Gå til innhold

Er jo forkjølet hele tiden! Kommer meg aldri på kontroll :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første kontroll, aldri vært gravid før. Er nå 13+4.

Måtte avbestille første kontroll pga forkjølelsessymptomer. Varte i litt over 2 uker. Ble frisk og bestilte nye time, som jeg fikk 2 uker etterpå. Måtte avbestille igjen pga smittet av ny forkjølelse. 

Bor sammen med en som jobber i barnehage, og som jevnlig da opplever forkjølte barn :(

Begynner å bli stressa. Har lyst å få sjekket at alt ser bra ut. Leser også at man har redusert immunforsvar som gravid. Ser for meg at jeg kommer til å bli forkjølet resten av graviditeten og at det blir vanskelig å få kommet seg til legen.

Kan man i teorien måtte gå helt til fødselen uten sjekk pga forkjølelse nå?? Vet at jeg sannsynligvis får time før det da, men kan man det i teorien?

(dette gjelder forkjølelse, ikke bare uskyldig tett nese som er vanlig som gravid)

Anonymkode: f7d6e...74b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever det samme, bare etter at barnet er født. Barnet må til fysioterapaut, men vi kommer oss aldri dit. Jeg er alene med barnet og forkjølet hele tiden etter at storebror begynte i barnehagen😢

Anonymkode: 40dd4...514

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever det samme, bare etter at barnet er født. Barnet må til fysioterapaut, men vi kommer oss aldri dit. Jeg er alene med barnet og forkjølet hele tiden etter at storebror begynte i barnehagen😢

Anonymkode: 40dd4...514

Off, er så utrolig frustrerende :(

Skrevet

Det ble ingen ettårskontroll i år for å si det sånn. Den ble flere måneder forsinka, og selv da var det litt på kanten.

Anonymkode: 6d046...706

Skrevet

Det er nok litt sånn det blir framover diverre :(

Anonymkode: 0797c...21d

• Liker 1
Skrevet

Huff, så kjedelig. Svangerskapskontroller mener jeg burde gå som normalt, så får man heller pålegge den gravide å bruke munnbind og hansker mens de er inne på legekontoret/jordmor. Veldig kjedelig hvis man er småforkjølet hele svangerskapet, så får man ikke vært på kontroll som normalt. 

Anonymkode: f4cb3...d35

• Liker 5
Skrevet

Er jo helt hårreisende at kvinner ikke får de svangerskapskontrollene og oppfølgingen de har krav på pga forkjølelsessymptomer. Går liksom covid foran ALT annet??? Galskap.

Anonymkode: 10bcd...d3c

• Liker 24
Skrevet

Om du akkurat har tatt negativ test så må du vel få komme på kontroll selv om du er forkjølet? Ville bestilt en test noen dager før neste kontroll (eller bestilt med en gang + bestilt ny kontroll med en gang) sånn at du får svaret rett før kontrollen, ta med deg det på kontrollen. Du kan jo ikke gå hele svangerskap uten UL osv.

Anonymkode: 9df9c...0cb

• Liker 4
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo helt hårreisende at kvinner ikke får de svangerskapskontrollene og oppfølgingen de har krav på pga forkjølelsessymptomer. Går liksom covid foran ALT annet??? Galskap.

Anonymkode: 10bcd...d3c

Det er riktig. Det er fullstendig galskap. Jeg ser frem til om noen år når de ser tilbake på denne perioden og tankene om hva de skulle gjort annerledes treffer dem. Mange tiltak rundt Covid-19 gjør andre ting bare vondt verre. 

Anonymkode: ff378...c54

• Liker 7
Skrevet

Betyr dette at alt av svangerskapskontroller og kontroll av barn/mor etter fødsel ikke er så viktig da? 

Tydeligvis ikke. Har gått samvittighetsfull til alt dette med tre barn. Men nå betyr det ingenting? For det kan avlyses fordi man er litt forkjølet? 

Anonymkode: 54770...c4f

• Liker 3
Skrevet

Hva om du tar en test og kan vise til negativt svar på den? Det gjorde søsteren min med sønnen som har vært av og på forkjølet i månedsvis, da fikk han komme inn på legetime :)

Men er enig med mange over, at det virker som Covid skal gå foran absolutt alt. Gravide som ikke får komme på overtidskontroll pga rennende nese eller litt kvalme.. Altså.. Be de ta på munnbind, hansker og følge visse prosedyrer. Det er ikke akkurat Ebola..

Anonymkode: c0f28...569

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du akkurat har tatt negativ test så må du vel få komme på kontroll selv om du er forkjølet? Ville bestilt en test noen dager før neste kontroll (eller bestilt med en gang + bestilt ny kontroll med en gang) sånn at du får svaret rett før kontrollen, ta med deg det på kontrollen. Du kan jo ikke gå hele svangerskap uten UL osv.

Anonymkode: 9df9c...0cb

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du tar en test og kan vise til negativt svar på den? Det gjorde søsteren min med sønnen som har vært av og på forkjølet i månedsvis, da fikk han komme inn på legetime :)

Men er enig med mange over, at det virker som Covid skal gå foran absolutt alt. Gravide som ikke får komme på overtidskontroll pga rennende nese eller litt kvalme.. Altså.. Be de ta på munnbind, hansker og følge visse prosedyrer. Det er ikke akkurat Ebola..

