AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Del Skrevet 31. august 2020 Har ei datter på 19 mnd og hun reagerer ikke alltid på navnet sitt. Er hun opptatt med leker eller noe hører hun garantert ikke etter, og det virker som hun ofte ikke skjønner hva vi mener når vi spør om noe. Feks om hun kan hente noe av lekene osv. Er ellers veldig glad, smiler til fremmede, flink til å leke alene, nesten aldri sint eller sutrete osv. Men synes denne kommunikasjonen er litt vanskelig. Hva kan man forvente av noen på snart 2 år? Jeg, som mange andre, er jo selvfølgelig redd for autisme. Men er det slik at de aldri reagerer på navn, eller kan de gjøre det av og til men ikke hele tida? Hun snakker ikke ord, men babler mye. Anonymkode: 06d85...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spegel Skrevet 31. august 2020 #2 Del Skrevet 31. august 2020 Høres igrunn veldig normalt ut utfra hvordan du beskriver henne. Likevel er det vanskelig å ha noen mening uten å kjenne jenta. Vil derfor råde deg til å søke hjelp og råd på helsestasjonen. 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #3 Del Skrevet 31. august 2020 Min er også nesten 19 mnd (18,5) og min er prikk lik. Mye babling, fokuserer på lek (=ører litt avslått), forstår noe og sier noen ord. Anonymkode: 57847...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Del Skrevet 31. august 2020 Min reagerer heller ikke alltid på navnet sitt. Han er 2,5 og prater som en foss. Ingen tvil om at han forstår hva vi sier, det er heller det at han ikke alltid vil høre. Det er vel normalt med sterk vilje og selektiv hørsel i den alderen? Anonymkode: 895f7...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Del Skrevet 31. august 2020 Min på 18 måneder har litt selektiv hørsel. Reagerer som oftest på navnet sitt, men er det noe mer spennende på fære så gidder han ikke. Vet han hører meg, for spør jeg om han vil ha blåbær så kommer han løpende med én gang. Han skjønner dog det meste av det vi sier. Henter det vi ber om av leker, vannflaske, skoene sine når vi skal ut. Går og setter seg ved bordet når han får beskjed osv... det er det jo uansett stor variasjon. Men tror de bør skjønne en del Mtp autisme er det viktigere å tenke på om datteren deres initierer kontakt med dere, "ber" om hjelp med ting - eks kommer bort til dere med et lokk hun vil dere skal åpne. Peker hun? Flytter hun blikket når dere peker? Anonymkode: cd1b0...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Del Skrevet 31. august 2020 Min på 20 mnd hører når hun gidder å høre. Stort sett ikke.. Anonymkode: 5e824...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Del Skrevet 31. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 19 mnd og hun reagerer ikke alltid på navnet sitt. Er hun opptatt med leker eller noe hører hun garantert ikke etter, og det virker som hun ofte ikke skjønner hva vi mener når vi spør om noe. Feks om hun kan hente noe av lekene osv. Er ellers veldig glad, smiler til fremmede, flink til å leke alene, nesten aldri sint eller sutrete osv. Men synes denne kommunikasjonen er litt vanskelig. Hva kan man forvente av noen på snart 2 år? Jeg, som mange andre, er jo selvfølgelig redd for autisme. Men er det slik at de aldri reagerer på navn, eller kan de gjøre det av og til men ikke hele tida? Hun snakker ikke ord, men babler mye. Anonymkode: 06d85...c09 Høres ut som mitt barn på 21 mnd. Hun skal snart utredes av ppt. Autisme er ikke bare manglende øyekontakt. Anonymkode: 563a5...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Del Skrevet 31. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 19 mnd og hun reagerer ikke alltid på navnet sitt. Er hun opptatt med leker eller noe hører hun garantert ikke etter, og det virker som hun ofte ikke skjønner hva vi mener når vi spør om noe. Feks om hun kan hente noe av lekene osv. Er ellers veldig glad, smiler til fremmede, flink til å leke alene, nesten aldri sint eller sutrete osv. Men synes denne kommunikasjonen er litt vanskelig. Hva kan man forvente av noen på snart 2 år? Jeg, som mange andre, er jo selvfølgelig redd for autisme. Men er det slik at de aldri reagerer på navn, eller kan de gjøre det av og til men ikke hele tida? Hun snakker ikke ord, men babler mye. Anonymkode: 06d85...c09 Er barnehagen bekymret? Peker hun? Gir hun ting til dere og etterligner hun dere når du for eksempel geiper til henne? Har hun hatt problemer med ørene før? Anonymkode: 699aa...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mango Skrevet 31. august 2020 #9 Del Skrevet 31. august 2020 Er veldig stor forskjell på barn, viktig å ha i bakhodet. En veninne av meg har en kar som blir 2 i November, han snakker ganske bra for alderen og virker til å forstå veldig mye. Min kar er en mnd yngre, sier noen ord og dyrelyder + ganske selektiv hørsel. Ellers veldig sosial og babler mye, tenker begge deler er innafor normalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #10 Del Skrevet 31. august 2020 Barnet mitt på 19/20 mnd hører etter ja. Responderer på navnet sitt. Forstår hva jeg sier. Utfører sammensatte bevegelser. Snakker i setninger, og jeg kan f.eks spørre hva hen har gjort i barnehagen og få godt svar på det Anonymkode: 48ad7...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Del Skrevet 31. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt på 19/20 mnd hører etter ja. Responderer på navnet sitt. Forstår hva jeg sier. Utfører sammensatte bevegelser. Snakker i setninger, og jeg kan f.eks spørre hva hen har gjort i barnehagen og få godt svar på det Anonymkode: 48ad7...bbb Haha, shit. Mitt barn kan knapt si ja og nei. Utrolig hvor forskjellige de er. Anonymkode: 5e824...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Del Skrevet 31. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min på 18 måneder har litt selektiv hørsel. Reagerer som oftest på navnet sitt, men er det noe mer spennende på fære så gidder han ikke. Vet han hører meg, for spør jeg om han vil ha blåbær så kommer han løpende med én gang. Han skjønner dog det meste av det vi sier. Henter det vi ber om av leker, vannflaske, skoene sine når vi skal ut. Går og setter seg ved bordet når han får beskjed osv... det er det jo uansett stor variasjon. Men tror de bør skjønne en del Mtp autisme er det viktigere å tenke på om datteren deres initierer kontakt med dere, "ber" om hjelp med ting - eks kommer bort til dere med et lokk hun vil dere skal åpne. Peker hun? Flytter hun blikket når dere peker? Anonymkode: cd1b0...654 Hei! Det kan variere litt. Feks hvis vi leker med ball og jeg spør om jeg kan få den kommer hun løpende og gir den til meg slik at jeg skal kaste. Jeg kaster, hun løper etter og kommer tilbake til meg med den. Stirrer på meg og smiler. Når hun spiser med skje og jeg spør om å få smake (og gaper) prøver hun å mate meg. Så hun forstår jo noe og inkluderer meg jo i noe. Etter at jeg har pusset tennene hennes prøver hun å putte tannbørsten sin i min munn. Gir jeg henne en pakke rosiner eller en smoothie kan hun tukle litt med den før hun kommer og feks legger den i fanget mitt eller setter den foran meg. Hun sier ikke noe da, men hun «gir» den jo til meg og ser på meg. Flytter blikket når vi peker iblant. Anonymkode: 06d85...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Del Skrevet 31. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er barnehagen bekymret? Peker hun? Gir hun ting til dere og etterligner hun dere når du for eksempel geiper til henne? Har hun hatt problemer med ørene før? Anonymkode: 699aa...4a8 Peker noen ganger, men strekker heller hele seg etter ting hun vil ha. Hvis vi leker, feks med ball kan jeg spørre om jeg får den. Da får jeg den. Samme med duplo eller puslespill. Om kvelden før vi skal legge oss henter hun ei bok og gir til enten meg eller far. Dette har vi gjort i månedsvis så vet ikke om hun forstår når vi spør, eller om det bare er en del av rutinen hennes. Geiper og smiler hvis vi geiper😁 skal deretter prøve å ta tungen min med fingrene. Det synes hun er morsomt. smiler ofte hvis jeg smiler til henne. Har ikke hatt problemet med ørene tidligere. Kan det være hørselen? Anonymkode: 06d85...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Del Skrevet 31. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som mitt barn på 21 mnd. Hun skal snart utredes av ppt. Autisme er ikke bare manglende øyekontakt. Anonymkode: 563a5...c40 Er det autisme hun skal utredes for? Mistenker de det? Tenker også litt på at barn er jo forskjellige og de vil jo utvikle seg ulikt også. Men blir jo selvsagt litt bekymret fordi det er lett å sammenligne med de andre barna. Anonymkode: 06d85...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #15 Del Skrevet 31. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det autisme hun skal utredes for? Mistenker de det? Tenker også litt på at barn er jo forskjellige og de vil jo utvikle seg ulikt også. Men blir jo selvsagt litt bekymret fordi det er lett å sammenligne med de andre barna. Anonymkode: 06d85...c09 De vet ikke helt enda. Hun er ihvertfall som datteren (beklager hvis jeg skremmer deg nå❤️) Men jeg synes også det er greit for om det ikke er noe så er det ikke verre enn at ppt trekker seg ut. Det beste tipset jeg kan gi deg videre er å bare være oppmerksom på datteren din og om hun når milepælene når hun skal. Sjekk også hørselen :) Anonymkode: 563a5...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #16 Del Skrevet 1. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Det kan variere litt. Feks hvis vi leker med ball og jeg spør om jeg kan få den kommer hun løpende og gir den til meg slik at jeg skal kaste. Jeg kaster, hun løper etter og kommer tilbake til meg med den. Stirrer på meg og smiler. Når hun spiser med skje og jeg spør om å få smake (og gaper) prøver hun å mate meg. Så hun forstår jo noe og inkluderer meg jo i noe. Etter at jeg har pusset tennene hennes prøver hun å putte tannbørsten sin i min munn. Gir jeg henne en pakke rosiner eller en smoothie kan hun tukle litt med den før hun kommer og feks legger den i fanget mitt eller setter den foran meg. Hun sier ikke noe da, men hun «gir» den jo til meg og ser på meg. Flytter blikket når vi peker iblant. Anonymkode: 06d85...c09 Mange gode tegn her syns jeg. Fokus på deg og ikke bare objektet i lek er veldig bra. Ikke bruk mye tid på å bekymre deg. Tilfeldigvis da jeg leverte i bhg dag, kommenterte pedleder på at min sønn hadde veldig god språkforståelse for alderen, og mye ro og konsentrasjon i kroppen, så han skulle få være med 2-3 åringene istedenfor 1-2 åringene, om han ville. (Vi har bare gått i barnehagen en uke). Han prøvde hele tiden å være med de, så i dag skulle de prøve på det når de delte gruppen. Med andre ord er det stor forskjell, og ikke sammenlign din datter med det jeg fortalte at min sønn gjorde/forsto... Anonymkode: cd1b0...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå