Gå til innhold

Barna nekter å snakke med BV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt til BV ang. Påstander om vold mot mine stebarn. Barna er tatt inn og har snakket med ansatte i BV nå, men de nekter å snakke.. De svarer vet ikke på aaalt... Utenom det ene barnet, den har bare bekreftet en av de flere tingene som ble sagt i sommer. 

Jeg har i sommer blitt gjenfortalt flere forskjellige historier fra dem, og de har lagt ut om den ene hendelsen etter den andre. Flere av disse historiene er meldt inn. 

Avtalen med BV var at barna skulle starte på skolen før de snakket med dem. Så det gikk 2 måneder fra brevet ble sendt til dem fra meg til de hadde møte med barna. 

Men de vil ikke snakke og jeg er bekymret for at de beskytter parten som er beskyldt. Og det har vært diverse ting og påstander i forkant, i fjor og tidligere i år, som forsterker bekymringen min om at de snakket sant til meg i sommer. Om ikke alt stemmer så ligger det noe i det, føler jeg. 

Noen som har erfaring med barn som ikke snakker? Vi kommer jo ingen vei. 

Anonymkode: 47555...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det du som har meldt inn alle historiene eller er det flere som har gjort? Barn kan jo si ganske mye rart, men fint du tar det på alvor. Men har du selv vært vitne til at barna har vært utsatt for vold? 

Anonymkode: 7a584...90b

Skrevet

Barn vil som regel alltid være lojale mot sine foreldre så vil de ikke prate så er det ikke så mye du kan gjør.

Anonymkode: cbfde...f84

• Liker 6
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som har meldt inn alle historiene eller er det flere som har gjort? Barn kan jo si ganske mye rart, men fint du tar det på alvor. Men har du selv vært vitne til at barna har vært utsatt for vold? 

Anonymkode: 7a584...90b

Jeg meldte en gang i fjor og en gang i år. Aldri sett noe. Kun påstander fra barna i fjor og i år som får ting til å skurrer. Historier, påstander og utsagn. 

Skrevet

Hvis dette er dine stebarn, så er det vel mor eller far som du mener utsetter barna for omsorgssvikt? Hva sier i så fall den av foreldrene som du lever med? Føler h*n det samme? Har det skjedd noe før de ble dine stebarn, altså mens mor og far levde sammen, som tilsier omsorgssvikt? Om de går på skole, evnt har gått i barnehage, ha kanskje de ansatte/lærere en formening?

Man skal selvsagt ikke nedvurdere det barn sier, men vi har vært igjennom en periode nå hvor det har blitt snakket veldig mye om barn som ikke har det greit. Samtidig vil nok mange barn som vanligvis har det bra, ha opplevd foreldre som kanskje er mer stresset, sliten og med kortere lunte enn til vanlig pga stengte skoler/barnehager, hjemmekontor, bekymring for jobb og økonomi osv. 

Jeg lurer også på hvorfor du får vite så mye fra barnevernet om hva barna sier/ikke sier? De har krav på taushetsplikt.

Du skriver videre at 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i sommer blitt gjenfortalt flere forskjellige historier fra dem, og de har lagt ut om den ene hendelsen etter den andre.

Er du helt sikker på at du ikke har lagt ord i munnen på barna, oppmuntret til å fortelle negative ting om den forelderen det gjelder? Hvordan er ditt forhold til denne personen? Du må være sikker på at du ikke blander inn egne følelser og "ønsker" i dette. Det vil være svært skadelig for barna.

Anonymkode: 07189...acc

• Liker 3
Skrevet

Barnehuset kan avhøre barna. De er eksperter på barne avhør 

Anonymkode: a430c...bcc

• Liker 2
Skrevet

Hvem er du sammen med av barnas foreldre? Og hva sier isåfall din partner? Eller det din partner du har meldt til barnevernet?

Anonymkode: fda03...03e

• Liker 2
Skrevet

Ikke hør på de paranoide bv-motstanderne som å kommer til å spamme ned denne tråden og be deg passe dine egne saker. 

Det er bra du har meldt. 

Antakeligvis beskytter de de voksne ved å ikke fortelle, barn er så lojale. 

Lykke til, håper de åpner seg. 

Anonymkode: 96397...9a1

• Liker 5
Skrevet

Barneverntjenesten plikter etter Bvl paragraf 1-7 å samarbeide med barn og foreldre så langt det lar seg gjøre i tillegg plikter barneverntjenesten å tilrettelegge for barnets medvirkning (F.eks ved å snakke med barnet, få frem barnets mening/ synspunkter, høre barnet)  jf Bvl paragraf 1-6. og 6-3, MEN barnet plikter ikke å snakke med barneverntjenesten, men de har rett til å snakke med barnevernet. Det er altså valgfritt om de snakker med bvtj. og hva de ønsker å fortelle/ ikke fortelle. 

Anonymkode: 229f1...fde

• Liker 2
Skrevet
På 31.8.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er dine stebarn, så er det vel mor eller far som du mener utsetter barna for omsorgssvikt? Hva sier i så fall den av foreldrene som du lever med? Føler h*n det samme? Har det skjedd noe før de ble dine stebarn, altså mens mor og far levde sammen, som tilsier omsorgssvikt? Om de går på skole, evnt har gått i barnehage, ha kanskje de ansatte/lærere en formening?

Man skal selvsagt ikke nedvurdere det barn sier, men vi har vært igjennom en periode nå hvor det har blitt snakket veldig mye om barn som ikke har det greit. Samtidig vil nok mange barn som vanligvis har det bra, ha opplevd foreldre som kanskje er mer stresset, sliten og med kortere lunte enn til vanlig pga stengte skoler/barnehager, hjemmekontor, bekymring for jobb og økonomi osv. 

Jeg lurer også på hvorfor du får vite så mye fra barnevernet om hva barna sier/ikke sier? De har krav på taushetsplikt.

Du skriver videre at 

Er du helt sikker på at du ikke har lagt ord i munnen på barna, oppmuntret til å fortelle negative ting om den forelderen det gjelder? Hvordan er ditt forhold til denne personen? Du må være sikker på at du ikke blander inn egne følelser og "ønsker" i dette. Det vil være svært skadelig for barna.

Anonymkode: 07189...acc

Jeg skjønner ditt ståsted, men jeg vinner ingen verdens ting på at dette skal være sant. Her er det kun tapere. Og hva i alle dager skal jeg med barnevern inn i mitt liv, for mitt liv blir også dratt med. Og resten av barnas familie. Jeg skal kunne se dem alle i øynene videre, og for en skam det hadde vært om barna hadde sagt at de følte seg presset ect. av meg til BV eller andre i familien. De blir voksne og ser ting selv også, og hvis jeg skal drive med spill nå og "vinne" noe så vil det nok garantert straffe seg når barna blir eldre. Hvis jeg skal ha en fremtid i denne familien så kan ikke jeg drive på slik og forvente at barna skal glemme når de blir voksne, om jeg skal drive med instruering og usanne påstander. 

Jeg får info fra far til barna. Ingenting hadde vært bedre hvis alt var løgn, men om ikke BV kommer noen vei så kommer jeg til å politianmelde det. Hvis svarene forsetter å være vet ikke og undersøkelsen blir henlagt. Barna skjønner ikke alvoret i påstandene sine, uavhengig om det er sant eller ikke ved å si vet ikke. 

Om ikke alt stemmer så sier magefølelsen at sannhet har blitt sagt, om det så skulle være noe løgn inni der, at de kan ha overdrevet. Det vet jeg ikke, men det er for mye som blir sagt. Hele situasjonen er rar of ubehagelig.

Alt voldsgreiene kom ut av det blå da det startet og det har bygget seg opp i løpet av 6 måneder. Og det er en jævlig følelse å ta et slikt steg, men jeg kan ikke leve med å ikke ha hørt på barna hvis de faktisk blir utsatt for det dem sier.

Vi ble satt helt ut da alt startet og vi hadde aldri sett for oss noen gang å være i en slik situasjon som nå. Og det er en jævlig belastning, og at mennesker frivillig kan starte et slik sirkus er uforståelig. 

Akkurat nå vet jeg ikke hva bv tenker og derfor er det veldig frustrerende å vite at barna ikke vil snakke om tingene de har sagt. Siden barna heller ikke benekter. Og jeg har virkelig ikke kontroll over de til å klare å få dem til å si vet ikke eller å ikke å svare, det er det i tilfelle en annen person som har. Hadde de i det minste svart ja eller nei.

Bv skal ha flere samtaler og jeg er bekymret, fordi jeg ikke vet hvordan barnevernet fungerer. Man hører om de gangene barna ikke har fått hjelp de burde fått, og jeg ønsker ikke at disse barna skal være med i den statestikken. 

Og når jeg tror dem så er det frustrerende at de ikke vil snakke, og det hadde vært mye mindre frustrerende hvis de hadde sagt at nei, det har ikke skjedd... For da er det i det minste et svar på ting de har sagt og hatt noe å gått ut i fra for å finne ut hvor alt dette kommer fra. 

Hvis barna har løyet om alt så håper jeg virkelig bv finner utav det også. Jeg kan ikke gjøre annet å gi dem mulighet til å få hjelp. Når alt som kan gjøres er gjort, så kan jeg leve med at jeg gjorde det jeg kunne, ut i fra det dem har sagt til meg, og håpe at barna forstår at jeg valgte å ta det dem sa på alvor. Fordi jeg bryr meg, og ikke for å skape grunnløst og unødvendig bråk. 

• Liker 1
Skrevet
På 31.8.2020 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Ja, kommer ikke BV noen vei så håper jeg at noen andre gjør det. Det er frustrerende å ikke vite hvor alt dette kommer fra og ikke få svar. Jeg er også bekymret for at hvis barna ikke har løyet, at det dem forteller, skal fortsette. Om ikke like mye, men noe. 

Er ikke sikkert involvering av BV gir personen en wake Up call til å ikke tørre å gjøre fysiske ting igjen heller. Det er det som skremmer meg. At i verstefall så tror personen at den kan forsette, siden barna ikke vil snakke om det. Jeg vil i tilfelle at barna skal få hjelp nå og ikke senere, hvis ting faktisk er slik, og at de ikke må vente på å bli eldre for å tørre å sette foten ned selv, hvis ikke ting gir seg helt etter dette. 

Skrevet

Har de nok kunnskap på barnevernstjenesten i din kommune, skal de forstå at barn må bli trygge på voksne mennesker. Jeg går bua og lærer om viktigheten med tålmodighet når det kommer til barn. Du kan muligens foreslå flere møter. Kanskje noen du kan være med på så de føler seg trygge? Skal være mulig å foreslå en tilsynsfører også

Anonymkode: e5159...3c2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de nok kunnskap på barnevernstjenesten i din kommune, skal de forstå at barn må bli trygge på voksne mennesker. Jeg går bua og lærer om viktigheten med tålmodighet når det kommer til barn. Du kan muligens foreslå flere møter. Kanskje noen du kan være med på så de føler seg trygge? Skal være mulig å foreslå en tilsynsfører også

Anonymkode: e5159...3c2

Jeg er også redd for å blande meg for mye inn. Vi alle på denne siden er det, siden vi faktisk ikke vet hva som skjer egentlig.

Jeg vil egentlig være en nøytral part om en ser bort i fra at jeg har meldt inn, for det er kun barna som vet sannheten. Det siste jeg ønsker er at det skal utvikle seg til å bli at jeg har påvirket dem, da min påstand er at barna blir instruert av sin mor til å lyve (første gang, dette ble også notert i papirene at barna ikke forteller sannheten/virker instruerte om hva de sier) og nå til å ikke svare (andre gang).

Denne gangen har det i det minste blitt mer enn en samtale med barna før henleggelse. 

Mulig jeg bekymrer meg for mye om undersøkelsen da jeg ikke vet hva som skjer videre nå, men å få noen svar fra dem gir i det minste noe å jobbe med. Og jeg vil ikke at dette skal bli tatt for lett på, uten flere svar, på hva som egentlig skjer. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken "forskjell" utgjør egentlig dette, mener du?                           

Spiller vel neppe noen rolle HVEM som forsøker å snakke med disse barna, så lenge barna svarer vet ikke på absolutt alt mulig.

Anonymkode: 5ef9e...a85

Mulig de kan se alvoret, at dette forsetter ved å ikke svare, og at de så ønsker å fortelle hva som startet dette, hvorfor. 

De ønsker jo heller ikke å være i denne situasjonen, og sist gikk det fort over med en samtale. Forhåpentligvis ikke denne gangen, for det er alvorlig. Også alvorlig å lyve om, hvis det viser seg å være tilfelle. De har til nå snakket med barna to ganger. 

Barna synes heller ikke at dette er gøy, det er slitsomt. Og når de måtte snakke med BV på grunn av slike påstander tidligere så skjønner jeg ikke hva som får dem til å fortelle mer og nye ting videre etterpå, spesielt hvis de ikke har opplevd vold, når de vet at de har måtte snakke med BV på grunn av slike påstander tidligere.

Hva kan i tilfelle få dem til å tro at det ikke skal bli slik igjen ved å fortelle slike ting igjen og igjen. Påstandene demmes har jo bare blitt verre etter dem snakket med barnevernet sist. Det var som en boble sprakk etter det. For de snakket bare en gang om vold, første gang, før det ble meldt inn. Nå har det hopet seg opp. 

For meg er det uforståelig at de forsetter å dikte opp videre for "moro" skyld, når det absolutt ikke var gøy den første gangen. Jeg kan ikke skjønne at dette er en oppmerksomhet de ønsker, hvis alt er tull. Jeg opplever situasjonen som at barna ønsker å bli hørt, men de tørr ikke å gå i mot den andre parten. 

Og at de forteller flere ting nå og flere ganger så meldte jeg i fra på nytt, for jeg forstår ikke hva som skjer og jeg er bekymret. 

Skrevet

Hva gjør far til barna med dette?

Anonymkode: e9096...8cb

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør far til barna med dette?

Anonymkode: e9096...8cb

Han kan ikke gjøre noe, annet enn å lytte og gå på fvk 

Skrevet

Du må fortsette å melde ifra til barnevernet  om det dere blir fortalt hvis barna forteller om nye ting. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Lindsay Bluth skrev:

Du må fortsette å melde ifra til barnevernet  om det dere blir fortalt hvis barna forteller om nye ting. 

Ja, jeg føler at jeg gjør det riktige, men alt er jo veldig belastende for dem. Og oss. Til tider så tenker jeg at jeg gjør dem en tjeneste å la voldpåstandene ligge, og helt ærlig så vet jeg ikke om jeg orker å gå gjennom dette en gang til senere. Enkelte ganger vil jeg bare flytte ut for å slippe ansvaret. Men tenker også at når det først står på så orker man, og jeg føler virkelig at nå må vi komme til bunns, en gang for alle. 

• Liker 1
Skrevet
På 31.8.2020 den 17.07, AnonymBruker skrev:

De er eksperter på å legge ord i munn på barna og traumatisere dem. Noen av dem i hvert fall... 

Anonymkode: 0e819...4ca

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er eksperter på å legge ord i munn på barna og traumatisere dem. Noen av dem i hvert fall... 

Anonymkode: 0e819...4ca

Da kan det vel i tilfelle gå begge veier. Samme som med BV. Jeg stoler i hvert fall på menneskene som er i jobben sin, uavhengig jobb. Jeg har aldri opplevd noe som tilsier at jeg ikke bør det, men at rammene de må holde seg innenfor er jeg mer skeptisk til, men uten rammene så hadde flere saker generelt gått til helvete. 

Så jeg håper inderlig at systemet fungerer for oss denne gangen, uavhengig hva som er sannheten. System som i utgangspunktetet skal beskytte barn, beskytter automatisk den som har hovedomsorgen, hvis den motarbeider utbredelsen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...