Gå til innhold

Hva kaller du "brun ost"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeidost" på dialekt. G35 er også helt vanlig å kalle den. 

Anonymkode: 52399...a05

Skrevet

Rauost eller bronost alt ettersom, er fra Gudrandsdalen og folk flest kaller det vel enten rauost eller bronost her omkring. Folk har kalt osten rauost her i ualminnelige tider. Kan finne på å kalle det Gudbrandsdalsost litt små passiv aggressiv når jeg møter folk som kaller osten for geitost. Det heter ikke det🙈 Fløtemysost er fløtemysost.

https://www.godt.no/aktuelt/i/70L5X9/anne-oppfant-brunosten-ved-tilfeldighet

Anonymkode: dc4e0...d8c

• Liker 1
Skrevet

Slave-ost?

Anonymkode: facdf...8cf

Skrevet

Jeg er såpass uoppfinnsom at jeg sier brunost. :P 

Skrevet

Jeg kaller både brun geitost og mørke blandingsoster for brunost. Misværost og andre lyse som ikke er hvitost kaller jeg blandingsost. 

Anonymkode: 82024...e7a

Skrevet

Brun ost eller brunost? To forskjellige begreper. Men jeg kaller alle brune oster for brunost. Bortsett fra Prim, gomme, og Gammelost. Egentlig er det vel ost av myse som er ekte brunost.

Skrevet

Kan legge til at når jeg sier geitost, da mener jeg ekte ost som er laget av geitemelk. 

Skrevet

Brunost. Samboeren min sier rauost.

Anonymkode: 16ff7...3cf

• Liker 1
Skrevet

Brunost eller G35.

Anonymkode: 0d2a5...798

Skrevet

Brunost og geitost er da to ulike ting 

Anonymkode: 01c3a...3ec

• Liker 3
Skrevet

Fløtemysost, geitost, bestemorost, innherredsost osv. Er delvis spesifikk når jeg snakker brunost for det er store forskjeller. 

Skrevet

Geitost om G35.  Og kun G35 er geitost.

Skrevet
10 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Geitost om G35.  Og kun G35 er geitost.

Det er litt historieløst, for Gudbrandsdalsost ble opprinnelig lagd uten geitemelk. Kjenner ingen her i Gudbrandsdalen som kaller rauost for geitost. Gudbrandsdalsost er lagd av en blanding av kumelk og geitemelk nå idag, men ble opprinnelig lagd med kumelk og fløte og det var den rauosten som gjorde osten så kjent. Jeg kjenner at jeg fort kan bli så passiv-aggressiv at jeg godt kunne funnet på å kalle rauost for kuost om folk absolutt må kalle det for geitost irl🙊😂 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt historieløst, for Gudbrandsdalsost ble opprinnelig lagd uten geitemelk. Kjenner ingen her i Gudbrandsdalen som kaller rauost for geitost. Gudbrandsdalsost er lagd av en blanding av kumelk og geitemelk nå idag, men ble opprinnelig lagd med kumelk og fløte og det var den rauosten som gjorde osten så kjent. Jeg kjenner at jeg fort kan bli så passiv-aggressiv at jeg godt kunne funnet på å kalle rauost for kuost om folk absolutt må kalle det for geitost irl🙊😂 

Ja, vel.  Historieløs?  På ost?  Absolutt.    Takk for info.   😊

Likevel kaller jeg G35 geitost siden den inneholder geitemelk som G'en betyr.

Og geitost er teknisk sett ikke en gang en ost.....

• Liker 1
Skrevet

Brunost til fløtemysosten og geitost til den blå.  Alle de andre snakker jeg ikke om. Eller til nød kan jeg snakke om gudbrandsdalsost, men spiser den aldri.

Annonse
Skrevet

Vokste opp på 70- og 80-tallet og i vår familie het det gjetost. De fleste andre sa brunost. Vi var innflyttere og de andre syntes jeg snakket for «pent». 

For meg er gjetost G35, det er den jeg er oppvokst med. Jeg husker at jeg ble utsatt for det vi kalte «ekte gjetost/geitost» som barn, den ble for skarp/stram for min barnegane. Noen hadde fløtemysost, vi sa mysost, den var god, men litt for tam. :fnise: 

Gjetost er sikkert arvet fra mine besteforeldre og oldeforeldre. Vi sa jo geit ellers. Litt som i sangen: å jeg vet en seter, med så mange gjeter... 

Anonymkode: 2b8b7...083

Skrevet

Brunost. Prim er prim, brunost er brunost. ;) 

Skrevet
3 minutter siden, SPOCA skrev:

Brunost. Prim er prim, brunost er brunost. ;) 

Begge er godt.   Prim er vel i prinsippet flytende/smørbar brunost uten geitemelk?!    😊

Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Begge er godt.   Prim er vel i prinsippet flytende/smørbar brunost uten geitemelk?!    😊

Jepp. Jeg liker ingen av delene. Jeg likte prim da jeg var liten, skal sies. :) 

Skrevet
8 timer siden, Humle Brumle skrev:

What? Jaja der lærte jeg noe nytt😂 vet du hvor det navnet kommer fra?

Ja. G35-osten heter G35. Det er ikke mer mystisk enn det. 

Anonymkode: f7486...309

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...