Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I stedet for å ta tak i seg selv og få en jobb så velger noen å heller sitte hjemme i en komfortabel sofa hele dagen. Mens jeg må jobbe 5 dager i uka. Hvorfor er dette rettferdig? Vil ikke at mine skattepenger skal gå til Snyltere på nav så de kan leve livet i en ferie. 

Ta dere sammen

Anonymkode: d26ba...b11

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan godt bytte? Jeg skulle gjort hva som helst for å kunne jobbe.

Anonymkode: dabd2...66c

• Liker 41
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan godt bytte? Jeg skulle gjort hva som helst for å kunne jobbe.

Anonymkode: dabd2...66c

Er bare å jobbe det 

- TS

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det er en uting å kalle uføre for snyltere. Vi vet ikke hva som er årsaken til at noen er uføre. Om jeg en dag i fremtiden blir alvorlig syk og dermed ufør, så kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet. Da har jeg tross alt bidratt til felleskassen så lenge jeg har vært i jobb. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 35
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rett på min mening å ytre den

Ytringsfrihet er ikke det samme som ytringsplikt. :lur: 

Anonymkode: cca0c...2d7

• Liker 44
Skrevet
1 minutt siden, Sprinkle skrev:

Jeg synes det er en uting å kalle uføre for snyltere. Vi vet ikke hva som er årsaken til at noen er uføre. Om jeg en dag i fremtiden blir alvorlig syk og dermed ufør, så kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet. Da har jeg tross alt bidratt til felleskassen så lenge jeg har vært i jobb. 

Naturlig når du blir gammel og er pensjonist

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ytringsfrihet er ikke det samme som ytringsplikt. :lur: 

Anonymkode: cca0c...2d7

Hvorfor kan jeg ikke si min mening? :)

- Ts

• Liker 3
Skrevet

Skjærer du alle over en kam nå eller sikter du til de som faktisk snylter på nav?

Hvis det er det første så bytter jeg gjerne med deg, da vil du, om du har hjernekapasitet til det, klare å forstå hvorfor jeg ikke kan jobbe!

Anonymkode: fe1bc...881

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rett på min mening å ytre den

Dette er da et diskusjonsforum, ikke meningstorget 🙄

Anonymkode: fe352...fe7

• Liker 10
Skrevet

Selv liker jeg å se det annerledes enn deg TS, å jobbe er ikke noe man nødvendigvis må men heller noe man ønsker. Vi er begge to i den situasjon at vi kan si opp våre jobber og leve på det offentlige også vi, men jeg tror neppe det er ønskelig.

Føler meg ganske privilegert sammenlignet med de som ikke har jobb, min frihet med tanke på kjøpekraft er så veldig mye bedre enn om jeg skulle sittet hjemme. Dessuten er det jo slik, at sitter man hjemme i sofaen over flere dager (og det kan jo skje i ferier og når man er syk) så erfarer jo man at det er kjedelig og at dagene slik blir lange, så det er jo intet å trakte etter.

Skrevet

Uføre er syke. Og det er vel vanskelig å snylte. De som er syke må gjennom en lang prosess før de blir uføre.

• Liker 24
Skrevet

Lol! Hva er du missunenlig på egentlig? At uføre må leve på minstesats gjennom resten av livet? ikke kan stifte familie?

Og de fleste lever ganske snevert, med lite over.

De fleste uføre hadde tjent mer ved å å jobbe.

Makan så kortsynt du er TS.

Anonymkode: 244c6...cf2

• Liker 17
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan godt bytte? Jeg skulle gjort hva som helst for å kunne jobbe.Anonymkode: dabd2...66c

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjærer du alle over en kam nå eller sikter du til de som faktisk snylter på nav?

Hvis det er det første så bytter jeg gjerne med deg, da vil du, om du har hjernekapasitet til det, klare å forstå hvorfor jeg ikke kan jobbe!

Anonymkode: fe1bc...881

Typisk svar i slike tråder. Alltid denne byttingen, selv om en vet at det er umulig.

Anonymkode: 1a655...b0a

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for å ta tak i seg selv og få en jobb så velger noen å heller sitte hjemme i en komfortabel sofa hele dagen. Mens jeg må jobbe 5 dager i uka. Hvorfor er dette rettferdig? Vil ikke at mine skattepenger skal gå til Snyltere på nav så de kan leve livet i en ferie. 

