Gå til innhold

Hvilke bøker om barn anbefaler du?

Anbefalte innlegg

Gjest lesehest
Skrevet

Jeg skal snart bli mamma, og kunne godt tenke meg å lese noen bøker om barns første levetid. Er det noen som har noen gode bøker å anbefale? Og hvorfor liker du akkurat den boka?

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Den store boken om barnet.

En bok fra barnet blir unnfanget til det blir 6 år. En lettfattelig bok med bilder som tar for seg aktuelle ting. Kan leses fra perm til perm, og også brukes som oppslagsbok. Tror det jevnlig kommer nye utgaver av den også, sånn at den er nogenlunde aktuell til enhver tid.

Jeg har vært veldig fornøyd med min, og bruker den stadig som oppslagsverk. Nå er datteren 4.

Skrevet

anbefaller jesper juul

og

kari lamer.

de har mange fine teorier. og gir eks. i bøkene sine som du kjenner deg igjenn i.

men det er mer 1-6 år. :tommel:

Skrevet

Som oppslagsbok har jeg brukt Småbarn som er utgitt på Aschehoug forlag og What to expect the first year. Småbarn er lett å finne fram i og veldig lettlest, med mange bilder. What to expect går mer i dybden og er en skikkelig murstein av en bok, den følger barnet måned for måned og har egne sekjoner med bla spørsmål og svar.

Jeg liker godt The no-Cry sleeping solution av Elizabeth Pantley og The Happiest Baby on the Block av Harvey Karp. De er begge om hvordan man får små barn til å sove. Jeg leste Happiest baby da jeg var gravid og har gode erfaringer med å bruke metodene som ble beskrevet der. The no-cry sleeping solution har tips for spebarn og litt eldre barn og jeg synes den er veldig godt skrevet

Det er veldig lurt av deg å lese mens du er gravid, for etter fødselen er det mye vanskeligere å få tid til det! Og det er greit å ha med noen tips på veien!

Skrevet

Må si jeg synes bøkene til Gro Nylander "På vei" (om graviditet og fødse) og "Mamma for første gang" (om de første 6 månedene) var veldig gode som innføring! Selvom jeg ikke kunne noe som helst om barnestell og slikt fra før, hadde faktisk aldri holdt en liten baby engang, så kom liksom ikke alt like brått på etter å ha lest den boken.

På barselavdelingen på sykehuset var de flinke til å hjelpe oss og vise hvordan man holder/ammer/steller osv. Det var vel verdt å få med seg. Mannen/samboer/kjæresten din bør forsøke å være der mest mulig sammen med deg så han også får det med seg. Fikk også en brosjyre der skrevet av Eli Heiberg: "Hvordan du ammer ditt barn" som var informativ og bra.

Har du tid til å lese mer, må jeg si meg enig med forrige svar at Jesper Juul "Ditt kompetente barn" er å anbefale. Men det blir en litt annen slags bok da, ikke direkte om hvordan man løser problemer som såre brystvorter, gulping og hva man kan forvente av hjemmebesøket fra helsestasjonen. Den handler om forholdet mellom foreldre og barn og hvordan vi bør ta barna på alvor. I samme gate er Ulvunds "Forstå ditt barn 0-2 år" også god.

Har du mulighet til å lese mer bør du lese om barns utvikling, språklig, emosjonelt, motorisk osv. Det er viktig for å kunne legge merke til alle fremskrittene barnet ditt gjør og glede seg over det. Fint også å vite hva slags stadium barnet er på slik at man kan kommuniser og leke med det på en god måte og stimulere språkutviklingen. Det finnes mange slike bøker. De behøver ikke leses fra perm til perm, men ha dem liggende og titt litt på kapitlene (som ofte er delt etter alder) ettersom barnet vokser til. Lånte en bok på biblioteket som jeg her glemt forfatteren på. Den het noe slikt som "Småbarnslek" og gav mange gode ideer til hvordan man kan leke med barnet fra måned til måned (tar høyde for hvordan barnet utvikler seg). I så måte tror jeg "Din baby - forstå og stimuler barnet ditt" av Richard C. Woolfson er den beste jeg har sett. Den er en slags oppslagsbok. Synes ikke "Å lære" som har vært på salg hos Babyshop lenge (husker ikke forfatteren) var like god selvom den er bygd på litt av samme konseptet.

Når det gjelder språk liker jeg spesielt en bok som heter "How to talk to your baby" av Dorothy P. Dougherty. Gav mange nyttige tips som jeg bruker hver dag når jeg er sammen med datteren min (hun er 18 måneder). Faktisk snakker hun veldig mye for alderen allerede. Tror det har noe med at jeg har bruk Dorothy P's metode fra dag en å gjøre. Johnson's (babyoljemerket) sin "Learning to talk" gir en litt mer kortfattet versjon av saken. Skriver interessant om hva de kaller "parenthese", et slags språk alle foreldre bruker når de snakker med barna sine. (Samme som Dorothy P. beskriver, bare hennes er mer en slags bruksanvisning).

Vel, dette ble mye. Skjønner at jeg snart må få lest "Angels and Demons" eller den nyeste Anne Holt eller noe. Har visst bare lest bøker om småbarnstell, mat utvikling, språk, leker og psykologi de siste to åra. Tror det er blitt minst 20. Så mange trenger man ikke å lese tror jeg. Mannen min har kjempegod kontakt med datteren selvom han ikke har lest noe som helst om temaet rett og slett. Det varierer fra person til person. Send meg gjerne en pm hvis du vil diskutere flere bøker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jesper Juul en knall, men jeg anbefaler også Anna Wahlgrens barnebok, som en liten motvekt til alt det perfekte

Skrevet
Jesper Juul en knall, men jeg anbefaler også Anna Wahlgrens barnebok, som en liten motvekt til alt det perfekte

jeg har ikke barn selv, men jeg har lest litt om og av Anna Wahlgren, og ble veldig fascinert :) tenker nok jeg kommer til å lese mer av henne når jeg trenger mer kunnskap.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, den damen er ikke så dum, selvom jeg må innrømme at jeg var litt sjokkert første gang jeg leste den som svært ung ny bakt mamma........ :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...