og multivitamintilskudd daglig, utan at dei er klar over at det da blir for mykje vit D. Så det er kanskje ikkje så uvanlig å ligge litt i overkant av anbefalt dose? Men det høyrest jo ikkje bra ut. Eg har ikkje brukt morsmjølkerstatning, og har difor ikkje kikka på nan-øskjene, men rart om dei ikkje er tydelig merka med at det er gjort endringar. Uansett slapt av Helsedirektoratet. Anonymkode: 01dd2...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker Althera. Stor forskjell på ny og gmmel med tanke på oppskrift. Ellers ser boksane veldig like ut. Anonymkode: 4bb78...3d0 Den gamle inneholder 1,2 mcg og den nye 1,6. Det er ikke så stor forskjell. Hvor mye mme drikker egentlig ungen din? Anonymkode: 5f5a9...067
Humle Brumle Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For meg er det naturlig å være oppdatert på slike ting, ja. Har en helsesykepleier som ikke var oppdatert og ba meg gi D-vitamin. Jeg måtte da forklarer at det var nye retningslinjer og at mitt barn fikk akkurat det han trenger. Anonymkode: 5f5a9...067 Herregud så eplekjekk du er😂 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 Detta var litt interessant " D-vitamin er fettløselig, og lagres i kroppens fettvev. Vitaminet gjør det mulig å ta opp kalsium fra kosten, og høyt inntak av D-vitamin er derfor giftig – og kan føre til hyperkalsemi, forkalkninger i nyrene og nyresvikt. For spedbarn har det europeiske organet for matsikkerhet (EFSA) derfor satt en øvre grense for inntak av D-vitamin på 25 µg per dag. For barn fra ett års alder er øvre grense satt til 50 µg per dag." https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-tilforsel-av-energi-og-naeringsstoffer-til-spedbarn-611-maneder#d-vitamin-anbefalt-inntak-er-10-mikrogram-g-per-dag-for-barn-i-alderen-611-maneder-fra-spedbarn-er-fire-uker-gamle-anbefales-d-vitamintilskudd-referanser Uansett så håper eg at informasjonen snart blir oppdatert. Du finner ganske mykje ulik informasjon på realtivt seriøse og seriøse nettsider. Anonymkode: 4bb78...3d0
Edie Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Tråden er også ryddet for brudd på følgende regler: Sitat * Helseskadelig råd og anbefalinger. Dette omfatter blant annet tips om medisinbruk, diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, vaksinemotstand, fraråding av legebehandling, lavt matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak. Se nærmere detaljer i retningslinjene for rommene Kropp og helse og Kosthold og livsstil. * Brukerdebatt er å diskutere enkeltbrukere, altså personen bak brukernavnet, som å diskutere enkeltbrukerens psyke og privatliv, eller bruk av nedsettende karakteristikker. Det er derimot tillatt å diskutere ytringer fremmet av en spesifikk bruker i en debatt. Edie, adm. 2
Anbefalte innlegg