AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Jeg mener, det burde vel være noen form for bevis-behov hvis man plutselig ikke kan komme på jobb? Jeg har en kollega som mener seg rammet av karantenekravpå grunn av nærkontakt med smittet i over 15 min, men kan ikke hoste opp annet enn en negativ koronatest. Anonymkode: fa7f4...0f7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Trodde negativ test opphevet karantenen med mindre man har symptomer jeg.. Det står vel i brevet man får med testresultatet? Anonymkode: 0df01...0a7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Sitat Karantene Du skal være i karantene i 10 døgn uavhengig av om du er i karantene på grunn av reise eller som nærkontakt. Har du karanteneplikt fordi du har vært i et rødt land eller hatt nærkontakt med en person med bekreftet covid-19 skal du uansett fullføre karanteneperioden på 10 døgn selv om du tar test og den er negativ. https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon Sitat Nærkontakter Fra 13.08.20 skal alle nærkontakter i karantene, og det skilles ikke lenger på type nærkontakt. Med nærkontakter menes personer som har hatt tett kontakt med en person som er bekreftet syk med covid-19, fra 48 timer før vedkommende fikk de første symptomene (for asymptomatiske; fra 48 timer før prøvetaking), og til personen er avisolert. Alle nærkontakter skal i karantene. Det kan likevel i noen situasjoner være nyttig å skille mellom "husstandsmedlemmer og tilsvarende nære kontakter", og "andre nærkontakter". Den som er ansvarlig for smitteoppsporingen, avgjør hvilken kategori den enkelte nærkontakt hører hjemme i etter en helhetsvurdering av smitterisiko. Smitterisikoen påvirkes mest av mengde og grad av fysisk nærhet. I tillegg har det betydning om den smittede hoster eller nyser mye, om man deler på et lite luftvolum innendørs, og om kontakten er i den mest smittsomme perioden tidlig i sykdomsforløpet. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/definisjoner-av-mistenkte-og-bekreftede-tilfeller-med-koronavirus-coronavir/ Så hen skal være i karantene i 10 dager etter siste kontkat med den korona syke. Negativ test opphever ikke karantenen. Anonymkode: e63ac...c41 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Men hvordan kan min kollega bevise at hn har vært i nærkontakt da? Anonymkode: fa7f4...0f7
Sirah Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan min kollega bevise at hn har vært i nærkontakt da? Anonymkode: fa7f4...0f7 Dette spørsmålet er det mange som stiller og det burde de ansvarlige (kommunen f.eks) ta tak i. Har tenkt på det samme selv flere ganger. Om jeg får en telefon om at jeg må i karantene så må jeg jo få et slags form for bevis på at dette stemmer og at jeg ikke bare har lyst på en ti dagers forlenget ferie?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 Du har krav på å få et skriftlig vedtak om tvungen karantene undertegnet av kommuneoverlegen. Anonymkode: a784f...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #7 Skrevet 3. september 2020 På 1.9.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev: Du har krav på å få et skriftlig vedtak om tvungen karantene undertegnet av kommuneoverlegen. Anonymkode: a784f...6c8 Takk for svar! Anonymkode: fa7f4...0f7
Djungelvrål Skrevet 3. september 2020 #8 Skrevet 3. september 2020 På 31.8.2020 den 13.40, AnonymBruker skrev: Jeg mener, det burde vel være noen form for bevis-behov hvis man plutselig ikke kan komme på jobb? Jeg har en kollega som mener seg rammet av karantenekravpå grunn av nærkontakt med smittet i over 15 min, men kan ikke hoste opp annet enn en negativ koronatest. Anonymkode: fa7f4...0f7 Hadde lyst på ferie hun da. Hun er nok ikke alene om å ta seg ei "litta" karantene ny og ne.
Anbefalte innlegg