Gå til innhold

Korona og det psykiske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe det har vært lite fokus på, så tenkte å lage en tråd om det.

Det første man ser da man leser nyhetene om morgen og det siste man ser før man legger seg om kvelden. Stadig er det noe nytt som media gjerne i tillegg blåser opp med katastrofale og nedslående overskrifter. Det siste nå er senskader. Jeg ventet på det. Og nå er det det folk skal skremmes med.

Når skal folk få litt fred snart? Dette har skapt mye angst og depresjon rundt omkring. Depresjon er også en alvorlig sykdom, og nå er det på tide å vise litt hensyn alle veier og ikke bare av hensyn til smittevern.

Anonymkode: 620e5...622

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi alle greier vel å se hva som har skjedd i Spania, Italia, USA, India, Brasil, Iran, Belgia og så videre, og da skjønner man jo at det er helt naturlig å bli skremt av Korona. 

Samtidig har vi jo hatt tiltak som har stoppet slike tilstander i landet vårt, 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når skal folk få litt fred snart? Dette har skapt mye angst og depresjon rundt omkring. Depresjon er også en alvorlig sykdom, og nå er det på tide å vise litt hensyn alle veier og ikke bare av hensyn til smittevern.

Tiltakene er jo null, niks og ingen ting i Norge, hva er det folk skal få fred fra? At de må vaske hendene, eller må holde avstand? Om man får psykiske problem av det, så tror jeg de grunnleggende problemene, og dermed angsten, har utløp i noe helt annet. Om du får angst av å vaske hendene, holde avstand og at du ikke kan dra på byen etter midnatt så tror jeg ærlig talt at du har svært alvorlige bakenforliggende problemer. 

Anonymkode: 7cef8...7ac

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og nå er det på tide å vise litt hensyn alle veier og ikke bare av hensyn til smittevern.

Dakkars, er det så tung å sprite hendene dine jevnlig?

Anonymkode: 3f31a...650

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dakkars, er det så tung å sprite hendene dine jevnlig?

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev?

• Liker 4
Skrevet

I begynnelsen var det mentalt hardt å lese avisa hver dag, så jeg måtte la være å lese nyhetene. Det var hardt nok å miste jobben grunnet nedstengningen, og jeg klarte ikke alt annet oppå det igjen. Har fokusert på barna og jobbsøking, og holdt meg unna festing og reising. Blitt mange turer i skog og på fjell, det hjelper på psyken. Møter ikke på korona i skogen, liksom.

Anonymkode: 0d483...6b0

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi alle greier vel å se hva som har skjedd i Spania, Italia, USA, India, Brasil, Iran, Belgia og så videre, og da skjønner man jo at det er helt naturlig å bli skremt av Korona. 

Samtidig har vi jo hatt tiltak som har stoppet slike tilstander i landet vårt, 

Tiltakene er jo null, niks og ingen ting i Norge, hva er det folk skal få fred fra? At de må vaske hendene, eller må holde avstand? Om man får psykiske problem av det, så tror jeg de grunnleggende problemene, og dermed angsten, har utløp i noe helt annet. Om du får angst av å vaske hendene, holde avstand og at du ikke kan dra på byen etter midnatt så tror jeg ærlig talt at du har svært alvorlige bakenforliggende problemer. 

Anonymkode: 7cef8...7ac

Skal svare kort og enkelt. Folk bør snart få fred fra skremselspropagandaen, spesielt fra media. Dette handler om langt mer enn å vaske hender og de få tiltakene vi har gitt. Så trangsynt går det ikke an å være. Sett deg litt mer inn i folks mentale helse før du uttaler deg.

• Liker 5
Skrevet

Her var det noen som ikke skjønnte tema i  HI. Alle vet alt om smittevern!! Det brukeren setter søkelys på er jo den overdrevne skrivingen om alt dette. At myndigheter/ FHI/ media, gjør sitt beste for å skremme folk, slik at de fortsatt kan holde "kontroll".

Nå følger ikke myndighetene sine egne krav/ regler lenger. Land/ områder som er gule blir ikke åpnet opp.Svenskegrensen er stengt fortsatt(Varmland) som er gult. De har en helt annen agenda enn smittevern. Synes nå at det er på tide at spesielt media tar tak i dette, og setter regjeringen/ diverse institutt under lupen. Viruset er langt mindre farlig enn det som blir sagt. Spesielt hvis man overholder smittevernsreglene.  Ville blitt meget bra for folk flest/ landet/ bedrifter/ flyselskap/ reiseliv og div. hvis dette nå blir tonet ned!!! Men vet ikke om regjeringen tør det, tenk om smitten øker litt igjen. Da kan det hende de taper valget vet du!!! Ikke at jeg skal stemme på de på nytt, til det har de håndtert situasjonen for dårlig.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Skogstussa skrev:

Her var det noen som ikke skjønnte tema i  HI. Alle vet alt om smittevern!! Det brukeren setter søkelys på er jo den overdrevne skrivingen om alt dette. At myndigheter/ FHI/ media, gjør sitt beste for å skremme folk, slik at de fortsatt kan holde "kontroll".

Nå følger ikke myndighetene sine egne krav/ regler lenger. Land/ områder som er gule blir ikke åpnet opp.Svenskegrensen er stengt fortsatt(Varmland) som er gult. De har en helt annen agenda enn smittevern. Synes nå at det er på tide at spesielt media tar tak i dette, og setter regjeringen/ diverse institutt under lupen. Viruset er langt mindre farlig enn det som blir sagt. Spesielt hvis man overholder smittevernsreglene.  Ville blitt meget bra for folk flest/ landet/ bedrifter/ flyselskap/ reiseliv og div. hvis dette nå blir tonet ned!!! Men vet ikke om regjeringen tør det, tenk om smitten øker litt igjen. Da kan det hende de taper valget vet du!!! Ikke at jeg skal stemme på de på nytt, til det har de håndtert situasjonen for dårlig.

Enig i alt du har skrevet!

Jeg har stemt på et av regjeringspartiene i alle år. Det er det slutt på nå.

Anonymkode: 3a295...e12

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har vel ikke noe med regjeringspartiene å gjøre, media skriver mer om et tema når de ser at de får mye klikk på det temaet.

Anonymkode: eec3a...3c5

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal svare kort og enkelt. Folk bør snart få fred fra skremselspropagandaen, spesielt fra media. Dette handler om langt mer enn å vaske hender og de få tiltakene vi har gitt. Så trangsynt går det ikke an å være. Sett deg litt mer inn i folks mentale helse før du uttaler deg.

''Vår'' mentale helse er slik den er fordi vi i løpet av to generasjoner er gått fra å være hardhauser, til noen som ikke tåler noe som helst. Det er to foreldregenerasjoner som ikke har videreformidlet den harde virkelighet som var i Norge 1900-1950. I stedet har de skapt mennesker som ikke tåler noe. Det er rett og slett flaut at folk holder på å kollapse på grunn av de tiltakene vi har. 

• Liker 4
Skrevet

Og hvem tror du forer media med alt dette?

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

''Vår'' mentale helse er slik den er fordi vi i løpet av to generasjoner er gått fra å være hardhauser, til noen som ikke tåler noe som helst. Det er to foreldregenerasjoner som ikke har videreformidlet den harde virkelighet som var i Norge 1900-1950. I stedet har de skapt mennesker som ikke tåler noe. Det er rett og slett flaut at folk holder på å kollapse på grunn av de tiltakene vi har. 

Vår mentale helse er slik den er blant annet på grunn av internett og lettere tilgang til nyheter og annen informasjon når som helst på døgnet. Vi blir mer enn noen gang overinformert om alt som er, og skremselspropaganda kommer lettere fram enn noen gang.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Skogstussa skrev:

Og hvem tror du forer media med alt dette?

Myndigheter og media. Alt henger sammen.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan nok hende at dagens generasjon tåler litt mindre enn det krigsgenerasjonen gjorde sånn alt i alt. Men det er ikke hele svaret, for det var mange som gikk med den gangen også. Både under krigen og som følge av senskader etter krigen i de påfølgende årene. Det er bare det at de hørte du ikke så mye fra. De som fortalte seierhistoriene er jo de som overlevde og som klarte seg best, så det er ikke unaturlig at det er nettopp dem som satte tonen i samfunnet. 

Samtidig er det noe med sosiale medier og dagens nyhetsteknologi som sprer ting mye raskere enn den gang. Det fører til unødvendig frykt.

Jeg ser med gru på hvordan samfunnet kan bli etter korona. 

Anonymkode: d1fe3...986

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange her inne som tror man kan velge? "Slutt og snakk om pandemien, for jeg blir deprimert". Det er ikke sånn verden fungerer. Det var sikkert de som ble deprimert av de radioaktive utslippene fra Tsjernobyl også, men det gikk ikke an å tenke det vekk.. Noen ting må man ta på alvor, uansett hvor psykisk belastende det oppleves.

Jeg er også dritt lei av korona. Men jeg skjønner selvsagt at dette er en prosess vi er midt oppe i nå. Lever heller med håpet om at en dag så kan vi kanskje komme tilbake til normalen igjen. I mellomtiden følger jeg tiltakene, og tar en dag av gangen.

Vi har det ikke i nærheten av så tøft som våre forfedre hadde det, og selv om ikke det er noen trøst, så burde det synke inn.

• Liker 1
Skrevet

Det første man ser da man leser nyhetene om morgen og det siste man ser før man legger seg om kvelden. Stadig er det noe nytt som media gjerne i tillegg blåser opp med katastrofale og nedslående overskrifter. Det siste nå er senskader. Jeg ventet på det. Og nå er det det folk skal skremmes med.

Dersom man blir skremt av å lese nyheter så går det an å la det være. :) Til tider er jeg så lei av alle de negative og dårlige nyhetene at jeg lar være å følge med på det en stund. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du forresten den mentale helsa hadde vært for tidligere generasjoner hvis de hadde like stor tilgang til internett, nyhetsbildet og informasjon som nå? Blant annet fått regelmessige detaljer hvor avisene hadde konstant tilgang og opptelling av døde, skadede og innlagte under krigen døgnet rundt? Da hadde nok det psykiske vært enda verre enn det var.

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg noen Høyre-velger og poenget er ikke å drive valgkamp for dem, men jeg tror egentlig ingen andre partier ville håndtert det særlig annerledes. Partiene ytterst til høyre og venstre har mange av de mest ekstreme på begge sider og hadde vel endt opp omtrent som regjeringen de også.
Det er nok ikke så mye det at politikerne absolutt vil ha mest mulig restriksjoner, men de tør ikke annet fordi folket krever det. Eller rettere sagt, folket har fått nulltoleranse for smitte og lemper de på noen tiltak kan de risikere at smitten stiger litt og da blir det ramaskrik.
Ser imidlertid for meg at det dukker opp et par nye særinteressepartier til neste valg: Portforbudpartiet, som vil låse folk inne så lenge det er smitte eller risiko for smitte i Norge, og Livet Tilbake-partiet, som går den motsatte veien og vil fjerne alle restriksjoner.

Anonymkode: 83d89...0dd

• Liker 1
Skrevet

Du må ta ansvar selv for hvor mye du eksponerer deg for nyheter! Det går veldig fint an å leve uten å se/lese mye nyheter ;) 

• Liker 1
  • Opprett ny...