Har tatt test som er negativ. MEN den kan være falsk negativ. Så har ikke noe å si å ta testen. Jeg må være symptomfri i 24 timer for å komme inn :( Er det jeg har fått beskjed om.

Ja og om jeg smitter andre med forkjølelse, så må de i karantene og så må neste smittede igjen i karantene osv. 😕 

• Liker 3
Skrevet

I teorien kan sikkert noen legekontor prøve å nekte alle kontroller, men i praksis vil det jo aldri bli godtatt at man nektes over lang tid. Det er ikke forsvarlig. 

Skrevet

Er du så forkjølet at du ikke klarer å fake frisk i 15minutter? 

Anonymkode: 77956...f57

Skrevet

Alt kommer etter corona disse tider. Svangerskapskontroll er såpass viktig at det skulle man fått uansett. Hvis man hadde testet negativt feks, men kun var forkjølet skulle man fått kontroller men feks ved at pasienten brukte munnbind og hansker.  

Fortsetter dette sånn lenge, men vil man risikere at noen fostere dessverre dør pga manglende kontroller og oppfølging. 

TILTAKENE mot corona går over alt styr, og er ikke lenger forsvarlig.

• Liker 3
Skrevet

Du er i uke 13. Da har du gått glipp av 1 kontroll. Slapp av, det går bra. 

Anonymkode: 94576...c57

• Liker 8
Skrevet

Jeg er i uke 29 nå. Forkjølt, negativ covid test. Fikk ikke komme til jordmor idag, og skulle på ultralydkontroll imorgen som også ble utsatt. Den har allerede vært utsatt en gang før. Hårreisende at covid skal gå utover svangerskapsomsorg, rett og slett! Jeg trodde jeg kunne komme, bare få utdelt et munnbind. Kan jo vise til nylig negativ test og. 

Anonymkode: 460c0...615

• Liker 7
Skrevet

Meg, meg, meg!

Nei, jeg sikter ikke til deg, ts, og håper du snart blir frisk og får komme inn til time.

Til dere som krisemaksimerer, i uke 13 er det svært lite prekært å komme til kontroll. 

Og til dere som på død og liv vil på svangerskapskontroll med forkjølelse, det er folk som dere som sprer forkjølelsen og gjør at jordmor og annet helsepersonell smittes. Da blir de syke, må testes, må være hjemme til de er symptomfrie. Da blir det atter færre kontroller, færre som kan ta i mot fødende, færre på barsel som kan veilede om amming. 

Ikke vær så egoistiske. Hold dere hjemme til dere er helt friske. 

Anonymkode: ddd8c...f10

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første kontroll, aldri vært gravid før. Er nå 13+4.

Måtte avbestille første kontroll pga forkjølelsessymptomer. Varte i litt over 2 uker. Ble frisk og bestilte nye time, som jeg fikk 2 uker etterpå. Måtte avbestille igjen pga smittet av ny forkjølelse. 

Bor sammen med en som jobber i barnehage, og som jevnlig da opplever forkjølte barn :(

Begynner å bli stressa. Har lyst å få sjekket at alt ser bra ut. Leser også at man har redusert immunforsvar som gravid. Ser for meg at jeg kommer til å bli forkjølet resten av graviditeten og at det blir vanskelig å få kommet seg til legen.

Kan man i teorien måtte gå helt til fødselen uten sjekk pga forkjølelse nå?? Vet at jeg sannsynligvis får time før det da, men kan man det i teorien?

(dette gjelder forkjølelse, ikke bare uskyldig tett nese som er vanlig som gravid)

Men barn som er forkjølet skal jo ikke i barnehage nå som det er korona? Jeg må være naiv som har trodd at det var streng kontroll på dette nå. Folk må slutte å sende syke unger i barnehage og på skole.  

Anonymkode: 267d4...ff0

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg, meg, meg!

Nei, jeg sikter ikke til deg, ts, og håper du snart blir frisk og får komme inn til time.

Til dere som krisemaksimerer, i uke 13 er det svært lite prekært å komme til kontroll. 

Og til dere som på død og liv vil på svangerskapskontroll med forkjølelse, det er folk som dere som sprer forkjølelsen og gjør at jordmor og annet helsepersonell smittes. Da blir de syke, må testes, må være hjemme til de er symptomfrie. Da blir det atter færre kontroller, færre som kan ta i mot fødende, færre på barsel som kan veilede om amming. 

Ikke vær så egoistiske. Hold dere hjemme til dere er helt friske. 

Anonymkode: ddd8c...f10

Nei, uke 13 er ikke så kritisk. Men det mange reagerer på er at det virker som selv viktige kontroller må vike ved litt snørr i nesa eller lett hoste. Etterhvert bør det tas blodprøver (jeg feks er RH negativ og det bør da følges opp at jeg ikke har dannet antistoffer, fosterets blodtype osv). Ultralyd, sjekk av babyens leie, hvorvidt hodet er festet, symfysemål, hjertelyd, blodtrykk/urin med tanke på svangerskapsforgiftning osv er faktisk viktige ting å få sjekket i løpet av svangerskapet, forkjølet eller ei.

Jeg er selv en av de med rennende nese året rundt. Jeg er ofte forkjølet. Skal jeg da aldri få komme på kontroll? Tar gledelig på 100 munnbind, visir og fult verneutstyr om jeg må jeg altså så lenge noen sjekker at alt står bra til med meg og fosteret.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...