Gå til innhold

hva er galt med kulturell appropriasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kulturell appropriasjon er kun negativt når man gjør det for å gjøre narr av andre kulturer, eks blackface i gamle filmer, altså når man tilnærmer særegenheter fra kulturer en negativ assosiasjon. (satt på spissen: alle med rastafletter er dumme eks.) 

👏

Anonymkode: 2a4e3...87b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi brune damer med blondt hår ser latterlig ut. Og de etterligner et trekk en svært liten minoritet har.

Hvite damer kan bruke fletter så mye de vil. Fletter har lang historie i europeisk kultur. At de ser latterlige ut med sånne tynne "rastafletter" (vet ikke om det er pk å si det lenger?) Det skal jeg være enig i. Håret vårt er ikke laget for sånne fletter.

Anonymkode: aa5b7...791

At du subjektivt synes at brune damer ser latterlige ut med blondt hår gir deg ingen rett til å gjøre narr av de. Hårfrisyrer er virkelig ikke noe som må være forankret i en lang tradisjon uten påvirkninger 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mobbet ala kimchi, stor rumpe, eller store lepper, slik man har gjort før?

Jeg har ALDRI mobbet noen for kimchilukt, stor rumpe, fyldige lepper, hårfarge, hudfarge eller fletter! Ingen av mine venner heller så vidt jeg vet. 

Skal jeg ta på meg kollektiv skyld for noe som har blitt gjort av noen med min hudfarge? Gjett hva, DET er rasisme det!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kimchie har da ikke endret seg! Det er jo dette som er kjernen. Maten er den samme, men bare når visse inn-grupper (les de populære) tar det til seg er det godt nok. Dette handler om holdninger og fordommer, og uærlighet/falskhet. 

Det blir bare godt nok for vesten når influensere liker det. Ikke fordi man selv har valgt å være åpensinnet og prøve og finne ut av ting selv. 

"God artist copy. Great artist steal"

Så... du synes det hadde vært å foretrekke at de sure naboene fortsatte å bitche over at maten stinket? I stedet for at de har gått i seg selv, utvidet horisonten sin og innsett at det faktisk var ganske godt...?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine erfaringer er rasistiske? 

blond2.jfif 70 kB · 1 nedlasting

Jeg vet ikke hva filen inneholder eller hva du har erfart, men å påstå at alle hvite ikke unner andre noe godt er å skjære alle hvite over en kam basert på hudfarge. Det er feil med en så grov generalisering uansett hva du har erfart. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har ALDRI mobbet noen for kimchilukt, stor rumpe, fyldige lepper, hårfarge, hudfarge eller fletter! Ingen av mine venner heller så vidt jeg vet. 

Skal jeg ta på meg kollektiv skyld for noe som har blitt gjort av noen med min hudfarge? Gjett hva, DET er rasisme det!

Men hvite folk er ikke en rase da. Jeg nevnte ikke et etnisk gruppe. Hvite folk blir det motsatte av innvandrere. Det kan sies at det er over stereotypisering, men ikke rasisme. 

Det kastets jo rundt i hytt og pine: innvandrere gjør x, innvandrere gjør y, innvandrere må integrere seg osv. Da tenker jeg hva faen, jeg er innvandrere, og jeg er integrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Frøkensina skrev:

At du subjektivt synes at brune damer ser latterlige ut med blondt hår gir deg ingen rett til å gjøre narr av de. Hårfrisyrer er virkelig ikke noe som må være forankret i en lang tradisjon uten påvirkninger 😅

Jeg gjør da ikke narr heller. Jeg påpeker at jeg syns de ser latterlige ut. Det er som du sier, min subjektive mening. Samme som at hvite ser latterlige ut med rastafletter. (Siden ingen arresterte meg for bruk av det ordet regner jeg med at det fortsatt er gangbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvite folk er ikke en rase da. Jeg nevnte ikke et etnisk gruppe. Hvite folk blir det motsatte av innvandrere. Det kan sies at det er over stereotypisering, men ikke rasisme. 

Det kastets jo rundt i hytt og pine: innvandrere gjør x, innvandrere gjør y, innvandrere må integrere seg osv. Da tenker jeg hva faen, jeg er innvandrere, og jeg er integrert. 

Hæ? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, velociraptor skrev:

Så... du synes det hadde vært å foretrekke at de sure naboene fortsatte å bitche over at maten stinket? I stedet for at de har gått i seg selv, utvidet horisonten sin og innsett at det faktisk var ganske godt...?

Så alle de klagetrådene om innvandere lukter hvitløk, karri og slikt har sluttet 🙄 Hadde vært bedre om de snakket om sine egne naboer da, og ikke en hel gruppe mennesker. Det er også generalisering, men mange folk sier jo at det er PK om man "ikke snakker fra levra" på KG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alle de klagetrådene om innvandere lukter hvitløk, karri og slikt har sluttet 🙄 Hadde vært bedre om de snakket om sine egne naboer da, og ikke en hel gruppe mennesker. Det er også generalisering, men mange folk sier jo at det er PK om man "ikke snakker fra levra" på KG.

Jeg tror ikke det er de samme menneskene som klager på at det lukter karri fra naboen og som så går på indisk restaurant...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så Tyra er stygg?

Stygg? Langt derifra, hun er meget vakker, men hun kler ikke den falske blondfargen. Ikke var den gjort bra heller. Hun som har så mye penger burde i det minste fått til en fin blondfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stygg? Langt derifra, hun er meget vakker, men hun kler ikke den falske blondfargen. Ikke var den gjort bra heller. Hun som har så mye penger burde i det minste fått til en fin blondfargen.

Jeg syns hun så glødende ut, alt gikk så i ett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette approprieringstullet startet i USA. Og det er en lite gjennomtenkt reaksjon fra social justice warriors. Det blir utrolig kunstig å sette mennesker så mye opp mot hverandre som de gjør, at man ikke får lov til å like forskjellige typer mat, klær, hårfrisyre, musikk og kunst basert på sin egen hudfarge. Det er rett og slett unaturlig for mennesker å bli tvunget inn i så trangt definerte bokser og det slår bare tilbake på dem i stedet for å få folk til å se på de reelle problemene i USA mellom etniske grupper.

Endret av Frøkensina
Skrivefeil
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ta et eksempel. Si at du har vokst opp i en koreansk familie og alle dine vestlige naboer sier det lukter dritt i huset ditt. 20 år senere er kimchi den store trendmaten og de samme naboene eeeelsker kimchi. Den samme maten de har gjort narr av når de blir spist av "utlendigene" er kul og trendy når de vestlige spiser det. Og dette gjelder alle deler av hvem du er fra utseende, religion og kulturelle feiringer. 

Anonymkode: d9fdf...8f5

Så når kulturen din får en bredere appell, som trigger større interesse for deg som folk og kultur, så er det problematisk?

I en verden der kultur måles i popularitet* penger?

Jeg tror ærlig talt ikke dette spiller ut sånn som disse folkene tror det gjør.

Hva de egentlig gjør, er å dreper sin egen kultur ved å gjøre den irrelevant og uinteressant. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Druid said:

Så når kulturen din får en bredere appell, som trigger større interesse for deg som folk og kultur, så er det problematisk?

I en verden der kultur måles i popularitet* penger?

Jeg tror ærlig talt ikke dette spiller ut sånn som disse folkene tror det gjør.

Hva de egentlig gjør, er å dreper sin egen kultur ved å gjøre den irrelevant og uinteressant. 

Når du har vokst opp med kommentarer som «Æsj, så ekkelt» og «Du kan ikke spise sånn mat her, det stinker» så blir du litt paff når det plutselig dukker opp på menyen på masse spisesteder. Det er liksom bare lov når de vestlige liker det. I sin originale form er det primitivt og ekkelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du har vokst opp med kommentarer som «Æsj, så ekkelt» og «Du kan ikke spise sånn mat her, det stinker» så blir du litt paff når det plutselig dukker opp på menyen på masse spisesteder. Det er liksom bare lov når de vestlige liker det. I sin originale form er det primitivt og ekkelt.

💤💤💤💤💤💤💤

Anonymkode: fb28e...ccf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kimchie har da ikke endret seg! Det er jo dette som er kjernen. Maten er den samme, men bare når visse inn-grupper (les de populære) tar det til seg er det godt nok. Dette handler om holdninger og fordommer, og uærlighet/falskhet. 

Det blir bare godt nok for vesten når influensere liker det. Ikke fordi man selv har valgt å være åpensinnet og prøve og finne ut av ting selv. 

"God artist copy. Great artist steal"

Hvor blåst går det an å bli? 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I rest my case! Dette er latterlig! Alle kan etterligne hva de vil, fordi de liker det, og har tatt det inn i varmen. Ellers lar alle bare være. 

Ikke kom her med 1. og 2. rangering, av hvem som har lov til hva.

Ikk kom her å si at det ikke finnes brune mennesker med blå øyne, eller blondt hår. Så her er det du som er latterlig!

Denne jenta ser altså latterlig ut, pga sitt naturlige hår? Så hun burde blblond.jpg.e3ab1e5ea06089912c301433e5e185b7.jpgi mobbet ala kimchi, stor rumpe, eller store lepper, slik man har gjort før?

Nei er det en gruppe mennesker jeg gir beng i sin mening er det hvite folk. Hvite folk unner ingen noe godhet enn seg selv.

Du er rett og slett rasist.

Anonymkode: 934f2...95f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De føler vel at de drukner i vestlig kultur, og vil tviholde på identiteten sin.

En ting er å bruke nasjonaldrakter som kostyme på halloween, men noe annet er det å, som du sier, ordne til frisyre/klær fordi man liker hvordan det ser ut.

Om en innvandrer skaffer seg bunad, så er jo det et komplimang, ikke noe som er dårlig gjort.

Men igjen, hvis du er av europeeisk opphav så er du automatisk "rasist" "overgriper" i enkelte ekstreme miljøer. Selv om Norge aldri har vært noen kolonimakt, og vi er heller ikke veldig mange, så regnes ikke vår kultur som "vår" på samme måte som kultur fra land i Afrika.

Anonymkode: 934f2...95f

Regnes ikke vår kultur som vår? Derfor man ser så mange britere, franskmenn i bunader?

Anonymkode: 54ee7...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer oppriktig. 
Det er alltid hvite som får kritikk for å "stjele" fra andre kultutrer. Men det er aldri kritikk andre veien. Ser Adele får kritikk for å ha på seg en bikini med det jamaicanske flagget på, og får å ha ordnet håret på en bestemt måte. Hva er egentlg problemet med det? Det har jo vært vanlig siden tidenes morgen at ulike kulturer låner fra hverandre. Jeg synes f.eks rastafletter er fint, men det er galt av meg å ha håret på den måten siden jeg er hvit? 

Jeg forstår rett og slett ikke problemet. 

Anonymkode: f6c99...e03

definisjonen på kulturell appropriasjon er jo at den som låner representerer en kultur som historisk sett har undertrykket den kulturen den låner fra. Derfor kan personer fra tidligere kolonimakter tillate seg svært lite i så måte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation

Anonymkode: dc09b...501

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...