AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Noen som er uføre og har fått adoptere ? eventuelt som har fått avslag ? Som vil dele litt av sin erfaring? 💛 Heter seg jo at adoptivforeldre skal være friske psykisk og fysisk. Har lest skjemaet som skal skrives under av lege før å bli godkjent, der skal det skrives mye om sykdom, varighet og uføregrad.. Selv er jeg ufør pga. fysisk sykdom som gir meg sterkt redusert kapasitet, men fungerer OK i hverdagen i gode perioder. Ville klart å ta vare på barnet og følge det opp med tanke på oppmerksomhet, lekser og lek i hjemmet - og h*n jeg er gift med hadde tatt «alt annet», da h*n er 100% frisk og rask. Anonymkode: 287d0...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Håper du er rustet til å ta i mot den shitstormen som venter deg nå. Uføre skal jo ikke ha barn, må vite. Anonymkode: 1b470...aa2 18
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Vel, det er noe feil med systemet hvis du får adoptere. Anonymkode: c4fba...8a6 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 Synes ikke at uføre skal ha barn i det hele tatt jeg!. Bli friske først og få dere jobb. Ikke sitt hjemme og syt og tro dere kan få alt dere vil ha Anonymkode: 6e7b6...7e4 5
TinaChristina Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 Nei. Å jobbe er en veldig stor del av det å fungere i hverdagen. Og et barn kan du ikke sykemelde deg fra i dårlige perioder. Selv om du mener at barnet ikke vil påvirkes av dette så gjør det det. De som har/får egne barn når de er uføre har ikke så mye annet valg enn å gjøre det beste ut av det. I en adopsjonsprosess vil man kunne vurdere disse tingene. Å ha foreldre som er uføretrygdet og utenfor i det sosiale mtp det, er en risiko for barnet, spesielt psykososialt. Og det gis ikke særlig rom for å prøve ut i håp om at det går bra. 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke at uføre skal ha barn i det hele tatt jeg!. Bli friske først og få dere jobb. Ikke sitt hjemme og syt og tro dere kan få alt dere vil ha Anonymkode: 6e7b6...7e4 Så hva mener du folk med arvelige sykdommer skal gjøre? Ikke få adoptere? Anonymkode: f5347...921 1
Silva Pluvialis Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er noe feil med systemet hvis du får adoptere. Anonymkode: c4fba...8a6 Hvorfor det? Det viktigste når man adopterer eller tar til seg et fosterbarn er at man er psykisk stabil og kan gi barnet et trygt hjem. En fysisk sykdom trenger ikke nødvendigvis å påvirke omsorgsevnen. 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Hvorfor det? Det viktigste når man adopterer eller tar til seg et fosterbarn er at man er psykisk stabil og kan gi barnet et trygt hjem. En fysisk sykdom trenger ikke nødvendigvis å påvirke omsorgsevnen. Man må da kunne fungere fysisk hvis man skal ha barn, er jo løfting osv.. Anonymkode: ec0e3...e9f 10
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper du er rustet til å ta i mot den shitstormen som venter deg nå. Uføre skal jo ikke ha barn, må vite. Anonymkode: 1b470...aa2 Innlegget fikk ikke ligge i ti minutter engang uten shitstorm. Tenkte at «prøvere og ufrivillige barnløse» var en liten «safespot» på KG, men neida.. TS. Anonymkode: 287d0...4fe 12
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Innlegget fikk ikke ligge i ti minutter engang uten shitstorm. Tenkte at «prøvere og ufrivillige barnløse» var en liten «safespot» på KG, men neida.. TS. Anonymkode: 287d0...4fe Tåler du ikke å bli sagt imot? Anonymkode: ec0e3...e9f 9
Silva Pluvialis Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må da kunne fungere fysisk hvis man skal ha barn, er jo løfting osv.. Anonymkode: ec0e3...e9f Ikke sikkert sykdommen hindrer TS i å løfte barnet. Vi vet jo ikke hvilken sykdom det gjelder engang. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Ikke sikkert sykdommen hindrer TS i å løfte barnet. Vi vet jo ikke hvilken sykdom det gjelder engang. Men bør man ikke heller bruke energien på å jobbe da? Anonymkode: ec0e3...e9f 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må da kunne fungere fysisk hvis man skal ha barn, er jo løfting osv.. Anonymkode: ec0e3...e9f Du har glemt å informere alle fedre og mødre som sitter i rullestol, eller ikke har fungerende armer, eller har amputerte armer om at de ikke kan få barn da ? Siden de ikke kan løfte barnet ? Kanskje barneværnet bare skal komme å hente barn der en av foreldrene har et fysisk handicap eller sykdom ? (er åpenbart ironisk her nå om noen skulle vær ei tvil) Anonymkode: 287d0...4fe 12
