Gå til innhold

Presten som ikke vil samarbeide med kvinnelige prester

Anbefalte innlegg

Gjest adinterim
Skrevet

Jeg er ikke interessert i noe "NRK-kommentarfelt-tendenser" nå, jeg lurer oppriktig på hvordan en mannlig prest som går ut og sier at han mener kvinner ikke bør være prest, samtidig kan si at han respekterer kvinner og er for likestilling? Uten å bruke for mye bibel-vrøvl, for det forstår jeg fint lite av, forklar meg gjerne logikken i dette. Jeg kan, om jeg legger godviljen til, forstå prester som er mot homofili, selv om jeg verken respekterer det eller er enige i tankegangen. Men jeg kan forstå hvor de får den tankegangen fra. Men å mene at en kvinne ikke er like egnet i jobben din som du, det klarer jeg ikke forstå - annet enn at man er 1: høy på seg selv og sin "manndom", 2: lever på 1800tallet eller noe. Nei, jeg tror ikke han er en kvinnehater, som kona får for seg at man tror når man er uenig med mannen, men jeg tror ikke han respekterer kvinner, det gjør jeg ikke. 

Og, hvorfor har det seg slik at mennesker med slike fordommer (som jeg anser dette som) får lov til å være i en jobb som dette? Det blir som om jeg blir lærer men ikke syns at mørkhudede barn har like mye rett til skolegang som lyshudede, men godtar det fordi det er jobben min. Følelsene mine ville jo likevel skint gjennom og jobben min ville absolutt blitt farget av det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å forklare dette uten å blande inn "bibelvrøvl". Men jeg skal prøve. Selv om jeg ikke er enig med denne presten, skjønner jeg hvorfor han mener slik han gjør. 

I Bibelen står det at prester skal være menn og at kvinner ikke skal være prester. Ihvertfall om man leser og tolker slik denne presten gjør. 

Idéen er at Gud har gitt menn og kvinner ulike oppgaver. Menn og kvinner er likeverdige, men ikke likestilt. Kvinner kan blant annet ikke være prester. Menn kan blant annet ikke føde barn. 

At kvinner og menn faktisk er forskjellige er noe som er upopulært å hevde. Folk opplever det automatisk som et angrep på kvinnefrigjøringen. Jeg regner med mange kommentarer i den retningen. 

Den omtalte presten har ikke problemer med å samarbeide med kvinner, men mener det ikke er rett at kvinner er prester. Og virker i artikkelen ganske pragmatisk om det hele. 

Vi tåler vel at folk har andre meninger enn våre egne? 

• Liker 9
Skrevet

Hvis muslimske menn kan jobbe i helsevesenet uten å vise respekt til kvinnelig personal via håndhilsing og skifte turnus team, når muslimske kvinner helt klart blir diskriminert i moskeen så er det ingen hindring for denne presten å diskriminere kvinner på religiøst grunnlag. Presedensen er allerede satt, med mindre muslimer i Norge har unntak for dette i normer og regler.        

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Hvis muslimske menn kan jobbe i helsevesenet uten å vise respekt til kvinnelig personal via håndhilsing og skifte turnus team, når muslimske kvinner helt klart blir diskriminert i moskeen så er det ingen hindring for denne presten å diskriminere kvinner på religiøst grunnlag. Presedensen er allerede satt, med mindre muslimer i Norge har unntak for dette i normer og regler.        

Nå har kirken nektet kvinner å bli prester lenge før det var en eneste muslim i Norge, då det var et veldig dårlig eksempel. Det er vel snarere kirken som til en viss grad er beskyttet slik at de kan bryte diverse regler innen arbeidsmiljølovgivningen.

• Liker 5
Skrevet

Dette har en annen dypere mening enn bare at noen mener at kvinner ikke skal bli prester. I katolsk og ortodoks kristendom har nattverden en helt spesiell plass i kristenlivet. I nattverden opplever de Jesus sitt siste måltid på en måte, og presten skal da ta plassen til - Jesus. Og kan derfor ikke være en kvinne. Og dette er det noen fra den protestantiske kirke som mener at skal videreføres. 

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Å, det finnes mange av disse forkynnerne - bare ikke så mange i den norske kirken. Men i de strenge frimenighetene og trossamfunnene derimot. Synes ikke han her skal få lov til å holde på slik i Den norske kirke. Men, de får ta kampen de som går i kirka.

Skrevet
11 hours ago, Brunello said:

Nå har kirken nektet kvinner å bli prester lenge før det var en eneste muslim i Norge, då det var et veldig dårlig eksempel.

Godtar islam kvinnelige mulla eller imam? Norge godtar diskriminering ifra et hold men ikke fra andre hold siden kultur, religion og multikultur. I dette tilfellet så er det idag godt eksempel siden det er ifra Norge ifra omtrent 14 dager siden dette var snakket om i Oslo om muslimer som diskriminerer mot kvinnelige muslimer. Så norske prester har da også lov til dette da. 

Om de får lov så har alle lov, og da har kriken lov.        

11 hours ago, Brunello said:

Det er vel snarere kirken som til en viss grad er beskyttet slik at de kan bryte diverse regler innen arbeidsmiljølovgivningen.

Unntakene: Militæret har lov til diskriminere innen for arbeidsmiljøloven, kriken er ikke dekket av dette siden de er dekket av kirkeloven der staten har et økonomisk forhold til kirken og hvem som har tilhørighet samt medlemskap i dette. Om kirken ansetter en person til utføre en tjeneste da dekkes den personen av arb.miljølov men ikke internt i kriken. 

Om dette vil tilsi at de har lov til diskriminere mot kvinner i verb som prest, vet jeg ikke siden dette ikke er i kirkeloven. Men siden muslimer har lov så må kriken også ha lov.         

• Liker 1
Skrevet

Greier ikke å hisse meg så veldig opp over dette; ser mer på han presten som en kuriositet og etterlevning fra en svunnen tid. 
Han virker pragmatisk, og ikke som en kvinnehater. Konservativ bare. 
Syns det er mer betenkelig med foreldre som ikke vil at han skal ha konfirmantundervisning. Som om ikke konfirmantene har godt av å møte mennesker med A4-meninger. 

• Liker 5
Skrevet

Fyren er en antikvitet, til tross for hans unge alder. Underholdende på sitt vis. 

• Liker 3
Skrevet

Dette lar jeg meg ikke provosere av. Hvis jeg tar på meg religiøse briller, har jeg ingen problem med å se hva presten mener. I Bibelen har han god dekning for å mene at kvinner ikke skal være prester. Og i kirken er det faktisk Bibelen som er rettesnor, ikke hva du eller jeg mener. 

Hvis han derimot hadde den samme innstillingen til damer i andre yrkesroller, ville jeg tenkt at han diskriminerer og er kvinnefiendtlig. Når det gjelder for eksempel lederjobbene i forretningslivet eller på et sykehus er det nemlig ikke Bibelen som er rettesnor.

Jeg er enig med dem som sier at det er mer skremmende at foreldre er redde for at han skal få snakke til barna deres. Hvis de ikke tror på Gud/Jesus og følgelig vil ha Bibelen som rettesnor, så burde de kanskje ikke ha døpt barna sine i utgangspunktet. Dessuten bør 14-15-åringer være i stand til å gjøre seg opp egne meninger om ting de leser, ser eller hører. Hvis ikke er det kanskje foreldrene som har sviktet? 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig å forstå. Bibelen er klar på dette, og en som er overbevist om at denne boka har noe for seg, er nødt til å ta et valg. Sånn jeg ser det er det tre veier å gå herfra:

• Enkelte er konservative (eller sjåvinistiske, om du vil) av egen overbevisning, og bibeltekstene stemmer overens med det de selv tror og mener. Ikke noe problem her.
  • Andre, også mange ansatte i kirken, velger å "tolke" tekstene, som i praksis betyr at de selv konkluderer med et eller annet på forhånd, og myser så på bibeltekstene til de passer sånn noenlunde med det de allerede tror.
  • Den tredje gruppen er de som ikke klarer å lese bibelen må en måte som går overens med egen moral. Noen av disse melder seg bare ut av diskusjonen, andre lander på "det er ikke meningen av vi skal forstå Gud, men jeg stoler på Ham", og andre igjen forkaster hele religionen.
Endret av Okapi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg greier ikke ta denne fyren seriøst. Hvilken bibel er det han mener? Det finnes masse versjoner av den, den er blitt endret og redigert mange mange ganger opp gjennom historien. Guds ord er ikke uforanderlig slik denne mannen påstår. 

– Prestetenesta er øyremerkt menn. Når vi les Guds ord, så tenker vi at guds ord er evig, uforanderleg og står fast og kan ikkje endrast, seier Mikael Bruun. 

https://www.nrk.no/vestland/sokneprest-fryktar-han-kan-bli-skvisa-ut-av-kyrkja_-_-prestetenesta-er-oyremerkt-menn-1.15138519

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...