Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei

vil gjerne spørre her om noen har gode tips til hvilken bank å velge ang forbrukslån. og ja, jeg vet det er dumt osv. men jeg er syk, klarer ikke jobbe mer enn ca 20%, og står uten aap ved årsskiftet. går til behandling, og har store kostnader til medisiner og tannlege. har ingen rett på sosialhjelp da jeg eier en liten 2R og en liten rimelig el-bil. det er dyrere å eie enn å leie, og jeg har så mye smerter at jeg trenger bilen for å komme meg rundt, handle etc. satser på at ikke dette er en vedvarende tilstand; tenker at jeg må klare å jobbe 60-70% senere, og evt sykepenger eller ny aap for det jeg ikke kan jobbe. men trenger penger for å komme meg over kneika per i dag. 

hvis man vil låne 250 000, er det mulug å få til en ok rente? 10-12%?

orker ikke fylle ut søknader til alle😓

og synes det ofte er gode tips å få her(selv om jeg forventer negative kommentarer også). 

jeg kjøper first price, mamma klipper meg, syr om klær etc. så er ikke noe ødeland😬

Anonymkode: f7c4a...664

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Har du satt deg ned med en lånekalkulator og sett hva en månedsbetaling med 10-12 % rente utgjør?

https://www.laanekalkulator.no/

10 år, 12 % rente, kr 3.658/mnd. Totalt betalt kr 188.994 i renter + lånet kr 250.000 i tillegg. Har du råd til det? Jeg vet ikke hva dine månedlige medisinske kostnader er, men du må huske at de 3.658 kommer i tillegg til de utgiftene du har i dag.

10-12 % rente er uansett hvis du er heldig. Sannsynligheten for at det er 15-20 % er stor.

Anbefaler at du prøver Lendo.no - da søker du flere steder samtidig. Men jeg anbefaler overhodet ikke at du gjennomfører dette for hvis du synes det er trangt økonomisk nå, så blir det ikke bedre med forbrukslån.

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Har du satt deg ned med en lånekalkulator og sett hva en månedsbetaling med 10-12 % rente utgjør?

https://www.laanekalkulator.no/

10 år, 12 % rente, kr 3.658/mnd. Totalt betalt kr 188.994 i renter + lånet kr 250.000 i tillegg. Har du råd til det? Jeg vet ikke hva dine månedlige medisinske kostnader er, men du må huske at de 3.658 kommer i tillegg til de utgiftene du har i dag.

10-12 % rente er uansett hvis du er heldig. Sannsynligheten for at det er 15-20 % er stor.

Anbefaler at du prøver Lendo.no - da søker du flere steder samtidig. Men jeg anbefaler overhodet ikke at du gjennomfører dette for hvis du synes det er trangt økonomisk nå, så blir det ikke bedre med forbrukslån.

takk for link☺️og råd. det er absolutt siste utvei for meg. og hvis ting blir enda verre selger jeg leiligheten min. jeg kjøpte for mange år siden, så det er litt krise å selge. vil neppe komme meg inn igjen på markedet. og det å leie blir nesten dobbelt så dyrt😬

ganske surt å være i denne situasjonen. men får meg ikke til å krype for familie og be om privat lån😏

Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for link☺️og råd. det er absolutt siste utvei for meg. og hvis ting blir enda verre selger jeg leiligheten min. jeg kjøpte for mange år siden, så det er litt krise å selge. vil neppe komme meg inn igjen på markedet. og det å leie blir nesten dobbelt så dyrt😬

ganske surt å være i denne situasjonen. men får meg ikke til å krype for familie og be om privat lån😏

Jeg hadde krøpet for familie lenge før jeg hadde lånt 250.000 til ågerrente. Det er rett og slett fordi jeg faktisk har hatt mer enn dette i forbrukslån og vet hvor inn i helvete vanskelig det var å bli kvitt det.

Så hva er verdien på leiligheten og hvor mye har du i lån? Kan du låne opp på den istedet?

Skrevet

den er verdt ca 2,5-6. banken sa nei😓har også studelån etter å ha tatt bachelor(brukte lang tid), og 20 000 igjen av billånet. den er verdt kanskje 40, men her er ikke kollektiv tilbud. og jeg klarer ikke bære særlig pga smerter, så må ha den. også for å komme meg på sykehus, til tannlege etc. men siden jeg tenker at dette ikke er en permanent tilstand, vil jeg heller finne en løsning. min familie vet om min økonomiske knipe, så hadde de villet hjelpe meg hadde de gjort det.😓

Skrevet

For det første vil du (heldigvis) ikke få forbrukslån, eller andre lån, når du er på AAP fordi det ikke regnes som fast inntekt. Hvis du likevel skulle få det så har låneinstitusjonen begått en grov feil. 

For det andre er det jo ikke sikkert at du vil stå uten AAP fra årsskiftet. Det du må gjøre er å ta kontakt med NAV og saksbehandleren din nå og forhøre deg om veien videre. Er du på vei til å bli ferdig avklart slik at du kan søke uføretrygd eller skal du tilbake til studier/arbeidsliv helt eller delvis. Søkes det om uføretrygd har du krav på å forlenget AAP i inntil åtte måneder. Skal du tilbake til arbeidslivet innen relativt kort tid kan kvalifiseringsstønad være et alternativ. Alle (Med noen ytterst få unntak) som hadde AAP pr. 16. mars 2020 har også krav på seks måneders forlengelse av AAP på grunn av koronasituasjonen. 

For det tredje er det ikke slik at du nødvendigvis må selge en nøktern leilighet og (billig) bil for å ha krav på sosialstønad. NAV dekker riktignok kun renter og felleskostnader når du får sosialhjelp, men avdragsfrihet på boliglånet er jo da en mulighet. Studielånet kan du be om utsettelse på i inntil tre år (36 innbetalinger) uten at dette blir uforholdsmessig dyrt. Kostnadene til bilen må du dekke av det du får i livsopphold, men du kan få lov til å beholde den dersom det kan dokumenteres at du trenger den av helsemessige årsaker og den likevel ikke har noen salgsverdi av betydning. 

Jeg vet at du står i en utrolig vanskelig og fortvilet situasjon nå, men du må prøve å puste med magen. Snakk med behandleren(e) dine, snakk med NAV og snakk med familien. 

• Liker 4
Skrevet

hei leo

tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette. jeg er veldig stresset og tenker ikke helt rasjonelt for tiden. gråter mye, og sover nesten ikke(har mye smerter om nettene).

jeg har søkt om utsettelse på studielån, så den er grei. har solgt unna unødvendige ting på finn, men har lite krefter til å dra og møte folk. jeg sliter med ekstrem kvalme og må ligge mest mulig(+mye annet).

skal gå gjennom alle punktene. trodde ikke jeg kunne få sosialhjelp pga bolig og bil, men skal ta kontakt med nav. har flere medisinske utgreiinger jeg må gjennom før evt uføresøknad. men tror uansett ikke at jeg klarer å gjennomføre tiltak for å måle arbeidsevne, eller hva de nå gjør. min nav-veileder er svært lite behjelpelig, så har mest lyst og få orden på alt selv; bestemme over min egen tid og kropp inntil jeg er bedre og forhåpentligvis finner en jobb. hadde ingen i sikte.

Skrevet

Meld deg heller inn i nav-spørsmål?-siden (ja, med ?). De kan hjelpe deg der ang Nav slik at du kanskje kan slippe lån. Det er dessuten ikke sikkert du får lån da aap blir sett på som midlertidig inntekt.

Anonymkode: 31dac...57a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Meld deg heller inn i nav-spørsmål?-siden (ja, med ?). De kan hjelpe deg der ang Nav slik at du kanskje kan slippe lån. Det er dessuten ikke sikkert du får lån da aap blir sett på som midlertidig inntekt.

Anonymkode: 31dac...57a

hva er det🙈☺️en online gruppe?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hva er det🙈☺️en online gruppe?

Det er en gruppe på Facebook. I din situasjon vil du nok få vel så god hjelp i den FB-gruppen som heter "AAP-aksjonen". 

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg hadde krøpet for familie lenge før jeg hadde lånt 250.000 til ågerrente. Det er rett og slett fordi jeg faktisk har hatt mer enn dette i forbrukslån og vet hvor inn i helvete vanskelig det var å bli kvitt det.

Så hva er verdien på leiligheten og hvor mye har du i lån? Kan du låne opp på den istedet?

Kan jeg spørre om hvordan du ble kvitt det og hvor mye hadde du i lån? 

Anonymkode: 70797...ed5

Skrevet
5 minutter siden, Leo skrev:

Det er en gruppe på Facebook. I din situasjon vil du nok få vel så god hjelp i den FB-gruppen som heter "AAP-aksjonen". 

takk for tips!☺️ps. ikke ts som spurte over her

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvordan du ble kvitt det og hvor mye hadde du i lån? 

Anonymkode: 70797...ed5

Jeg ble ikke kvitt det før jeg hadde bolig med høy nok verdi til å refinansiere resten inn dit. Da hadde jeg brukt 4 år på å betale ned 40.000. Jeg gikk i den fellen og tro at jeg kunne skjøte på for dårlig inntekt med forbrukslån. Det høres ut som du er i ferd med å gå i akkurat samme fellen.

Og ja, jeg forstår at det er stressende med store utgifter og dårlige utsikter til bedring. Jeg prøver bare å advare mot kunstig løsning på problemet som på sikt vil drepe økonomien din.

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg ble ikke kvitt det før jeg hadde bolig med høy nok verdi til å refinansiere resten inn dit. Da hadde jeg brukt 4 år på å betale ned 40.000. Jeg gikk i den fellen og tro at jeg kunne skjøte på for dårlig inntekt med forbrukslån. Det høres ut som du er i ferd med å gå i akkurat samme fellen.

Og ja, jeg forstår at det er stressende med store utgifter og dårlige utsikter til bedring. Jeg prøver bare å advare mot kunstig løsning på problemet som på sikt vil drepe økonomien din.

uff, det høres helt forferdelig ut. ja er redd for å havne i samme suppa. setter pris på at du deler erfaringer her🌷ønsker jo å finne en bedre løsning. er absurd mye jeg kunne gjort hvis jeg var bedre. type skrivejobb fra hjemmet. men har nesten ingen krefter til noe lenger. føler meg veldig ensom...og tyr til KG☺️mer trøst her uansett da💕

kan ikke akkurat si at familie ser ut til å ville hjelpe. men jeg er også voksen og kan ikke forvente det. selv om jeg hadde hjelpt(hvis jeg kunne). folk er forskjellige, og det må jeg både akseptere og respektere.

Skrevet (endret)

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei leo

tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette. jeg er veldig stresset og tenker ikke helt rasjonelt for tiden. gråter mye, og sover nesten ikke(har mye smerter om nettene).

jeg har søkt om utsettelse på studielån, så den er grei. har solgt unna unødvendige ting på finn, men har lite krefter til å dra og møte folk. jeg sliter med ekstrem kvalme og må ligge mest mulig(+mye annet).

skal gå gjennom alle punktene. trodde ikke jeg kunne få sosialhjelp pga bolig og bil, men skal ta kontakt med nav. har flere medisinske utgreiinger jeg må gjennom før evt uføresøknad. men tror uansett ikke at jeg klarer å gjennomføre tiltak for å måle arbeidsevne, eller hva de nå gjør. min nav-veileder er svært lite behjelpelig, så har mest lyst og få orden på alt selv; bestemme over min egen tid og kropp inntil jeg er bedre og forhåpentligvis finner en jobb. hadde ingen i sikte.

Jeg beklager at du må oppleve dette ❤️ Hadde systemet fungert slik det burde så skulle NAV ha vært en medspiller som bidro til å få flest mulig på beina igjen og tilbake i arbeidslivet. Slik det (ikke) fungerer nå havner man i stedet i et system som gjør folk sykere og den eventuelle veien tilbake enda lenger. Men nok om det. 

Du har fremdeles fire måneder igjen. Eventuelt ti hvis du ikke allerede har fått vedtak om seks måneders forlengelse på grunn av pandemien. Det du må gjøre nå er å kontakte NAV og be om et møte med fastlege, veileder og deg tilstede hvor veien videre gjennomgås og kartlegges. Hvis du ikke får skikkelig svar fra veileder sender du en serviceklage. Alt dette gjør du via aktivitetsplanen din på NAV sine hjemmesider. På dette møtet kan du også eventuelt ta med deg noen du stoler på. Da vil du få mer klarhet i situasjonen din og etterpå vet du mer om hva du har å forholde deg til. Snakk også gjerne med lege/behandler før du ber om dette møtet slik at du vet at du har noen med deg "på laget". 

Og slutt å tenke på forbrukslån. Et slikt lån på 250.000 vil selv med forholdsvis lav rente i denne sammenhengen gi deg en ekstra utgift på mellom 5 og 6.000 i måneden de neste fem årene. Med lav eller ingen inntekt vil dette være en fattigdomsfelle av dimensjoner for det vil bli svært vanskelig, for ikke å si umulig, å betjene med lav inntekt. Jeg forstår så inderlig godt at du vil slippe å forholde deg til NAV, men det er altså ikke et alternativ. 

Endret av Leo
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei

vil gjerne spørre her om noen har gode tips til hvilken bank å velge ang forbrukslån. og ja, jeg vet det er dumt osv. men jeg er syk, klarer ikke jobbe mer enn ca 20%, og står uten aap ved årsskiftet. går til behandling, og har store kostnader til medisiner og tannlege. har ingen rett på sosialhjelp da jeg eier en liten 2R og en liten rimelig el-bil. det er dyrere å eie enn å leie, og jeg har så mye smerter at jeg trenger bilen for å komme meg rundt, handle etc. satser på at ikke dette er en vedvarende tilstand; tenker at jeg må klare å jobbe 60-70% senere, og evt sykepenger eller ny aap for det jeg ikke kan jobbe. men trenger penger for å komme meg over kneika per i dag. 

hvis man vil låne 250 000, er det mulug å få til en ok rente? 10-12%?

orker ikke fylle ut søknader til alle😓

og synes det ofte er gode tips å få her(selv om jeg forventer negative kommentarer også). 

jeg kjøper first price, mamma klipper meg, syr om klær etc. så er ikke noe ødeland😬

Å ta opp et forbrukslån, når du ikke har utsikter til å kunne betale det ned igjen er spektakulært dumt. Det vil være som å tisse i buksa for å holde varmen. Løser noe  problemer på kort sikt, samtidig som du gjør dem MYE større på sikt.

Ta heller kontakt med banken for avdragsfrihet, nav for sosialhjelp, se om du kan utsette noen utgifter osv.

Skrevet

Ser du får mange gode råd nå, håper du puster med magen og gjerne ber om hjelp fra familien din, for dette skal gå bra! 

Ett råd fra meg; forbrukslån er svindyrt nå! Jeg hadde fra en bank kredittlån på 25 000, og klarte å betale ned raskt. Levde på knekkebrød, men ble kvitt gjelda ifjor! Nå ser jeg at samme bank har skrudd opp renta! Fra 16% til 24%! 

Har kredittkort i Skandiabanken, har aldri brukt den heldigvis (kun krisekort, men jeg har fast jobb), å der var effektiv rente på 14% når jeg søkte og fikk det, men nå er den på 21% så jeg når jeg logget inn 🤪

Anonymkode: 0480d...088

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du får mange gode råd nå, håper du puster med magen og gjerne ber om hjelp fra familien din, for dette skal gå bra! 

Ett råd fra meg; forbrukslån er svindyrt nå! Jeg hadde fra en bank kredittlån på 25 000, og klarte å betale ned raskt. Levde på knekkebrød, men ble kvitt gjelda ifjor! Nå ser jeg at samme bank har skrudd opp renta! Fra 16% til 24%! 

Har kredittkort i Skandiabanken, har aldri brukt den heldigvis (kun krisekort, men jeg har fast jobb), å der var effektiv rente på 14% når jeg søkte og fikk det, men nå er den på 21% så jeg når jeg logget inn 🤪

Anonymkode: 0480d...088

har kredittkort, men bruker det kun ved handel på nett. og der er det også en fæl rente, 22% eller noe sånt😬jeg skal ta en runde til med banken og prøve å få gjennom avdragsfrihet. selv om jeg ikke betaler mye i dag, vil det absolutt hjelpe å få 6-12 mnd avdragsfrihet.

når det kommer til familie så er det ikke noe løsning. min mor hadde hjulpet meg hadde hun kunnet, men hun er minstepensjonist. jeg har tre søsken og to av de er millionærer; så er egentlig bare trist. men men, jeg er ikke noe å vise frem🤭😬🙈huff. blir så lei meg når mine veninner bare sier»det ordner seg» «eller penger betyr ingenting». lett å si når man har en partner som tjener godt😏og selv jobber 50% for å ha noe å gjøre.

Skrevet

Hei

Bolig.

Du sier at det er dyrere å eie enn å leie.

Du oppgir ikke hvor du bor, men en husleie på mellom kr 6 000,00 til kr 10 000, må du påregne avhengig av hvor du bor.

Her er lenke til Nav side om det å kreve at du skal selge eiendeler:

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/for-kommunen/okonomisk-stonad-sosialhjelp

Det skal foretas en konkret vurdering, i din livssituasjon, ikke på generell basis.

Nav - Medisiner/Hjelpe-, og Grunnstønad

Dette er lenken til Navs side om Grunnstønad

https://www.nav.no/no/person/familie/grunn-og-hjelpestonad/grunnstonad

Dette er lenken til Navs side om hjelpestønad

https://www.nav.no/no/person/familie/grunn-og-hjelpestonad/hjelpestonad

Her er lenken til Helsenorge når det gjelder stønad til refusjon av medisinutgifter m.m.

https://helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger

Forbrukslån.

Slik jeg forstår det du har skrevet så går du en fremtid i møte med kraftig reduserte inntekter.

Det å låne penger i en slik situasjon er på det sterkeste ikke å anbefale.

Jeg har arbeidet som gjeldsrådgiver siden 1991, og har sett at dette er en løsning som kun fører til mer elendighet, og mest sannsynlig gjeldsproblemer.

Dette er en av Nav nettside som sier: Dette kan du søke om

https://www.nav.no/sosialhjelp/dette-kan-du-soke-om?lang=nb

Nav og lån

Dette er nettsiden til Fylkesmann om Nav og hva du kan søke om, bl.a. lån

https://www.fylkesmannen.no/nn/vestland/helse-omsorg-og-sosialtenester/okonomisk-sosialhjelp/nar-kan-nav-gi-sosialstonad-som-lan/

Boligsituasjon.

Hvis Nav pålegger deg å selge boligen, vil dette medføre utgifter for deg. Bl.a. flytteutgifter, som pr d.d. utgjør et relativt stort beløp.

Her er lenke til flyttebyrå, hvor du har muligheten til å få et pristilbud. Dette vil medføre at du da kan oppgi din virkelige adresse, samt en adresse i området hvor du kan tenke deg å flytte for å leie.

https://www.teamrelocations.no/flytting/?gclid=EAIaIQobChMIjvqSl7_F6wIVCBd7Ch11lw5eEAAYAiAAEgJqjvD_BwE

På den måten vil du ha et beløp å vise frem til Nav.

Din tilstand tilsier at du ikke kan flytte «ut i hutti heita», bare for å få en billig bolig. Du må mest sannsynlig bo forholdsvis sentralt. Det koster penger. Så før din nåværende boligsituasjon er beregnet opp mot hva en faktisk leieleilighet koster, pluss alle flytteutgifter m.m. så vil jeg påstå at det ikke er en selvfølge at det vil bli billigere å leie.

Bil

Slik du forklarer så vil ikke du være i stand til å handle de mest nødvendige ting, uten transport fra dør til dør, til og fra hjem/butikk/hjem og hjem/arbeid/hjem.

Dette bør du skaffe deg en legeattest på fra din fastlege, med tillegg fra spesialister, som skal dokumentere ditt behov for eget transportmiddel. Drivstoff og andre utgifter som andre biler som bruker fossilt drivstoff, sparer du mange penger på. Dette vil mest sannsynlig også bli billigere enn å bruke drosje/taxi.

Du bør gå inn på Navs sider å søke på slikt som jeg har henvist til over, slik at du kan få avklart hva du har krav på, og hvilke unntak som gjelder.

Alle avgjørelser som Nav foretar skal bygges på din livssituasjon og ikke på noen faste, normerte eller gjennomsnittsbeløp.

Min anbefaling.

Sjekk og les på de sidene jeg har gitt lenker til, og noter ned det som taler til din fordel.

I din situasjon skal det foretas skjønnsmessig avgjørelser, som skal tale til din fordel.

Nav skal hjelpe, og ikke legge hindringer i veien for en person som er i din situasjon.

Nav skal hjelp.

Nav er pliktig til å hjelpe deg i den situasjonen du er i.

Dette er viktig.

Hvis du kjøper mat og andre livsnødvendigheter, og så går til Nav og ber om at de dekker lånet på boligen din, kan de nekte å betale avdrag, men sannsynligvis ikke rentene.

Men, hvis du betaler lånet, og så går til Nav og sier at du ikke har penger til nødvendig livsopphold pluss medisiner, som du får på resept, da kan de ikke nekte.

Du må ikke godta et nei fra Nav. Nav er utrolig gode på å gi avslag, og mer eller mindre fraværende når det gjelder å orientere om hvilke rettigheter du har.

Rettshjelpsforsikring

Sjekk om du har rettshjelpsforsikring på boligen din. Dette kan forsikringsselskapet ditt hjelpe deg med.

Begrunnelsen er at din bolig nå blir «truet» ved at Nav krever at du selger.

Fritt rettsråd eller fri rettshjelp

Her kan du lese om fri rettshjelp

https://www.rettsrad.no/

Det er statens side

Fri sakførsel

Her er lenken til Fylkesmanns nettsider om fri sakførsel.

https://www.fylkesmannen.no/nb/Folk-og-samfunn/Fri-rettshjelp/

Hvis du engasjerer advokat, må du betale en egenandel. Vinner du frem med saken, eller du hadde god grunn til å tro at du ville vinne frem, kan du kreve at alle dine utgifter i for bindelse med din sak, skal dekkes av Nav/kommunen. Dette står det om i forvaltningsloven.

Håper dette er til litt hjelp.

Skulle gjerne ha hjulpet deg med dette gratis, men jeg får ikke lov til å oppgi kontaktinformasjon, slik at du kan komme i kontakt med meg, da KG anser dette som reklame, og det er ikke lov på KGs nettforum. Jeg har allerede fått en advarsel, da jeg oppga min e-postadresse, i andre saker.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, TBergh skrev:

Hei

......

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei! Du virker til å ha veldig god peiling på gjeld og økonomi. Kan du være så snill å se på tråden min som ligger her inne som handler om at samboeren min har 150.000kr i innkassogjeld? Hadde blitt veldig glad for tips og råd.

Anonymkode: 3d3f3...418

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...