Gå til innhold

Er denne havregrøten mindre sunn enn vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager havregrøt med 50/50 vann og lettmelk og en liten klype salt. Koker til en vanlig havregrøt. Men så pleier jeg å bruke stavmikseren over grøten så den får en mer fløyelsmyk konsistens. Lager den ikke helt fløyelsmyk, men litt. Syntes dette er mye bedre enn vanlig havregrøt. Men begynte å tenke over om det er mindre sunt? For grynene blir jo mer most. Får fordøyelsessystemet mindre å jobbe med da? 

Anonymkode: d4e7b...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo akkurat det samme selv om du putter de i stavmikser eller ikke? Det er du klar over, ikke sant? 

Anonymkode: 6c39a...969

• Liker 4
Skrevet

Kanskje fordøyelsessystemet får mindre å jobbe med, men ikke så mye mindre at det har noe å si. Det er mange ting som er viktigere. Selv lager jeg mel av havregrynene før jeg lager grøten, og det blir helt fantastisk godt. Spiste det faktisk til frokost i dag.

Anonymkode: 70151...1c7

Skrevet

Kan du ikke kjøpe havremel, så slipper du bruke stavmixer hver gang? Det gjør jeg hvertfall. Og er vel ikke noe forskjell på om det er korn er malt :)

Skrevet

Ja!

Anonymkode: 47c1e...5e4

Skrevet

Prøv steelcut havre, det er enda bedre! 

• Liker 1
Skrevet

Ja, den er enda mer usunn når du i tillegg moser det. Når det er store flak, så er det vanskeligere for kroppen å ta opp de ugunstige stoffene i havregrøten. Men når du moser den gjør du dem mer tilgjengelig for opptak.

Anonymkode: da9b3...74f

• Liker 3
Skrevet

Å herregud. Havregrøt er sunt uansett om den er mos eller store flak! Kaloriinnholdet er det samme og havre er SUNT! Litt kalorier må vi alle ha, kalorier er livsnødvendig, ikke farlig. Man kan ikke leve kun på vann. 

Anonymkode: 40b47...a27

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Delfin82 skrev:

Kan du ikke kjøpe havremel, så slipper du bruke stavmixer hver gang? Det gjør jeg hvertfall. Og er vel ikke noe forskjell på om det er korn er malt :)

Så lite økonomisk da. Jeg lager havremel av havregryn og det er gjort på null komme niks

Anonymkode: 01abd...7fd

• Liker 1
Skrevet

Ta heller å legg hele havrekorn i en bolle med vann over natten. Gjerne 10-12 timer. Næringsstoffene blir mer tilgjengelig, grøten blir myk og fytinsyren (antibeitestoff som egentlig ikke er bra for deg) blir brutt ned. 

I gamle dager bløtla man alle kornsorter, fordi man visste at hvis ikke kunne det skape magetrøbbel. 

Anonymkode: f8711...8c7

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Å herregud. Havregrøt er sunt uansett om den er mos eller store flak! Kaloriinnholdet er det samme og havre er SUNT! Litt kalorier må vi alle ha, kalorier er livsnødvendig, ikke farlig. Man kan ikke leve kun på vann. 

Anonymkode: 40b47...a27

Det er jo mer enn kalorier som avgjør om noe er sunt eller ei. ;) Måten man tilbereder på har selvfølgelig noe å si. 

Skrevet
På 31.8.2020 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Ta heller å legg hele havrekorn i en bolle med vann over natten. Gjerne 10-12 timer. Næringsstoffene blir mer tilgjengelig, grøten blir myk og fytinsyren (antibeitestoff som egentlig ikke er bra for deg) blir brutt ned. 

I gamle dager bløtla man alle kornsorter, fordi man visste at hvis ikke kunne det skape magetrøbbel. 

Anonymkode: f8711...8c7

Det hjelper med bløtlegging, men det tar dessverre ikke all fytinsyra.

Anonymkode: da9b3...74f

• Liker 1
Skrevet

Den er ikke mer usunn, MEN den blir fortere fordøyd (ved å stavmikse "hjelper" du magen med nedbrytningen), og du blir fortere sulten igjen. Så det kan være at du spiser mer i løpet av dagen på grunn av det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro metthetsfølelsen varer kortere hvertfall. 

Anonymkode: 64c89...ea3

Skrevet

Og hvordan lager dere havremel av havregryn? Det vil jeg gjerne forsøke. 

Anonymkode: d363a...5db

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan lager dere havremel av havregryn? Det vil jeg gjerne forsøke. 

Anonymkode: d363a...5db

bare hiv gryna opp i en food processor

Anonymkode: 6f7cf...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...