Ta dere sammen

Hvorfor denne floskelen om at de "sitter hjemme"?

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

velger noen å heller sitte hjemme i en komfortabel sofa

Herregud som jeg kunne ønske at jeg klarte å sitte i en sofa! Jeg har ikke vært i stuen min på litt over fire år. 

Hilsen

Sengeliggende ufør

Anonymkode: b426c...1e6

• Liker 28
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne floskelen om at de "sitter hjemme"?

...og attpå til i sofaen av alle ting... *rolleyes*

Anonymkode: 1432a...b19

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Typisk svar i slike tråder. Alltid denne byttingen, selv om en vet at det er umulig.

Når TS ikke bryr seg om originalitet, hvorfor skal de som svarer gjøre det?

Anonymkode: 219dc...9f7

• Liker 10
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når TS ikke bryr seg om originalitet, hvorfor skal de som svarer gjøre det?

Anonymkode: 219dc...9f7

TS har en legitim problemstilling. At folk dummer seg ned, hjelper ikke debatten. Snyltere finnes i et ukjent antall, disse og nye suser videre uten inngripen.

• Liker 3
Skrevet

Er det uføre som er snyltere eller er det motsatt? Ofte er det de med maniipulerende og uærlige trekk som blir i arbeidslivet og de med ærlige, uttrygge og usikre med lav selvtillitt som blir uføretrygdet.

Et tegn på at mange av dere som lager tråder som dette om at uføre er snyltere, ser en tydelig at har manipulerende trekk fordi dere går til angrep på andre og noe dere ikke vet hva er. Dere ser toppen av isfjellet på hvorfor noen er uføretrygdet, ikke selve årsaken som ligger under overflaten.

Les denne og dere forandrer syn:

https://forskning.no/utrygge-personer-blir-uforetrygdet/525990

Anonymkode: f2085...c58

• Liker 9
Skrevet

Har en person i familien min som såvidt er i midten av 40 årene og har klart å få status som ufør til tross for at det eneste hun har vondt i, er viljen. Hun har hatt vondt både her og der hele livet for å slippe å jobbe (men ikke vondt nok til å droppe festing og reising og svart arbeid), og det er for meg uforståelig hvordan hun har klart å grine seg til uførestatus. Nå får hun penger hver måned, og har flyttet til et lavkostland (Tyrkia) hvor pengene rekker veldig langt hver måned, hvor hun løper rundt og mater og styrer med gatehunder som hun synes så synd i.  Ikke akkurat kjempesyk med andre ord. 

Sånne mennesker som henne gjør at vi alle klør oss litt i hodet av og til over antallet uføretrygdede i Norge. 

I Nederland skjerpet de kravene til uføretrygdede for en tid tilbake siden. Interessant nok, når de sluttet å betale ut penger til alle og enhver, og skjerpet de medisinske kravene, så klarte de uføretrygdede og kompensere 62% av kuttet med arbeid. De var visst ikke for syke til å jobbe likevel. 

«Et av hovedfunnene, ifølge forskerne selv, er at det kan være betydelig kapasitet blant de uføretrygdede. Forskerne konkluderer med at arbeidsinnsatsen ikke bare begrenses av sykdommen, men også av økonomiske insentiver.» kilde: https://www.dn.no/samfunn/slik-gikk-det-da-de-kuttet-trygden-i-nederland/1-1-1928135https://www.dn.no/samfunn/slik-gikk-det-da-de-kuttet-trygden-i-nederland/1-1-1928135

Når over 10% av Norges befolkning er uføretrygdet (tall fra juni 2020, kilde: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd) må det være helt fair å være kritisk til ordningen. 

Dere som er uføretrygdet med god grunn: jeg er glad vi har denne ordningen for dere!

Dere som er uføretrygdet uten god grunn: tipper det er dere som blir provosert av denne tråden 🤷‍♀️

Anonymkode: 7117e...ed5

• Liker 10
Skrevet

Vi la ut en liten jobb på internett, rive et lite uthus. Sikkert 2-3 dagers jobb for rundt 10.000,-

INGEN utenom 1 - én (utenlandsk fra øst) svarte ja til oppdraget. Litt rart da det finnes mange uten jobb i nærområdet.

Anonymkode: d3ad3...daa

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...