Gå til innhold

Er dette hersketeknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger blir jeg invitert til familieselskaper hjemme hos foreldrene mine, ikke så mye nå i disse koronatider da. Men jeg får aldri lov til å snakke i disse besøkene, moren min ser strengt på meg eller svarer på en kort måte, da er det heller ingen andre som svarer meg, også fortsetter de å snakke med de andre. Jeg blir bare sittende uten å si noe mer. Sånn er også  hvis jeg inviterer til noe hjemme hos meg, hun behandler meg sånn da også. Alle snakker, jeg er den stille. Jeg er av og til med henne og besøker bestemor, får ikke snakke da heller. Er dette en hersketeknikk? På mange andre områder behandler hun meg som et barn. Jeg blir nok aldri sett på som en voksen av familien selv om jeg er over 30. Flere som har det som meg? Tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: fa105...eb1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at du forstår situasjonen riktig? Dette høres svært merkelig ut.

Anonymkode: 0564d...307

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noe lignende. Hvorfor i alle dager står du ikke opp for deg selv og svarer kvinnfolket? Hun har da ingen verdens rett til å bestemme om DU skal få snakke eller ikke! Neste gang du blir invitert til noe i familiesammenheng, så bør du svare henne at du kommer kun hvis hun slutter å prøve og bestemme når du skal snakke og ikke. Hvis hun ikke svarer på dette, så sier du at "da gidder jeg faktisk ikke komme, ha det" og så legger du på telefonen eller lar være å svare henne på sms på en stund.

Voksne mennesker som oppfører seg sånn, altså.... Dette hadde jeg aldri funnet meg i. Hvorfor gjør du det? 

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger blir jeg invitert til familieselskaper hjemme hos foreldrene mine, ikke så mye nå i disse koronatider da. Men jeg får aldri lov til å snakke i disse besøkene, moren min ser strengt på meg eller svarer på en kort måte, da er det heller ingen andre som svarer meg, også fortsetter de å snakke med de andre. Jeg blir bare sittende uten å si noe mer. Sånn er også  hvis jeg inviterer til noe hjemme hos meg, hun behandler meg sånn da også. Alle snakker, jeg er den stille. Jeg er av og til med henne og besøker bestemor, får ikke snakke da heller. Er dette en hersketeknikk? På mange andre områder behandler hun meg som et barn. Jeg blir nok aldri sett på som en voksen av familien selv om jeg er over 30. Flere som har det som meg? Tips til hva jeg kan gjøre?

Hersketeknikk er det vel neppe - det er mobbing. Og hun behandler deg ikke som et barn - ingen ok mennesker behandler barna sine sånn.

Hva skjer om du bare prater i vei? Blir hun voldelig? For et "stygt blikk" er jo ikke nok til å tie et voksent menneske, i utgangspunktet. 

Enten må du sette ned foten og si at sånn behandler hun deg ikke, eller så må du bryte kontakten med henne og heller ha kontakt med resten av slekta uten henne. Fritt valg, selvsagt. Å ha kontakt med moren sin er ikke obligatorisk og ganske ofte er å la være veldig positivt. 

Anonymkode: 86e4f...e97

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips til hva jeg kan gjøre?

Snakk! Si hva du vil, når du vil! 

Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Jeg har aldri hørt om noe lignende. Hvorfor i alle dager står du ikke opp for deg selv og svarer kvinnfolket? Hun har da ingen verdens rett til å bestemme om DU skal få snakke eller ikke! Neste gang du blir invitert til noe i familiesammenheng, så bør du svare henne at du kommer kun hvis hun slutter å prøve og bestemme når du skal snakke og ikke. Hvis hun ikke svarer på dette, så sier du at "da gidder jeg faktisk ikke komme, ha det" og så legger du på telefonen eller lar være å svare henne på sms på en stund.

Voksne mennesker som oppfører seg sånn, altså.... Dette hadde jeg aldri funnet meg i. Hvorfor gjør du det? 

Jeg finner meg ikke i det, har prøvd å ta det opp mange ganger. Enten svarer hun ikke, eller så blir hun sur og svarer at det kan jo hende andre har lyst til å snakke også, som om liksom jeg er den som snakker mest.er ikke så lett dette akkurat.

Skrevet

Hvorfor vil du ha noe å gjøre med et slikt menneske?

Kutt henne ut fra live ditt.

Anonymkode: d6d10...1c1

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke hun som bestemmer om du skal snakke, så hvis hun sier at du ikke får lov til å snakke, så ignorerer du det og snakker likevel.

Anonymkode: ee7c6...2e3

• Liker 4
Skrevet

Det bør du ikke finne deg i. Du kan snakke så mye som passer, akkurat som de andre gjestene.

• Liker 2
Skrevet

Man bestemmer ikke når voksne mennesker får snakke. Stå opp for deg selv å si at du ikke finner de i å bli behandlet som et barn! 

Anonymkode: a2601...f32

Skrevet

Høres jo fryktelig rart ut. Snakker du ingenting? Også ser hun surt på deg hvis du prøver?

Jeg er enig med de over. Stå opp for deg selv! Dette kan du ikke bare godta.

Anonymkode: ed60f...5a0

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke friskt

Anonymkode: 742ea...69a

• Liker 5
Skrevet

Om jeg inviterer til noe foreksempel kl 18 en dag, og hun mener det ikke passer så bestemmer hun bare at det skal være kl en annen dag kl 17 foreksempel, spør ikke meg om det er greit liksom. Hun bare sier at da blir det da. Tar over styringen hjemme hos meg osv...

Skrevet

Jeg tenker at her er det på sin plass at du drar til bestemor alene. Og at du ikke inviterer mor når du skal invitere andre hjem til deg selv. 

Ellers tenker jeg at du skal unngå blikkontakt med din mor for alt det er verdt når dere er sammen. Snakk sånn det er naturlig og lat som om du ikke ser hennes morske blikk. 

Og ja. Det er absolutt en måte å herske over deg på og kontrollere deg og holde deg nede. Høres langt fra friskt ut av henne og ingen person du burde ha i livet ditt!

• Liker 3
Skrevet

Snakk med moren din på tomannshånd. Du må nesten få ut hvorfor hun holder på sånn som hun gjør. Jeg hadde blitt direkte ukomfortabel hvis min mor skulle holdt på sånn

Anonymkode: 30bb2...8da

• Liker 1
Skrevet
På 3.9.2020 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Om jeg inviterer til noe foreksempel kl 18 en dag, og hun mener det ikke passer så bestemmer hun bare at det skal være kl en annen dag kl 17 foreksempel, spør ikke meg om det er greit liksom. Hun bare sier at da blir det da. Tar over styringen hjemme hos meg osv...

Da har du gjester kl 18, og så kommer moren din en annen dag kl 17.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vant til at ved middagsbordet skal alle få si det de har lyst til. Dette høres ikke bra ut. 

Ellers henger jeg meg på de som sier at du IKKE skal invitere din mor når du har besøk, og dra alene til bestemor. 

• Liker 1
Skrevet
På 31.8.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Tips til hva jeg kan gjøre?

Kanskje du sier mye rart som er grunnen til at moren din ber deg være stille? 🤷‍♂️
Fortsett å snakke selv om hun sier noe, og bare si "hysj, nå snakket jeg"

Anonymkode: dd665...e9e

Skrevet

Hvem av dere er gal?

Anonymkode: 8434b...6bc

• Liker 1
Skrevet

Noen mennesker er ikke bra å ha i livet ditt. Blod er ikke alltid sterkere enn vann. Med mindre du kommenterer vorten på nesen til bestemor, eller du avbryter alle slik at ingen andre kommer til orde, så har din mor ingen rett til å irettesette deg! Slutt å invitere henne! Begynn å tenk at folk skal gjøre seg fortjent til å ha en plass i livet ditt! Høres ikke ut som moren din fortjener en plass i ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...