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har glemt å informere alle fedre og mødre som sitter i rullestol, eller ikke har fungerende armer, eller har amputerte armer om at de ikke kan få barn da ? Siden de ikke kan løfte barnet ? Kanskje barneværnet bare skal komme å hente barn der en av foreldrene har et fysisk handicap eller sykdom ? (er åpenbart ironisk her nå om noen skulle vær ei tvil) Anonymkode: 287d0...4fe Men har man ikke da mulighet til å ha en kontorjobb? Anonymkode: ec0e3...e9f 6
GammelKaktus Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Innlegget fikk ikke ligge i ti minutter engang uten shitstorm. Tenkte at «prøvere og ufrivillige barnløse» var en liten «safespot» på KG, men neida.. TS. Anonymkode: 287d0...4fe Nei du, her er man fritt vilt på alle emner. Kjenner ingen som har fått adoptere når de har vært uføretrygdet men jeg kjenner en del fosterforeldre der en ene parten har vært ufør. Det har gått veldig bra, der har de hatt 100% omsorg, og to av de "faste" barna har blitt adoptert i voksen alder. ♥️ Så ingenting er umulig. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #16 Skrevet 31. august 2020 Jeg kan fortelle min historie. Jeg ble adoptert av to personer som etterhvert ble uføre begge to. Det førte dessverre til at de ikke innså sine begrensninger som foreldre og jeg og min søster vokste opp i et hjem med omsorgssvikt. Hadde det vært i dag hadde barnevernet nok tatt oss fra det hjemmet, men ting var annerledes da. Jeg er ikke bitter på mine foreldre, men mener at lærere og helsepersonell burde skjønt hvor dårlig det sto til fysisk og økonomisk hos oss. Jeg syns forøvrig adopterte burde få oppfølging, da mentale problemer hos oss faktisk er veldig vanlig. Anonymkode: 16afb...b85 11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #17 Skrevet 31. august 2020 Du skal ha god helse for å få lov å adoptere, det har du ikke som ufør. Det er kø av mennesker som ønsker å adoptere barn, da velges adoptivforeldre ut fra kriterier som kan gjøre dem god egnet som foreldre og ut fra barnets beste. Det er barnets beste å ha to friske foreldre, selv om du syns du er like god som noen annen så vil det såklart påvirke et barn å ha en forelder som er for syk til å kunne delta i vanlig arbeidsliv og dermed dagligliv. Mange barn som blir adoptert har også hatt en vanskelig start på livet selv, da ønskes ressurssterke fosterforeldre som kan hjelpe/veiledet barnet i hverdagen, som har krefter til å stå i det når det blir tøft og som ikke må kaste kortene pga egen sykdom. Så nei, du kan ikke regne med å adoptere. Anonymkode: 827bc...736 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #18 Skrevet 31. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men bør man ikke heller bruke energien på å jobbe da? Anonymkode: ec0e3...e9f Hallo, vestens befolkning synker som faen. Vi trenger flere uansett? Har ikke ERna sagt at nordmenn må få flere barn ellers går det dårlig? Og jeg kjenner ikke til TS sin situasjon, hvis hun har MS eller noe sånt, så er det jo mulig at man har perioder hvor man er bedre... Men jeg aner ikke, vanskelig å svare når man ikke vet TS hele situasjon. Anonymkode: f5347...921 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hallo, vestens befolkning synker som faen. Vi trenger flere uansett? Har ikke ERna sagt at nordmenn må få flere barn ellers går det dårlig? Og jeg kjenner ikke til TS sin situasjon, hvis hun har MS eller noe sånt, så er det jo mulig at man har perioder hvor man er bedre... Men jeg aner ikke, vanskelig å svare når man ikke vet TS hele situasjon. Anonymkode: f5347...921 Nei, dette er jo helt feil. Beholkningsveksten er et stort problem, du må sette deg inn i ting før du skriver om dem. Anonymkode: ec0e3...e9f 3
Silva Pluvialis Skrevet 31. august 2020 #20 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men bør man ikke heller bruke energien på å jobbe da? Anonymkode: ec0e3...e9f Denne tråden handler ikke om uføretrygd/ ikke-uføretrygd, men om adopsjon av barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå