AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Jeg har en veninne som er 5 mnd på vei. Hun snuser. Hun nekter å slutte, og hun mener selv av fosteret tar ikke skade. Selv er jeg sterkt uenig i dette og misliker sterkt kvinner som enten snuser eller røyker. Veninnen min har 2 barn fra før, den eldste ble født 5 uker for tidlig og veide bare 1500 gram, og det andre barnet ble født 4 uker for tidlig og veide litt under 2 kg. Hun snuste under begge disse svangerskapene også. Barna hun har fra før av er veldig mye syk, den ene har astma og den andre har diabetes. Så jeg tenker, denne snusingen hennes må vel ha hatt en påvirkning på svangerskapene når man ser hva som har skjedd med disse barna. Hvorfor kan ikke kvinner slutte med nikotin lenge før dem planlegger graviditet. Det er jo en grunn for at legene anbefaler dette.. Anonymkode: 88457...a1e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Ingenting av det du skriver her er beviselig på grunn av snus. Med det sagt, er det selvsagt synd hun snuser under svangerskapet. Men å tro og forvente at alle kvinner skal kutte ut før de blir gravide, er helt på trynet. Slik er det i en drømmeverden, ikke i det virkelige liv. Jeg sluttet på dagen da jeg fikk positiv graviditetstest, og det holder i massevis. Anonymkode: aaa9b...fb0 3
norw Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Vel, det er mye dumskap og egoisme der ute. Jeg vet ikke om jeg kunne beholdt et vennskap til en slik person. Dette er vel noe man kan og bør melde ifra om? 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingenting av det du skriver her er beviselig på grunn av snus. Med det sagt, er det selvsagt synd hun snuser under svangerskapet. Men å tro og forvente at alle kvinner skal kutte ut før de blir gravide, er helt på trynet. Slik er det i en drømmeverden, ikke i det virkelige liv. Jeg sluttet på dagen da jeg fikk positiv graviditetstest, og det holder i massevis. Anonymkode: aaa9b...fb0 Selvfølgelig har du disse meningene når du selv er snuser... Anonymkode: 88457...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, norw skrev: Vel, det er mye dumskap og egoisme der ute. Jeg vet ikke om jeg kunne beholdt et vennskap til en slik person. Dette er vel noe man kan og bør melde ifra om? Hvem skal man melde fra om dette til når veninnen ikke tar imot råd om å slutte. Hun er som veldig mange andre som snuser og røyker. Dem er fast bestemt på at dette ikke skader. Anonymkode: 88457...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingenting av det du skriver her er beviselig på grunn av snus. Med det sagt, er det selvsagt synd hun snuser under svangerskapet. Men å tro og forvente at alle kvinner skal kutte ut før de blir gravide, er helt på trynet. Slik er det i en drømmeverden, ikke i det virkelige liv. Jeg sluttet på dagen da jeg fikk positiv graviditetstest, og det holder i massevis. Anonymkode: aaa9b...fb0 Leste du i det hele tatt? Venninnen er 5mnd på vei og snuser enda. Og snuste hele svangerskapene til de andre to. Ts argumenterer ikke for at venninnen skal slutte å snuse før hun er gravid, men mens hun er gravid. Nikotin kan føre til lav fødselsvekt, noe som igjen er forbundet med å være mer utsatt for sykdom og lavere iq. Anonymkode: 638c7...be3 5
norw Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem skal man melde fra om dette til når veninnen ikke tar imot råd om å slutte. Hun er som veldig mange andre som snuser og røyker. Dem er fast bestemt på at dette ikke skader. Anonymkode: 88457...a1e Jeg tenker barnevernet til å begynne med. Tenker at det i hvert fall er viktig å holde et øye med henne. Endret 31. august 2020 av norw 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 Jeg hadde ei venninne som røyka igjennom hele svangerskapet sitt. Jeg klarte ikke å være venn med henne lengre siden jeg fikk vondt av å se at hun forgiftet det ufødte barnet sitt. Hun hadde også skapt seg en fantasiverden der legen liksom hadde gitt henne lov til å røyke som en skorstein. Ingen lege vil si at det er greit å røyke en 20pakk om dagen igjennom et svangerskap, men det satte standarden for hva vi andre kunne si om saken så jeg bare droppet kontakten helt. Anonymkode: 85846...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 Ja og jeg tenker da også på dem som sliter med å bli gravid. Dem som gjør alt for å øke sjansene til å bli gravid. Jeg og veninnen min har en felles veninne som har prøvd i hele 4 år å bli gravid. Hun har vært gjennom mye. Utredning, ivf forsøk osv.. enormt mye. Og jeg synes så synd i henne som prøver så hardt på å bli gravid også ser hun veninnen vår som nesten gir seg blanke faen i å gi barnet i magen en god start på livet. Dette er så synd.. Anonymkode: 88457...a1e
snehvit88 Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-snus/ Hvordan påvirker snusing fosteret? Snusing i svangerskapet gir risiko for fosteret som på mange måter er lik risikoen ved røyking i svangerskapet. Forskning viser at bruk av snus, i likhet med røyking, kan føre til for lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og dødfødsel. Det antas at nikotinet i snusen gjør at blodårene i morkaken og i livmoren trekker seg sammen og barnet får mindre tilførsel av oksygen og næring. Det er også holdepunkter for at snusing kan føre til svangerskapsforgiftning, leppe- og ganemisdannelser og øke risikoen for pustestopp i nyfødtperioden. Om bruk av snus i svangerskapet kan føre til senskader hos barnet, vet vi lite om i dag. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 Jeg forstår at det er vanskelig å slutte for venninnen din. Jeg klarte ikke å slutte helt i starten av graviditeten.. var noen dager uten, så gikk jeg på en smell osv.. jeg hadde en stor klump i magen og snusen var ikke god i det hele tatt. Følte meg som et forferdelig menneske. Er nå i uke 35 og har ikke rørt en snus siden uke 15. (Som sagt kunne det gå mange dager/uker mellom hver snus). Jeg sliter enda med hva jeg gjorde, selv om alt ser fint ut på ultralyder (har tatt 4 private fordi jeg har vært så redd for å ha skadet babyen). Så jeg skjønner faktisk at det ikke er lett å slitte, men om hun faktisk ikke prøver å kutte ned/bryr seg er det jo litt mer rart.. men å blande barnevernet og kutte kontakt syntes jeg blir for drøyt. Hun er vel ikke et ondt menneske? Før i tiden røkte gravide damer som skorsteiner og det gikk som regel bra? Jeg sier ikke at det er greit å snuse/røyke under graviditet - men det er ikke en ulovlig handling. Anonymkode: 4646f...77e 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at det er vanskelig å slutte for venninnen din. Jeg klarte ikke å slutte helt i starten av graviditeten.. var noen dager uten, så gikk jeg på en smell osv.. jeg hadde en stor klump i magen og snusen var ikke god i det hele tatt. Følte meg som et forferdelig menneske. Er nå i uke 35 og har ikke rørt en snus siden uke 15. (Som sagt kunne det gå mange dager/uker mellom hver snus). Jeg sliter enda med hva jeg gjorde, selv om alt ser fint ut på ultralyder (har tatt 4 private fordi jeg har vært så redd for å ha skadet babyen). Så jeg skjønner faktisk at det ikke er lett å slitte, men om hun faktisk ikke prøver å kutte ned/bryr seg er det jo litt mer rart.. men å blande barnevernet og kutte kontakt syntes jeg blir for drøyt. Hun er vel ikke et ondt menneske? Før i tiden røkte gravide damer som skorsteiner og det gikk som regel bra? Jeg sier ikke at det er greit å snuse/røyke under graviditet - men det er ikke en ulovlig handling. Anonymkode: 4646f...77e Det burde vært ulovlig. Man risikerer å gi sitt eget barn senskader, og det synes jeg sier alt om hva slags person man er. Anonymkode: ad68e...372 3
tussi84 Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 Fordi det handler om avhenginghet og psykologi. Det er absolutt ingen kvinner som røyker eller snuser i svangerskapet som synes det er ok, og som ikke vet om evt skadevirkninger. Jeg må skrive evt, da det er ikke sånn at nikotin i svangerskapet automatisk betyr lav fødselsvekt, dødfødsel, eller sykdommer på barnet etter svangerskapet. Det er en liten økt risiko for det, men de fleste svangerskap foregår all like vel fint. Du er uansett inne på noe. At man burde slutte lenge med snus/ røyk før blir gravid. Oftere er det enklere å slutte da enn midt under en graviditet da det å nettopp føle seg tvunget til å slutte fører til mer stress. Og det er et kjent fenomen at mange bruker nikotin som en form for behandling til å roe ned stress. SPES gjelder dette om de ikke vet om andre metoder å roe seg ned på. Motivasjon og positivitet fra andre rundt seg kan bidra til at den gravide kanskje klarer å slutte med nikotin, i sekundær funksjon i alle fall reduserer betraktelig. Å ta opp ting som "hvor egoistisk vedkommende er, at vedkommende er en dårlig mor, at barnet blir skadet, at vedkommende ikke fortjener barn osv" fører bare til motsatt effekt veldig ofte. Hvis vedkommende først klarer å redusere antall snus/røyk i løpet av dagen feks så gi positiv tilbakemelding på det, istedenfor å ha alt fokuset på det negative. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå